• unindentified

Inte berättigad A-kassa och får inte jobb trots utbildning

Hej,

Jag är 25 år, har studerat i 4 år och har under de två första åren av mina studier varit timanställd inom en myndighet. Jag får min examen i början av januari 2021 och jag har under det senaste året sökt mängder av arbeten inom olika sektorer. De flesta av de tjänster jag sökt kräver en universitetsutbildning i ämnen som jag läst (jag har dock inte läst en universitetsutbildning där man får en examen inom ett yrke med en skyddad titel, utan en mer allmän, teoretisk kandidatutbildning). I förgående månad har jag sökt ungefär 20 tjänster och jag har sökt tjänster i fem olika städer (allt ifrån storstäder till mindre städer). Jag har inte ens blivit kallad till intervju. Jag har under årets gång kanske sökt ungefär 50 tjänster utan att blivit kallad till intervju. Det är ett moment 22 där jag på papper har de kvalifikationer de eftersöker, men ingen erfarenhet av yrket sedan tidigare, vilket verkar ha en stor betydelse. 

Jag börjar bli stressad då jag snart står utan studier och arbete och samtidigt inte är berättigad till A-kassa då jag inte uppfyller arbetskravet i och med att jag studerat och varit timanställd. Jag kommer givetvis att fortsätta att söka tjänster, men vad gör jag om jag inte får ett arbete? Finns det något annat ekonomiskt stöd man kan få under tiden man står som arbetslös? Jag vill givetvis vara självständig och bidra till samhället. Inte minst då jag investerat fyra år på universitet just för att kunna göra mig själv konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Därför finner jag denna situation högst frustrerande. Alla tips mottages tacksamt. 

• Svar på tråden Inte berättigad A-kassa och får inte jobb trots utbildning
  • unindentified
    Kjell2 skrev 2020-11-11 14:46:38 följande:
    Utöver myndigheter hur är det med intresseorganisationer, utredningsinstitut och annat?

En sak som kan öka din konkurrenskraft är att läsa upp till en master.
    Jag söker brett inom olika myndigheter, kommuner o.s.v, men intresseorganisationer har jag inte tänkt så mycket på, så det var ju ett kanontips! Tusen tack. Det uppskattas verkligen. Sitter och söker runt på olika hemsidor för fullt just nu. Tack för peppen! 

Jag tänkte gardera mig och söka till en master nu till vårterminen, men "lyckosam" som man är så startar de utbildningarna till hösten. Jag sökte dock extrakurser som "sen anmälan" för att gardera mig inför våren. 
  • unindentified
    Medborgare skrev 2020-11-11 16:10:48 följande:
    Vad är det för utbildning du går?

Är det inte lättare att få jobb när du är klar, eller ska inte tjänsterna tillsättas förrän efter din examen?
    Jag läser till statsvetare och har också läst extrakurser i beteendevetenskap utöver mitt nuvarande kandidatprogram. Jag har blivit tillsagd att söka tjänster några månader innan min examen för att ha något som jag kan gå till direkt efter min examen. Det är många som gör så, men det kanske är lättare för de individer som läser ett yrkesprogram där branschen skriker efter arbetskraft. Många ingenjörstudenter blir exempelvis erbjudna fasta tjänster innan deras studier är avklarade. Jag valde nog fel bransch i det avseendet. Men visst kan det vara som du skriver - att det är lättare att få jobb när man väl är examinerad. Det kanske bara är jag som är otålig och vill tillbaka till arbetslivet nu (gärna igår)... Jag hoppas att det blir lättare när jag väl är examinerad i början av januari. 
  • ToniErdmann
    unindentified skrev 2020-11-11 12:45:28 följande:

Hej,

Jag är 25 år, har studerat i 4 år och har under de två första åren av mina studier varit timanställd inom en myndighet. Jag får min examen i början av januari 2021 och jag har under det senaste året sökt mängder av arbeten inom olika sektorer. De flesta av de tjänster jag sökt kräver en universitetsutbildning i ämnen som jag läst (jag har dock inte läst en universitetsutbildning där man får en examen inom ett yrke med en skyddad titel, utan en mer allmän, teoretisk kandidatutbildning). I förgående månad har jag sökt ungefär 20 tjänster och jag har sökt tjänster i fem olika städer (allt ifrån storstäder till mindre städer). Jag har inte ens blivit kallad till intervju. Jag har under årets gång kanske sökt ungefär 50 tjänster utan att blivit kallad till intervju. Det är ett moment 22 där jag på papper har de kvalifikationer de eftersöker, men ingen erfarenhet av yrket sedan tidigare, vilket verkar ha en stor betydelse. 

Jag börjar bli stressad då jag snart står utan studier och arbete och samtidigt inte är berättigad till A-kassa då jag inte uppfyller arbetskravet i och med att jag studerat och varit timanställd. Jag kommer givetvis att fortsätta att söka tjänster, men vad gör jag om jag inte får ett arbete? Finns det något annat ekonomiskt stöd man kan få under tiden man står som arbetslös? Jag vill givetvis vara självständig och bidra till samhället. Inte minst då jag investerat fyra år på universitet just för att kunna göra mig själv konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Därför finner jag denna situation högst frustrerande. Alla tips mottages tacksamt. 

Tänk om alla hade din inställning som.vill bidra till samhället.
  • unindentified
    Themis skrev 2020-11-11 17:22:26 följande:

Är det juridik eller generellt samhällsvetenskaplig kandidat du har?

Har du funderat på handläggare på Tullverket?
    Kan du jobba som domstolssekreterare och jaga in folk och fä till rättegångar?
    Orkar du springa runt på restauranger och kolla utskänkningstillstånd?

Där finns det lite gråzoner på administrativa tjänster (alla kräver inte hög juridisk kompetens) och diverse myndigheter är rätt nerlastade för tillfället.

Statsvetenskaplig kandidat med en demokrati och beteendevetenskap som inriktning. Jag har också läst ytterligare påbyggnadskurser. 

Handläggare inom Tullverket har jag dumt nog inte funderat på, trots att jag funderat på handläggare/utredare/analytiker inom Polismyndigheten. Tack för tipset! Jag skulle absolut kunna tänka mig att arbeta som domstolssekreterare och jag hade absolut kunnat tänka mig att springa runt på restauranger och kontrollera tillstånd. Jag har tidigare arbetat med delvis praktiska och teoretiska arbetsuppgifter inom Polismyndigheten, så jag är inte alls emot att också arbeta delvis praktiskt med arbetsuppgifter som du nämnt ovan. Vilka uppfriskande och roliga tips! Jag har bokat in ett videomöte med Arbetsförmedlingen i nästa vecka, för det känns som att många potentiella tjänster (exempelvis sådana du nämnt) har sållats bort när jag filtrerat på utlysta tjänster under kolumnerna "administrativa tjänster" samt "offentlig verksamhet" på diverse arbetssökarsidor. Tack för att du breddat mitt synsätt. :) 
  • unindentified
    ToniErdmann skrev 2020-11-11 18:22:31 följande:
    Tänk om alla hade din inställning som.vill bidra till samhället.
    Tack ToniErdmann! För min del handlar det mycket om självvärde. Jag mår bra när jag får arbeta, göra konkret nytta för individer och betala skatt. Under hälften av min studietid har det känts som att jag nästan tappat mig själv. Innan jag fick barn arbetade jag dag som kväll som natt och studerade samtidigt 100%. Jag kände mig produktiv. Mitt självvärde har förändrats nu när jag endast studerar och jag vill verkligen inte bli arbetslös direkt efter min examen i januari. Jag vill verkligen vara en bidragande del i samhället. 
  • unindentified
    Themis skrev 2020-11-11 17:22:26 följande:

Är det juridik eller generellt samhällsvetenskaplig kandidat du har?

Har du funderat på handläggare på Tullverket?
    Kan du jobba som domstolssekreterare och jaga in folk och fä till rättegångar?
    Orkar du springa runt på restauranger och kolla utskänkningstillstånd?

Där finns det lite gråzoner på administrativa tjänster (alla kräver inte hög juridisk kompetens) och diverse myndigheter är rätt nerlastade för tillfället.

Det fanns en ledigt tjänst som domstolshandläggare! Jag skall söka den ikväll. Tack återigen för tipset. :)
  • Swedman
    unindentified skrev 2020-11-11 13:44:42 följande:

Jag skäms innerligt då min familj (mina föräldrar) förväntar sig stordåd då många som arbetar som politiker, diplomater, regeringstjänstemän och så vidare, har samma utbildning som jag. Och så kan jag inte ens få en administrativ tjänst inom en kommun... Det känns så tråkigt att göra min familj besviken även fast jag inte berättat hur läget ligger till än. 

Inte ska du skämmas. Du är inte den första som utbildar sig mycket och sen inte får jobb. Jag har andra exempel.
    Du är ganska ung va? Alla, och då menar jag alla, mina/våra vänner hade problem med att få jobb i din ålder. Nu har alla välbetalda jobb. Så din tur kommer. Det byts ut folk pga pensioneringar etc och det behövs fyllas på med nytt folk.

Din unga ålder och höga utbildning kan göra rekryterare lite nervösa kanske. Har haft några nyexxade på mitt jobb. De är visserligen högutbildade men har INTE yrkesvanan för att bära sin lön och de är ett ospelat kort. Därför är man lite nervös för att ta in ungt folk utan erfarenhet. Det hör till spelets regler. Därför är det svårare att komma "in" - men in kommer du förr eller senare.

Yrkesvägledare som kan tipsa om olika arbeten att söka låter som en väg framåt sen det vanliga slitet med att söka jobb och stå ut med alla nejtack. Du låter som en ansvarstagande människa och det är värt mycket. Var stolt över dig själv. Jag håller på dig.

• brallison

Åh, vad jag förstår dig! Jag var nästan i samma sits som du för 16 år sedan när jag kom till Sverige. Jag hade en fin utbildning, erfarenhet (fast inte från Sverige, så den tittade man knappt på) och så var det låg konjuktur då (det är den nu också pga corona). Jag sökte ca 300 jobb per månad inom 3 olika yrken under 2 års tid! Kände mig värdelös. Var nära att gå plugga igen till nåt helt annat (läkare eller psykolog - kom t o m in på psykologlinjen), men plötsligt fick jag hjälp från Arbetsförmedlingen (tro det eller ej!) och fick ett jobb med stöd av lönebidrag. Sen dess har jag inte varit utan jobb en enda dag.
    Fortsätt att kämpa, Sök jobb som inte är helt inom din utbildning men nära - som du säger själv, det viktigaste för dig just nu är att komma ut på arbetsmarknaden. Och det kan också var saken att du har inte slutfört din utbildning - samt corona på det. Men ge inte upp!

• Medborgare
    unindentified skrev 2020-11-11 18:13:53 följande:
    Jag läser till statsvetare och har också läst extrakurser i beteendevetenskap utöver mitt nuvarande kandidatprogram. Jag har blivit tillsagd att söka tjänster några månader innan min examen för att ha något som jag kan gå till direkt efter min examen. Det är många som gör så, men det kanske är lättare för de individer som läser ett yrkesprogram där branschen skriker efter arbetskraft. Många ingenjörstudenter blir exempelvis erbjudna fasta tjänster innan deras studier är avklarade. Jag valde nog fel bransch i det avseendet. Men visst kan det vara som du skriver - att det är lättare att få jobb när man väl är examinerad. Det kanske bara är jag som är otålig och vill tillbaka till arbetslivet nu (gärna igår)... Jag hoppas att det blir lättare när jag väl är examinerad i början av januari. 
    Ber om ursäkt, ser nu att du avslutar dina studier redan i januari 2021, trodde du pluggade hela vårterminen.

Då är det ju inte för tidigt att söka jobb nu, verkligen inte. 

Ser att du fått tips av andra. Jag tror det kommer att lösa sig, du får kanske inte drömjobbet direkt, men så fort du får in en fot någonstans så blir det bättre. 

Lycka till!
  • Kjell2
    unindentified skrev 2020-11-11 18:24:38 följande:

Statsvetenskaplig kandidat med en demokrati och beteendevetenskap som inriktning. Jag har också läst ytterligare påbyggnadskurser. 

Handläggare inom Tullverket har jag dumt nog inte funderat på, trots att jag funderat på handläggare/utredare/analytiker inom Polismyndigheten. Tack för tipset! Jag skulle absolut kunna tänka mig att arbeta som domstolssekreterare och jag hade absolut kunnat tänka mig att springa runt på restauranger och kontrollera tillstånd. Jag har tidigare arbetat med delvis praktiska och teoretiska arbetsuppgifter inom Polismyndigheten, så jag är inte alls emot att också arbeta delvis praktiskt med arbetsuppgifter som du nämnt ovan. Vilka uppfriskande och roliga tips! Jag har bokat in ett videomöte med Arbetsförmedlingen i nästa vecka, för det känns som att många potentiella tjänster (exempelvis sådana du nämnt) har sållats bort när jag filtrerat på utlysta tjänster under kolumnerna "administrativa tjänster" samt "offentlig verksamhet" på diverse arbetssökarsidor. Tack för att du breddat mitt synsätt. :) 

Med den inriktningen skylla jag söka jobb där det står Utredare, Handläggare, Analytiker. Myndigheter som CSN, Försäkringskassan, Migrationsverket, Skolverket men även fack, arbetsgivarorganisation, universitet brukar behöva med jämna mellanrum.
  • Åsa

Jobba på Försäkringskassan? De har tagit in många med högre utbildning på senare år men  verkar inte ha krav på någon viss specifik utbildning. Administratör på universitetet? Samma där, de vill vanligen ha någon med examen men inte krav på vilken.

• Themis
    Åsa skrev 2020-11-12 16:10:55 följande:

Jobba på Försäkringskassan? De har tagit in många med högre utbildning på senare år men  verkar inte ha krav på någon viss specifik utbildning. Administratör på universitetet? Samma där, de vill vanligen ha någon med examen men inte krav på vilken.

Fast FK är nog sista valet om man vill förbli mentalt frisk. Mycket stress och hot.

Min vän som är samhällare övervägde det i desperation ett år som alternativet strax innan nackskott ungefär. Hon hann bara en intervju på FK innan hon fick ett annat jobb på statligt verk och därmed räddade sig.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Åsa
    Themis skrev 2020-11-12 16:29:31 följande:
    Fast FK är nog sista valet om man vill förbli mentalt frisk. Mycket stress och hot.

Min vän som är samhällare övervägde det i desperation ett år som alternativet strax innan nackskott ungefär. Hon hann bara en intervju på FK innan hon fick ett annat jobb på statligt verk och därmed räddade sig.
    Jag tycker kanske inte heller det verkar jätteskojigt att sitta och förklara för frustrerade människor att deras doktor faktiskt måste skriva på vilket sätt deras ohälsa hindrar dem att jobba om de ska få sjukpenning, men har åtminstone en bekant som trivs bra där (i alla fall efter att hon slapp undan att jobba på aktivitetsbaserat kontor). En ytligare bekant tyckte i alla fall ett tag att kundmottagare på "öppet" FK-kontor (de flesta jobbar ju bara bakom stängda dörrar) var ett lyft när hon tröttnat på jobb som grundskollärare.
  • ToniErdmann
    Åsa skrev 2020-11-12 16:10:55 följande:

Krävs ingen utbildning för att bli handläggare på FK eller CSN. CSN sägs dock vara roligare än FK. Bostadstilägg är ingen lattjo produkt.
  • unindentified

Tack allihopa för ert pepp och engagemang! Jag har nu blivit kallad till en intervju gällande ett kvalificerat arbete. De lät mycket positiva, vilket är jätteroligt. Om får jag får jobbet kommer jag att behöva flytta 160 mil, men det kan bli ett angenämt äventyr. :)

Svar på tråden Inte berättigad A-kassa och får inte jobb trots utbildning