• Anonym (Sissi)

Sambolagen

Jag har bott i min sambos hus i 2,5 år nu, men officiellt bara i 1,5 år enligt folkbokföringen. Det mesta är hans innan jag flyttade in, men han har köpt dyr säng åt oss och flera TV apparater och andra saker för gemensamt bruk. Är detta något som man kan dela på vid eventuell separation? Vad händer om jag inte har något kvitto? Hur kan man bevisa det då?
    Jag fick sälja allt mitt när jag flyttade in eftersom det inte fick plats. Därför står jag där utan någonting den dagen jag ska flytta. Har jag rätt till något?

• Svar på tråden Sambolagen
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-18 12:11:41 följande:

Det är ju hans hus och jag bor där och är skriven sedan 1,5 år. Enligt honom så har jag inga rättigheter. Hursomhelst så har jag hittat en bostad nu och kan flytta den 1 dec så jag kommer inte säga något till honom förrän precis innan så slipper jag bli utslängd.

Skönt att det löser sig för dig :) Antar att du berättar nästa helg då, hoppas han inte bråkar alltför mycket.
  • Anonym (J)
    Kjell2 skrev 2020-11-18 12:59:17 följande:

Ingen aning. Men sambolagen ger den möjligheten. Troligtvis finns inte den möjligheten för Ts. Hon skulle i så fall behöva lösa ut honom.

Läs Sambolagen, 22§ och 23§.

Den gäller om man tar över hyresrätt / bostadsrätt i väldigt ovanliga fall.

?synnerliga skäl ?

TS ex har hus.

Inte att man får halva huset / får ta över huset.
  • Anonym (ace)
    Anonym (J) skrev 2020-11-18 13:11:22 följande:

?synnerliga skäl ?

TS ex har hus.

Men ge dig nu. DU är den enda i tråden som diskuterar TS möjlighet att få bostaden.
  • Anonym (J)
    Anonym (ace) skrev 2020-11-18 13:25:12 följande:

Men ge dig nu. DU är den enda i tråden som diskuterar TS möjlighet att få bostaden.

DU får ge dig själv ! Inlägget var svar till Kjell som nämde Sambolagen, 22§ och 23§.

Läs vad Sambolagen, 22§ och 23§ handlar om.

(
  • Kjell2
    Anonym (J) skrev 2020-11-18 13:11:22 följande:

?synnerliga skäl ?

TS ex har hus.

Du har rätt, jag slarvade. Läste inte att det gällde ett hus. Möjligheten att ta över gäller bara hyresrätt och brf. Även om man får rätten att bo kvar i en brf som inte ska ingår i bodelningen måst man lösa ut till 100%. Ofta blir det i praktiken svårt.

• Anonym (ace)

Du började hela diskussionen helt ogrundat för just TS situation i inlägg #8 (ingen annan har i tråden pratat om att TS ska ta över huset).

Anonym (J) skrev 2020-11-16 10:30:25 följande:
    Var står dessa i sambolagen?

Att TS har rätt till bostaden trots att den ej köptes för gemensamt bruk?

på vilket Kjell2 svarade (i allmänna termer, inte relaterat till TS situation)
    Kjell2 skrev 2020-11-16 10:59:24 följande:
    Se Sambolagen, 22§ och 23§. Under vissa omständigheter kan den som flyttat in få rätt att ta över bostaden.

När det gäller jämkning för kort tid bygger det på skälighet och praxis.

Varpå du fortsätter tjafsa om TS möjlighet att ta över boendet (vilket ingen annan i tråden pratar om, fortfarande)
    Anonym (J) skrev 2020-11-18 12:03:29 följande:
    De har inga barn tillsammans, eller hur?

Vilka synnerliga skäl du har hittat som innebär att TS ska få ta över bostaden?
  • Anonym (Kakan)

Mitt tips är att du listar allt som ni köpt för gemensamt bruk (möbler, husgeråd) sedan du flyttade in. Fast inredning (tex tapeter, kyl, tvättmaskin, persienner) och renoveringar räknas inte med, då det tillhör huset som är sambons. Ange ungefärligt pris och när det inhandlades. Ta foton på sakerna. Tiden då du inte var skriven i sambons hus blir en gråzon, men jag tror att bevisbördan ligger på den som menar att man inte var sambo. Och en bra jurist kan behövas. Dyrt, men värt det om det var mycket saker ni köpt för gemensamt bruk.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Kakan) skrev 2020-11-18 15:53:38 följande:

Tiden då du inte var skriven i sambons hus blir en gråzon, men jag tror att bevisbördan ligger på den som menar att man inte var sambo.

Det är inte alls någon gråzon, ts kan antagligen bara bevisa boende från då hon bytte adress, eller skrapa fram nån jättegammal konversation från den tiden där det står att man ska flytta ihop ett visst datum men det känns långsökt att hitta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kakan) skrev 2020-11-18 15:53:38 följande:

Tiden då du inte var skriven i sambons hus blir en gråzon, men jag tror att bevisbördan ligger på den som menar att man inte var sambo.

Och bevisbördan ligger på den som påstår att man var sambo.
  • Anonym (Sissi)

Som sagt, är inte ute efter bostaden, huset är hans. Jag ville bara inte riskera att bli utslängd som han gör och att ha rätt till de sakerna som köptes för gemensamt bruk nu under dessa åren. Inget annat. Svårt att bevisa att sakerna köptes dock, eftersom han gömt alla kvitton. 

• Kjell2
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-19 07:57:01 följande:

Som sagt, är inte ute efter bostaden, huset är hans. Jag ville bara inte riskera att bli utslängd som han gör och att ha rätt till de sakerna som köptes för gemensamt bruk nu under dessa åren. Inget annat. Svårt att bevisa att sakerna köptes dock, eftersom han gömt alla kvitton. 

Häng inte upp dig så mycket på bevisningen. Ta vara hälften av prylarna
  • Anonym (h)
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-12 14:34:37 följande:

Jag har bott i min sambos hus i 2,5 år nu, men officiellt bara i 1,5 år enligt folkbokföringen. Det mesta är hans innan jag flyttade in, men han har köpt dyr säng åt oss och flera TV apparater och andra saker för gemensamt bruk. Är detta något som man kan dela på vid eventuell separation? Vad händer om jag inte har något kvitto? Hur kan man bevisa det då?
    Jag fick sälja allt mitt när jag flyttade in eftersom det inte fick plats. Därför står jag där utan någonting den dagen jag ska flytta. Har jag rätt till något?

Om han har köpt prylar/möbler/inredning och själv betalt det, då kan du inget göra. Det är hans saker och han har kvitton på det. 
  • Anonym (Kakan)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-18 16:55:39 följande:

Och bevisbördan ligger på den som påstår att man var sambo.

Det stämmer inte inte med vad min jurist sagt och det jag läst om sambolagen. Har nyligen gått igenom detta med en jurist eftersom min partner och jag skulle skriva ett samboavtal.

Man kan ses som sambos även om man är skrivna på olika adresser och äger varsitt boende. Rätten gör en helhetsbedömning, och det är därför jag menar att det är en gråzon.

lawline.se/answers/hur-bevisar-man-att-man-ar-sambor

"Enligt lagens förarbeten är det den som hävdar att det inte föreligger något samboförhållande som torde ha bevisbördan för sitt påstående. Däremot så behöver man göra en helhetsbedömning för att avgöra ifall två personer är att ses som sambor eller inte. Här kan man ta hänsyn till om de har skrivit ett testamente eller gjort upp avtal om andra ekonomiska familjeangelägenheter."
  • Anonym (Kakan)
    Anonym (h) skrev 2020-11-19 11:00:19 följande:

Om han har köpt prylar/möbler/inredning och själv betalt det, då kan du inget göra. Det är hans saker och han har kvitton på det. 

Det är inte sant. Vem som betalat är inte relevant om det är köpt för gemensamt bruk.

TS, gör listan över alla saker ni (han) har köpt och gå sen och prata med en jurist. Flera har 1h gratis rådgivning.
  • Anonym (Sissi)

Ja jag tror också det är så att det inte spelar någon roll vem som betalt det eftersom det är för gemensamt bruk. Jag vill inte blåsa någon utan vill bara ha mina rättigheter. Jag hade en stor lägenhet fylld med möbler som han inte ville ha in i sitt hus, så jag fick göra mig av med allt. Tycker att jag iallafall kunde få så jag åtminstone kan köpa en säng och en TV till mitt nya hem.

• Anonym (Kakan)
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-19 14:25:37 följande:

Ja jag tror också det är så att det inte spelar någon roll vem som betalt det eftersom det är för gemensamt bruk. Jag vill inte blåsa någon utan vill bara ha mina rättigheter. Jag hade en stor lägenhet fylld med möbler som han inte ville ha in i sitt hus, så jag fick göra mig av med allt. Tycker att jag iallafall kunde få så jag åtminstone kan köpa en säng och en TV till mitt nya hem.

Du kan vända dig till tingsrätten för att ni ska få en bodelningsförrättare. Det kostar, men jag vet inte hur mycket. Förstår hur jobbigt det känns att börja om helt från början. Det kanske inte är värt att gå till Tingsrätten. Beror förstås på hur din ekonomiska situation ser ut i övrigt, och om du känner att du orkar med en sådan process. Hoppas att det kommer att gå bra för dig!
Svar på tråden Sambolagen