Barn och pengar
För ca 1 månad sedan träffade jag en vän och hennes barn som är jämnåriga med mitt barn som är 6år Vi såga på en lekplats och på vägen därifrån passerade vi en second hand butik som hon undrade om vi kunde kolla om de hade en specifik grej hon letade efter. När vi var inne i denna butik hittar sonen en leksak som han ville köpa. Varvid han säger " här du med mitt kort, kan jag få köpa denna sak för mina egna sparade pengar?" Min vän hör vad sonen frågar och börjar ställa frågor om han har egna pengar. Så berättar hur det är.
Att han själv kom för ca 1 år sedan och undrade hur eller vad han kunde göra för att gå egna pengar. Så vi kom överens om att han kan få soppsortera är behållaren är full (dvs vi har en hink i kökslådan där vi lägger att som går att återvinna. När den hinken är full går vi ut till garaget och lägger varje förpackning i rätt större låda som sedan töms på återvinningscentralen ca var 3 vecka.) I början behövde han lite hjälp men nu är han helt självgående gällande sorteringen. För detta får han ett antal kr per gång. Och eftersom vi aldrig har kontanter på oss och ingen vill ta emot en massa småmynt. Skaffade vi ett eget bankkort till honom där han får vara med och se varje gång att vi sätter över pengarna. Dessa pengar är enbart tänkta till att han ska kunna köpa saker han vill ha dvs leksaker. Allt annat betalat vi och saknas det pengar lägger vi givetvis mellanskillnaden om det behövs. Han kan sin kod och kan genomföra köpet helt självständigt, men han har inte hänt om kortet själva det har alltid jag eller pappan på oss.
Min vän gick som sagt i tsket över detta och sa att det är barnslaveri m.m. att vi utnyttjar honom för pengar m.m för att vi är lata ( han gör enbart soppsorteringen och säger han nej gör vi det istället så vi tvingar honom aldrig) nu har hon fått med en annan av våra vänner som tycker att vi är konstiga och elaka mot vårat barn hon också. Senast så hon att hon inte tycker att hennes barn ska umgås med mina barn så länge vi håller på att utnyttja honom på detta setet och att vi ska göra oss av med hans konto.
År det verkligen så fel? Att han på sina egna villkor lär sig att spara och samla pengar till det han vill köpa? Han är alltid så lycklig efter att han vet att han betalt med sina egna pengar.