• Kaga

    Simblöjor istället för vanliga blöjor?

    Vad tror ni om att använda simblöjor under potträningen?

    Tänker att det måste kännas mer då de blir blöta eftersom de inte suger upp så bra?

    Men samtidigt stoppar de ju upp ändå, iallafall det mesta.

  • Svar på tråden Simblöjor istället för vanliga blöjor?
  • Kaga
    syntharen skrev 2020-11-16 17:58:20 följande:

    Blir det inte onödigt dyrt, tänker jag. Varför inte skippa blöjorna helt?


    Blöta kläder hela dagarna, rädda soffan osv.

    Nä det var bara en tanke kanske inte så genomtänkt.

    Har inte kommit till stadiet då mitt barn säger till själv då behöver på pottan. Utan enda gångerna det lyckas är då vi tar henne till pottan. Efter en träff på pottan kan det 20 min efter komma kiss i blöjan igen.

    Så allt däremellan hannar i byxor/ blöjan
  • Litorina

    Barnet kan ha underkläder innanför blöjan. Då blir det blött och otrevligt, men bara på lilla rumpan och inte i soffan.

  • Trippelmamma76

    Alltså kisset rinner väl rätt igenom en badblöja? Den suger ju inte upp för att inte tynga ner barnet i vattnet. Bajs stannar väl däremot i blöjan.

  • Jemp
    Kaga skrev 2020-11-16 18:42:07 följande:

    Blöta kläder hela dagarna, rädda soffan osv.

    Nä det var bara en tanke kanske inte så genomtänkt.

    Har inte kommit till stadiet då mitt barn säger till själv då behöver på pottan. Utan enda gångerna det lyckas är då vi tar henne till pottan. Efter en träff på pottan kan det 20 min efter komma kiss i blöjan igen.

    Så allt däremellan hannar i byxor/ blöjan


    Det finns ju training pants eller vad det heter.
  • Jemp

    Mina barn har förresten aldrig sagt till när de har blöja. De har fått vänja sig vid pottan och börjat lägga märke till vad som händer när man kissar. Sen har vi (ca 2.5 års ålder) tagit bort blöja+kläder på underkroppen och sagt åt dem att gå på pottan istället. Funkat jättebra.

  • syntharen

    När vi skulle få andra barnet att sluta med blöjor så läste jag den här boken Potträning på 3 dagar, den funkar faktiskt rätt bra. Vi tog några dagar var vi vara hade helt fokus på sonen och parerade med pottan när vi såg att det kom kiss. Till slut fattade han att det var pottan han skulle kissa och bajsa i. I början skyddade vi soffan och sittvagnen med sånna där kisskydd som man har i sängen på förlossningen och BB (och andra ställen). Det tog verkligen bara 3-4 dagar innan han fattade och ytterligare nån vecka innan vi vågade ut på nån längre utflykt. Visst hände det olyckor, speciellt i början men absolut inga katastrofer. Han var då 2 år och 8 månader. Tänkte göra samma med dottern på julledigheten, hon är då knappt 2 år.

  • Kaga
    Trippelmamma76 skrev 2020-11-16 18:52:31 följande:

    Alltså kisset rinner väl rätt igenom en badblöja? Den suger ju inte upp för att inte tynga ner barnet i vattnet. Bajs stannar väl däremot i blöjan.


    Det rinner inte rakt igenom, stannar i blöjan men är väldigt blött och läcker lätt, blir det för mycket går det nog igenom tillslut då den är tillräckligt blöt.
  • Kaga
    Jemp skrev 2020-11-16 19:21:02 följande:

    Det finns ju training pants eller vad det heter.


    Jo der ju rätt dyra dock, iallafall om man behöver många
  • 3 barns mor

    Vik en kökshandduk och lägg i blöjan I stället eller Ikeas tvättlappar.

    Icas blöjor suger inte upp lika snabbt och kännes då blöta och obekväma ett billigt alternativ.

Svar på tråden Simblöjor istället för vanliga blöjor?