• Tue 17 Nov 2020 23:06
    5918 visningar
    11 svar
    11
    5918

    Ofrivilligt faderskap

    Hej,

    Under början av 2019 träffade jag en tjej som jag hade en kortare romans med.
    Ingen av oss tyckte att den rätta kontakten fanns så vi avbröt dejtande efter ett par veckor. Sedan har vi inte hörs av något mer efter det.

    För ungefär 2 månader sedan så hörde dom av sig från socialen med en förfrågan om faderskapstest. Tjejen som jag dejtade hade tydligen fött en tjej där hon först inte angav mig som fader, men sedan ändrade sig och angav mig.
    Nu har faderskapet kommit tillbaka och jag är pappa till en dotter på ungefär 1 år, detta kom som en chock för mig. Jag har inte haft någon kontakt med den här tjejen sedan vår korta romans.

    Jag lever som singel idag under ordnade förhållande med bra jobb, egen bostad samt inget krångel. Är det någon annan som har varit i samma situation som kan ge lite tips och råd på hur man bör agera? Jag är i dagsläget väldigt kluven till hela situationen....

  • Svar på tråden Ofrivilligt faderskap
  • Anonym (y)
    Tue 17 Nov 2020 23:18
    #1

    Sök samtalskontakt via din vårdcentral
    Förstår att detta är omtumlande besked för dig och du kommer behöva bearbeta detta. du behöver stöd för att tänka hur du ska förhålla dig och hur du ska agera

  • Anonym (S)
    Wed 18 Nov 2020 04:54
    #2

    Sök nån form av samtalshjälp så du får möjlighet att bearbeta dina känslor och tänka igenom situationen.

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Wed 18 Nov 2020 06:52
    #3
    -1

    Jag tycker att du ska försöka vara en närvarande pappa. Hur barnet än kom till så är det inte flickans fel att hon fötts. Just nu har mamman enskild vårdnad men du har alltid umgängesrätt så det kan vara en bra start. Fråga mamman när det är ok att ni ses, just nu under corona måste det vara utomhus så klart och på avstånd, och det vore väl fint om hon skickade lite bilder på bebisen.

  • Wed 18 Nov 2020 09:29
    #4

    Min plan är nog att försöka vara en närvarande pappa till henne. Men i dagsläget så känns allt så svårt och långt ifrån. Har ingen tidigare erfarenhet av barn och inga av mina vänner har fått barn än så har ingen att bolla saker med.

  • Anonym (Li)
    Wed 18 Nov 2020 09:33
    #5

    Förstår att det blir en chock.

    Du har ju också gått miste om barnets första levnadsår och alla de framsteg och utvecklingsfaser som enbart mamman tagit del av.. tycker det är väldigt orättvist att hon inte hörde av sig till dig när hon blev gravid. Det är ju lika mycket ditt barn som hennes.

  • Anonym (Vän)
    Wed 18 Nov 2020 09:36
    #6

    En vän till mig var med om en liknande situation när han var ung. Han fick också veta att han var pappa till en 1 årig flicka. Men han tog sitt ansvar direkt, ansökte om och fick delad vårdnad om flickan och det har gått jättebra. Han var 20år då och hade inte heller erfarenhet av barn eller livet som förälder, men man kommer snabbt in i det. Lycka till!

  • Wed 18 Nov 2020 09:37
    #7

    Borde finnas olika pappanätverk att kunna gå med i. Jag tycker annars du bör prata med en kurratorbeller terapeut. Kan vara skönt att lyfta alla funderingar och jobbiga tankar med en utomstående med tystnadsplikt.

    Men ta lärdom att aldrig ha oskyddat sex om du inte vill ha barn.

  • Anonym (Känsl­an)
    Sun 22 Nov 2020 12:31
    #8
    Erik1998 skrev 2020-11-17 23:06:15 följande:

    Hej,

    Under början av 2019 träffade jag en tjej som jag hade en kortare romans med.
    Ingen av oss tyckte att den rätta kontakten fanns så vi avbröt dejtande efter ett par veckor. Sedan har vi inte hörs av något mer efter det.

    För ungefär 2 månader sedan så hörde dom av sig från socialen med en förfrågan om faderskapstest. Tjejen som jag dejtade hade tydligen fött en tjej där hon först inte angav mig som fader, men sedan ändrade sig och angav mig.
    Nu har faderskapet kommit tillbaka och jag är pappa till en dotter på ungefär 1 år, detta kom som en chock för mig. Jag har inte haft någon kontakt med den här tjejen sedan vår korta romans.

    Jag lever som singel idag under ordnade förhållande med bra jobb, egen bostad samt inget krångel. Är det någon annan som har varit i samma situation som kan ge lite tips och råd på hur man bör agera? Jag är i dagsläget väldigt kluven till hela situationen....


    Hej Erik. Jag sitter i samma båt som dig just nu. Skillnaden var att jag misstänkte att jag var far till en flicka. Jag kontaktade Sociala som hjälpte mig att kräva faderskap. Jag väntar fortfarande på mitt svar men jag är till 99% säker på att det är jag.


    Jag är lika oberedd men jag har kommit underfund med att allt löser sig så länge man har viljan och styrkan. Jag har bestämt mig att göra allt om hon är min. Det är ju ändå det som betyder något mer än dig själv.


    I min situation är jag så otroligt förbannad på kvinnan. Hon skulle hört av sig oavsett val. Jag vet att hon måste vetat att det fanns en chans och ändå försökte röja bevis.. Det är en lång historia och jag kan inte dra hela här och nu. 


    Du är inte ensam!

  • Anonym (Som jag ser det.)
    Sun 22 Nov 2020 12:47
    #9

    Inventera ditt nätverk. Vilka har du runt dig som du känner förtroende för och kan ge dig stöd i läget som uppkommit? Föräldrar? Syskon? Släktingar? Vänner?

    Jag tror också på att ta upp en professionell samtalskontakt på kanske VC för att bringa reda i alla känslor som du har.

  • Anonym (Farfö­räldra­r?)
    Sun 22 Nov 2020 13:40
    #10

    Hej!

    Prata med dina föräldrar. Jag tror att de kommer att kunna stötta dig i ditt föräldraskap och gissningsvis kommer de efter första chocken att bli väldigt glada över att ha fått ett barnbarn. Som förälder behöver man inte vara ensam, be om hjälp.

  • Anonym (Noway­)
    Sat 21 Jan 2023 08:58
    #11

    En gammal tråd men tar chansen att TS läser. Är snart i samma sits som ofrivillig pappa. Hur gick det sen för dig? Har du och mamman kontakt och träffar du barnet? Verkar vara svårt att hitta killar som varit i samma sits här. 

Svar på tråden Ofrivilligt faderskap