• Anonym (U)

Förlorar jag boendet om jag flyttar?

Jag har bestämt mig för att separera från barnens pappa. Vi bor i en hyresrätt och jag uppfyller tyvärr inte själv hyresvärdens inkomstkrav. Jag kommer därför att behöva flytta härifrån, ett par mil åt något håll.

Men, eftersom jag flyttar, förlorar jag samtidigt boendet? Barnen i fråga är 5 år, respektive 11 månader?

• Svar på tråden Förlorar jag boendet om jag flyttar?
  • Anonym (U)
    smulpaj01 skrev 2020-11-19 14:40:33 följande:

Om du flyttar utanför tullarna tycker jag du ska låta pappan ha boendet då förskolor och skolor är bättre i innerstan. Men umgänget förändras ju inte för det.

Vilket område tänker du flytta till?

Jag tittar några mil norrut. Jag kan inte påstå att varken vår förskola eller närmaste skola här i stan är några höjdare, trots läget.
  • Kjell2
    Anonym (U) skrev 2020-11-19 13:51:47 följande:

Jag har bestämt mig för att separera från barnens pappa. Vi bor i en hyresrätt och jag uppfyller tyvärr inte själv hyresvärdens inkomstkrav. Jag kommer därför att behöva flytta härifrån, ett par mil åt något håll.

Men, eftersom jag flyttar, förlorar jag samtidigt boendet? Barnen i fråga är 5 år, respektive 11 månader?

Så länge ni är överens om barnens boende, umgänge mm kan ni göra nästan vad som helst.

Om ni däremot hamnar i tvist om boendet och det hela drar ut på tiden ökar sannolikhet att han får boendet om barnen blir kvar hos honom under tvisten.

Skulle rekommendera att ni bokar en tid hos familjerätten snart för att diskutera och föröka komma överens om  vårdnad, umgänge och boende.
  • Anonym (eee)
    Anonym (U) skrev 2020-11-19 14:41:17 följande:
    Vi står båda på kontraktet ja, men jag uppfyller som sagt inte inkomstkraven själv, vilket han gör. Det är en privat värd, med mycket höga krav, och jag saknar cirka 40 000 per år.
    ibland är det så att man bedömer att den som bäst behöver lägenheten får bo där, när det är barn inblandat. Om han bedöms ha lättare att hitta en bostad än du, så kan det vara han som måste flytta. Har du råd med hyran om du skulle få bo kvar? Har du kollat om du ev har rätt till bostadsbidrag om det bara är en inkomst i hushållet?
  • Anonym (U)
    Kjell2 skrev 2020-11-19 14:55:12 följande:
    Så länge ni är överens om barnens boende, umgänge mm kan ni göra nästan vad som helst.

Om ni däremot hamnar i tvist om boendet och det hela drar ut på tiden ökar sannolikhet att han får boendet om barnen blir kvar hos honom under tvisten.

Skulle rekommendera att ni bokar en tid hos familjerätten snart för att diskutera och föröka komma överens om  vårdnad, umgänge och boende.
    Tack, ja det är väl lika bra att vi bokar tid och får allt nedtecknat. Pappan är mycket, mycket regelstyrd, så minsta detalj behöver tecknas ner. Lika bra att få det gjort snarast.
  • Anonym (U)
    Anonym (eee) skrev 2020-11-19 14:56:08 följande:
    ibland är det så att man bedömer att den som bäst behöver lägenheten får bo där, när det är barn inblandat. Om han bedöms ha lättare att hitta en bostad än du, så kan det vara han som måste flytta. Har du råd med hyran om du skulle få bo kvar? Har du kollat om du ev har rätt till bostadsbidrag om det bara är en inkomst i hushållet?
    Jag har absolut råd med hyran. Däremot har jag inte rätt till bostadsbidrag eftersom min inkomst överskrider gränsen.
  • Anonym (Umgänge)

Var kommer barnen att vistas mest?Är det så att du kommer fortsatt att vara föräldraledig så ska barnen vara skrivna hos dig, där de har flest dygnsvila.

• Anonym (U)
    Anonym (Umgänge) skrev 2020-11-19 15:12:38 följande:

Var kommer barnen att vistas mest?Är det så att du kommer fortsatt att vara föräldraledig så ska barnen vara skrivna hos dig, där de har flest dygnsvila.

Vi har varit f-lediga på halvtid var fram tills nu och planerar att vara det fortsatt fram till förskolestart.
  • Anonym (Umgänge)

Sover barnen mest hos dig och pappan vill inte skriva över dem så är det bara att anmäla till skatteverket så gör de en utredning och skriver sen barnen hos dig.

Men det gäller då endast om du har barnen mer. Har ni 50/50 så funkar inte detta.

Kan vara bra att veta när man diskuterar hur umgänget kommer att se ut.

• Anonym (Z)
    Anonym (U) skrev 2020-11-19 14:49:31 följande:

Jag tittar några mil norrut. Jag kan inte påstå att varken vår förskola eller närmaste skola här i stan är några höjdare, trots läget.

Så länge ni är överens så gör ni som ni vill. Ska pappan bo kvar och ni ska ha barnen 50-50 så finns det väl ingen anledning att byta förskola. Du får väl skjutsa barnen.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (U) skrev 2020-11-19 14:33:50 följande:

Min sambo är inte intresserad av att byta bort den här bostaden.

Prata med soc och hyresvärden. Om barnen ska bo med dig får du kanske ta över kontraktet och då byter du till dig något mindre.
Svar på tråden Förlorar jag boendet om jag flyttar?