• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • klyban
    Tom Araya skrev 2026-02-25 11:25:27 följande:
    Det är ingen som bygger havsbaserad vindkraft utan statligt stöd heller.
    Igen och som det verkar du har svårt och ta in detta, infrastruktur hjälper staten til med på alla energier, varför ska vindkraften vara undantagen för?
    KillBill skrev 2026-02-25 12:04:50 följande:
    Men ny kärnkraft är dyrare att producera än vatten och vind och kommer därför behöva högre priser för att bli lönsam. 

Inte heller att glömma av att även kärnkraftverk kommer behöva mer infrastruktur.
    Men jag gissar på att det är okey helt pltwsöligt då.

Dock börjar detta bli en fascinerande tråd och där man först klagade på elpriserna var höga, men nu argumenterar samma personer för högre elpriser.

Och ska vi gissa om det blir en annan regering, så är låga elpriser viktigt igen, som att det är bara agenda vi får.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    Men ny kärnkraft är dyrare att producera än vatten och vind och kommer därför behöva högre priser för att bli lönsam. 
    Jag har inte sett några beräkningar som tyder på att totalkostnaderna är högre för kärnkraft än för havsbaserad vindkraft, eftersom väderberoende kraft kräver andra resurser som kompenserar för produktionsbortfall och som kostar mycket pengar, kostnader som ingen räknar på eftersom det inte är vindkraftsbolagen som betalar dem.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2026-02-25 19:00:23 följande:
    Jag har inte sett några beräkningar som tyder på att totalkostnaderna är högre för kärnkraft än för havsbaserad vindkraft, eftersom väderberoende kraft kräver andra resurser som kompenserar för produktionsbortfall och som kostar mycket pengar, kostnader som ingen räknar på eftersom det inte är vindkraftsbolagen som betalar dem.
    SÅ den gigantiska skatten berättar just att det är en mycket dyrare energi, och sen lånen på detta.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya

Kopierat från Facebook:

Det är ett väldigt fokus i media och i allmänhet på vindkraftens problem när det inte blåser. Då måste jag påminna om att det också är problem när det blåser. Vindkraft behöver alltid stöd. Det är elsystemets bråkstake! ock stödet är dessutom extremt dyrt stöd. Vindkraft fungerar inte ensam. Ju mer man bygger ju mer stöd behövs. Av rent fysikaliska skäl som ingen kan sätta sig över. Därför är det inte möjligt att ha för stor del vindkraft i ett elsystem om det skall fungera tillfredställande. Tyskland erfar nu detta med investeringar i enorma mängder gaskraft. Lustig paradox. Vindkraft driver behov av fossil kraft. Förnybart och fossilfritt är därmed inte samma sak som alla klimatfanatiker och icke elsystemskunniga hävdar. Repostar Harry Franks utmärkta artikel på ämnet!

Kan vara en bild av text

www.facebook.com/groups/1379511478940601/permalink/5248560795368964/

• Tom Araya
    Jag vill påpeka här att det främst var de rödgröna som propsade på den gröna omställningen och kom med löften för dess möjligheter. 

Jag elektrifierade mitt åkeri ? Tack Ebba, nu fick jag notan
    Jag driver ett åkeri som enskild firma i södra Halland. För två år sedan gjorde jag det som politiker i Stockholm och Bryssel har uppmanat oss att göra. Jag investerade i två elektriska lastbilar. Det var ingen symbolhandling. Det var ett affärsbeslut. En risk. En satsning på framtiden.
    Nu har jag ålagts att betala 100 kronor per kW ? plus moms ? i effektavgift.
    Jag elektrifierade mitt åkeri ? Tack Ebba, nu fick jag notan - Tidningen PROFFS - En Riktig Lastbilstidning
  • nattuw
    Vattenkraften kommer inte att byggas ut på grund av miljöhänsyn. Vindkraftens problem börjar bli så uppenbara att de inte längre går dölja. Kärnkraften kommer inte att byggas så länge risken finns att MP får något inflytande och kan stoppa projektet.

Det minst kontroversiella tycks vara att börja elda kol och olja och vi kommer att få högre elpriser oavsett vad som händer eftersom den svenska och europeiska energipolitiken skötts så illa.
  • klyban
    nattuw skrev 2026-02-26 10:57:20 följande:
    Vattenkraften kommer inte att byggas ut på grund av miljöhänsyn. Vindkraftens problem börjar bli så uppenbara att de inte längre går dölja. Kärnkraften kommer inte att byggas så länge risken finns att MP får något inflytande och kan stoppa projektet.

Det minst kontroversiella tycks vara att börja elda kol och olja och vi kommer att få högre elpriser oavsett vad som händer eftersom den svenska och europeiska energipolitiken skötts så illa.
    Varför berörde du inte att kärnkraften kommer bli en mycket dyrare energi för kunderna för?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2026-02-25 19:00:23 följande:
    Detr är alltså inte gratis att ansluta ny kärnkraft till elnätet heller. Har du med dessa 1 000 miljarder kronor  bara för att bygga ut elnätet i dina kärnkraftskalkyler?

montelnews.com/nordic/news/0d39803f-b45b-4dfc-b7dc-e0c87ff3f878/karnkraftssamordnare-tio-reaktorer-kan-kosta-1-000-miljarder-sek

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2026-03-01 13:55:50 följande:
    Detr är alltså inte gratis att ansluta ny kärnkraft till elnätet heller. Har du med dessa 1 000 miljarder kronor  bara för att bygga ut elnätet i dina kärnkraftskalkyler?

montelnews.com/nordic/news/0d39803f-b45b-4dfc-b7dc-e0c87ff3f878/karnkraftssamordnare-tio-reaktorer-kan-kosta-1-000-miljarder-sek
    Vad det gäller el-nätet så kostar det betydligt mer att flytta och sprida produktionen över landet, dessutom längre ifrån regionerna som efterfrågar mest el än att bygga nya kraftverk där man avvecklat gamla, som med kärnkraft. Dessutom nyttjar du dessa investeringar mycket bättre med kärnkraft än lågproducerande och väderberoende kraft.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2026-03-01 15:07:34 följande:
    Vad det gäller el-nätet så kostar det betydligt mer att flytta och sprida produktionen över landet, dessutom längre ifrån regionerna som efterfrågar mest el än att bygga nya kraftverk där man avvecklat gamla, som med kärnkraft. Dessutom nyttjar du dessa investeringar mycket bättre med kärnkraft än lågproducerande och väderberoende kraft.
    Dock saken du glömmer att staten brukar stå för mycket av kostnaderna, men tydligen är det bara hemskt när det gäller vindkraften, undrar vad det fromleriet är om.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2026-03-03 00:32:01 följande:
    Ringhals stängdes ? trots renovering för 15 miljarder

En lastgammal artikel som inte har med vissa fakta.

Vad inbillar du det skulle ändra med 30 miljards förslusten och en påtvingad anpassning för företaget vattenfall?

Det är fascinerande hur denna fakta lämnas utanför VARJE gång det påstås saker om dessa reaktorer.
    Ni måste vid detta laget ha lärt er att fakta går inte ignorera, eller att ni skulle veta bättre än de som tog affärsbeslutet.

För en sak är helt säker, med +30 miljarders förluster, så fortsätter inte företag att köra på som inget hänt :whoco5::whoco5::whoco5: 
    Men kanske det är så du tror företag fungerar att ignorera så gigantiska förluster??

Det är lugnt, du kan upprepa samma fel hur många ggr du vill, kommer gärna och rättar till dom så ofta jag kan.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko