• editta2990

Flytt tillbaka till Sverige

Hej,

Vet inte riktig hur jag skall flytta tillbaka till Sverige.

Bor i Ungern men har tyvärr inga kontakter kvar i Sverige, inte sådana som kan låta mig flytta in så länge jag hittar boende för mig o min son.

Hur och var hade ni börjat?Behöver tipps och råd.

Jobb tror jag inte så svået o hitta eftersom jag är utbildad undersköterska .

Alla tipps e välkomma!?????????????

• Svar på tråden Flytt tillbaka till Sverige
  • editta2990
    Mrs Moneybags skrev 2020-11-24 14:09:12 följande:

Ungern är väl med i EU? Det är väl bara att flytta om man hittar ett jobb? Rätta mig gärna om jag har fel. 

Ja, det är det ....men vart flyttar man om man inte ha nåt boende.

Sist jag fick erbjudande om en lgh i Lund men eftersom inte jobbade inom kommunen då fick jag avslag.
  • BuoBä

1. Bestäm i vilken ände av Sverige du vill bo

2. Sök jobb, var tydlig med att du måste flytta först så du kan börja om tex 3 månader eller hur lång tid du tror det tar att ordna det.

3. Kolla i parallell upp hur bostadssituationen ser ut i de kommuner där du söker jobb, och välj strategiskt.

4. När du fått jobb, sök bostad. Var lagom kräsen, ni kan alltid flytta till något bättre senare.

• Kjell2
    editta2990 skrev 2020-11-26 12:09:10 följande:

Men tex. Har fått jobb men inget boende.

Vad gör man då?

Ort med hyfsad tillgång på bostäder? I så fall fixa något tillfälligt.
  • BuoBä

Vad gör man då?

Söker boende på alla sätt man kan. Ringer kommunen, ringer privata värdar, kollar Blocket, ber arbetsgivaren sprida bland kollegorna att du letar boende, Facebook, Airbnb, stuguthyrningsfirmor....
  • Aliona

Vad gör man då?

Jag har flyttat flera gånger och nästan alltid löst det med ett tillfälligt boende först, typ AirBnb. Då har jag någonstans att bo medan jag letar efter bättre och långsiktigt boende, eller köpa lägenhet som jag gjorde senast. Det blir rätt dyrt då möblerade lägenheter på korttidshyra är dyra, men det har jag bara räknat som en del av flyttkostnaden.
  • editta2990
    Aliona skrev 2020-11-27 20:45:20 följande:

Jag har flyttat flera gånger och nästan alltid löst det med ett tillfälligt boende först, typ AirBnb. Då har jag någonstans att bo medan jag letar efter bättre och långsiktigt boende, eller köpa lägenhet som jag gjorde senast. Det blir rätt dyrt då möblerade lägenheter på korttidshyra är dyra, men det har jag bara räknat som en del av flyttkostnaden.

Tack för ditt svar, har inte tänkt på alla möjligheter du har nämnt.

Skall göra detta efter nyår.
Svar på tråden Flytt tillbaka till Sverige