• Jool

Funderingar inför lönesamtal (föräldraledighet och vab)

Hej!

Så var det dags för lönesamtal för första gången sen jag slutade på myndighet och oron/okunskapen gör sig påmind!

Jag har jobbat på ett lite mindre företag i snart 3 år och ska nu ha mitt första lönesamtal. Sen jag börjat här har jag vart föräldraledig på halvtid under 1 år och det har blivit en hel del VAB då jag har ett barn i skolåldern och en som nyss börjat på dagis så sjukdagarna har ju duggat tätt till och från... Speciellt sen coronans intåg vilket jag även fått ta en del skit och pikar för...

Hursomhelst har jag en känsla av att detta på något sätt kommer användas som argument på mitt lönesamtal men vad säger regler/lagar kring det? Har ni några rent allmänna tips och tankar kring det här med lönesamtal?

Vi är tre avdelningar med servicetekniker som inriktar oss på respektive maskiner/utrustning som företaget säljer och jag har under drygt ett år hoppat runt och avlastat de övriga två utöver den avdelning där jag egentligen är anställd

• Svar på tråden Funderingar inför lönesamtal (föräldraledighet och vab)
  • brallison

Egentligen borde du vara en initiativtagare till ditt lönesamtal, för att annars finns det risk att din arbetsgivare meddelar dig att du får så här mycket i lönerevision och inget annat som ska ens diskuteras.
    Men om det blir ett riktigt lönesamtal ändå så ska du förbereda dig noggrant inför det - framför allt skriv ner allt som du har gjort bra (inte bara att du gjort dina vanliga arbetsuppgifter på ett bra sätt utan allt ovanpå det), hur du hoppat runt för att hjälpa andra, vad du har förbättrat och förenklat på företaget - det är det som ska räknas in och inte dina VAB-dagar.

• Anotherone

Jag håller med om ovanstående.
    Sen bör varje arbetsgivare också ha något slags lönekriterier som man knyter ditt arbete till. Som man utvärderar.

Ibland kan man ju ha ett sånt upplägg vid ett medarbetarsamtal som följs upp årligen, vad man bestämde att man skulle fokusera på, förbättringsområden, fokusområden som företaget satt upp och hur väl man möter dem.
    Och då förekommer att lönekriterierna sen är kopplade till detta så att man förstår tänket och kan se en röd tråd.

Man kommer sällan någonstans med att jämföra med andra (även om det ligger nära till hands) utan fokusera på vad du har för ansvar, egna initiativ du tagit, hur du bidrar etc. 

• Kjell2

Läs på företagets lönepolicy. Prata gärna med ditt fack.

Har företaget kollektivavtal?

• Kjell2

Mera

Har du haft någon form av målsamtal eller liknande tidigare där är dokumenterat va du ska göra och eventuell mål? Utgå iså fall från det och visa på att du uppfyllt alla dina mål.

Var heller inte rädd för att ställa frågan: "Vad ska jag göra under nästa år för att få bättre lön?"

• Jool
    brallison skrev 2020-11-25 12:59:53 följande:

Egentligen borde du vara en initiativtagare till ditt lönesamtal, för att annars finns det risk att din arbetsgivare meddelar dig att du får så här mycket i lönerevision och inget annat som ska ens diskuteras.

Men om det blir ett riktigt lönesamtal ändå så ska du förbereda dig noggrant inför det - framför allt skriv ner allt som du har gjort bra (inte bara att du gjort dina vanliga arbetsuppgifter på ett bra sätt utan allt ovanpå det), hur du hoppat runt för att hjälpa andra, vad du har förbättrat och förenklat på företaget - det är det som ska räknas in och inte dina VAB-dagar.

Det är jag som har tagit initiativ till lönesamtalet just för att inte "bara" få deb årliga höjningen, kanske borde ha nämnt det..

Tack för tipsen, ska sätta mig och skriva ihop en lista så att man förhoppningsvis kan lägga fram det på ett vettigt sätt ????
  • Jool
    Anotherone skrev 2020-11-25 13:17:38 följande:

Jag håller med om ovanstående.

Sen bör varje arbetsgivare också ha något slags lönekriterier som man knyter ditt arbete till. Som man utvärderar.

Ibland kan man ju ha ett sånt upplägg vid ett medarbetarsamtal som följs upp årligen, vad man bestämde att man skulle fokusera på, förbättringsområden, fokusområden som företaget satt upp och hur väl man möter dem.

Och då förekommer att lönekriterierna sen är kopplade till detta så att man förstår tänket och kan se en röd tråd.

Man kommer sällan någonstans med att jämföra med andra (även om det ligger nära till hands) utan fokusera på vad du har för ansvar, egna initiativ du tagit, hur du bidrar etc. 

Tack för tipsen ???? några samtal av något slag har aldrig blivit av, har i stort sett inte pratat med vår VD sedan min anställningsintervju så famlar runt lite i mörker här vad det gäller lönefrågor eller vad företaget direkta lönekriterier.. min närmsta chef har inte heller visat något intresse att förmedla något av detta mer än halvt luddiga svar när jag frågat. Tar till mig alla era tankar och tips för att få ihop ett så bra underlag som möjligt!
  • Jool
    Kjell2 skrev 2020-11-25 13:27:12 följande:

Mera

Har du haft någon form av målsamtal eller liknande tidigare där är dokumenterat va du ska göra och eventuell mål? Utgå iså fall från det och visa på att du uppfyllt alla dina mål.

Var heller inte rädd för att ställa frågan: "Vad ska jag göra under nästa år för att få bättre lön?"

Som jag nämnde i ett tidigare svar här har inga som helst samtal hållits än mindre upprättats några dokument, tog själv initiativ till lönesamtalet för att det skulle bli av :)

Tack, lägger den frågan på minnet inför samtal!
  • Kjell2
    Jool skrev 2020-11-25 16:26:25 följande:
    Som jag nämnde i ett tidigare svar här har inga som helst samtal hållits än mindre upprättats några dokument, tog själv initiativ till lönesamtalet för att det skulle bli av :)

Tack, lägger den frågan på minnet inför samtal!
    Kolla först ditt kollektivavtalet och vad det står kring lönejustering. Där har du en bra utgångsvärde.

Förbered sen en argumentation baserat på lönepolicy, vad du förväntas göra, vad du bidragit med osv.

• S23

Att du varit föräldraledig och vabbat skall inte påverka. Läs föräldraledighetslagen.

• Avenia

Arbetsgivaren har INGEN RÄTT att ta hänsyn till det. Det står i lagen. Om de påpekar det, spela in det och hävda din rätt.

• S23
    Avenia skrev 2020-11-25 17:39:21 följande:

Arbetsgivaren har INGEN RÄTT att ta hänsyn till det. Det står i lagen. Om de påpekar det, spela in det och hävda din rätt.

Bra poäng. Spela in samtalet ifall de skulle nämna något sådant
  • Jool
    S23 skrev 2020-11-25 18:33:17 följande:

Bra poäng. Spela in samtalet ifall de skulle nämna något sådant

Har haft den tanken så får nog göra det för att vara på den säkra sidan :)
  • Anotherone

Jag vill lägga till att det är rätt i sak att inte föräldraledighet får diskrimineras.
    Allmänt gäller är att om det finns en central pott så ska alla få ta del. Även föräldralediga. Man får inte strunta i att göra ett centralt påslag på en person för att hen är föräldraledig vid den tidpunkt då nya lönen börjar gälla.

Men företag/organisationer som har kollektivavtal som bygger på individuell lönesättning kan ha rätt att göra en annan bedömning.
    För om det finns uppsatta mål, faktorer som mäts etc och som kopplas till prestation... och du inte varit där... så finns inte någon prestation att bedöma. 
    Då brukar det dock vara så att så snart medarbetaren är på plats igen och det har gått en tid så gör man en revision om det är så att hen uppenbart haltar med ref. till övriga. Eller så kommer man överens om att justera det nästkommande år då det faktiskt finns en prestation att göra en bedömning av.

• fjanten
    Anotherone skrev 2020-11-26 08:43:14 följande:

Jag vill lägga till att det är rätt i sak att inte föräldraledighet får diskrimineras.

Allmänt gäller är att om det finns en central pott så ska alla få ta del. Även föräldralediga. Man får inte strunta i att göra ett centralt påslag på en person för att hen är föräldraledig vid den tidpunkt då nya lönen börjar gälla.

Men företag/organisationer som har kollektivavtal som bygger på individuell lönesättning kan ha rätt att göra en annan bedömning.

För om det finns uppsatta mål, faktorer som mäts etc och som kopplas till prestation... och du inte varit där... så finns inte någon prestation att bedöma. 

Då brukar det dock vara så att så snart medarbetaren är på plats igen och det har gått en tid så gör man en revision om det är så att hen uppenbart haltar med ref. till övriga. Eller så kommer man överens om att justera det nästkommande år då det faktiskt finns en prestation att göra en bedömning av.

Jag trodde att man då ska utgå ifrån att den anställde skulle ha presterat som vanligt OM denne varit på plats? Säg att en person som alltid når uppsatta mål och mer - inte gjort det p.g.a. sjukdom, föräldraledighet eller VAB inte gjort det - ska löneökningen utgå ifrån att personen HADE gjort det om denne varit på plats.
  • S23
    fjanten skrev 2020-11-26 08:52:25 följande:

Jag trodde att man då ska utgå ifrån att den anställde skulle ha presterat som vanligt OM denne varit på plats? Säg att en person som alltid når uppsatta mål och mer - inte gjort det p.g.a. sjukdom, föräldraledighet eller VAB inte gjort det - ska löneökningen utgå ifrån att personen HADE gjort det om denne varit på plats.

Stämmer.

Däremot vid individuell lönesättning så kan det ju vara så att man förhandlar sig till högre lön för att man är ?duktig? på någonting. Har man varit borta mycket kanske man inte kommit dit. Däremot kan man aldrig missgynnas om man faktiskt är så ?duktig? men är borta mycket
  • ParsonsHn
    Jag är ett stort fan av hus, så det enda som räddar mig från en lägenhet är en och jag bestämde mig för att komplettera den med ett bra bad, för alla i min familj älskar denna aktivitet.Jag letade efter en mycket lång tid, eftersom ett bra bad ska vara med mycket högkvalitativa material, och det finns många nyanser i samband med ett sådant köp.En vän rådde attefallshus (https://attefallshuset24.se/ jag studerade alla detaljer, webbplatskonsulterna förklarade allt på ett tillgängligt sätt, gav mig levande bilder, allt var konsekvent.Materialen är alla högkvalitativa, de minsta detaljerna var tänkta.Badet är super, köpet insåg fullt ut mina planer.
  • Anotherone
    fjanten skrev 2020-11-26 08:52:25 följande:
    Allt beror på hur kollektivavtalet är skrivet. Om man har en förhandlingsmodell eller en process där man fördelar en fastställd pott enligt en på förväg bestämd andel i procent tex. 

Men till din fråga, hur bedömer man hur någon "skulle ha presterat"? Under 1,5 års föräldraledighet?
    Det vet nog varken den som varit ledig eller lönesättande chef. Därför ges man ofta det i grunden avtalade "det som alla får" men den individuella delen reviderar man efter en viss tid tillbaka i arbetet. 

Att ha haft många vab-tillfällen och sjukdomstillfällen är en sak. 100% frånvaro under längre tid är en annan. Det ska chefer också kunna hålla i huvudet. 
  • Shalke04
    Jool skrev 2020-11-25 12:55:25 följande:

Hej!

Så var det dags för lönesamtal för första gången sen jag slutade på myndighet och oron/okunskapen gör sig påmind!

Jag har jobbat på ett lite mindre företag i snart 3 år och ska nu ha mitt första lönesamtal. Sen jag börjat här har jag vart föräldraledig på halvtid under 1 år och det har blivit en hel del VAB då jag har ett barn i skolåldern och en som nyss börjat på dagis så sjukdagarna har ju duggat tätt till och från... Speciellt sen coronans intåg vilket jag även fått ta en del skit och pikar för...

Hursomhelst har jag en känsla av att detta på något sätt kommer användas som argument på mitt lönesamtal men vad säger regler/lagar kring det? Har ni några rent allmänna tips och tankar kring det här med lönesamtal?

Vi är tre avdelningar med servicetekniker som inriktar oss på respektive maskiner/utrustning som företaget säljer och jag har under drygt ett år hoppat runt och avlastat de övriga två utöver den avdelning där jag egentligen är anställd

Vad är dina argument till att du skall få en högre höjning än, som du uttryckte det, "den vanliga"? Det viktigaste är att artikulera dessa och visa varför du är viktig för företaget/teamet etc. 
Svar på tråden Funderingar inför lönesamtal (föräldraledighet och vab)