• Wed 25 Nov 2020 13:57
    1199 visningar
    11 svar
    11
    1199

    Julklappar till vuxna barn?

    Har någon allmänna tips om vad man kan köpa till vuxna barn? Jag har tre stycken mellan 20 och 30 ungefär. Sonen sa fler sängkläder kan han behöva...... annars? Finns det bra online-shop? Kan man on-line-köpa på Ikea förresten?

  • Svar på tråden Julklappar till vuxna barn?
  • sextio­talist
    Wed 25 Nov 2020 15:32
    #1

    Vi köper de där sakerna till hushållet som man inte köper till sig själv.

    Det har varit kökshanddukar av bätte kvalité. Kokbok, mortel etc

  • Wed 25 Nov 2020 15:52
    #2

    Kuvertlakan i satinblandning är uppskattat att få. Även personligt graverade saker som skärbräda, bbq tillbehör mm (finns bland annat på rofadesign). Kökshanddukar eller badlakan från lexington / newport reas mycket nu.


    Allt går att köpa på nätet idag, jag skulle satsat på bättre kvalité till bra pris än ikea. Bli medlem på members, campadre dyl så kan du köpa fina sängkläder från kosta linneväveri för under 200kr.

  • Wed 25 Nov 2020 17:39
    #3

    Munskydd kan man väl inte få for många av.

  • Magica­l
    Wed 25 Nov 2020 17:39
    #4
    AndreaBD skrev 2020-11-25 13:57:59 följande:

    Har någon allmänna tips om vad man kan köpa till vuxna barn? Jag har tre stycken mellan 20 och 30 ungefär. Sonen sa fler sängkläder kan han behöva...... annars? Finns det bra online-shop? Kan man on-line-köpa på Ikea förresten?


    Det är ju så olika. Här ger vi pengar. 
  • Wed 25 Nov 2020 19:04
    #5

    Tack för tipsen så här långt. Att ge pengar är så tråkigt, framför allt dottern gillar ändå att man ger något annat. Munskydd.... är inte första prioritet just till jul. Mest för att det är något negativt, att påminnas om pandemin. 

  • Kusine­n
    Wed 25 Nov 2020 19:46
    #6

    Beror ju lite på hur etablerade de är. Unga vuxna brukar ju ofta behöva en del praktsika prylar som mixer, elvisp, matberedare, verktyg, verktygslåda, punkteringskit till cykeln. Jag har genom åren oftast fått såna saker av föräldrarna, men de brukar fråga vad ,an ösnakr. Kan ju vara svårt att gissa sig till såna sakee.

    Saker som kan vara roliga utan att man vet att behov finns men som också är användbara:

    Fina grytunderlägg (tex från kosthantverkare), hushållspapperhållare från någon konsthantverkare/slöjdare (finns många dina designer), en skön pläd, stickade sockor, kokbok, fin kalender till nösta år (finns med olika teman hälsa osv), nån fin förvaringskorg, en korg med godsaker, tekoppar från keramiker, presentkort på nån kurs (online nu då), innetofflor, extra fina hudkrämer och liknande, en fin träskärbräda, prenumeration på nån tidskrift, en termos, en plånbok, ett litet "skäm bort dig kit" med tex en bok, en chokladask, bubbelbad osv.

  • Wed 25 Nov 2020 20:08
    #7

    Jag köper anpassat efter deras personlighet, mina är 18-22 år gamla, så det blir lite mer barnsliga presenter, fast en flyttat hemifrån. Spel, kläder, frisörbesök, badgrejor, ihopfällbart badkar, en teckningskurs, ritplatta.

  • Thu 26 Nov 2020 11:56
    #8

    Jag skulle säga att det beror på barnens livssituation och intressen.

    Vardagslyx/något man inte unnar sig själv (smink, kaffe, olivolja, handkräm, parfym, pyjamas, halsduk), uppgradering av utrustning (bättre elvisp, skruvdragare, matlåda, kaffebryggare, rejäla vantar, cykelhjälm, headset), något som underlätta livet (barnpassning, mattermos, ångtvätt, slowcooker, väckarklocka, printer, pusselmatta, skotork), ny hobby ( kurs, upplevelse, bok), samlarobjekt, något till redan existerande hobby, något hemmagjort barnet älskar, något som saknas i deras hem (brandsläckare, aircondition, luftfuktare, utomhustermometer, googlehome, sällskapsspel, mackgrill).


    Korrekturläser som en kratta
  • Thu 26 Nov 2020 18:20
    #9

    Har de brandvarnare, brandsläckare och brandfilt? Annars kan något av det vara en mycket viktig gåva. Vill man det ska vara lite finare kan man köpa sådana som har snygg design, men självklart är funktionen den allra viktigaste. 

  • Thu 26 Nov 2020 19:28
    #10

    Vi har fått presentkort på delikatessaffärer, presentkort på kulturupplevelse med barnvakt inkluderat, vin, vinprovning, sängkläder och någon större och bättre gryta/stekbanna. Vi har ju småbarn som upplevelse med barnvakt uppskattar vi extra mycket!

  • Thu 26 Nov 2020 21:19
    #11
    sextiotalist skrev 2020-11-25 15:32:22 följande:

    Vi köper de där sakerna till hushållet som man inte köper till sig själv.

    Det har varit kökshanddukar av bätte kvalité. Kokbok, mortel etc


    Det har jag alltid fått av mina föräldrar och uppskattat väldigt mycket. Och sedan när jag fick barn så har jag fått sådant som är "till bara mig" som t.ex. parfymer och dyrare hudlotion som jag kanske inte riktigt kostat på mig själv när det var så mycket fokus på att ta hand om småbarn. 

    Och nu när både jag och barnen är äldre (d.v.s. allt fokus är inte längre på dem och vi har ekonomi som gör att vi köper det vi behöver) så brukar jag få en flaska champagne. 
Svar på tråden Julklappar till vuxna barn?