• Anonym (Sniken?)

Pengar i bonusfamiljen

Hej. Jag undrar hur ni hade gjort om ni levde i ett äktenskap med dina, mina och våra barn där dina gemensamma barn med din nuvarande man och hans barn sen tidigare år en varsin större summa pengar men inte dina tidigare barn. Hur ska man förhålla sig? Jag mår jättedåligt över detta... vet inte hur jag ska förklara eller vad jag ska säga till mina tidigare barn. Hur förklarar jag att deras halvsyskon får pengar men inte dem? Detta är ett återkommande "problem" gissar jag då min mans föräldrar precis fått en stor summa pengar... jag är rädd att de kommer få pengar till körkort, bil, när de flyttar hemifrån osv. Medan mina barn står helt tomhänta. Jag har föreslagit för min man att jag får sätta undan mer pengar till mina barn varje månad. Men i längden innebär ju det att det kommer vara mindre pengar rill mig så jag inte kan köpa kläder, klippa mig, göra saker tillsammans med familjen osv. Hur gör ni andra bonusfamiljer? Vi har delad ekonomi på det sätt att han betalar för sina barn tillsammans med sitt ex och jag för mina barn. Vi delar på allt för våra barn och vår gemensamma bostad.

• Svar på tråden Pengar i bonusfamiljen
  • Anonym (eee)
    Anonym (eee) skrev 2020-12-01 07:18:39 följande:

I vår bonusfamilj lever vi som att barnen är bådas, oavsett vem som är förälder, dvs vi bidrar till alla barns vardag. Vad vi inte gör är spara till alla på ett gemensamt sätt. Mina barn har varsitt konto där vi föräldrar + ev släkt har sparat sedan de föddes. Bonusbarnen har inget sånt alls. 

Bonusarnas far/morföräldrar ger dem rätt mycket pengar tex till födelsedagar medan mina barn får mkt mindre av den varan från sina far/morföräldrar. 

Vi har ett barn som håller på med körkort och vi har lovat betala större delen av detta. Hens mamma kommer inte bidra med en krona. Mig gör det inget att jag bidrar av våra hushållspengar till detta. Mina barn kommer kanske aldrig ta körkort (verkar det som) men de kanske behöver hjälp med något annat så det jämnar ut sig. 
    Vi pratar egentligen aldrig om detta med barnen och ingen har frågat. De har för länge sen förstått att det är skillnad på vad ens släkt kan ge när man fyller år, de fattar att det är olika. Barnen vet också att vi alltid kommer ställa upp för dem vid behov och vad jag förstår på barnen så är det ingen som känner någon osäkerhet eller "avundsjuka" på att något annat barn fått något som inte de fått. 
    Vi har med andra ord inte gjort något grej av detta.

När de äldsta barnen flyttar hemifrån (vilket närmar sig) kommer vi troligen bidra med pengar så att de ska kunna flytta, oavsett vems barn det handlar om, men då igen utefter behov, inte att de måste få samma summa pengar.
    Jag kan annars tänka mig att vi köper en hyresrätt och något av barnen hyr den av oss, tills denne har råd att köpa loss den. 

bostadsrätt! menade jag förstås Flört
  • Anonym (Ann)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-30 22:20:17 följande:
    Min teori (som jag naturligtvis inte vet om den stämmer) är att barnen ser två skilda saker. A) Vad gör mamma? Behandlar hon alla barn rättivist? B) Vad gör pappa? Ger han alla barn lika mycket?
    Utifrån det, är det viktiga vad föräldern gör, inte hur mycket pengar barnen har sammanlagt från båda föräldrar. 
    Så skulle jag själv se det nämligen, och inte tänka på helheten. 
    Jag vet inte hur andra familjer gör, men för mig är det otänkbart att jag skulle diskutera med mina barn hur mycket jag sparar till dom.

Så den dagen när pengarna ska ges till barnen, då är barnen så gott som vuxna, antar jag. Då får man förklara att de yngre syskonen får mer pga de fått pengar av sina farföräldrar. Finns ju absolut ingen anledning att gå in på vem som sparat hur mycket till respektive barn eller vem som har fått göra uppoffringar osv.

Det kommer att finnas en skillnad och det finns en förklaring till skillnaden och så stora barn förstår nog det. Under uppväxten är detta inget man behöver ta upp med barnen alls. Således finns det inget för barnen att se. 
  • Anonym (Hos oss)

Hos oss finns också barn på båda sidor sedan tidigare samt ett gemensamt. Jag tjänar (och har gjort sedan tidigare) betydligt mer än min nya man vilket innebär att mina barn hade mycket mer sparat när vi gick in i förhållandet. Alla får ju göra som de finner bäst men för mig känns det otänkbart att barnen får så pass olika förutsättningar som syskon så jag skjuter till extra till hans andra barns sparande varje månad. Mina barn sedan innan kommer ändå ha en starkare buffert (kommer inte kunna kompensera allt sparande plus en del av summan är från övrig släkt) men är skillnad tycker jag på millimeter rättvisa och att inte ges samma förutsättningar. Alla barn som ingår i vår familj får samma möjligheter men som tidigare nämnt sparsumman kommer differera lite...

Hur känner din man när du pratar med honom om detta?

• Anonym
    Anonym (Hos oss) skrev 2020-12-01 09:51:31 följande:

Hos oss finns också barn på båda sidor sedan tidigare samt ett gemensamt. Jag tjänar (och har gjort sedan tidigare) betydligt mer än min nya man vilket innebär att mina barn hade mycket mer sparat när vi gick in i förhållandet. Alla får ju göra som de finner bäst men för mig känns det otänkbart att barnen får så pass olika förutsättningar som syskon så jag skjuter till extra till hans andra barns sparande varje månad. Mina barn sedan innan kommer ändå ha en starkare buffert (kommer inte kunna kompensera allt sparande plus en del av summan är från övrig släkt) men är skillnad tycker jag på millimeter rättvisa och att inte ges samma förutsättningar. Alla barn som ingår i vår familj får samma möjligheter men som tidigare nämnt sparsumman kommer differera lite...

Hur känner din man när du pratar med honom om detta?

Oj, så du sparar till din partners barn?
    Det var ädelt må jag säga.

Tänk om det skulle ta slut mellan er, hur mycket pengar har du då gett bort i onödan?
  • Mrs Moneybags

Jag har själv vuxit upp med tre halvsyskon som hade en "rik" pappa. Det har aldrig varit något problem för mig, jag vet att de fick pengar och resor och grejer som jag aldrig fick, men sånt är livet. Det är inget konstigt med det. Barn fattar galoppen snabbare än du tror. Det har inte inneburit någon särskild skillnad i längden för oss fyra, och vi är sammansvetsade och har bra relationer. 

Jag hade min pappa, de hade sin och det innebar skillnader. Det kommer dina barn också att förstå. 

• Anonym (Hos oss)
    Anonym skrev 2020-12-01 11:19:05 följande:

Oj, så du sparar till din partners barn?

Det var ädelt må jag säga.

Tänk om det skulle ta slut mellan er, hur mycket pengar har du då gett bort i onödan?

Ja, jag sparar till dem också - eller främst så sparar han men jag lägger till så att det sparas lika mycket till alla barn som bor hos oss. Lägger dock extra till hans äldsta just nu eftersom körkort börjar bli aktuellt och sedan om bara några år ev flytt och som sagt så hade de inte samma förutsättningar från början. Även om summorna blir ojämna mellan barnen så vill jag att alla barn ska få samma praktiska möjligheter.

Förstår din slutfråga men jag ser det inte som i onödan. Även om det tar slut mellan mig och deras pappa så är det barn som tillhör min familj och mina barns halvsyskon samt styvsyskon. Jag vill att de ska få ett bra liv oavsett min och pappans relation :)
  • Anonym (Mammatill9)

Om du nu vill spara mer åt dina barn från förra äktenskapet så få du kanske avstå vissa saker. Kläder och frisör behöver man inte göra varje månad. Spara åt barnen då varannan månad och klipp dig ena månaden och köp kläder vid behov. Om det sen ger barnen typ 150 kr i månaden i var så blir det ändå mer sparande

• Anonym (A)

Nu vet jag inte exakt ålder för Ts äldre barn respektive de yngre barnen, men om de äldre t.ex. är 10 och 11 år,  och de yngre är 3 och 4 år, så är ett sätt att tänka att just nu fokuserar hon på ett sparande till de äldre de närmsta 7 åren. Efter 7 år är de äldsta i körkortsålder/på väg ut hemifrån, och då är det dags att satsa på sparandet för yngsta som då hunnit bli 10 och 11 år. 

På så sätt kan hon spara lika mycket åt alla sina barn, samtidigt som det förhoppningsvis kan bli tillräckligt mycket för t.ex. körkort för de äldsta barnen.

Helt rättvist. 

• Anonym
    Anonym (Hos oss) skrev 2020-12-01 12:34:46 följande:
    Förstår din slutfråga men jag ser det inte som i onödan. Även om det tar slut mellan mig och deras pappa så är det barn som tillhör min familj och mina barns halvsyskon samt styvsyskon. Jag vill att de ska få ett bra liv oavsett min och pappans relation :)
    Om det tar slut mellan er så är inte dina och hans barn styvsyskon längre. Men skit samma, som sagt så är det ädelt gjort av dig.

Jag hade inte gjort så på en miljon år.
  • Anonym (Hos oss)
    Anonym skrev 2020-12-01 15:46:06 följande:

Om det tar slut mellan er så är inte dina och hans barn styvsyskon längre. Men skit samma, som sagt så är det ädelt gjort av dig.

Jag hade inte gjort så på en miljon år.

Nej, men förhoppningsvis så har de fått ett band för livet iaf :) Sedan kanske det inte var jättetydligt men vi har även ett gemensamt barn och de fortsätter ju vara syskon pga blodsband så vi kommer ju alla vara insnöade tillsammans oavsett vår kärleksrelation :)
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ann) skrev 2020-12-01 08:26:19 följande:
    Jag vet inte hur andra familjer gör, men för mig är det otänkbart att jag skulle diskutera med mina barn hur mycket jag sparar till dom.

Så den dagen när pengarna ska ges till barnen, då är barnen så gott som vuxna, antar jag. Då får man förklara att de yngre syskonen får mer pga de fått pengar av sina farföräldrar. Finns ju absolut ingen anledning att gå in på vem som sparat hur mycket till respektive barn eller vem som har fått göra uppoffringar osv.

Det kommer att finnas en skillnad och det finns en förklaring till skillnaden och så stora barn förstår nog det. Under uppväxten är detta inget man behöver ta upp med barnen alls. Således finns det inget för barnen att se. 
    Förstår inte riktigt varför du citerade mitt inlägg, för ditt inlägg. Jag antydde inte att man ska diskutera sparande med barn.

Men en vacker dag upptäcker väl barnen vad man sparat till dem och de diskuterar detta med syskon och föräldrar, så de inser vem som sparat vad till dem. 
    Även vuxna barn kan tycka det är orättvist om mamma sparade 200kr i månaden till dem, men 2000kr i månaden till ett syskon, när deras respektive pappa sparade lika mycket till alla sina barn.
  • Anonym (Ann)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-02 20:44:23 följande:
    Förstår inte riktigt varför du citerade mitt inlägg, för ditt inlägg. Jag antydde inte att man ska diskutera sparande med barn.

Men en vacker dag upptäcker väl barnen vad man sparat till dem och de diskuterar detta med syskon och föräldrar, så de inser vem som sparat vad till dem. 
    Även vuxna barn kan tycka det är orättvist om mamma sparade 200kr i månaden till dem, men 2000kr i månaden till ett syskon, när deras respektive pappa sparade lika mycket till alla sina barn.
    Som sagt, varför sitter man och diskuterar vem som satte in vad på barnens sparande? Barnen får en summa när de blir vuxna, de äldre barnen får en mindre summa och de yngre en större. Skillnaden är enkel att förklara, att deras farföräldrar satt in en större summa till dom.

Sedan finns väl inget mer behov av att analysera och gå igenom kontohistorik och starta någon slags utredning om var pengarna kommer ifrån. Vem gör sådant, menar du? 

Och jo, du antyder ju att man ska diskutera sparandet med barnen, annars skulle de ju aldrig få veta vem som gjort vad. 
  • KKarate
    Anonym (Hos oss) skrev 2020-12-01 15:52:36 följande:
    Nej, men förhoppningsvis så har de fått ett band för livet iaf :) Sedan kanske det inte var jättetydligt men vi har även ett gemensamt barn och de fortsätter ju vara syskon pga blodsband så vi kommer ju alla vara insnöade tillsammans oavsett vår kärleksrelation :)
    Tjänar du riktigt bra och har ett stort hjärta och bra relation till bonusbarnen är det ju ypperligt. Sedan kommer fula trollen fram och ska racka ner på dig här, humoristiskt och se.
Svar på tråden Pengar i bonusfamiljen