• mjkseven

    Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?

    Jag ska snart skaffa en katt, men det kostar ju en del pengar att äga en katt. Jag har redan köpt ett klösträd, transportsbur, matskål och leksaker.
    Hur mycket spenderar ni per månad med tanke på försäkring, mat, kattsand och dylikt?
  • Svar på tråden Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?
  • brallison
    Jemp skrev 2020-12-04 12:19:01 följande:
    Min fråga var helt ärlig: har du någon källa?

    Jag är helt med på att kolhydrater och salt binder vätska. Kan köpa att det kan leda till ökad törst.

    Likaså är jag med på att katter främst får vätska via bytesdjuren ja, och att torrfoder därmed blir problem (bristande törstreflex). Men att de behöver mer vätska totalt med färdigfoder än barf har jag som sagt aldrig hört, och blir nyfiken. Och skulle det då gälla även blötfoder utan tillsatt salt och vegetabilier?
    Tyvärr, inget jag har sparat - när jag köpte mina katter för 4 år sedan, så studerade jag så mycket information om bästa foder för dem på 3 olika språk, men har inte sparat alla länkar sen dess.
  • Dexter dot com
    Jemp skrev 2020-12-04 12:20:42 följande:
    Generellt tips: många ersätter nu för forl, antingen som tillägg eller i den ordinarie. Men vissa rätt låg summa som jag misstänker inte räcker så långt.

    Håller såklart oavsett med om att buffert behövs!
    Trodde det bara var "Mina försäkringar" som gjorde det men så bra om fler bolag ersätter tandsjukdomar :) 
  • Anonym (Gg)
    brallison skrev 2020-12-04 11:22:46 följande:
    Nej, det gör de inte De bajsar var annan till var tredje dag (köttet tas upp av kroppen mycket bättre än torr- eller blötfoder) samt det luktar i princip ingenting (den dåliga lukten i vanliga fall kommer från alla kolhydrater som kattens kropp kan inte ta hand om), kissar kanske nån gång per dag (de har två lådor, så det blir inte mycket kiss i varje). Så, nej, äckligt blir det inte alls.
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 10:17:53 följande:
    Visst, men jag äter sällan grönsaker som inte är tvättade och äter absolut inte rosa hamburgare.

    Jag har nog redan haft toxoplasma med tanke på att jag växt upp med katter, men det kan ju vara en väsentlig sak att tänka på vid tex graviditet eller om man har vissa andra husdjur. Sedan är det lite onödigt att ge ett djur en parasit de inte måste få, pga att det ska vara naturligt. Katter lever ändå väldigt långt ifrån sin naturliga miljö när de lever med människor. Har man nu behov av att de ska leva naturligt så får man väl sluta laga mat och låta dem jaga själva.
    Men om man tänker så, varför ska man ge sitt djur nåt som dennes kropp är inte gjort för att ta upp - kolhydrater, salt, socker, mm? Det är just det de lider mer av än ev. parasiter, som deras kropp kan hantera utan större ansträngning.
    Mina katter får ofta tillagat kött direkt från skogen.
  • Hugful80
    brallison skrev 2020-12-04 09:39:32 följande:
    Och dessa källor/åsikter är skrivna av veterinärer som VILL att man ska köpa torrfode
    Vetenskaplig/unbiased källa?

    BARF för husdjur är debunkat sedan länge.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80

    FAST, det är ju skönt att ha en katt eller hund som kissar och bajsar mindre...

    BARF är en sekt. De som följer det är en samling idioter.


    www.livescience.com/61410-raw-diet-risky-for-pets.html

    www.psychologytoday.com/us/blog/canine-corner/201703/dog-owners-are-wrong-about-the-health-benefits-raw-diets

    och JA, jag kan komma med källhävnsingar.


     


    Critically appraised topic on adverse food reactions of companion animals (2): common food allergen sources in dogs and cats. Mueller RS, Olivry T, Prélaud P. BMC Vet Res. 2016 Jan 12;12:9. doi: 10.1186/s12917-016-0633-8.
    Critically appraised topic on adverse food reactions of companion animals (5): discrepancies between ingredients and labeling in commercial pet foods. Olivry T, Mueller RS. BMC Vet Res. 2018 Jan 22;14(1):24. doi: 10.1186/s12917-018-1346-y.
    Pion PD, Kittleson MD, Rogers QR et al. (1987) Myocardial failure in cats associated with low plasma taurine: a reversible cardiomyopathy. Science 237, 764?768
    Hayes KC, Carey RE & Schmidt SY (1975) Retinal degeneration associated with taurine deficiency in the cat. Science 188, 949?951
    Bauer JE. J Am Vet Med Assoc. 2006 Dec 1;229(11):1729-32. Metabolic basis for the essential nature of fatty acids and the unique dietary fatty acid requirements of cats.
    Liane Giemsch, Susanne C. Feine, Kurt W. Alt, Qiaomei Fu, Corina Knipper, Johannes Krause, Sarah Lacy, Olaf Nehlich, Constanze Niess, Svante Pääbo, Alfred Pawlik, Michael P. Richards, Verena Schünemann, Martin Street, Olaf Thalmann, Johann Tinnes, Erik Trinkaus & Ralf W. Schmitz. ?Interdisciplinary investigations of the late glacial double burial from Bonn-Oberkassel?. Hugo Obermaier Society for Quaternary Research and Archaeology of the Stone Age: 57th Annual Meeting in Heidenheim, 7th ? 11th April 2015, 36-37
    Germonpre, M. (2009). ?Fossil dogs and wolves from Palaeolithic sites in Belgium, the Ukraine and Russia: Osteometry, ancient DNA and stable isotopes?. Journal of Archaeological Science. 36 (2): 473?490. doi:10.1016/j.jas.2008.09.033.
    Erik Axelsson et al. The genomic signature of dog domestication reveals adaptation to a starch-rich diet. Nature volume495, pages360?364 (21 March 2013) doi:10.1038/nature11837
    Joffe DJ, Schlesinger DP. Preliminary assessment of the risk of Salmonella infection in dogs fed raw chicken diets. Can Vet J 2002;43:441?442.
    Finley R,  Reid-Smith  R,  Weese  JS,  et    Human  health  implications  of Salmonella-contaminated  natural  pet  treats  and  raw  pet  food.  Clin  Infect  Dis. 2006;42:686-691.
    Stiver SL, Frazier KS, Mauel MJ, et al. Septicemic salmonellosis in two cats fed a raw-meat diet. J Am Anim Hosp Assoc 2003;39:538?542.
    LeJune JT, Hancock DD. Public health concerns associated with feeding raw meat diets to dogs. J Am Vet Med Assoc 2001;219:1222?1225.
    Freeman LM, Michel KE. Evaluation of raw food diets for dogs. J Am Vet Med Assoc. 2001;218:705-709.
    Weese SJ, Rousseau J, Arroyo L. Bacteriological evaluation of commercial canine and feline raw diets. Can Vet J 2005;46:513?516.
    Martinez-Anton, M. Marenda, S.M. Firestone, et al; Volume 32, Issue 1 January/February 2018, Pages 352?360, JVIM. Investigation of the Role of Campylobacter Infection in Suspected Acute Polyradiculoneuritis in Dogs
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    brallison skrev 2020-12-04 12:00:40 följande:
    om katter äter BARF, då de inte behöver dricka mer vatten 
    Källa?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    brallison skrev 2020-12-04 11:44:29 följande:
    katter tvingas att dricka mer vatten då de äter torr- eller blötfoder (både kolhydrater och salt som tillsäts där för att få dem att bli törstiga),
    Källa?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    brallison skrev 2020-12-04 11:44:29 följande:
    både kolhydrater och salt som tillsäts där för att få dem att bli törstiga

    Oj! Det här var ju extra intressant!


    Så du har källhänvisning till att stora företag tillsätter salt och kolhydrater i djurmat så att djuren ska bli törstiga?


    Kan jag få ta del av den?


     


    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • mari123
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 16:30:00 följande:
    Mina katter får ofta tillagat kött direkt från skogen.
    Ja inte äter dagens katter ngt "rått" från skogen BLÄ. Har förstått att de bär hem rovet till sin ägare för tillagning! Smart.
  • Anonym (Gg)
    mari123 skrev 2020-12-05 12:38:03 följande:
    Ja inte äter dagens katter ngt "rått" från skogen BLÄ. Har förstått att de bär hem rovet till sin ägare för tillagning! Smart.
    Jag bor inte nära en skog, så det blir svårt för katten att gå 10 mil. Och som sagt ser jag inte syftet med att ge katterna parasiter när de är innekatter. Antar du var ironisk.
  • mari123
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-05 14:52:08 följande:
    Jag bor inte nära en skog, så det blir svårt för katten att gå 10 mil. Och som sagt ser jag inte syftet med att ge katterna parasiter när de är innekatter. Antar du var ironisk.
    Nä inte ironisk alls. Jag missförstod dig och trodde du hade glimten i ögat med ditt inlägg. Ursäkta.
  • Jemp
    Hugful80 skrev 2020-12-05 03:36:53 följande:

    FAST, det är ju skönt att ha en katt eller hund som kissar och bajsar mindre...

    BARF är en sekt. De som följer det är en samling idioter.

    www.livescience.com/61410-raw-diet-risky-for-pets.html

    www.psychologytoday.com/us/blog/canine-corner/201703/dog-owners-are-wrong-about-the-health-benefits-raw-diets

    och JA, jag kan komma med källhävnsingar.

     

    Critically appraised topic on adverse food reactions of companion animals (2): common food allergen sources in dogs and cats. Mueller RS, Olivry T, Prélaud P. BMC Vet Res. 2016 Jan 12;12:9. doi: 10.1186/s12917-016-0633-8.

    Critically appraised topic on adverse food reactions of companion animals (5): discrepancies between ingredients and labeling in commercial pet foods. Olivry T, Mueller RS. BMC Vet Res. 2018 Jan 22;14(1):24. doi: 10.1186/s12917-018-1346-y.

    Pion PD, Kittleson MD, Rogers QR et al. (1987) Myocardial failure in cats associated with low plasma taurine: a reversible cardiomyopathy. Science 237, 764?768

    Hayes KC, Carey RE & Schmidt SY (1975) Retinal degeneration associated with taurine deficiency in the cat. Science 188, 949?951

    Bauer JE. J Am Vet Med Assoc. 2006 Dec 1;229(11):1729-32. Metabolic basis for the essential nature of fatty acids and the unique dietary fatty acid requirements of cats.

    Liane Giemsch, Susanne C. Feine, Kurt W. Alt, Qiaomei Fu, Corina Knipper, Johannes Krause, Sarah Lacy, Olaf Nehlich, Constanze Niess, Svante Pääbo, Alfred Pawlik, Michael P. Richards, Verena Schünemann, Martin Street, Olaf Thalmann, Johann Tinnes, Erik Trinkaus & Ralf W. Schmitz. ?Interdisciplinary investigations of the late glacial double burial from Bonn-Oberkassel?. Hugo Obermaier Society for Quaternary Research and Archaeology of the Stone Age: 57th Annual Meeting in Heidenheim, 7th ? 11th April 2015, 36-37

    Germonpre, M. (2009). ?Fossil dogs and wolves from Palaeolithic sites in Belgium, the Ukraine and Russia: Osteometry, ancient DNA and stable isotopes?. Journal of Archaeological Science. 36 (2): 473?490. doi:10.1016/j.jas.2008.09.033.

    Erik Axelsson et al. The genomic signature of dog domestication reveals adaptation to a starch-rich diet. Nature volume495, pages360?364 (21 March 2013) doi:10.1038/nature11837

    Joffe DJ, Schlesinger DP. Preliminary assessment of the risk of Salmonella infection in dogs fed raw chicken diets. Can Vet J 2002;43:441?442.

    Finley R,  Reid-Smith  R,  Weese  JS,  et    Human  health  implications  of Salmonella-contaminated  natural  pet  treats  and  raw  pet  food.  Clin  Infect  Dis. 2006;42:686-691.

    Stiver SL, Frazier KS, Mauel MJ, et al. Septicemic salmonellosis in two cats fed a raw-meat diet. J Am Anim Hosp Assoc 2003;39:538?542.

    LeJune JT, Hancock DD. Public health concerns associated with feeding raw meat diets to dogs. J Am Vet Med Assoc 2001;219:1222?1225.

    Freeman LM, Michel KE. Evaluation of raw food diets for dogs. J Am Vet Med Assoc. 2001;218:705-709.

    Weese SJ, Rousseau J, Arroyo L. Bacteriological evaluation of commercial canine and feline raw diets. Can Vet J 2005;46:513?516.

    Martinez-Anton, M. Marenda, S.M. Firestone, et al; Volume 32, Issue 1 January/February 2018, Pages 352?360, JVIM. Investigation of the Role of Campylobacter Infection in Suspected Acute Polyradiculoneuritis in Dogs


    Svårt att få översikt, vilken av dessa handlar om att det skulle vara dåligt med välbalanserad barf? Och alltså inte rör bakterier.

    Skönt att opåkallat kalla folk för idioter.
  • Jemp
    Hugful80 skrev 2020-12-05 03:36:53 följande:

    FAST, det är ju skönt att ha en katt eller hund som kissar och bajsar mindre...

    BARF är en sekt. De som följer det är en samling idioter.

    www.livescience.com/61410-raw-diet-risky-for-pets.html

    www.psychologytoday.com/us/blog/canine-corner/201703/dog-owners-are-wrong-about-the-health-benefits-raw-diets

    och JA, jag kan komma med källhävnsingar.

     

    Critically appraised topic on adverse food reactions of companion animals (2): common food allergen sources in dogs and cats. Mueller RS, Olivry T, Prélaud P. BMC Vet Res. 2016 Jan 12;12:9. doi: 10.1186/s12917-016-0633-8.

    Critically appraised topic on adverse food reactions of companion animals (5): discrepancies between ingredients and labeling in commercial pet foods. Olivry T, Mueller RS. BMC Vet Res. 2018 Jan 22;14(1):24. doi: 10.1186/s12917-018-1346-y.

    Pion PD, Kittleson MD, Rogers QR et al. (1987) Myocardial failure in cats associated with low plasma taurine: a reversible cardiomyopathy. Science 237, 764?768

    Hayes KC, Carey RE & Schmidt SY (1975) Retinal degeneration associated with taurine deficiency in the cat. Science 188, 949?951

    Bauer JE. J Am Vet Med Assoc. 2006 Dec 1;229(11):1729-32. Metabolic basis for the essential nature of fatty acids and the unique dietary fatty acid requirements of cats.

    Liane Giemsch, Susanne C. Feine, Kurt W. Alt, Qiaomei Fu, Corina Knipper, Johannes Krause, Sarah Lacy, Olaf Nehlich, Constanze Niess, Svante Pääbo, Alfred Pawlik, Michael P. Richards, Verena Schünemann, Martin Street, Olaf Thalmann, Johann Tinnes, Erik Trinkaus & Ralf W. Schmitz. ?Interdisciplinary investigations of the late glacial double burial from Bonn-Oberkassel?. Hugo Obermaier Society for Quaternary Research and Archaeology of the Stone Age: 57th Annual Meeting in Heidenheim, 7th ? 11th April 2015, 36-37

    Germonpre, M. (2009). ?Fossil dogs and wolves from Palaeolithic sites in Belgium, the Ukraine and Russia: Osteometry, ancient DNA and stable isotopes?. Journal of Archaeological Science. 36 (2): 473?490. doi:10.1016/j.jas.2008.09.033.

    Erik Axelsson et al. The genomic signature of dog domestication reveals adaptation to a starch-rich diet. Nature volume495, pages360?364 (21 March 2013) doi:10.1038/nature11837

    Joffe DJ, Schlesinger DP. Preliminary assessment of the risk of Salmonella infection in dogs fed raw chicken diets. Can Vet J 2002;43:441?442.

    Finley R,  Reid-Smith  R,  Weese  JS,  et    Human  health  implications  of Salmonella-contaminated  natural  pet  treats  and  raw  pet  food.  Clin  Infect  Dis. 2006;42:686-691.

    Stiver SL, Frazier KS, Mauel MJ, et al. Septicemic salmonellosis in two cats fed a raw-meat diet. J Am Anim Hosp Assoc 2003;39:538?542.

    LeJune JT, Hancock DD. Public health concerns associated with feeding raw meat diets to dogs. J Am Vet Med Assoc 2001;219:1222?1225.

    Freeman LM, Michel KE. Evaluation of raw food diets for dogs. J Am Vet Med Assoc. 2001;218:705-709.

    Weese SJ, Rousseau J, Arroyo L. Bacteriological evaluation of commercial canine and feline raw diets. Can Vet J 2005;46:513?516.

    Martinez-Anton, M. Marenda, S.M. Firestone, et al; Volume 32, Issue 1 January/February 2018, Pages 352?360, JVIM. Investigation of the Role of Campylobacter Infection in Suspected Acute Polyradiculoneuritis in Dogs


    Blev lättare att läsa när jag citerat så nu har jag läst första länkarna och gått igenom titlar. Freeman et al lät mest intressant men kan inte hitta varken abstract eller fulltext. Introduktionen sa inte så mycket.

    Länkarna nämner salmonellaförekomst i helt andra länder, en risk med att djuren inte får i sig rätt näringsämnen (absolut, man måste veta vad man gör och räkna- därför ger jag hellre färdigblandat färskfoder än att barfa själv pga mindre omständigt), och en underlig slutsats kring att de som ger barf i nån (icke specificerad) studie tog hunden veterinären mindre ofta.

    Salmonella har mycket lägre förekomst i Sverige och övriga nordiska länder än på många andra håll. Visst förekommer det utbrott, men provtagningar sker regelmässigt. Vi använder betydligt mindre antibiotika i vår djurhållning (ingen rutinmässig för tillväxt) än de flesta andra vilket såklart minskar risken för resistens, vilket nämndes i nån av länkarna.

    Av titlarna att döma handlar många av rapporterna om samma sak, och några om taurinbrist vilket absolut blir ett problem för katt men härleds till behov av välbalanserad (och köttrik) kost, inte barf vs torrfoder.

    Nån om hundars domesticering vilket jag lärt mig (universitetsstudier) inte har visat att en viss inblandning av vegetabilier är några problem, men inte heller att en köttrik diet är ett problem för hundens hälsa.

    Nån studie är gjord på specifikt spannmålsfria torrfoder, där problemet som jag förstått det handlar om att spannmål ersätts med linser vilket ger en "falsk" proteinhalt (linser höjer proteinhalten men kan inte tas upp av katten på samma sätt och innehåller inget taurin), alltså inte härledas till spannmålet i sig.

    Det sägs ibland att hög mängd protein kan ge hundar klåda, men jag har aldrig sett forskning på det. Och har inte med barf eller torrt att göra.
  • mari123

    Vad gäller foder så tänker jag att hundar kan man i princip servera vad som helst och de glufsar i sig!? I alla fall de större hundarna. Småvovvarna är kanske som katter? Kräsna och petiga? Min lilla kräsna katt äter EN sorts blöt-mat och det är tji att prova med ngt nytt. Har provat väldigt många ggr. Man KAN ju iofs låta katten svälta tills den äter det som serveras.......................men så kan jag inte göra mot min "Rackartuss".

  • Kexsmula

    Ca 300 kr i månaden tror jag att jag lägger på min katt, då får han kvalitetstorrfoder och dyrare blötmat upptill. Sen tillkommer kastrering, vaccination och övriga veterinärbesök. Ha en buffert på några tusen om något skulle hända, oavsett om han eller hon är försäkrad eller ej.

  • mari123
    Kexsmula skrev 2020-12-06 03:31:55 följande:

    Ca 300 kr i månaden tror jag att jag lägger på min katt, då får han kvalitetstorrfoder och dyrare blötmat upptill. Sen tillkommer kastrering, vaccination och övriga veterinärbesök. Ha en buffert på några tusen om något skulle hända, oavsett om han eller hon är försäkrad eller ej.


    Får han inga "dreamisar"?
  • Kexsmula
    mari123 skrev 2020-12-06 03:50:39 följande:

    Får han inga "dreamisar"?


    Han är lite knepig och tycker inte om dresmisar. Däremot älskar han kattmyntalinser eller vad de nu heter, de liknar små platta chokladbitar och innehåller kattmynta och han blir helgalen av dem. Superhög!
  • mari123
    Kexsmula skrev 2020-12-06 03:58:09 följande:
    Han är lite knepig och tycker inte om dresmisar. Däremot älskar han kattmyntalinser eller vad de nu heter, de liknar små platta chokladbitar och innehåller kattmynta och han blir helgalen av dem. Superhög!
    Sådana linser ska jag prova på min kisse
  • Kexsmula
    mari123 skrev 2020-12-06 04:12:08 följande:

    Sådana linser ska jag prova på min kisse


    Gör det! Återkom gärna med en ?tripprapport?. Det brukar vara mycket underhållande att se.
Svar på tråden Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?