• Anonym8949

    7 månaders verkar inte bli mätt.. hjälp! Känner mig som en dålig mamma...

    Min son på 7 månader verkar inte bli mätt och jag har aldrig! Sett honom visa tecken på att han är mätt. Han blir väldigt grinig i matstolen och vill ha mat snabbt och på en gång!

    Såhär, på ett ungefär, ser hans matschema ut.

    7:00 - 8:00 ersättning

    9:45 ägg, yoghurt och babysmörgås + vatten

    11:00 välling - vila

    13:00 - 14:00 mat. Bananannkakor eller det vi äter, smoothie + vatten

    16:00 ersättning - vila

    18:00 mat + smoothie

    19:00 bad, pyjamas, kvällsgröt (2 dl), borsta tänderna och läggdags

    Vi, jag och min man, har börjat ge honom ersättning/ välling i sängen nu innan han ska vila annars skriker han halsen av sig för att han inte kan somna (för att han förmodligen är hungrig igen) och vaggning till sömns är tyvärr inget alternativ längre, vi försöker avvänja honom vid vaggning..

    Jag mår så dåligt och känner mig som världens sämsta mamma när han skriker från ingenstans ibland och jag inte kopplar direkt att han är hungrig igen.. Behöver er hjälp. Ska jag lägga till något mål till eller utöka mellis med mer mat. Han verkar som sagt aldrig bli riktigt mätt..

    Bra att lägga till är att han är väldigt aktiv, han väger som han ska och är så lång han ska vara.

  • Svar på tråden 7 månaders verkar inte bli mätt.. hjälp! Känner mig som en dålig mamma...
  • liwas

    Du är ingen dålig mamma! Jag läser att du tar hand om ditt barn jättebra och vill att hon ska vara nöjd. Om bebisen skriker när hon ska sova så behöver det ju inte bero på att hon är hungrig heller utan det kan ju finnas andra orsaker. Att hon följer sin tillväxtkurva talar ju för att hon får i sig det hon behöver. Hon är fortfarande så liten att ersättning skulle kunna täcka det mesta av näringsbehovet.

    Om hon är van vid att vaggas till sömns så kanske det är det hon saknar nu och därför skriker. De flesta bebisar gillar ju att somna i närkontakt med förälder eller i rörelse...

  • nnnnnnnn

    Om jag minns rätt så åt mitt första barn ungefär såhär:
    7:00 - 8:00 ersättning  (stor flaska, ca 3 dl)
    9:45 ägg, yoghurt och babysmörgås + vatten (turkisk yoghurt)
    11:00 välling - vila (minst 1 burk barnmat istället för välling, oftast 1,5 burk barnmat eller hemgjord barnmat + 1 banan + ersättning innan sömnen)
    13:00 - 14:00 mat. Bananannkakor eller det vi äter, smoothie + vatten (riktig mat igen ca 1 burk vid 13, sen vid 15 gröt eller annat mellanmål tex smörgås/ägg/omelett)
    16:00 ersättning - vila (samma)
    18:00 mat + smoothie (samma ungefär, fast ingen smoothie utan riktig mat + vatten)
    19:00 bad, pyjamas, kvällsgröt (2 dl), borsta tänderna och läggdags (gröt, sen ersättning som dryck till det)

    Så det känns som det är lite lite mat...

    PS: All mat även burkmat, lade vi lite ekologisk olja i för magens skull.DS

  • Anonym8949
    liwas skrev 2020-12-05 11:01:40 följande:

    Ursäkta att jag skrev "hon", jag såg nu att det var fel ????


    Heheh, ja det blev lite fel ;) men jag var inte så tydlig med att skriva att vi har en liten pojke heller. Hahah, förlåt för det.

    Angående det du skrev. Jag vet om att det kan vara så att han bara protesterar för han vill vaggas för det är ju ändå det han blivit i 6 - 7 månader.. Tycker det är SÅ svårt att veta.. längtar verkligen till han kan börja säga ord så man kanske ändå kan förstå lite.. :(

    Angående maten så vet jag ju innerst inne att han får den näring han behöver iom att han fortfarande får ersättning + våran mat som är varierad med kött och fisk, ris och potatis, grönsaker osv. Men ändå orolig, onödigt!

    Jag tror det med mat har att göra med att jag, när han var nyfödd upptäckte att jag inte kunde amma, han fick ingen näring av mig och gick ner massa i vikt och jag fattade inte då varför han skrek en massa men då var det ju att han var hungrig.. Det här nog satt sina spår i mig... :(
  • Anonym8949
    liwas skrev 2020-12-05 11:01:40 följande:

    Ursäkta att jag skrev "hon", jag såg nu att det var fel ????


    Heheh, ja det blev lite fel ;) men jag var inte så tydlig med att skriva att vi har en liten pojke heller. Hahah, förlåt för det.

    Angående det du skrev. Jag vet om att det kan vara så att han bara protesterar för han vill vaggas för det är ju ändå det han blivit i 6 - 7 månader.. Tycker det är SÅ svårt att veta.. längtar verkligen till han kan börja säga ord så man kanske ändå kan förstå lite.. :(

    Angående maten så vet jag ju innerst inne att han får den näring han behöver iom att han fortfarande får ersättning + våran mat som är varierad med kött och fisk, ris och potatis, grönsaker osv. Men ändå orolig, onödigt!

    Jag tror det med mat har att göra med att jag, när han var nyfödd upptäckte att jag inte kunde amma, han fick ingen näring av mig och gick ner massa i vikt och jag fattade inte då varför han skrek en massa men då var det ju att han var hungrig.. Det här nog satt sina spår i mig... :(
  • Anonym8949
    nnnnnnnn skrev 2020-12-05 11:23:20 följande:

    Om jag minns rätt så åt mitt första barn ungefär såhär:

    7:00 - 8:00 ersättning  (stor flaska, ca 3 dl)

    9:45 ägg, yoghurt och babysmörgås + vatten (turkisk yoghurt)

    11:00 välling - vila (minst 1 burk barnmat istället för välling, oftast 1,5 burk barnmat eller hemgjord barnmat + 1 banan + ersättning innan sömnen)

    13:00 - 14:00 mat. Bananannkakor eller det vi äter, smoothie + vatten (riktig mat igen ca 1 burk vid 13, sen vid 15 gröt eller annat mellanmål tex smörgås/ägg/omelett)

    16:00 ersättning - vila (samma)

    18:00 mat + smoothie (samma ungefär, fast ingen smoothie utan riktig mat + vatten)

    19:00 bad, pyjamas, kvällsgröt (2 dl), borsta tänderna och läggdags (gröt, sen ersättning som dryck till det)

    Så det känns som det är lite lite mat...

    PS: All mat även burkmat, lade vi lite ekologisk olja i för magens skull.DS


    Hm. Då ska jag tänka om och ge honom barnmat istället för välling runt 11, innan vilan. Har även tänkt att köpa hem turkisk yoghurt idag. Just nu äter han bara sempers yoghurt oat bowl och ibland Nestlé yoghurt, eller smoothie då..

    Hur gjorde du med äggen? Delade du det bara och så fick han äta själv eller mosade du ägg och gav honom på sked? Jag har mosat åt honom men vill ju ayy han ska pröva äta själv men rädd för att han ska sätta i halsen.. babysmörgås är ju ändå mjukare och lättare att svälja så där är inga problem ju..

    Ersättning dricker han allt från 180 till 240 ml. Glömde nämna det när jag startade tråden.

    Vi lägger i 1 tsk flytande margarin till varje måltid. Bör vi tänka om och ge rapsolja eller är det same, same?
  • liwas
    Anonym8949 skrev 2020-12-05 11:44:01 följande:

    Heheh, ja det blev lite fel ;) men jag var inte så tydlig med att skriva att vi har en liten pojke heller. Hahah, förlåt för det.

    Angående det du skrev. Jag vet om att det kan vara så att han bara protesterar för han vill vaggas för det är ju ändå det han blivit i 6 - 7 månader.. Tycker det är SÅ svårt att veta.. längtar verkligen till han kan börja säga ord så man kanske ändå kan förstå lite.. :(

    Angående maten så vet jag ju innerst inne att han får den näring han behöver iom att han fortfarande får ersättning + våran mat som är varierad med kött och fisk, ris och potatis, grönsaker osv. Men ändå orolig, onödigt!

    Jag tror det med mat har att göra med att jag, när han var nyfödd upptäckte att jag inte kunde amma, han fick ingen näring av mig och gick ner massa i vikt och jag fattade inte då varför han skrek en massa men då var det ju att han var hungrig.. Det här nog satt sina spår i mig... :(


    Jag förstår din oro. Det ligger djupt rotat i oss att vilja att våra barn inte är hungriga... Våga lyssna på din modersinstinkt! Du är bästa mamman till ditt barn.
  • TvillingmammaVästgöte

    När mina tvillingar var sju månader levde de i princip på ersättning och modersmjölk, jag delammade tills de var åtta månader.. Utöver de åt de köpt barngröt till frukost, det var viktigt sa vår BVC sköterska, pga järnet i gröten. Ersättning fick tvillingarna tills de var ett år. Vid sju månader åt de också lite smakportioner av vanlig mat , men inga mängder.  Våra barn växte utmärkt och utvecklades som de skulle. Om du är osäker tycker jag att du skall kolla med BVC. 


     

  • nnnnnnnn
    Anonym8949 skrev 2020-12-05 12:24:11 följande:
    Hm. Då ska jag tänka om och ge honom barnmat istället för välling runt 11, innan vilan. Har även tänkt att köpa hem turkisk yoghurt idag. Just nu äter han bara sempers yoghurt oat bowl och ibland Nestlé yoghurt, eller smoothie då..
    Hur gjorde du med äggen? Delade du det bara och så fick han äta själv eller mosade du ägg och gav honom på sked? Jag har mosat åt honom men vill ju ayy han ska pröva äta själv men rädd för att han ska sätta i halsen.. babysmörgås är ju ändå mjukare och lättare att svälja så där är inga problem ju..
    Ersättning dricker han allt från 180 till 240 ml. Glömde nämna det när jag startade tråden.

    Vi lägger i 1 tsk flytande margarin till varje måltid. Bör vi tänka om och ge rapsolja eller är det same, same?
    Rapsolja eller flytande smör spelar nog ingen större roll, tänkte bara på att det blir lite extra kalorier + bra för magen och det stod inget om detta i din text.
    Jag tog ägget och delade 2 ggr med äggskivare = blev supersmå kuber som barnet ville äta själv.
    Brukar barnet sätta hårt i halsen? Sök då hjälp från BVC.
    De flesta sätter lite i halsen och klarar av att hosta upp det själva.
    Mitt ena barn satte i halsen rejält 1-5 ggr/dag, så jag fick ta upp och vända med huvudet neråt i knäet och banka loss maten med en dunk, det var inget problem enligt BVC så det var en daglig rutin. Men barnet fick såklart ändå testa att äta själv, men jag lämnade givetvis inte barnet ensamt med mat framför sig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Utvandraren2 skrev 2020-12-04 23:31:56 följande:

    Enda jag kommer på är att byta ut gröten och vällingen mot hemlagad gröt. Välling är ett svenskt fenomen, finns knte här i Norge. Gröt är bättre har jag läst, men kommer inte ihåg varför. Du kan göra gröt på havremjöl och vatten och mosad banan. Havremjöl finns att köpa, ibland i specialhyllan. Annars man man mixa havregryn till mjöl.

    Så kan du efterhand som han blir äldre blanda i mer och mer havregryn och mindre och mindre havremjöl.

    Den här gröten har hjälpt flera vänner med sina barn som vägrat köpegröt eller varit kräsna i maten. Väldigt mättande och mkt energi.


    Jag fick lära mig av BVC att det var viktigt med köpt gröt, för det finns extra tillsatt järn i den. Vad gäller just välling finns det studier som visar att det är dubblerad risk för övervikt hos femåringar som druckit välling vid tolv månaders ålder. Jag har aldrig gett välling till mina barn  och Inte sett något behov för det, ersättning funkade bra för oss.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym8949 skrev 2020-12-04 18:18:02 följande:

    Min son på 7 månader verkar inte bli mätt och jag har aldrig! Sett honom visa tecken på att han är mätt. Han blir väldigt grinig i matstolen och vill ha mat snabbt och på en gång!

    Såhär, på ett ungefär, ser hans matschema ut.

    7:00 - 8:00 ersättning

    9:45 ägg, yoghurt och babysmörgås + vatten

    11:00 välling - vila

    13:00 - 14:00 mat. Bananannkakor eller det vi äter, smoothie + vatten

    16:00 ersättning - vila

    18:00 mat + smoothie

    19:00 bad, pyjamas, kvällsgröt (2 dl), borsta tänderna och läggdags

    Vi, jag och min man, har börjat ge honom ersättning/ välling i sängen nu innan han ska vila annars skriker han halsen av sig för att han inte kan somna (för att han förmodligen är hungrig igen) och vaggning till sömns är tyvärr inget alternativ längre, vi försöker avvänja honom vid vaggning..

    Jag mår så dåligt och känner mig som världens sämsta mamma när han skriker från ingenstans ibland och jag inte kopplar direkt att han är hungrig igen.. Behöver er hjälp. Ska jag lägga till något mål till eller utöka mellis med mer mat. Han verkar som sagt aldrig bli riktigt mätt..

    Bra att lägga till är att han är väldigt aktiv, han väger som han ska och är så lång han ska vara.


    Han äter mycket för att vara sju månader , han kanske inte gråter för att han är hungrig. Det kan vara för att få mer kontakt, bli buren , vaggad etc, små barn har stort behov av att vara nära.
  • Räkan77

    Kan ni inte prova att vara mer följsam till hur han vill bli nattad för att se om skrikandet upphör då? Tänker att det blir lite fel om han skriker efter närhet och ni ökar hans matintag. En 7 månaders bebis är otroligt liten, ni kommer inte behöva vagga flera år framöver även om ni fortsätter ett par månader till. För de allra flesta innebär det så mycket mer arbete att gå emot barnens signaler än att lyssna på dem. Sen kan det finnas omständigheter som gör att man måste handla på ett annat sätt, men då ska det vara kris.

    Så mitt tips som 3 barns mamma är att prova en månad att ge sonen så mycket vaggning han vill och behöver och se vad som händer. Det är jättesvårt att vara en förälder och jag tror att vi är många som med första bebisen inte lyssnade tillräckligt på bebisens signaler för vi fick höra så många olika råd om hur man bör göra. Inte så att jag tror att vi skadade våra barn, bara att vi gjorde det onödigt krångligt att vara föräldrar.

Svar på tråden 7 månaders verkar inte bli mätt.. hjälp! Känner mig som en dålig mamma...