• Anonym (Utförsäkrad)

Hur ska jag nu få pengar?

Jag gick in i väggen för ett år sedan och medan jag var sjukskriven blev alla uppsagda pga corona.

Vi fick en bebis för 7 månader sedan och det har varit underbart (och jobbigt självklart) att vi båda föräldrar har kunnat vara hemma samtidigt.

Frugan ska börja jobba i mars, och då är tanken att jag tar pappaledigt.

Jag har en förskring som ger mig 6000 extra varje månad upp till ett år om jag går på a-kassa.

Vi har inget sparat, och utgifter som alla andra.

Eftersom jag vetat att jag är berättigad akassa med extratillägget och att jag sedan ska vara pappaledig så har inte tittat åt något jobb.

Min sista utbetalning från fk kom 18e nov. Och i min tanke kickar A-kassan in och så får jag 6000 från försäkringen vilket vi skulle klara oss på...

Men igår fick jag veta att akassan ligger sjuuuukt långt efter med sina utbetalningar. Det kommer aldrig gå få igenom min ansökning till nästa månad. (har inte ens skickat in den än)

Frun vägrar börja jobba tidigare, hon vill ha sin bebistid, den går så fort. Plus att hon vill amma så länge det går.

Vi kan ju ta dubbeldagar för att få in pengar, men då går ju dagarna åt så fort.

Så egentligen behöverjag bara komma på hur jag ska få pengar i december, januari och februari.

Min extraförsäkring på 6000 gäller inte om inte akassan är aktiverad.

Jag klarar psykiskt inte av att ta ett jobb, jag har inte ens orkat läsa tidningarna det sista därför hade jag ingen aning om akassans köer...

• Svar på tråden Hur ska jag nu få pengar?
  • Anonym (I)
    Xlr8 skrev 2020-12-10 12:32:02 följande:

Inte för att detta hjälper men snart kommer snön. Förvånansvärt många betalar gärna 100 kr för att slippa skotta snön. Något som ofta tar 10-15min. Sålde "abonnemang" garanterat skottat innan 0700 och skottat mellan 1600-1700. Som tonåring, tog 150 kr för typ 10 min skottning. (Timm priset säger man så klart inte till någon)

När någon frågade varför grannen betalade mer eller mindre så talade man om att dom hade större eller mindre gård att skotta. Drog in ungefär vad din extra försäkring skulle ge per vecka. Svartta pengar.

Är det TS fru som ska också skotta snö efter jobbet?
  • Tow2Mater
    Anonym (I) skrev 2020-12-10 20:46:55 följande:
    Men TS får minsan vara hemma och slippa jobba?
    Frun HAR ett jobb, TS har det inte - och speciellt i cornatiderna kommer det att ett tag att hitta ett.
  • Xlr8
    Anonym (I) skrev 2020-12-10 20:48:27 följande:

Är det TS fru som ska också skotta snö efter jobbet?

Var inte löjlig. Ts fru klarar ev inte ens av att göra vad som krävs för deras överlevnad. Sannolikhet att hon skulle orka skotta oxå är minimal.
  • Anonym (I)
    Xlr8 skrev 2020-12-11 07:41:48 följande:

Var inte löjlig. Ts fru klarar ev inte ens av att göra vad som krävs för deras överlevnad. Sannolikhet att hon skulle orka skotta oxå är minimal.

Var inte löjlig själv.

TS kan inte ens skicka in en bit papper/ansökan på nätet.

Han klarar inte heller att göra vad som krävs för deras överlevnad.

Sannolikheten att han orkar eller ens vill skotta snö är lika minimal.
  • Anonym (I)
    Tow2Mater skrev 2020-12-10 21:43:29 följande:

Frun HAR ett jobb, TS har det inte - och speciellt i cornatiderna kommer det att ett tag att hitta ett.

Men TS har inte ens skickat in en ansökan till Akassan för att få bidrag.

Vad har TS gjort för att söka jobb?

Hur många av dessa jobb just nu har TS skickat ansökan till ?

• Anonym (I)

Vem försörjer TS barn från tidigare?

Endast barnets mamma och TS fru?

• Anonym (op)
    Anonym (Fantastiskt land) skrev 2020-12-09 13:19:42 följande:
    Ja, i Sverige behöver ingen svälta ihjäl. Staten och skattebetalarna matar alla som behöver det.

De som lever på det vi i Sverige kallar för "existensminimum" lever ju trots allt ett på många sätt fantastiskt gott liv i jämförelse med rätt stora delar av jordens befolkning.

Alla som haft arbetsinkomst under en tid har också haft alla möjligheter göra det egna valet att bygga upp en egen liten ekonomisk buffert för att klara ett par månader med lägre eller ingen inkomst. Har man ingen inkomst får man ju också ett bra tillskott från socialen.
    Så i jämförelse har man alla förutsättningar att leva ett relativt gott liv, om man bara har har valt att tagit något litet eget ansvar.
    Du förstår dock inte hur det kan fungera tror jag, dessa regler är extremt fyrkantiga. Jag fick sjukpenning inledningsvis. När man har sjukpenning betalar man fortfarande av vissa saker som csn-lån, i mitt fall en ganska hög summa. När man då får avslag (för mig fick jag reda på att jag skulle få avslag 2 veckor innan jag fick det, vilket var helt oväntat för mig, visste inte ens att man kunde få avslag på försäkringskassan när man verkligen är sjuk) 

När jag då sökte försörjningsstöd istället så nekades jag det med, eftersom de inte anser att csn-lån med mera är något som ingår i existensminimum och de anser att jag borde ha sparat pengar istället för att betala av många av mina månadsavgifter. Därför fick jag gå två månader med två tonåringar helt utan pengar från soc också. 

Eftersom jag verkligen var sjuk så orkade jag inte sitta och ringa fk och ta tag i någonting till sist. det tog 8 månader att få sjukpenning! Och då har jag fortfarande inte fått den perioden jag fick avslag på. 

De två månader vi inte hade pengar gav ganska långt gående konsekvenser, som skulder hos inkasso på helt normala saker som elräkningen och avgift till facket och a-kassan, som jag sedan fått betala av på och fortfarande gör tillsammans med alla andra avgifter. 

Min tandhälsa har blivit mycket sämre då soc behövt utreda mitt behov av tandvård i 4 månader, allt medan en infektion spred sig i käken och två tänder fick dras, som kunde ha lagats om jag fått min sjukpenning i tid.
  • Anonym (I)
    Tow2Mater skrev 2020-12-10 20:13:21 följande:

At inte läka på 7 månader?? Du vert att det mest bara är Sverige som har så väldigt lång ledighet va? I andra länder läker man normalt bra på 6 veckor, och vid komplikationer och snittt på mindre än tre månader.

Låter som väldens sämsta bortforklaring for att vilja vara hemma och inte jobba.

Och du vet väl att i många andra länder sådant finns inte att man går in i väggen och orkar inte jobba och blir sjukskriven för just den anledningen?

Är det också väldens sämsta bortforklaring för vilja vara hemma och inte jobba ?

TS och hans fru bor i Sverige så man får väl utgå ifrån deras möjligheter i Sverige.
  • Anonym (mirabelle)
    Tow2Mater skrev 2020-12-10 20:13:21 följande:
    At inte läka på 7 månader?? Du vert att det mest bara är Sverige som har så väldigt lång ledighet va? I andra länder läker man normalt bra på 6 veckor, och vid komplikationer och snittt på mindre än tre månader.
    Låter som väldens sämsta bortforklaring for att vilja vara hemma och inte jobba.
    I många länder slutar kvinnan att jobba när barnet är fött, så att hon kan vara hemma med barnen under några år och återupptar sin karriär när barnen har börjat skolan. Det är bara de som är fattiga och ensamstående som måste tillbaka till jobbet så snabbt. 

Det finns många som inte mår bra 7 månader efter en förlossning, medan andra mår toppen efter bara någon vecka. Det är så olika. 

Men i det här fallet verkar både TS och TS fru lika lata och oföretagsamma, så de får väl bo i en husvagn till slut. 
  • Anonym (Fantastiskt land)
    Anonym (op) skrev 2020-12-11 11:30:06 följande:
    Du förstår dock inte hur det kan fungera tror jag, dessa regler är extremt fyrkantiga. Jag fick sjukpenning inledningsvis. När man har sjukpenning betalar man fortfarande av vissa saker som csn-lån, i mitt fall en ganska hög summa. När man då får avslag (för mig fick jag reda på att jag skulle få avslag 2 veckor innan jag fick det, vilket var helt oväntat för mig, visste inte ens att man kunde få avslag på försäkringskassan när man verkligen är sjuk) 

När jag då sökte försörjningsstöd istället så nekades jag det med, eftersom de inte anser att csn-lån med mera är något som ingår i existensminimum och de anser att jag borde ha sparat pengar istället för att betala av många av mina månadsavgifter. Därför fick jag gå två månader med två tonåringar helt utan pengar från soc också. 

Eftersom jag verkligen var sjuk så orkade jag inte sitta och ringa fk och ta tag i någonting till sist. det tog 8 månader att få sjukpenning! Och då har jag fortfarande inte fått den perioden jag fick avslag på. 

De två månader vi inte hade pengar gav ganska långt gående konsekvenser, som skulder hos inkasso på helt normala saker som elräkningen och avgift till facket och a-kassan, som jag sedan fått betala av på och fortfarande gör tillsammans med alla andra avgifter. 

Min tandhälsa har blivit mycket sämre då soc behövt utreda mitt behov av tandvård i 4 månader, allt medan en infektion spred sig i käken och två tänder fick dras, som kunde ha lagats om jag fått min sjukpenning i tid.
    Jag förstår inte hur du kan förutsätta att jag och andra skattebetalare ska betala dina utgifter, som t ex det csn-lån som du själv har valt att ta? Eller varför ska jag och andra betala utgifterna för dina tonårsbarn?

Jag är dock övertygad att Svenska myndigheter inte låter tonårsbarn vara utan mat och därmed svälta ihjäl.

Om du var så sjuk att du inte karade av att använda telefonen så förutsätter jag att du var inlagd för vård. Då är jag rätt övertygad att Svenska myndigheter tar hand om minderåriga barn så de inte måste svälta.

Inte heller kan jag begripa varför jag och andra skattebetalare ska betala för vissa personers tandvård och vem är det då som bestämmer vilken person jag ska betala för? Du anser det vara självklart att vi ska betala för din tandvård. Men är det bara du eller är det alla tio miljoner innevånare vi ska betala till? Om det inte är alla tio miljoner, hur många är det då? Och vilka?
  • Anonym (op)
    Anonym (Fantastiskt land) skrev 2020-12-13 18:02:14 följande:
    Jag förstår inte hur du kan förutsätta att jag och andra skattebetalare ska betala dina utgifter, som t ex det csn-lån som du själv har valt att ta? Eller varför ska jag och andra betala utgifterna för dina tonårsbarn?

Jag är dock övertygad att Svenska myndigheter inte låter tonårsbarn vara utan mat och därmed svälta ihjäl.

Om du var så sjuk att du inte karade av att använda telefonen så förutsätter jag att du var inlagd för vård. Då är jag rätt övertygad att Svenska myndigheter tar hand om minderåriga barn så de inte måste svälta.

Inte heller kan jag begripa varför jag och andra skattebetalare ska betala för vissa personers tandvård och vem är det då som bestämmer vilken person jag ska betala för? Du anser det vara självklart att vi ska betala för din tandvård. Men är det bara du eller är det alla tio miljoner innevånare vi ska betala till? Om det inte är alla tio miljoner, hur många är det då? Och vilka?
    Annars var det ju försäkringskassan som skulle betala, inte du. Jag har varit anställd i 30 år och aldrig varit sjukskriven, så jag tycker nog att jag betalat in tillräckligt med arbetsgivaravgift genom min egen lön, så det inte drabbar dig.

Naturligtvis måste man få tandvård om man har infektion, 39 i feber och var inuti käken? du kan inte tycka att en person som på felaktiga grunder blivit av med sin sjukpenning inte ska få tandvård?  (har senare fått en dom på att försäkringskassan gjort fel, har betalat tillbaka allt som soc lagt ut, så det har inte på något sätt drabbat dig.

ch nej, faktiskt ger staten inte alltid pengar till barnfailjer vars föräldrar är sjuka. Det finns luckor i trygghetssystemen. Du har tur som aldrig hamnat där.
  • Anonym (#)

Men du får ju inte akassa om du inte är fullt arbetsför. Och du skriver att du psykiskt inte orkar jobba eller söka jobb...?

• Tusensköna00

Be din läkare förlänga din sjukskrivning, det ska ju vara lättare regler nu är det ju sagt i december. Då kan de inte utförsäkra dig.

• Anonym (Alba)
    Tusensköna00 skrev 2020-12-29 19:53:52 följande:

Be din läkare förlänga din sjukskrivning, det ska ju vara lättare regler nu är det ju sagt i december. Då kan de inte utförsäkra dig.

Det gäller om du insjuknat efter ett visst datum, vad jag läst mig till på FKs hemsida. Inte personer som redan är sjukskrivna och har pågående ärenden hos dem. 
  • Mimosa86

Ni har ett hus för 1 mille. Dvs ni har pengar att frigöra.

I värsta fall får ni sälja och köpa något mindre.

Jag tycker uppriktigt grymt synd om er. Att gå in i väggen för dig och må så dåligt att inte kunna fungera på arbetsmarknaden samt sorg för din fru som ev måste korta sin mammaledighet.. jättejobbigt! Men.. det är inte en rättighet att kunna bo i hus och få ta ut full föräldraledighet. Det är en lyx. Och hamnar man i en knivig sits (som kan hända alla) så blir det konsekvenser. Då kan man inte räkna med att leva på samma sätt som innan. Livet är tyvärr brutalt.

Men som första steg tycker jag ju såklart att din fru ska ta sitt förnuft till fånga och sätta på sig arbetskavajen.

• Anonym (#)
    Anonym (Alba) skrev 2020-12-29 21:34:41 följande:

Det gäller om du insjuknat efter ett visst datum, vad jag läst mig till på FKs hemsida. Inte personer som redan är sjukskrivna och har pågående ärenden hos dem. 

Regeringen föreslår ett tillfälligt stopp i samtliga bedömningar mot normalt förekommande arbete vid dag 180. Förändringen föreslås gälla retroaktivt från den 21 december.

Förslaget innebär att den försäkrade även efter den 180:e dagen i sjukfallet ska få sin arbetsförmåga prövad mot den arbetsgivare som man har, istället för ett på arbetsmarknaden normalt förekommande arbete.

Försäkringskassan ser nu över förutsättningarna för att hantera förslaget.

- Jag kan i nuläget inte gå in på några detaljer men vi kommer att göra allt vi kan för att detta ska fungera som regeringen tänkt och att det blir så smidigt som möjligt för de försäkrade. Vi får utgå ifrån lagstiftningen och se vilka möjligheter som finns och givetvis måste vi följa den lagstiftning som finns, säger Ulrika Havossar chef för avdelningen för sjukförsäkringen på Försäkringskassan

Tillbaka till nyhetsarkivet

Borde väl gälla för TS.....han blev utförsäkrad tidigare men kan få retroaktivt från 21 december.
  • Anonym (#)

Tar väl en minut att skicka in ansökan till akassan, elektronisk.

Svar på tråden Hur ska jag nu få pengar?