• Anonym (Ts)

Vad händer med det hemlösa barnet?

En släkting till mig har ett barn, 15 år gammal.

Barnet bor sedan 3 års ålder med sin mamma och har sedan dess varit föremål för ett antal socutredningar pga bristfälliga förhållanden hemma hos modern. Inget som resulterat i någon placering eller liknande.

Fadern har sedan några år ingen kontakt med dotter. Enkelt förklarat kan man säga att mamman och pappan djupt hatade varandra, och efter otaliga besvikelser gällande pappan (dök inte upp för umgänge, glömde ringa på födelsedag, lovade saker som han inte höll) sa dottern upp kontakten med pappan. Utan att veta säkert är det mamman som satt bakom spakarna för den uppsägningen. Dottern älskade sin pappa trots alls. Pappan är milt sagt likgiltig inför sitt barn.

Modern har också sagt upp all kontakt med faderns släkt, däribland mig. Jag försöker nå ut till dottern då och då för att kolla läget och bjuda hit henne, men svaren jag får är korta, korrekta och utan tvekan författade av mamman.

Nu har mamman precis lagt upp en långt inlägg på fb. Hon vädjar om pengar till ett hus. Hyreshuset de bor i nu har tydligen mögel, hyresvärden är en idiot, soc är idioter och ingen vill hjälpa dem. Den 1/1 blir de hemlösa om hon inte snabbt samlar ihop 150 000 kr. Oklart vad pengarna ska gå till, men denna människa har 0% trovärdighet.

Jag undrar nu var ansvaret ligger. Kan barnet (som inte träffat sin far på många år) bli placerad hos honom. Han har det gott ställt. Kan han bli tvungen att försörja henne på distans = mycket högre underhållsstöd?

Vad kan jag göra för att hjälpa barnet som jag känner en oerhörd empati för? Hon har hela sitt liv tyngts ned av besvikelser för fadern och all olycka från modern. Barnet tycker numera också att alla myndigheter är idioter och att världen är emot henne. Jag känner mig maktlös och som att jag ser henne falla mot ett liv i olycka!

• Svar på tråden Vad händer med det hemlösa barnet?
  • fornminne

Jag hoppas att ingen låter mamman lura av dem pengar. Det där var bara alltför genomskinligt. Det kan mycket väl hända att de måste flytta, men i så fall är det inte pengar de behöver, utan någonstans att bo. Ny hyresrätt eller hyra rum eller i andra hand någonstans? Tror att Soc är skyldiga att fixa något så länge flickan är under 18 år, barn får inte hamna på gatan. Tror också att pappan får betala mer om han har betalningsförmåga och mamman inte har det. Ekonomiskt och materiellt kommer det nog att ordna sig för flickan, även om det inte blir ett liv i lyx. Värre är de sociala kontakterna och hur hennes uppväxt och knepiga föräldrar har påverkat henne. Men vad kan ni göra, mer än att försöka?

• Anonym (Ts)
    fornminne skrev 2020-12-11 12:40:26 följande:

Jag hoppas att ingen låter mamman lura av dem pengar. Det där var bara alltför genomskinligt. Det kan mycket väl hända att de måste flytta, men i så fall är det inte pengar de behöver, utan någonstans att bo. Ny hyresrätt eller hyra rum eller i andra hand någonstans? Tror att Soc är skyldiga att fixa något så länge flickan är under 18 år, barn får inte hamna på gatan. Tror också att pappan får betala mer om han har betalningsförmåga och mamman inte har det. Ekonomiskt och materiellt kommer det nog att ordna sig för flickan, även om det inte blir ett liv i lyx. Värre är de sociala kontakterna och hur hennes uppväxt och knepiga föräldrar har påverkat henne. Men vad kan ni göra, mer än att försöka?

Ja visst är det genomskinligt. Hon har tydligen blivit arbetslös också så tydligen har hon inte mat till barnen och kan inte ta dem till sjukhuset. Jag förstår inte varför inte soc kliver in, mamman säger själv att de fått flera orosanmälningar senaste tiden från skola, sjukhus och anhöriga.

Jag lider så med detta barn. Jag minns när hon var 8 år gammal och hälsade på hos oss en sommar (relationen var bättre då än idag). Hon var så glad för pappan skulle komma med tåget och så skulle de få umgås en hel vecka! Så vi gick till tågstationen och väntade. Tåget kom och lämnade. Ingen pappa syntes till. Efter en kvart ringde jag. Han hade glömt. Kunde inte.

Besvikelsen i dotterns ögon glömmer jag aldrig. Hon var så glad. Hade pysslat en present till pappan som hon längtat efter att ge. Det var hemskt.

Nu är hon en arg ung tjej. Pratar om ?systemet? och hur alla sviker henne. Försäkringsbolag, myndigheter, sjukvård. Allt. Det är så tydligt att mamman tynger dottern med alla sina laster.

Mamman fick på fb tips om ett boende, men tackade nej då de inte tog emot katter. Hon är hellre hemlös än utan sin katt..
  • ellen1980

Åh, det gör verkligen ont i hjärtat att läsa om hur pappan inte dök upp på den planerade resan med sin dotter... Att göra så mot ett barn, sitt barn, det är grymt.

Föräldrar kan förstöra så mycket för sina barn... Låter som att mamman sitter på en "offermentalitet" som hon nu för över på dottern.

Jag tror inte du kan göra så mycket annat än att försöka med jämna mellanrum få kontakt med flickan. Då visar du ju i alla fall att det finns fler människor i världen som bryr sig om henne. Vad gäller bostadssituationen så tror jag inte flickan blir hemlös, mamman verkar ju redan ha en etablerad kontakt med soc.

• Anonym (Ge inte upp)
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-11 14:11:15 följande:
    Ja visst är det genomskinligt. Hon har tydligen blivit arbetslös också så tydligen har hon inte mat till barnen och kan inte ta dem till sjukhuset. Jag förstår inte varför inte soc kliver in, mamman säger själv att de fått flera orosanmälningar senaste tiden från skola, sjukhus och anhöriga.

Jag lider så med detta barn. Jag minns när hon var 8 år gammal och hälsade på hos oss en sommar (relationen var bättre då än idag). Hon var så glad för pappan skulle komma med tåget och så skulle de få umgås en hel vecka! Så vi gick till tågstationen och väntade. Tåget kom och lämnade. Ingen pappa syntes till. Efter en kvart ringde jag. Han hade glömt. Kunde inte.

Besvikelsen i dotterns ögon glömmer jag aldrig. Hon var så glad. Hade pysslat en present till pappan som hon längtat efter att ge. Det var hemskt.

Nu är hon en arg ung tjej. Pratar om ?systemet? och hur alla sviker henne. Försäkringsbolag, myndigheter, sjukvård. Allt. Det är så tydligt att mamman tynger dottern med alla sina laster.

Mamman fick på fb tips om ett boende, men tackade nej då de inte tog emot katter. Hon är hellre hemlös än utan sin katt..
    Börjar gråta när jag läser det här.. så fint av dig att du fortfarande tänker på flickan. Ge inte upp om henne utan fortsätt försök! En dag när hon står på egna ben och inte längre är så påverkad av sin mor, så kommer hon minnas att du brydde dig. Att du försökte. Att hon finns i ditt hjärta. 
Svar på tråden Vad händer med det hemlösa barnet?