• Anonym (orkar ej mer)

Ni som separerat och behållit bostad

Ni som separerat, hur har ni fått ihop det ekonomiskt?

Jag har velat separera i flera års tid nu, men jag "vågar" inte. Hur ska jag klara mig ekonomiskt?
    Jag och min sambo har varit ett par i 14 år och vi bråkar Jämt, alltså om allt - hela tiden. Barnen på 9 och 10 år blir ju såklart lidande av vårat bråkande som sker från när vi stiger upp tills på lägger oss. Jag är olycklig och känner mig inte glad längre - jag orkar inte mer nu.

Vi har lån på ca. 1.8 miljoner på huset som är värderat till ca 6 miljoner. Lånet är ett bottenlån. Huset är ett släkthus från min sida. Hur kommer jag klara mig ekonomiskt vid en separation? Vi är inte gifta, men jag antar att jag måste köpa ut han?

Jag tjänar 31000 kr så jag har en ganska dålig lön, kommer jag klara mig? Hur har ni andra som bott kvar i gemensamma bostaden gjort?

• Svar på tråden Ni som separerat och behållit bostad
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2020-12-13 02:25:36 följande:

Hon måste ju köpa ut honom, det är inte gratis.

Enligt skribenten blir lånet 3 miljoner (vilket är rimligt) efter utköp. Att ett utköp sker var inte frågan.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (H) skrev 2020-12-13 02:27:48 följande:

Enligt skribenten blir lånet 3 miljoner (vilket är rimligt) efter utköp. Att ett utköp sker var inte frågan.

Ne, det blir nästan 4 miljoner hon behöver låna.

Bostadens värde minus lån blir ca 4 miljoner.

Dessa 4 miljoner delas i 2 vilket blir 2 miljoner.

Hon måste först köpa ut sin man med två miljoner, sedan ta över hela lånet på nästan 2 miljoner vilket nästan blir 4.
  • Ekdahl
    Anonym (orkar ej mer) skrev 2020-12-12 15:56:11 följande:

Ni som separerat, hur har ni fått ihop det ekonomiskt?

Jag har velat separera i flera års tid nu, men jag "vågar" inte. Hur ska jag klara mig ekonomiskt?
    Jag och min sambo har varit ett par i 14 år och vi bråkar Jämt, alltså om allt - hela tiden. Barnen på 9 och 10 år blir ju såklart lidande av vårat bråkande som sker från när vi stiger upp tills på lägger oss. Jag är olycklig och känner mig inte glad längre - jag orkar inte mer nu.

Vi har lån på ca. 1.8 miljoner på huset som är värderat till ca 6 miljoner. Lånet är ett bottenlån. Huset är ett släkthus från min sida. Hur kommer jag klara mig ekonomiskt vid en separation? Vi är inte gifta, men jag antar att jag måste köpa ut han?

Jag tjänar 31000 kr så jag har en ganska dålig lön, kommer jag klara mig? Hur har ni andra som bott kvar i gemensamma bostaden gjort?

Varför inte ta ett snack med honom, göra upp regler och sluta bråka?
  • Anonym (Tia)
    Anonym (Fy) skrev 2020-12-13 05:50:11 följande:

Hon måste först köpa ut sin man med två miljoner, sedan ta över hela lånet på nästan 2 miljoner vilket nästan blir 4.

3,8 mille ja. Tänkte endel var kontantinsats av de 1,8 men det står att det är resterande lån. Beklagar!
  • Anonym (H)
    Anonym (Fy) skrev 2020-12-13 05:50:11 följande:

Det beror på främst inköpspriset och lite annat. Bodelningen och att TS köper ut sambon kommer utlösa reavinstskatt som vid försäljning. 22% så om huset stigit kraftigt i värde då de haft det länge kan det bli en ansenlig summa.
  • Anonym (orkar ej mer)
    Anonym (Fy) skrev 2020-12-13 02:25:54 följande:
    Men skämtar du? Varför satte din egen pappa dig i denna sits. Ja, för det första måste du ta hela lånet själv på nästan 2 mille. Sedan halva värdet av huset på 4 vilket blir 2 för att köpa ut honom.

Sälj huset och köp ett nytt istället för runt 3-4 mille istället. Du kommer aldrig att kunna ta över huset med den lönen.

Grattis, din egen far gav just bort 2 mille av dina pengar till ditt framtida ex.
    Min far menade att även min sambo skulle känna att han ägde huset och att han skulle vilja lägga ner pengar på renovering och dyl. 

Det här huset är en släktgård sen flera generationer tillbaka. Tanken är att någon av barnen ska ta över... helst vill jag sälja för att köpa något annat, men moralen sätter stopp.
  • Anonym (orkar ej mer)
    Ekdahl skrev 2020-12-13 05:53:52 följande:
    Varför inte ta ett snack med honom, göra upp regler och sluta bråka?
    Vi har försökt i flera år, men det går inte. Nu på morgonen har vi bråkat flera gånger, bla dammsög jag fel. A l l t jag gör blir fel. Spelar ingen roll om jag gör exakt som han sagt, så blir det fel.

Det blir liksom värre hela tiden. Dottern vill att han ska flytta för han är så elak.
  • Anonym (H)
    Anonym (orkar ej mer) skrev 2020-12-13 09:12:57 följande:

Vi har försökt i flera år, men det går inte. Nu på morgonen har vi bråkat flera gånger, bla dammsög jag fel. A l l t jag gör blir fel. Spelar ingen roll om jag gör exakt som han sagt, så blir det fel.

Det blir liksom värre hela tiden. Dottern vill att han ska flytta för han är så elak.

Så där kan du inte ha det. Sätt igång processen i morgon. Kontakta banken och boka en tid för genomgång av förutsättningarna att köpa ut honom. Få fakta på bordet.
  • Anonym (33)

Äntligen en man som kommer vinnande ur en separation :)

• Physalis

Om du inte vill vara kvar med din man eller bo kvar i huset så är det bara hjärnspöken om att du har någon slags plikt att behålla huset som sätter stop. Om du släpper dem så har du ju ett rejält startkapital att köpa en annan bostad för efter separationen.

Sätt din och dina barns levandsstandard framför gamla släktingar förväntningar om vad som ska ske med gården.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Fy)
    Anonym (H) skrev 2020-12-13 08:45:00 följande:

Det beror på främst inköpspriset och lite annat. Bodelningen och att TS köper ut sambon kommer utlösa reavinstskatt som vid försäljning. 22% så om huset stigit kraftigt i värde då de haft det länge kan det bli en ansenlig summa.

Ja, det är sant. Kunde bara räkna på siffrorna som fanns.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (orkar ej mer) skrev 2020-12-13 09:10:39 följande:

Min far menade att även min sambo skulle känna att han ägde huset och att han skulle vilja lägga ner pengar på renovering och dyl. 

Det här huset är en släktgård sen flera generationer tillbaka. Tanken är att någon av barnen ska ta över... helst vill jag sälja för att köpa något annat, men moralen sätter stopp.

Och de var viktigare än att säkra din framtid.

Jag har tagit över en hus precis som dig, är värt runt 5 miljoner och varit med i släkten i generationer. Mitt ex ville äga halva huset och jag totalt vägrade för jag vet att huspriserna skjuter i höjden. Skulle aldrig kunna köpa ut honom. Nu är det också ett ex, väldigt glad att jag stod på mig.

Som det ser ut nu kan du inte köpa ut honom. Sedan, hur ska någon av barnen ha råd att kunna köpa ut sina syskon till ett så dyrt boende i framtiden?
  • Kvittning
    Anonym (orkar ej mer) skrev 2020-12-13 09:10:39 följande:

Om det är så att du faktiskt inte vill bo där så är det väl lika bra att du säljer och köper något annat istället. 

Om inte du säljer det så kommer du bara skjuta problemen framåt en generation till dina egna barn som antingen måste köpa ut varandra (för gissar att du inte vill ge allt till ena) eller att de får ta beslutet att de inte vill bo där och sälja. 

Att bo på en gård som ensamstående låter i mina öron inte speciellt lockande. 
Svar på tråden Ni som separerat och behållit bostad