tystlängtan skrev 2020-12-13 09:58:16 följande:
Jag var ganska beredd på den här typen av reaktioner här, så inga konstigheter i det. Ibland är omdömet lite avtrubbat när man har både stress och depression att tackla, men såklart man blir halshuggen när man går ut med en fråga. Jag ska erkänna att jag inte reflekterade över hur liten en 4-åring faktiskt är, ibland känns barnen så stora då de är rätt självständiga. Det spelar mindre roll, men för frågeställningens skull la jag på några minuter för att slippa höra hur det ?kan? ta längre tid, det handlade om 10 min och inte en minut mer. Och ja, båda barnen satt där de satt när jag åkte. Ja, jag gjorde detta, men nästa gång åker 4-åringen med.
Med det sagt är jag fortfarande chockad över argumentet att om jag är med i en bilolycka och så illa däran att jag inte kan kommunicera att barnen är hemma som flera uttryckt, jag kan inte för mitt liv förstå att man hellre har barnen med sig i bilen vid en svår bilolycka än att de är ensamma hemma. Känns som en tankevurpa, det är ju sådant som kan hända barnen därhemma som är anledningen att de inte ska vara där, händer det mig mig något är jag helt klart nöjd med att barnen stannade hemma.
Det är nog väldigt svårt att göra den typen avjämförelser utan nog enklare att bedömma varje sak för sig. Dvs, är man ok med att barn åker bil (med rätt utrustning osv), ja då är man det eller så är man inte det. Är man ok med att ett barn i en viss ålder är ensam hemma, ja då är man det eller så är man inte detta. Enda tillfället då jämförelsen skulle vara relevant tänker jag är om man kommit fram till att båda sakerna är fel, men ändå är tvungen att göra ett av valen. Men så var ju inte situationen här.
Jag tror att det är enklare för framtiden att tänka så. Särskillt om det är stressigt och svårt att ta beslut.