• RenLuft

Hur är det att växa upp i en familj som förstår sina familjemedlemmar, respekterar och ger kärlek till varandra

Hej!

Jag väl egentligen alltid undrat hur det är att växa upp i en familj där föräldrar och syskon förstår varandra. Jag är medveten över syskonbråk och att man kan väl inte alltid vara överens med sina föräldrar och/eller att man har inte förmågan att berätta exakt allt till sin familj.

Men det finns väl ändå den där kärleken och ödmjukheten fortfarande. Man är medveten över hur ens barn/vuxna-barn vill ha det eller tycker om. Man kanske kan till och med beräkna hur någon i familjen kommer reagera i en eventuellt händelseförlopp, för man kan helt enkelt om personen från och utan till. Man vet vad den tycker om.

Jag har tidigare skapat en tråd om min mor agerat rätt när hon alltid gav bort mina saker. Många höll med om att det var helt uppemot väggarna och så har det alltid varit.

Jag har inte haft mina saker ifred någonsin. Varken jag eller min äldre bror har blivit respekterad. Tyvärr har min broder blivit mer illa påverkad så pass illa att han inte behärska relationer och är allmänt extremt osäker alla sociala situationer.

Idag har jag ingen kontakt med familjen och lever med ett skyddad identitet. Nu kan jag äntligen bygga upp mina studier och strävar efter den utbildningen som skall leda mig till ett yrke för att hjälpa människor i dysfunktionella familjer.

Som rubriken redan avslöjat en massa; så undrar jag helt enkelt hur är det egentligen att leva i en biologisk familj där man förstår varandra fullt ut. Man respekterar varandras ägodelar m.m.

Nu när det har passerat två år utan någon som helst kontakt med min familj, har jag bara tänkt hur det skulle kännas med att besöka varandra för en kopp kaffe och fika. Att redan från grunden förstår sina barn.

Jag känner väl ingen sorg egentligen: Jag känner att jag kan trivas med att avslutat kontakten och lever ett ensamt liv, d.v.s ingen släkt eller familj. Jag känner mig inte farligt ensam.

Men det har ibland slagit mig hur skönt det skulle vara om man hittade någon som var i samma sits. Jag träffade en killkompis som talade om hans ensamhet och att familjen var knasig, men samtidigt firade högtider tillsammans och kom besök på hans födelsedag. Det kändes inte direkt samma sits, även om jag ändå förstod någorlunda hur han menade.

Även funnit två andra som har påstått att de också har avslutat kontakten. Men samtidigt har långt efteråt talat om att de har varit besök hos mamma och ätit middag och pratat, umgåtts och till och med sovit över.

Även en annan har talat om att denne har avslutat kontakten totalt, men för att sedan en vis tid framåt kommit tillbaka till familjen och bott återigen hos dem.

Så alla dessa tre har fått mig att tänka på vilket behov jag egentligen har innerst inne att finna någon som talar samma ''psykologisk-spårk'' som mig. De har inte gjort mig ledsen, utan snarare tvärtom, fått mig att fråga mig själv om jag innerst inne känner en avsaknad att ha en biologisk familj i alla fall. Även om jag inte känner mig ensam utanpå.

Jag har inte ens tänkt på att skapa en sådan här tråd förs ikväll; vilket det återigen kanske finns en tecken i mig att jag vill så innerligt ha en biologisk familj ändå? Eller åtminstone ha haft en god erfarenhet, förstås.

Så ni får gärna berätta: Att inte behöva undangömma saker och ting för att saker skall gå bort. Att i princip låsa in sig själv i rummet för att undvika fysisk våld. Att ens rum inte är ens ''privata-rum'' för där kan vilka saker som helst någon dag gå bort och man får göra sig beredd för't.

T.ex har jag alltid gömt en docka ifrån sjukhuset jag fick som sexåring. När jag fick hjälp ifrån soc, så tog jag med denna docka som jag faktiskt lyckats att inte bli bortskänkt, såld eller vad som sedan sexårs åldern. Jag vet att det låter fånigt och som om jag är galen. Men jag tänker inte ge en djup förklaring om hur jag haft det. Denna docka är viktigt för mig och jag vet egentligen inte varför. Kanske för att den kom ifrån en kärleksfull personal ifrån sjukhuset som gav den till mig? Jag har själv tänkt på vad den gör så speciell. Och jag tror att minnet ligger så pass djupt inne att jag inte minns utanpå. Men för min värld, får den absolut inte gå bort. Jag är så pass rädd den att den ligger i min bostad i en garderob och inte i förrådet utifall att det skulle bli inbrott. Även om tjuvar inte bryr sig om dockan, så kanske de skulle ta kassan full med grejer som dockan eventuellt skulle finnas i. Förstår ni hur jag tänker?

Så dela med ert liv, hur är det egentligen att leva i en biologisk familj som respekterat och förstår er?

Förlåt för en lång text. Jag vet inte ens om någon orkar läsa såhär långt. Jag skriver trots allt som en kratta, trots att jag är född i Sverige.

• Svar på tråden Hur är det att växa upp i en familj som förstår sina familjemedlemmar, respekterar och ger kärlek till varandra
  • bananmilkshake

Det är svårt att förklara, men kort sagt så har det väl för mig inneburit att jag vetat att vad jag än hittar på för jävelskap, så har min mamma (har haft en frånvarande pappa) ändå alltid funnits kvar, och förlåtit. Jag har vetat att jag fått se ut hur jag velat och blivit accepterad för vem jag är. Jag har aldrig behövt vara rädd för att komma hem, aldrig behövt läsa av mamma eller anpassat mig till hennes humör eller nycker. Det är väl det jag kommer på just nu.

Beklagar att du haft det jobbigt, men bra att du pratar om det och bearbetar! 

• pyssel

Kanske du får fler svar om det var möjligt med anonyma svar. I vilket fall som helst, jag kan inte svara på din rubrik, men däremot din andra fundering:

RenLuft skrev 2020-12-14 17:01:25 följande:

Men det har ibland slagit mig hur skönt det skulle vara om man hittade någon som var i samma sits. Jag träffade en killkompis som talade om hans ensamhet och att familjen var knasig, men samtidigt firade högtider tillsammans och kom besök på hans födelsedag. Det kändes inte direkt samma sits, även om jag ändå förstod någorlunda hur han menade.

Även funnit två andra som har påstått att de också har avslutat kontakten. Men samtidigt har långt efteråt talat om att de har varit besök hos mamma och ätit middag och pratat, umgåtts och till och med sovit över.

Även en annan har talat om att denne har avslutat kontakten totalt, men för att sedan en vis tid framåt kommit tillbaka till familjen och bott återigen hos dem.

Så alla dessa tre har fått mig att tänka på vilket behov jag egentligen har innerst inne att finna någon som talar samma ''psykologisk-spårk'' som mig. De har inte gjort mig ledsen, utan snarare tvärtom, fått mig att fråga mig själv om jag innerst inne känner en avsaknad att ha en biologisk familj i alla fall. Även om jag inte känner mig ensam utanpå.

Jag hade och har ingen kontakt med föräldrar (nu är en död) och inte syskonen heller, sedan många år. Vi bröt i vuxen ålder. Det är en väldigt stor sorg, men ger också ett lugn att slippa förhålla sig till dem, deras lynnighet och deras skeva historieskrivning. Jag har dock mitt barn som närmaste familj. Jag funderar ibland på om min förälder i livet kanske skulle bli en bättre morförälder än förälder, om jag tog kontakt för mitt barns räkning, han är ung vuxen (farföräldrarna dog år innan han föddes) .
  • lövet2

Det känns elakt att berätta, som att säga "Haha, så här bra hade jag det minsann!". Men visst ...

Jag hade en lycklig barndom. Vi var ganska fattiga egentligen, och väldigt trångbodda, men vi klarade oss. 4 syskon som delade rum och delade på de flesta av leksakerna, men de få sakerna som var bara mina, de fick vara i fred. Vi visste att det där var min docka, som jag fått i present av farmor, och det där var hans pussel, som han fick av mamma och pappa. Ville man låna en leksak, då frågade man.

Båda mina föräldrar uppmuntrade oss till att ha egna åsikter. Om jag ville ha ett glas saft och mamma sade nej, då kunde hon ändra sig om jag lade fram tillräckliga argument för min sak. Fast då fick inte bara jag saft, utan mina syskon fick också. Vid matbordet pratade alla i munnen på varandra, för två stycken diskuterade vilket TV-program vi skulle se efter middagen och två diskuterade vilken färg som var snyggast. Inget ämne var för litet för en diskussion. Nu var det i och för sig 70-tal, så det låg i tiden det där, men jag tror vår familj var lite värstingar när det gällde matbordsdebatter. Men så var det min lillebror, som inte tyckte om att diskutera. Han ville inte lägga fram åsikter och tycka en massa jämt. Ja, visst tyckte vi det var konstigt, men det var hans sätt att vara, så det lade vi oss inte i.

Om jag läser i min gamla dagbok, som jag började skriva när jag var 8 år, så ser jag lite överallt "Mamma är jättedum!" eller "Min storebror är så elak! Jag vill byta bort honom!". Då var jag arg och tyckte de var elaka eller orättvisa. Ur ett barns synvinkel var de dumma, men som vuxen kan jag ju se att det inte var så. Storebror fick välja TV-program för att jag fick det dagen innan, och det var orättvist i mina ögon. Mamma gjorde fisk till middag, och det gillade inte jag. Jag ville att hon alltid skulle laga till mina älsklingsrätter.

Min uppväxt gjorde att jag fick en mycket stark självkänsla. Självförtroendet svajade i bland, eftersom jag aldrig riktigt kunde hävda mig mot mina storasyskon. De gjorde allting mycket bättre än jag. Men det fixade sig också med tiden.

• Primulina

För mig är det största tecknen på förståelse och kärlek när mamma med den enkla frågan "hur är det?" Kan få alla ens riktiga känslor att komma fram och man känner sig trygg att berätta om alla problem och veta att man har ett stöd hur gammal man än blir.

Jag älskar att va hemma hos mina föräldrar på kaffe, middag och högtider. Det leder till intressanta diskussioner med pappa där åsikter respekteras och man får ärliga och ibland utmanande svar, som leder till utveckling. Speciellt som tonåring vilket var länge sen nu.

Jag och min syster kiknar fortfarande ofta i skratt som börjar med en blick eller nått ord som gör att ett gemensamt minne ploppar upp.

Tryggheten i vår familj ha gjort att trots stora avstånd så håller vi ihop och stöttar varandra. Allt det här är det so gör det till en riktigt familj. Nu har jag dessutom nöjet att ha en minst lika bra svärfamilj.

• RenLuft
    pyssel skrev 2020-12-14 20:27:52 följande:

Kanske du får fler svar om det var möjligt med anonyma svar. I vilket fall som helst, jag kan inte svara på din rubrik, men däremot din andra fundering:

Jag skapade min tråd i denna kategori i tanken av att folk kanske undviker att trolla och istället svarar ordentliga och seriösa. Men jag kanske bara tänkte fel? :)
    lövet2 skrev 2020-12-14 20:58:16 följande:

Det känns elakt att berätta, som att säga "Haha, så här bra hade jag det minsann!". Men visst ...

Min uppväxt gjorde att jag fick en mycket stark självkänsla. Självförtroendet svajade i bland, eftersom jag aldrig riktigt kunde hävda mig mot mina storasyskon. De gjorde allting mycket bättre än jag. Men det fixade sig också med tiden.

1. Nej, jag tycker inte det låter elakt i alla fall. Jag bär ingen som helst på avundsjuka, dessutom var det ju jag som begärde sådana här svar och kommentarer. Så elak är du inte alls. Snarare tvärtom :)
    Jag vill gärna veta hur det är att växa upp i en familj som respekterar en. I en familj som man är trygg med och så.

Jag kan inte direkt prata det här med vänner, just för att det kanske kan tolkas som om jag är jätte sorgsen av mig. Jag vet inte ens hur jag skulle kunna lägga upp frågan.

Men att hitta någon som är exakt som mig och har detsamma sits, det hade varit fantastiskt, skulle jag tro.

2. Jag kan absolut tänka mig att sådana uppväxt skulle bygga upp ens självkänsla. Jag tänker på många kärleksförhållande som jag har avböjt under tonåren p.g.a familjen. Sådant är ju kul och dessutom kanske nyttig erfarenhet till framtiden? Med det sagt, så har ju inte direkt familj i hushållet påverkat mig, utan kompis häng hemma hos varandra där man bara kunnat se på film eller liknade. Sådana aktiviteter har ju begränsat p.g.a familjens beteende.

Primulina skrev 2020-12-14 21:00:26 följande:

För mig är det största tecknen på förståelse och kärlek när mamma med den enkla frågan "hur är det?" Kan få alla ens riktiga känslor att komma fram och man känner sig trygg att berätta om alla problem och veta att man har ett stöd hur gammal man än blir.

Jag älskar att va hemma hos mina föräldrar på kaffe, middag och högtider. Det leder till intressanta diskussioner med pappa där åsikter respekteras och man får ärliga och ibland utmanande svar, som leder till utveckling. Speciellt som tonåring vilket var länge sen nu.

Jag och min syster kiknar fortfarande ofta i skratt som börjar med en blick eller nått ord som gör att ett gemensamt minne ploppar upp.

Tryggheten i vår familj ha gjort att trots stora avstånd så håller vi ihop och stöttar varandra. Allt det här är det so gör det till en riktigt familj. Nu har jag dessutom nöjet att ha en minst lika bra svärfamilj.

Vilket roligt inlägg! Jag kan nästan leva in mig i hur det hade varit. Även om jag fantiserade om det tidigare. Så kan jag fantasier ännu mer ''rationellt'' genom ditt inlägg, känner jag.

Det där med högtider och goda middagar. Eller bara vanligt kopp kaffe. Man behöver inte ens diskutera. Utan bara det här med att komma hem till bostaden och sätta sig i sin mors eller farsas fåtölj och så är det extra skön just för att det är farsans fåtölj. Man skulle nog få specifika känslor, tänker jag.

Eller på tal om diskussioner: Att liksom begära om råd i olika sits. Man kanske tänker göra något, men så är det den kloka föräldern som levt längre än sig själv som vägleder än, för de vet helt enkelt bäst. Eller att man tillsammans tänker och försöker lösa något. Får tips m.m :)

Jag måste säga att jag känner mig inte ledsen. Men plötsligt när jag skrev just denna inlägg, så fick jag nästan gråt i halsen.

Tror ni det finns en möjlighet att man kan känna sig ensam innerst inne, men känner inte av sådana känslor yttre sidan, eller hur man skall säga?

Svar på tråden Hur är det att växa upp i en familj som förstår sina familjemedlemmar, respekterar och ger kärlek till varandra