• Anonym (Filur)

Hade ni köpt en jacka för 600 om ni haft sjukpension?

Jag hittade en jättefin vit vinterjacka på rea, 75% just nu... Så den kostar 600, har legat runt 2000 tidigare...

Jag har sjukpension och det är inte fett.

Dock så har jag gjort några tårtor som jag sålt privat, och fått in 2000. Det är skitmycket pengar för mig.

Jag VET att jag borde spara dem, oväntade utgifter trillar alltid in.

Och jag har egentligen inget behov av en ny jacka, köpte en för några månader sedan för 50 kr på loppis, och har en extra.

Men denna verkar sååå mycket varmare, och jag fryser alltid när vi är ute, vilket gör att vi sällan är ute någon längre stund...

En jacka kan man ju ha 10 år utan problem, så det är ju en bra investering så...

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Hade ni köpt en jacka för 600 om ni haft sjukpension?
  • Anonym (meh)
    Anonym (Filur) skrev 2020-12-21 11:41:29 följande:

Jag hittade en jättefin vit vinterjacka på rea, 75% just nu... Så den kostar 600, har legat runt 2000 tidigare...

Jag har sjukpension och det är inte fett.

Dock så har jag gjort några tårtor som jag sålt privat, och fått in 2000. Det är skitmycket pengar för mig.

Jag VET att jag borde spara dem, oväntade utgifter trillar alltid in.

Och jag har egentligen inget behov av en ny jacka, köpte en för några månader sedan för 50 kr på loppis, och har en extra.

Men denna verkar sååå mycket varmare, och jag fryser alltid när vi är ute, vilket gör att vi sällan är ute någon längre stund...

En jacka kan man ju ha 10 år utan problem, så det är ju en bra investering så...

Hur hade ni gjort?

enkelt: inget behov - ingen jacka! 
  • Anonym (inte frysa)

Att kunna vara ute gör jättemycket för din hälsa, så bara där har du en giltig anledning till en ny jacka! Idag verkar du inte ha någon jacka som är tillräckligt varm, alltså har du ett behov. så skulle jag se det. 

• neverpreggo

Om du fryser i jackorna som du har även med tröjor under så kan jag se att det kanske vore en investering.

• hawthorne

Har man ont om pengar ELLER är en medveten konsument handlar man efter behov och inte vad man vill ha.

Ett tips är att lära dig sticka. har du en ullkofta i äkta ull kommer du knappast att frysa. Ullgarn är dessutom relativt billigt. Du får en varm tät kofta för 2-300 som håller i evigheter.

• Anonym (Ja)
    Anonym (meh) skrev 2020-12-21 11:45:08 följande:
    enkelt: inget behov - ingen jacka! 
    Kjell2 skrev 2020-12-21 11:46:28 följande:

Ont om pengar+har en vinterjack = nej

Hen skriver att hen alltid fryser och sällan kan vara ute någon längre stund, alltså finns behov av en varmare jacka.

Köp jackan så att du slipper frysa. God jul!

• hawthorne
    Anonym (Ja) skrev 2020-12-21 11:53:15 följande:
    Hen skriver att hen alltid fryser och sällan kan vara ute någon längre stund, alltså finns behov av en varmare jacka.

Köp jackan så att du slipper frysa. God jul!

TS skriver också att hen inte har ett egntligen behov. Du måste ha missat det?

Saken är den att om man klär sig rätt, med lager på lager, så är det egentligen varmare och bättre än bylsiga jackor.
  • Anonym (F)

Nej!! Jag skulle ha köpt en jacka för max hälften av den summan! Bättre priser betyder inte sämre kvalitet jämt, jag har aldrig haft råd med så dyra kläder och de jackor jag köpt har haft lång livslängd ändå.

• Anonym (Bo)

Om det fyller en funktion (fryser inte) och du räknar med att använda den flera år så ja då tycker jag det är en investering som är ok. Vit jacka hade jag dock aldrig köpt då det syns direkt när den blir smutsig och inte alltid lätt få bort. Så tror inte den håller i 10 år. En jacka som kostat 2000 kr räknar jag med är god kvalitet och håller förmodligen längre än loppisfynd och hm jackor. Men köp en annan färg.

• Anonym (Ylva)

Förstår dina tankar. Jag der det med som en investering med tanke på utgånspriset så är det bättre kvalitet och kommer hålla längre. Dock ett minut att den är vit då den kommer att bli skitig snabbt.

Med tanke på att du skriver att du inte behöver en jacka då du har en men fryser så tänker jag att rätt kläder under kan löser det problemet. Då din jacka är begagnad kan vi säga att den håller max två år sen måste du köpa en ny. Köper du då en till begagnad jacka till samma pris och med samma livslängd så kommer du på 10 år betala 250 kr totalt för fem olika jackor. Om jackorna bara håller 1 år vardera så blir det 500 kr totalt på 10 år.

Då jackan du har nu är tunnare kommer di kunna börja använda den tidigare på hösten och längre in på våren än vad du kan med den varmare jackan. Vi säger att du kan använda det vita jackan 90 dagar (ca 3 månader) på ett år och secondhand jackorna 180 dagar (ett halvår). På en tioårsperiod kommer den vita jackan att kosta 66,6 ören per dag och secondhand 13,8 ören per dag (alt 27 ören beroende livslängd).

Allt beror ju på vad andra utgifter du har och vilka oplanerade utgifter som kan dyka upp. Kan du på något sätt spara in dessa 600 kr på något annat? Hade utgånspriset varit 600 kr så hade jag inte rekommenderat att köpa men denna har en bra rabatt. Men fråga dig själv och va riktigt ärlig, behöver du denna jacka? Hur mycket mer kommer du vara ute om du köper denna? Går det inte att vara ute lika mycket om du klär på dig mer? Har du svarat ärligt på frågorna eller har du bara argumenterat för att köpa jackan och blundat för resten?

• Anonym (ems)

En vit jacka blir ju rätt opraktisk. Det skulle jag ha i åtanke.

Nu har jag råd att köpa det jag har lust med. Men jag är snål och köper inte något jag verkligen inte behöver. Kan du förstärka med något under de jackorna du fryser i istället?

Som sagt, jag överväger både fyra och fem gånger om jag verkligen behöver ett nytt plagg. (I praktiken ofta så länge att mina liknande plagg gått sönder och jag verkligen behöver ett nytt, eller tills jag inte behöver plagget, t ex när det inte är kallt ute längre)

Men i ditt fall skulle jag fundera på färgen om jag kom fram till att jag behövde en ny. Vitt blir väldigt snabbt solkigt, även om plagget i teorin skulle hålla länge så kanske inte färgen är så trevlig längre efter första säsongen.

• Anonym (Filur)

Tack för alla svaren.

Jag går ofta in innan de andra för jag fryser, och står mest still ute för att hålla värmen än leker runt med barnen...

Men så är jag en kall person, fryser även inne. Har 2 täcken...

Att den är vit är helt okej, har en vit vårjacka, och den har peppar peppar klarat sig länge.

Men jag har beslutat att inte köpa den, när jag äntligen har liiiite buffert så känns det så bra att ha den tryggheten.

För övrigt så kan jag inte ha några extrakläder under, när jag köpte jackan gick det preciiis att stänga, hade tänkt gå bort några kilo tills det var dax att andvända den, men det lär inte ske...

Sticka och jag är inte vänner, men tack för förslaget.

• Anonym (bortskänkes)

Är du med i bortskänkesgrupper på FB i ditt närområde? För det skänks så oerhört mycket bra saker där så alla, oavsett ekonomi, kan få mycket utan att betala.  

• Anonym (Tess)

Om du har pengar över så det räcker efter att du köpt den, gör det! Det är väl trevligt med en bra jacka. Som du säger håller den säkert i 10 år.

• Anonym (Pippi)
    Anonym (Filur) skrev 2020-12-21 17:22:00 följande:
    Jag går ofta in innan de andra för jag fryser, och står mest still ute för att hålla värmen än leker runt med barnen...

Nu vet jag ju inte varför du har sjukpension och hur det är att leva i din kropp, men generellt håller man värmen mycket bättre om man rör på sig. Oavsett låter det som att du skulle ha stor glädje av en ny jacka, gärna en rätt stor och bylsig modell som håller kvar tjocka luftlager runt kroppen (=håller värmen) och som du kan röra dig fritt i oavsett om du går upp eller ner några kilo. Ett ullunderställ vore inte heller fel (kan även funka som pyjamas för den frusne), men de är ju inte direkt gratis tyvärr.
  • Anonym (Köp köp köp)

Köp jackan du vill ha och sälj dina andra jackor begagnat för ca 250 kronor styck då har du fått tillbaka lite ändå

Tack för alla svaren.

Att den är vit är helt okej, har en vit vårjacka, och den har peppar peppar klarat sig länge.

Men jag har beslutat att inte köpa den, när jag äntligen har liiiite buffert så känns det så bra att ha den tryggheten.

För övrigt så kan jag inte ha några extrakläder under, när jag köpte jackan gick det preciiis att stänga, hade tänkt gå bort några kilo tills det var dax att andvända den, men det lär inte ske...

• Anonym (Snål)

Jag hade inte köpt en ny jacka om jag hade jackor som funkat. Inte prioriterat helt enkelt.

• Anonym (meh)

Tack för alla svaren.

Kanske det blir ännu mer rea efter jul? Finns jackan kvar då och kanske nedsatt någon hundring till att du kan slå till? 

Annars, och nu vet jag ju inte var du bor, men om det är rätt mild vinter så kanske du klarar dig med din andra jacka. 
  • Anonym (Bo)

Om du fryser så mycket är det kanske termobyxor du ska satsa på.

• NosensPappa

Från 2000 till 600, ja varför inte, 600 är min absoluta gräns för vad kläder får kosta men så bryr jag mig inte alls om hur jag ser ut heller.

Svar på tråden Hade ni köpt en jacka för 600 om ni haft sjukpension?