• No Logo

Hundar och fyrverkerier

Jag inser förstås att det finns andra djur, både vilda och tama, än hundar som kan bli skrämda av fyrverkerier, och miljöaspekten kanske vi kan ta i en annan tråd.

Men såhär inför nyår svämmar facebook över av inlägg från just hundägare som ber allmänheten att avstå från fyrverkerier. Nu undrar jag, ärligt, utan att vara dryg, om varför man inte tränar sin hund att inte vara skotträdd? Det finns ju både jakthundar, militär- och polishundar (och hästar) som inte blir rädda av dylika ljud.

Är det svårt? Tar det lång tid? Är det bara vissa raser som kan vänja sig?

Tycker man kanske att det inte är värt att lägga mycket tid på när det bara sker ett par gånger per år?

Finns det någon hundkunnig som kan berätta hur det ligger till?

• Svar på tråden Hundar och fyrverkerier
  • No Logo
    chrissepisse skrev 2020-12-29 23:55:15 följande:

Kombinationen av ljud och ljus från fyrverkerier är en helt annan sak än pistolskott/gevärsskott. Min gamla hund var livrädd för fyrverkerier men hade inga problem med att det fanns en skjutbana bredvid brukshundklubben.

Jag anser inte att det är smällandet vid tolvslaget som är ett problem. Det är smällandet en vecka före och en vecka efter där gäng med tonåringar/unga män drar omkring och medvetet förstör och skrämmer som ställer till det. 

Men kan man inte träna dem att förknippa ljudet av fyrverkerier med något positivt?
  • Mortiscia80
    No Logo skrev 2020-12-29 22:43:11 följande:
    Måste man gå kurs? Kan man inte börja träna dem själv, när de är valp? Måste vara bättre att göra innan de hunnit bli rädda, eller?
    Naturligtvis måste man vända sig till någon som är insatt i hur det ska gå till, jag skulle inte riskera att förstöra hunds psyke ännu mer genom att ge mig på det på egen hand.
  • molly50

Det finns ju även de som roar sig med att kasta smällare och raketer efter hundar när man är ute och går.
    Och då spelar det ingen roll hur mycket man har tränat för skottfasthet innan.

• No Logo
    molly50 skrev 2020-12-30 18:22:30 följande:

Det finns ju även de som roar sig med att kasta smällare och raketer efter hundar när man är ute och går.

Och då spelar det ingen roll hur mycket man har tränat för skottfasthet innan.

Så svinigt. Såklart att det kan göra en hund rädd för fyrverkerier för livet, eller förstöra den vana de redan har. Hade faktiskt aldrig tänkt tanken att det skulle kunna ske, tänkte mest att det var vid 12-slaget på nyårsafton och vid påsk - på avstånd.
  • molly50
    No Logo skrev 2020-12-30 18:36:46 följande:
    Så svinigt. Såklart att det kan göra en hund rädd för fyrverkerier för livet, eller förstöra den vana de redan har. Hade faktiskt aldrig tänkt tanken att det skulle kunna ske, tänkte mest att det var vid 12-slaget på nyårsafton och vid påsk - på avstånd.
    Det händer,tyvärr. Sen de som smäller i flera dagar eller rentav veckor både före och efter nyår.
    Det är bara så onödigt. En del tvingas ju ha sina hundar drogade länge pga det.
  • Ignoramus

Min hund blev - från att inte ha reagerat öht - maniskt rädd när vi gick hem från jobbet vid 17-18 en vanlig vardag i mars, och de precis runt hörnet fyrade av ett helt nyårsfirande av smällare och fyrverkerier. Hon bara skrek rakt ut i en kvart efteråt och var fullkomligt panikslagen, och kvävde nästan sig själv i kopplet. Har sedan dess alltid åkt iväg över jul och nyår (150 mil till några vänner som verkligen bor i skogen där det garanterat inte smäller), men i år gick det ju inte pga covid. Vårt hus är väldigt ljudisolerat så än så länge är hon trygg inomhus, men går inte att rasta öht - inte ens fem sekunder i trädgården - när det är mörkt eftersom det är så förknippat med smällar... :(

Jag känner även ett par stycken som fått sina hundar förstörda av att killar kört förbi i bilar, vevat ner rutan och kastat smällare på hunden. En hund började till och med att brinna. Så för mig är det inte ett dugg konstigt att hundägare reagerar så starkt.

Ja just det, hon tävlar i högsta klassen i sex olika hundsporter, inkl lydnad, så det är inte så att hon är en otränad hund. Tvärtom är hon *väldigt* meriterad. Men det krävs så oerhört lite - en enda smäll som är för hög och kommer vid ett för oväntat tillfälle för att vi ska vara tillbaka på ruta ett i träningen. Och jag är så otroligt rädd att göra fel och förvärra hennes rädsla, samt rädd för att även en meriterad hundtränare ska göra detsamma. Jag är ingen nybörjare själv och har stött på många ?experter? genom åren som lärt ut tvivelaktiga saker. Dessutom blir riktigt rädda hundar blockerade av rädslan och går inte att träna. Du hittar inte en mer bolltokig eller godisälskande hund än min, hon är helt manisk i vanliga fall. Men har det väl smällt så kan du trycka upp en baconinlindad köttbulle i truten på henne utan att hon ens märker det.

Som någon annan skrev innan - det är inte nyårsafton som är det huvudsakliga problemet (för hundarna - sen tillkommer förstås kor, hästar, vilda djur etc etc som är betydligt svårare att medicinera och förflytta), utan veckorna (och ibland månaderna) innan och efter. Och att de som försvarar fyrverkeriernas existens tycks tro att det rör sig om en enda kväll där hunden inte vågar gå ut, när det tvärtom ofta rör sig om flera veckor. Och att hunden för resten av sitt liv riskerar att bli mer och mer ljudkänslig, och reagera på bildörrar, brunnslock och tusen andra ljud den aldrig skulle ha brytt sig om i vanliga fall.

Och att polisen inte gör ett skit, om det så inträffar i deras farstu.

Men tack för att du genuint undrar och försöker ta reda på orsaken bakom ?gnället?!

No Logo skrev 2020-12-30 18:36:46 följande:

• Lönnsirap

Jag är väldigt kluven till hur det talas om smällare och att det är jättesynd om alla hundar!

Väldigt mycket rädsla är faktiskt att man fortsatt avlar på skotträdda hundar och faktiskt inte ger hunden goda förutsättningar att få ett ok nyår.

Å andra sidan har jag fått smällare kastade på mig vid promenad för 15 år sedan och kan verkligen tycka att det inte borde finnas smällare tillgängliga till allmänheten eftersom väldigt många har erfarenheter av de idioter som smäller.

Det är oftast inte nyktra, riskmedvetna vuxna som hanterar smällare och raketer, utan det är väldigt ofta idioter....

Jag fattar inte hur vi kan ha sådan miljö-förstöring att köpa varje år. Personligen tycker jag att det är viktigt att INTE smälla smällare och köpa raketer, utan faktiskt hitta andra sätt att fira!

• Tomelilla15
    No Logo skrev 2020-12-29 22:49:49 följande:

Tar folk verkligen med sina hundar ut till fyrverkerier? Tycker de som skriver om sina skotträdda nhundar pratar om igenbommade fönster, stängda dörrar och hundar under soffan..

Vi har varje nyår tagit ut vår hund, lekt järnet med boll mitt bland fyrverkerier. Har funkat fint. Men sen är han nog rätt sorts hund. Jaktlabrador med extrem arbetsvilja. Han är även skottfast och har bra mental status.
  • No Logo

Firade ett år nyår i Lappland på en plats med många draghundar och där skickades kinesiska papperslyktor upp vid 12-slaget istället - jättefint! Nu är de visserligen inte heller bra för miljön, men där fanns åtminstone inte betesmarker utan bara skog.

• Henrie

Jag har två hundar, chihuahua. Den ena är helt orädd och den andra blir jätterädd - hon vågar knappt gå ut dagarna efter nyår

Svar på tråden Hundar och fyrverkerier