• Anonym (Göra rätt...)

Betala underhåll till exet....

Mitt ex har blivit ihop med ett fyllo(långvarit alkoholproblem) lägg även till lite diagnoser också....och är nu sambo.

Jag vet att hen inte har jobb, utan arbetstränar. Hen har alltså ingen inkomst.
    Ex:et och jag har 3 barn, 2 av dem bor hemma hos ex:et på heltid.

Jag betalar underhåll så man skall göra, har inget problem med det.

Mitt stora problem är att jag vill inte att mina pengar går in i ex:et "hus-kassa" och används för att betal hen's utgifter.
    Mina pengar skall gå till mina barn och deras behov!

Har funderingar på att sätta in mitt underhåll på barnens konto( öppna ett som inte barnen kan se) och därifrån så måste ex:et ta ut pengar när något skall köpas in.

Vad ex:et gör med sin halva av underhållet skiter jag fullständigt i.

Vad/hur tänker ni andra som ev varit i samma situation eller är?

• Svar på tråden Betala underhåll till exet....
  • Kjell2
    Anonym (Göra rätt...) skrev 2020-12-30 12:36:51 följande:

Mitt ex har blivit ihop med ett fyllo(långvarit alkoholproblem) lägg även till lite diagnoser också....och är nu sambo.

Mitt stora problem är att jag vill inte att mina pengar går in i ex:et "hus-kassa" och används för att betal hen's utgifter.

Har funderingar på att sätta in mitt underhåll på barnens konto( öppna ett som inte barnen kan se) och därifrån så måste ex:et ta ut pengar när något skall köpas in.

Vad skulle ett konto i barnen namn göra för skillnad, exet kan ta ut penar och därefter göra vad som helst med pengarna.

Så länge du inte kan komma överens med exet om pengarna är det inget du kan göra.
  • Törstiga tuppen

Antingen har du dina barn varannan vecka eller så betalar du underhållet som vanligt. Det låter som att du tycker att ditt underhåll bara ska gå till vinterkläder och cyklar, eller menar du att ditt ex ska föra över pengar från barnets konto när hon skall köpa frukost?

• Anonym (...)

Det exet gör med din halva av underhållet ska du också skita fullständigt i. Barn innebär ökade kostnader, det är inte enbart kostnader för inköp till barnen. Mer mat, högre elförbrukning, ofta högre boendekostnad...det där vet du väl redan.

Ha dina barn halva tiden eller betala underhåll som du ska och släpp det sedan. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Göra rätt...) skrev 2020-12-30 12:36:51 följande:

På vilket sätt skulle det göra skillnad, menar du? Exet kan fortfarande använda pengarna till vad hon vill.

Far barnen illa? Saknar de något?
  • Vanessa89

Hur skulle det vara om du tog hand om dina barn istället för att köpa dig fri från ansvar?

• Anonym (c)

Nämen sluta, självklart ska du betala underhåll

• Fiona M

Kan du inte ha barnen mer om du oroar dig för dem? Eller oroar du dig bara om dina pengar?

• Anonym (Y)

Begär boendet om du är orolig för barnen.

• Anonym (Djävulens advokat)

Självklart kan du öppna ett konto i barnens namn där du sätter in motsvarande summa som underhållet. Det fråntar dig inte skyldigheten att fortfarande betala underhåll till ditt ex och om du inte gör det kan hon begära hjälp från Fk som kommer att kräva dig på betalning eller skicka dig till Kf om du vägrar.

Gör din plikt. Betala underhåll. Vad pengarna går till har du inte med att göra.

• Anonym (Livia)

Se i första hand till att dina barn inte behöver bo med en alkoholist.

• Anonym (Lilly)

Du är skyldig att betala underhåll om ni inte har barnen växelvis.

Så din "enda" chans att kunna styra vart dina pengar går är att få med exet på samma tankar som du.

Underhållet är inte barnens pengar, utan det är just underhållspengar för vardagliga saker.

• Anonym (Sara)

Som flera andra skrivit har du ingen rätt att bestämma om hur underhållaet används. Boendeföräldern förfogar fritt över detta och behöver inte redovisa det på något sätt

Om du misstänker att barnen far illa ska du göra en orosanmälan.

• Anonym (Brukar inte)

Jag brukar aldrig kommentera i sånna här trådar.

Men du oroar dig för vart underhållet går inte hur dina barn har det med en alkoholist på heltid?!

• Anonym (Jösses)

Är du lite Svagbegåvad? Underhållet går till barnets boende, kläder m.m.

Bra att barnen bor med sin mamma.

• Anonym (Ttt)
    Anonym (Livia) skrev 2020-12-31 23:17:03 följande:

Se i första hand till att dina barn inte behöver bo med en alkoholist.

Ja, det här känns som det allra viktigaste. Orosanmälan?
  • Brumma

Nu är det ju inte du som bestämmer över hur de lägger upp ekonomin eller var underhållspengarna bäst används.

Så har du inte barnen minst halvtid är det bara att betala underhållet, och nej, du får inte sätta in det på barnens konton utan det skall betalas direkt till boendeföräldern.

Är det så att personen har alkoholproblem är det ju detta du skall bekymra dig över istället, att barnen bor med en alkoholist. Inte vart underhållet används till. Dina prioriteringar verkar ju helt fel. Vilket får mig att undra hur stora problemen egentligen är, eller om problenet mest är att dutt ex blivit sambo och du tappat kontrollen?

Svar på tråden Betala underhåll till exet....