• Anonym (Syster)

Är jag dum som inte vill hjälpa?

Mitt syskon ska oplanerat få barn i vår.

De lever på soc och har det minst sagt tajt. Jag anser att det är deras eget fel som prioriterar som de gör. Ingen av dom jobbar och försöker inte heller få jobb, utan är sjukskrivna för diverse åkommor.

Jag och min man ses som rika av våra respektive familjer. Rik är att ta i, men vi har det bra ställt och behöver aldrig tänka på ekonomin.

Min familj (främst mamma) tycker nu att vi ska hjälpa mitt syskon så de kan få köpa en bra vagn, babyskydd etc, men jag vill faktiskt inte, vilket gjort släktingar väldigt upprörda. Är jag dum?

• Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?
  • Anonym (Ellie)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-05 12:42:26 följande:

Jag tycker du är otroligt snål och det är hemskt att du ser ner på ditt syskon. När man är sjuk ska man såklart inte söka jobb och när man har socialbidrag har man knappt råd med mat så jag har mycket svårt att tro att det handlar om prioriteringar. Jag har en bror som lever på existensminimum och kommer göra det resten av sitt liv pga funktionsnedsättningar, jag hjälper honom så gott jag kan trots att jag är en ensamstående mamma. Men det är som klart ditt val, det är inte olagligt att inte hjälpa till, behåll du dina pengar hoppas de håller dig sällskap och värmer dig om natten.

Nu verkar ju ts ha hjälp till förr dock. Får man hjälp är man tacksam för det. Men hos den här systers så verkar hon förvänta sig att TS är en extra bank vid behov. 
  • Anonym (Ö)
    Anonym (familjen!) skrev 2021-01-05 05:20:41 följande:

Det kan hon, men hon är för ego. Min man fick sitt körkort och del av sin utbildning betalt av en rik och barnlös släkting. Det gjorde att vi fick bra ekonomi och kan hjälpa ett par familjer på kvinnojouren med aktiviteter och julklappar till deras barn. Vi kan betala våra barns körkort och vi kan hjälpa andra som har behov. Det tänker jag föra vidare till mina barn. Kan man vara den där personen som gör ett barns liv lättare eller som gör att barnet har bra förutsättningar att skapa sig en stabil framtid bör man vara det. Det kan krävas så lite för att ändra en människas liv till både det bättre och det sämre.

Vadå för ego? Du vet väl inte hur det ser ut om 20 år?
  • Anonym (Nej!)

Nej du är inte dum!

Tycker du gör rätt

• Anonym (Mia2)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-05 13:40:05 följande:

Jag har aldrig sett ner på dem, men jag vill inte heller stötta deras skeva prioriteringar, för ja, det är vad det handlar om.

Hade de varit sjuka på riktigt och ansträngt sig för att göra det bästa för sin familj hade det varit en annan sak.

Jag har inte läst hela tråden men av det jag läst förstår jag dig TS. Min syster är exakt så. Sjukskriven med diverse krämpor. Flertalet gånger hon erkänt hur hon ska ljuga för läkarna. Ofta börjar det så med att hon öppet pratar om att hon ska hitta på en krämpa, för att ett år senare anse sig ha krämpan på riktigt. Tyvärr fångar inte vården upp dessa patienter. Jag har landat i att hon är psykisk sjuk. Har hjälpt henne massor genom åren ekonomiskt. Sen konfronterade jag henne med hur hon uppfostrade sina barn och då sa hon upp kontakten med mig. Så tacken blev att jag var boven... Jag har landat i att under alla år jag hjälpte henne ekonomiskt var jag medberoende till hennes ?missbruk?, ett ?missbruk? som bestod i att få världen att tycka synd om henne, ljuga och luras. Tyvärr har hon nu isolerat sig ostört sett från allt o alla och tar fortfarande inte tag i sitt mående. Jag är så ledsen för det men inser också att det inte går att hjälpa en människa som inte vill hjälpa sig själv utan bara plocka russin från kakan. Stå på dig om det känns rätt för dig.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (X) skrev 2021-01-05 07:34:58 följande:

...varför har du ingen relation till ditt syskonbarn?

Bor långt ifrån dem och de bor heltid hos sina andra föräldrar som jag inte haft någon kontakt med sen de separerade.
  • Anonym (Syster)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-05 13:57:42 följande:

Hur vet du att de inte är sjuka på riktigt? Är du deras läkare? 

Jag känner dem. Jag vill inte behöva upprepa mig, om du verkligen vill veta kan du läsa mina tidigare svar.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-05 20:51:05 följande:

Jag känner dem. Jag vill inte behöva upprepa mig, om du verkligen vill veta kan du läsa mina tidigare svar.

Bra. Håll fast vid vad du vill och vad som känns rätt för dig/er.
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (Syster) skrev 2021-01-05 07:26:11 följande:

Ego är det sista jag är, däremot vill jag inte bli utnyttjad. Jag har gjort mycket för mitt syskon genom åren, men det är så otacksamt.

Jag har definitivt bytänket, jag hjälper till massor i samhället både i form av pengar och tid.

Så du vill bara ge om du får något tillbaka? Om du får tacksamhet och beundran? Ja, det är väl inte ego... Ge för att hjälpa, inte för egen vinning.
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (T) skrev 2021-01-05 08:58:23 följande:

Eller så ser man verkligheten och har egen erfarenhet.

Och har lärt sig på hårda vägen att ge pengar och dyra saker hjälper inte barnet i långa loppet.

Har du en syskon som TS syskon och tycker ge dem pengar löste allt?

Vem har sagt något om dyra saker? En bra vagn måste inte vara en Rolls Royce. Men saker kan definitivt hjälpa ett barn.

Jag känner själv människor som fått hjälp, både saker och pengar, och det kan helt klart vara avgörande. För min man var det så. Och i förlängningen för våra barn som kan leva ett bra liv tack vare att deras pappa fick hjälp med utbildning. Och detta påverkar deras barn och deras barn och.... Men det är ju inget värt.
  • Anonym (familjen!)
    Anonym (T) skrev 2021-01-05 11:35:56 följande:

De flesta menar inte att ge pengar till en lat vuxen person med ? it takes a village?.

Det är minst lika egoistiskt att ge lite pengar ibland och gärna berätta att man gör/skulle göra så på FL för att verka ? god ? för omgivningen...

Man hjälper oftast inte i långa loppet om man curlar vuxna människor som slösar bort sina pengar.

Nu var det ju pengar till barnet det handlade om, vuxna ligger vanligen inte i vagn. Men även pengar för att stötta hela familjen hjälper såklart barnet.

Ja, visst är det ego att hjälpa till. Särskilt anonymt så att man inte kan sola sig i glansen..

Nu handlar det inte om de vuxna utan om barnen. Kan man hjälpa ett barn från tveksamma förhållanden att klara sig i livet så vinner alla på det.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (familjen!) skrev 2021-01-06 07:57:34 följande:

Så du vill bara ge om du får något tillbaka? Om du får tacksamhet och beundran? Ja, det är väl inte ego... Ge för att hjälpa, inte för egen vinning.

Nu läser du in saker jag inte sagt.
  • Anonym (familjen!)

V

Anonym (Ö) skrev 2021-01-05 15:40:18 följande:

Vadå för ego? Du vet väl inte hur det ser ut om 20 år?

Och? Du ställde en fråga och jag svarade.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (familjen!) skrev 2021-01-06 08:02:09 följande:

Vem har sagt något om dyra saker? En bra vagn måste inte vara en Rolls Royce. Men saker kan definitivt hjälpa ett barn.

Jag känner själv människor som fått hjälp, både saker och pengar, och det kan helt klart vara avgörande. För min man var det så. Och i förlängningen för våra barn som kan leva ett bra liv tack vare att deras pappa fick hjälp med utbildning. Och detta påverkar deras barn och deras barn och.... Men det är ju inget värt.

Ser du inte skillnaden på att hjälpa någon som vill förbättra sin situation och att ge pengar för att någon ska kunna fortsätta sin tillvaro utan eget ansvar?
  • jeanette02

Läst alla Ts inlägg, jag hade inte heller hjälpt till ekonomiskt.

Däremot hade jag försökt stödja dem på andra sätt. Jag hade också gärna hjälpt barnetnär det väl kommit, men hade varit försiktigt med att köpa saker som kan säljas sedan och försvinna ifrån barnet. Så stödja gärna, men inte med pengar direkt.

Sådana som jämt skriker högst om att vara sjukast, men orkar göra en massa annat, men inte arbeta, studera, nä sådana har jag hjälpt många i mitt liv tyvärr. Har själv varit långtidsjukskriven i perioder, inte f*n fungerar knappt något annat heller då. Håller ju knappt ihop att överleva dagen då i sådana skov.

Hon har en Neuropsykiatrisk problematik? Då kan man få hjälp och stöd för att kunna fungera bättre. Tar hon inte den hjälpen? Kanske missade jag något här i tråden.

• AnnaSthlm

Det intressanta i sammanhanget är att zooma ut och se vad den här situationen egentligen sätter fingret på, och se vad du kan lära för att leva ett friare liv.

Det faktum att du skriver här betyder att det finns två röster i dig. Den ena säger att du måste, den andra säger nä jag vill inte. Om du observerar dig själv en stund, hur ofta kämpar dessa delar av dig själv mot varandra i vardagen? Hur mycket energin går åt detta motstånd? Troligen helt automatiskt och omedvetet?

Oavsett hur du gör kommer du att känna dig ohel. Gå till botten med detta mönster så kommer både din och släktens attityd att ändras.

• Anonym (T)
    Anonym (familjen!) skrev 2021-01-06 08:02:09 följande:

Nu handlade inte tråden om hjälp med utbildning.

Jag känner också människor som fått hjälp och fortsätt med att snylta på andra och utnyttja sina syskon , föräldrar, vänner och barnen fick ingenting.

Är din man en person som slösar bort allt han får och har?

Annars går inte att jämföra situationen med TS syskons situation.
  • Anonym (T)
    Anonym (familjen!) skrev 2021-01-06 08:07:28 följande:

Nu var det ju pengar till barnet det handlade om, vuxna ligger vanligen inte i vagn. Men även pengar för att stötta hela familjen hjälper såklart barnet.

Ja, visst är det ego att hjälpa till. Särskilt anonymt så att man inte kan sola sig i glansen..

Nu handlar det inte om de vuxna utan om barnen. Kan man hjälpa ett barn från tveksamma förhållanden att klara sig i livet så vinner alla på det.

Vissa ger för att själv må bättre , känna sig bra och duktiga även om de förstör för personen de ger till i långa loppet.

Det vill säga det behöver inte handla om att malla för andra.
Svar på tråden Är jag dum som inte vill hjälpa?