• Tecum

Förbjuda nyårsraketer?

Vid nyår var det fler incidenter med nyårsraketer än vanligt och det nya är att stollar avsiktligt skjuter mot byggnader, poliser och ambulanser. Eget ansvar saknas helt, föräldrar struntar i vad ungarna gör och polisen har inte en chans att hinna ingripa mot olaglig eller allmänfarlig skjutning. Är det inte lika bra att förbjuda all försäljning av eländet? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förbjuda nyårsraketer?
  • Embla twopointoh
    Tecum skrev 2021-01-06 14:43:44 följande:
    Golf???

Vad gäller det andra du nämner så skadar man bara sig själv. Man stör inte andra. Alkohol hade förbjudits om det uppfunnits idag, det är dessutom omgärdat av en lång rad förbud där myndigheter ser till att de efterlevs och att det blir sanktioner. Till skillnad från med fyrverkerier.

Samhället blir mer ofritt med regler. Ofritt för vem? Ju färre regler, desto fler som gör som de vill utan hänsyn till andra. Idag är det t ex förbjudet att ta andras ägodelar. Så jäkla ofritt, om du behöver något är det lättare att ta det från någon som inte kan försvara sig än att behöva betala. Samhället blir alltså ofritt för de starka och hänsynslösa. Jag kan leva med det...

Personligen störs jag inte av fyrverkerier men uppenbarligen lider många av det. Dessutom går det på fel håll. Fyrverkerier har funnits hur länge som helst men de används alltmer hänsynslöst och oansvarigt. Något behöver göras för att skydda svagare grupper.

Vilka lagar och regler som finns idag vill du ta bort? Du har säkert rätt, jag bara undrar.
    Golf är inte nödvändigt och det finns idioter som använder klubborna som vapen. Jag tog med det som en illustration på var någonstans man ska dra gränsen. Det mesta vi har i vårt samhälle är inte nödvändigt. Käkar du massa godis och får diabetes blir du en belastning på vården, så du påverkar faktiskt indirekt andra.

Problemet med fyrverkerier är inte att det behövs fler förbud, utan att de regler som finns inte efterlevs (samt att det skiljer mellan kommuner) och när det inte efterlevs så blir det ingen påföljd att prata om. Lösningen på att regler inte efterlevs är inte att införa striktare sådana, utan att se till att de efterlevs.

Det är en balansgång mellan nödvändiga lagar som behövs för att skydda individer och samhälle, och lagar som egentligen inte tillför något, av olika anledningar. Att förbjuda allt och inget leder inte till något gott.
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2021-01-06 15:39:09 följande:
    Golf är inte nödvändigt och det finns idioter som använder klubborna som vapen. Jag tog med det som en illustration på var någonstans man ska dra gränsen. Det mesta vi har i vårt samhälle är inte nödvändigt. Käkar du massa godis och får diabetes blir du en belastning på vården, så du påverkar faktiskt indirekt andra.

Problemet med fyrverkerier är inte att det behövs fler förbud, utan att de regler som finns inte efterlevs (samt att det skiljer mellan kommuner) och när det inte efterlevs så blir det ingen påföljd att prata om. Lösningen på att regler inte efterlevs är inte att införa striktare sådana, utan att se till att de efterlevs.

Det är en balansgång mellan nödvändiga lagar som behövs för att skydda individer och samhälle, och lagar som egentligen inte tillför något, av olika anledningar. Att förbjuda allt och inget leder inte till något gott.
    Det är vi helt överens om. Men nu efterlevs inte reglerna och det tycks inte finnas något intresse från ansvariga att se till ATT de efterlevs eller verkställa påföljder. Då behövs tuffare metoder.
  • Postman
    Embla twopointoh skrev 2021-01-06 15:39:09 följande:

Precis, problemet idag är att folk inte följer de lagar och regler vi har, min känsla är att man var mer laglydig förr, att det då fanns en grundrespekt för lagar och regler hos befolkningen.

Samtidigt som grundrespekt för lagar och regler har försvunnit så accepterar staten (och vi alla egentligen) vissa brott på grund av deras låga prioritet. Eftersom vi aldrig utreder de lågprioriterade brotten så tillåter vi att de sker och på så försämras befolkningens vilja att följa lagar och regler.  
  • Postman
    Tecum skrev 2021-01-06 16:38:34 följande:
    Det är vi helt överens om. Men nu efterlevs inte reglerna och det tycks inte finnas något intresse från ansvariga att se till ATT de efterlevs eller verkställa påföljder. Då behövs tuffare metoder.
    Jag är tveksam till tuffare metoder. Vissa länder har dödsstraff för vissa typer av brott, ändå fortsätter människor i de länderna göra brott.
  • Tecum
    Postman skrev 2021-01-06 16:45:28 följande:
    Jag är tveksam till tuffare metoder. Vissa länder har dödsstraff för vissa typer av brott, ändå fortsätter människor i de länderna göra brott.
    Lite hårt att jämföra brott som ger dödsstraff men okynnesskjutning av fyrverkerier... Men du kan vända på det, om inger brytt sig om att t ex lagföra mord, hur många fler mord skulle ske då tror du?
    Ett förbud för försäljning skulle försvåra oerhört för de som slarvar med regler och tider.  

Men du visar på grundproblemet, respekten för lagar och förordningar har sjunkit både hos medborgare och hos myndigheter då de senare inte bryr sig om att utreda och bestraffa mindre brott.
  • Postman
    Tecum skrev 2021-01-06 16:58:52 följande:
    Lite hårt att jämföra brott som ger dödsstraff men okynnesskjutning av fyrverkerier... Men du kan vända på det, om inger brytt sig om att t ex lagföra mord, hur många fler mord skulle ske då tror du?
    Ett förbud för försäljning skulle försvåra oerhört för de som slarvar med regler och tider.  

Men du visar på grundproblemet, respekten för lagar och förordningar har sjunkit både hos medborgare och hos myndigheter då de senare inte bryr sig om att utreda och bestraffa mindre brott.
    Jo lite hård jämförelse men min andemening var att jag inte tror att hårdare metoder inte en lösning  även om det är frestande att göra så men visst ibland måste det till.

Vi är överens om att grundproblemet, respekten för lagar och förordningar dessvärre har sjunkit både hos medborgare och hos myndigheter. Framförallt vill jag lägga ansvaret hos alla oss föräldrar, det är vi som ska ge våra barn en bra grundrespekt och moral för lagar och regler. Misslyckas föräldrarna så räcker inte skolan till för att fostra bra medborgare.
  • Ignoramus

Men tror ni på riktigt att ingen kommer till skada även om folk börjar hantera dem på ett utmärkt, ansvarsfullt sätt? Enda sättet att göra det på är väl genom att förvara dem orörda i sina originalförpackningar i ett låst kassaskåp nere i en källare utan trapp osv osv. Hela problemet med fyrverkerier är ju att ffa djur far illa av deras blotta existens. Det går ALLTID ut över en MASSA andra. Varenda smäll. Nykter som onykter. Både i skyn och mot blåljusen. Det gör inte allt det andra ni retoriskt frågar om...

Mentat skrev 2021-01-06 07:27:25 följande:

DU gillar inte fyrverkerier. Andra gör det och kan hantera dem på ett utmärkt, ansvarsfullt sätt. DIN känsla är inget skäl till att förbjuda något för ALLA, oavsett vad det gäller.

• Embla twopointoh
    Tecum skrev 2021-01-06 16:38:34 följande:
    Jag tycker du försöker bota symptomen och inte sjukdomen. Sjukdomen är avsaknad av påföljd, och symptomen är missbruk. Lösningen är inte tuffare metoder (alltså förbud), lösningen är att se till att de regler som redan är på plats efterlevs.
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2021-01-06 22:07:17 följande:
    Jag tycker du försöker bota symptomen och inte sjukdomen. Sjukdomen är avsaknad av påföljd, och symptomen är missbruk. Lösningen är inte tuffare metoder (alltså förbud), lösningen är att se till att de regler som redan är på plats efterlevs.
    Det är vad jag tycker du gör. Vad har hindrat ansvariga att se till att regler följa hittills? Problemen vid nyår är inget nytt. Det låter som önsketänkande att man plötsligt skulle börja tillämpa de regler som finns.

Även vid ett kontrollerat skjutande kvarstår problemen med husdjur. Ignoramus är hundexpert och har erfarenhet av hur hundar mår vid nyår. Å andra sidan, om skjutandet kan begränsas till några timmar en ggr/år borde det vara hanterbart. Men är det verkligen värt det...?
  • Ignoramus

Det är hanterbart för oss med husdjur (i den mån att vi ändå måste fly våra hem och hyra boende på annan ort, men visst... beskatta gärna smällarna med några tusen procent och omfördela pengarna till de som inte kan vara kvar i hemstaden ;) ), men hästar och kor etc flyttar man ju inte i en handvändning. För att inte tala om alla vilda djur. Jag kan verkligen inte förstå vad det är som ger människor den rätten. Mycket hellre en häftig drönarshow!

Tecum skrev 2021-01-07 19:12:05 följande:

Det är vad jag tycker du gör. Vad har hindrat ansvariga att se till att regler följa hittills? Problemen vid nyår är inget nytt. Det låter som önsketänkande att man plötsligt skulle börja tillämpa de regler som finns.

Även vid ett kontrollerat skjutande kvarstår problemen med husdjur. Ignoramus är hundexpert och har erfarenhet av hur hundar mår vid nyår. Å andra sidan, om skjutandet kan begränsas till några timmar en ggr/år borde det vara hanterbart. Men är det verkligen värt det...?

• Tecum
    Ignoramus skrev 2021-01-07 20:46:53 följande:
    Det är hanterbart för oss med husdjur (i den mån att vi ändå måste fly våra hem och hyra boende på annan ort, men visst... beskatta gärna smällarna med några tusen procent och omfördela pengarna till de som inte kan vara kvar i hemstaden ;) ), men hästar och kor etc flyttar man ju inte i en handvändning. För att inte tala om alla vilda djur. Jag kan verkligen inte förstå vad det är som ger människor den rätten. Mycket hellre en häftig drönarshow!
    Men om du måste fly, var hittar du ett ställe utan fyrverkerier? Jag bor på landet men även här skjuts det friskt, i år värre än vanligt. Vet inte om det var ett sätt att kompensera för allt de inte kan göra pga Covid...
  • Ignoramus

Vanligtvis åker vi 150 mil till det enda stället jag vet garanterat är smällarfritt, det ligger mitt ute i ingenstans, i skogen, och jag tror att det är sammanlagt två andra heltidsboende där. Varav de andra är typ 85 år/har hästar själva. Men i år gick ju det tyvärr inte pga covid, så vi hyrde ett ställe på landet istället. Men som du säger känns det som att det kompenserades en hel del i år, tyvärr. Vill aldrig mer fira i närheten av där vi bor, men det var åtminstone inte tillnärmelsevis lika vidrigt som när vi bodde inne i stan... då sprang min hund och gömde sig inför varje promenad i tre månaders tid efter nyår. Och när hon väl var ute var hon så stressad att hon ändå inte kunde uträtta några behov. Fyfan vad hemskt det var.

Tecum skrev 2021-01-07 21:45:56 följande:

Men om du måste fly, var hittar du ett ställe utan fyrverkerier? Jag bor på landet men även här skjuts det friskt, i år värre än vanligt. Vet inte om det var ett sätt att kompensera för allt de inte kan göra pga Covid...

• Embla twopointoh
    Tecum skrev 2021-01-07 19:12:05 följande:

Att de ansvariga (ytterst politikerna) saknar handlingskraft är också en del av sjukdomen, som i sig är en del av en större problematik som genomsyrar hela vårt samhälle.

Men lösningen på det är fortfarande inte att införa fler lagar och förbud.

• Ignoramus

Var förbudet mot barnaga, tidelag och våldtäkt inom äktenskapet också dumma och onödiga lösningar? Åldersgräns på tobak och alkohol?

Embla twopointoh skrev 2021-01-08 12:53:12 följande:

Att de ansvariga (ytterst politikerna) saknar handlingskraft är också en del av sjukdomen, som i sig är en del av en större problematik som genomsyrar hela vårt samhälle.

Men lösningen på det är fortfarande inte att införa fler lagar och förbud.

• Embla twopointoh
    Ignoramus skrev 2021-01-08 16:27:36 följande:

Var förbudet mot barnaga, tidelag och våldtäkt inom äktenskapet också dumma och onödiga lösningar? Åldersgräns på tobak och alkohol?

När det du räknar upp blev förbjudet så var det inte redan förbjudet och folk struntade i det. Skillnaden är därför, bland annat, att det redan finns regler kring fyrverkerier. Problemet är att de inte efterföljs, inte att det inte finns regler alls. Bristande handlingskraft hos politiker kommer man inte tillrätta med genom att införa fler förbud.
  • Ignoramus

Fast problemet kan ju lika gärna vara att politikerna/samhället helt plötsligt sanktionerar det här i några timmar. Kan ju lika gärna vara det som är problemet som något annat. Om det inte längre är tillåtet att sälja och dessutom införs ett betydligt högre straff (än inget straff alls som i nuläget, polisen konfiskerar ju på sin höjd bara smällarna) så hade det mesta nog försvunnit. Fyrverkerier borde hanteras som de vapen de är/används som.

Embla twopointoh skrev 2021-01-08 16:56:37 följande:

När det du räknar upp blev förbjudet så var det inte redan förbjudet och folk struntade i det. Skillnaden är därför, bland annat, att det redan finns regler kring fyrverkerier. Problemet är att de inte efterföljs, inte att det inte finns regler alls. Bristande handlingskraft hos politiker kommer man inte tillrätta med genom att införa fler förbud.

• Tecum
    Ignoramus skrev 2021-01-07 23:03:42 följande:
    Vanligtvis åker vi 150 mil till det enda stället jag vet garanterat är smällarfritt, det ligger mitt ute i ingenstans, i skogen, och jag tror att det är sammanlagt två andra heltidsboende där. Varav de andra är typ 85 år/har hästar själva. Men i år gick ju det tyvärr inte pga covid, så vi hyrde ett ställe på landet istället. Men som du säger känns det som att det kompenserades en hel del i år, tyvärr. Vill aldrig mer fira i närheten av där vi bor, men det var åtminstone inte tillnärmelsevis lika vidrigt som när vi bodde inne i stan... då sprang min hund och gömde sig inför varje promenad i tre månaders tid efter nyår. Och när hon väl var ute var hon så stressad att hon ändå inte kunde uträtta några behov. Fyfan vad hemskt det var.
    Ja det förstår jag, det låter alldeles fruktansvärt! Vi firar med ett annat par som har hund men där räcker det med att matte är inne och håller honom sällskap. Är de hos oss följer hunden med.
    Men hur reagerar din hund på åska? Det smäller ju rejält. Jag har haft hund förr men ingen hade några problem med raketer. Däremot var en av dem rädd för åskan.
  • Ignoramus

Jag minns en gång när vi var ute i det värsta åskovädret jag varit med om. Blixten slog till och med ned i huset framför oss så att billarmet gick igång på alla bilar som var parkerade utanför. Jag var livrädd och sprang i panik mellan husen och tänkte hela tiden att idag är dagen jag dör; i vilken minut som helst är det över. Det trodde jag inte när jag vaknade imorse och tyckte att himlen var ovanligt grå. Min hund? Sprang runt mina ben med svansen rätt upp i vädret (åskledare?!), i extas över mattes plötsliga aktivitetsnivå, och försökte bita mig i röven. Hon tyckte hela äventyret var FAN-TAS-TISKT medan jag hulkade av skräck.

Men sedan den dagen hon blev rädd för fyrverkerier är hon även väldigt rädd för åska, ja. Vi tävlar ju väldigt mycket, men det räcker att det har mullrat en enda gång på en tävlingsplats för att hon ska gå ihopkrupen med flackande blick och bara lyssna efter nästa smäll nästa gång vi är där, om det så är flera år senare... så det vanliga argumentet man hör att det bara skulle beröra oss hundägare/våra hundar nån timme om året ger jag inte mycket för. ;)

Tecum skrev 2021-01-08 19:09:47 följande:

Ja det förstår jag, det låter alldeles fruktansvärt! Vi firar med ett annat par som har hund men där räcker det med att matte är inne och håller honom sällskap. Är de hos oss följer hunden med.

Men hur reagerar din hund på åska? Det smäller ju rejält. Jag har haft hund förr men ingen hade några problem med raketer. Däremot var en av dem rädd för åskan.

• Ignoramus

Jaha, då var det dags igen. När fyrverkerivurmarna har återgått till vardagen och inte har en tanke på nyårsafton längre så drabbas vi andra fortfarande av konsekvenserna. På eftermiddagspromenaden vid 17 smällde det en gång på vad som lär ha varit på flera kilometers avstånd. Smällen var inte högre än när du smäller en bubbelplastbubbla - tvärtom. Kanske hälften så hög. Ändå var det, tillsammans med faktumet att det var mörkt, tillräckligt för att min hund skulle slita sig och springa hem - oavsett hur mycket jag ropade. Känns lagom roligt på en 70-väg utan belysning, trots reflexer. Så det är inte bara en kväll om året, som det är för skjutnissarna.

• Liberté

Tror inte det skulle göra någon skillnad. Runt utanförskapsområden skjuter de mot bilar och folk, inget som är lagligt.. raketerna är knappast köpte lagligt de heller då det håller på större delen av året.

Höj straff, höj böter för beteende runt detta,

Svar på tråden Förbjuda nyårsraketer?