• amabilisa

Oromantiskt med avtal

Hej! Jag och min man har varit gifta i 7 år och nu har han kommit med idén om att skriva äktenskapsförord. Han har en hel del kapital på börsen och jag ärvde ett litet sommarhus (värderat kanske 200 tusen) när min mamma gick bort. Men annars har vi gemensam ekonomi i stort sett.
    Jag tycker bara att det känns lite olustigt/oromantiskt att skriva ett äktenskapsförord. Och jag har svårt att se att vi skulle börja bråka om pengar om vi nångång väljer att gå isär. Vi har aldrig bråkat om pengar i vår relation tidigare. Undrar också om det ens är värt att skriva avtal när vi gifte oss för 7 år sen? 

Har ni skrivit äktenskapsförord och i sånt fall varför?

• Svar på tråden Oromantiskt med avtal
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2021-01-21 16:13:20 följande:

Vi har inget men borde så klart ha ett, man vet aldrig hur livet utvecklar sig.

Ja det är alltid bra att göra det, jag personligen kommer göra det innan då jag inte vill dela allting lika vid en separation.
  • annabellelee

Jag tycker äktenskapsförord är bra. Naturligtvis tror man inte att man ska bråka, men skulle något hända som gör att man blir ovänner har man svart på vitt vad som gäller. Skönare att resonera fram vad som är rimligt när båda är resonabla och goda vänner, än när man är arg, ledsen och kanske inte tänker klart.

Jag har pengar jag vill skydda och min man ärvd egendom, och ingen vill "ta" den andres saker.

• 10oktober

För oss var det självklart. Vi skrev ett precis innan vi gifte oss och vi har uppdaterat det en gång sen dess. I vårt fall gäller det att jag gick in med mer pengar i kontantinsats i huset samt att vi vid ett tillfälle fick en större summa pengar av mina föräldrar till renovering. Vid en skilsmässa är detta pengar som jag ska få tillbaka vid försäljning av huset. När min man tar över familjeföretaget kommer även det skrivas in i äktenskapsförordet. Det känns tryggt för oss båda att veta att vi har kommit överens om hur vi ska göra vid en skilsmässa där en eller kanske båda är arga och sårade. Har en gång gjort en bodelning med ett ex, vi var överens om att gå isär och det handlade om småsummor, men det var verkligen inte kul ändå! Kan bara tänka mig hur fel det kan bli om det gäller större summor...

• Noname00
    erikaABC skrev 2021-01-10 23:23:24 följande:

Du har ingen skyldighet att skriva på

Varför skulle man inte skriva på?
  • GGN

Det är en helt annan sak när man går isär. Spelar ingen roll hur underbart allting är nu.

Jag håller helt med din man.

• Mandel

Skulle jag gifta om mig så kommer jag att skriva äktenskapsförord.

De pengar jag har ska gå till mina barn och inte någon annan man och hans barn. Och tvärt om!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Finansen7

Det är ännu mer oromantiskt att sitta hos familjeadvokaten om separationen kommer och inse att det inte blev som man ville.

• gungstol

Ett äktenskapsförord är väl kanske det mest romantiska man kan skriva. Då vet man att man är med varandra för att man vill och inte för att man inte vill ge bort hälften av ens portfölj. Man kan ta sunda och rationella beslut utan att andra saker ligger bakom.

• sextiotalist
    gungstol skrev 2021-01-26 19:34:46 följande:

Ett äktenskapsförord är väl kanske det mest romantiska man kan skriva. Då vet man att man är med varandra för att man vill och inte för att man inte vill ge bort hälften av ens portfölj. Man kan ta sunda och rationella beslut utan att andra saker ligger bakom.

De har dessutom skrivit på ett avtal innan, när de gifte sig
  • gungstol
    sextiotalist skrev 2021-01-26 19:38:19 följande:
    De har dessutom skrivit på ett avtal innan, när de gifte sig
    Va? Menar du deras ingående av avtal vid vigseln? Hur är det relevant?
  • sextiotalist
    gungstol skrev 2021-01-26 19:46:08 följande:

Va? Menar du deras ingående av avtal vid vigseln? Hur är det relevant?

Det ena avtalet var tydligen romantiskt, det andra inte. Båda avtalen reglerar ekonomin vid äktenskapets upphörande
  • Mimosa86
    Elin2014 skrev 2021-01-21 16:06:38 följande:

Det är bättre att gå igenom allting och skriva ett avtal nu, när ni inte är osams, än om några år när ni kanske är det.

Men, kom ihåg att utgångspunkten är att ni som gifta ska dela 50-50 på allting. Ingen av er bör därför skriva på ett äktenskapsförord som är ofördelaktigt för er. Om motiveringen till det här är att han har kommit på att han har en massa pengar som han kan behöva dela med dig om du dumpar honom, så är det nog snarare en parterapeut ni ska gå till.

Ni har ju gift er en gång av en anledning och levt tillsammans en lång tid. Utan äktenskapsförord delas alla tillgångar lika mellan er, du kan ju fråga honom om har har någonting emot det. 

Kolla dessutom upp om du har ärvt sommarhuset som enskild egendom, för i så fall ingår inte det i er gemensamma egendom, då är det bara ditt.

Precis.

Min väninnas man ville ha äktenskapsförord in i äktenskapet då han kommer ta över en större sommarfastighet i arv. Absolut sa min väninna, men då får vi skriva så att jag får behålla tillgångar av motsvarande värde i det avtalet.

Så det blev inte av.
  • GGN
    Mimosa86 skrev 2021-01-26 20:09:26 följande:

Precis.

Min väninnas man ville ha äktenskapsförord in i äktenskapet då han kommer ta över en större sommarfastighet i arv. Absolut sa min väninna, men då får vi skriva så att jag får behålla tillgångar av motsvarande värde i det avtalet.

Så det blev inte av.

Han gifte sig ändå?!
  • erikaABC
    Precis.

Så det blev inte av.
    Vad blev inte av? Giftermålet eller avtalet?
  • Postman

Nej vi har inget skrivet. Ser ingen nytta med det heller för vår del.

• Postman

Nej vi har inget skrivet. Ser ingen nytta med det heller för vår del.

• sextiotalist

Precis.

Så det blev inte av.

Så pinsamt.

När min syster gifte sig så skrev de ett äktenskapsförord, då min svåger är ägare av en del i en jordbruksfastighet. Då var de båda rätt nykläckta civilingenjörer utan några övriga tillgångar

Hur hade din väninna löst det om fastigheten redan innan varit enskild egendom?

Det är pga din väninnas resonemang som just äktenskapsförord behövs
  • Mandelskorpan
    GGN skrev 2021-01-26 20:36:58 följande:

Han gifte sig ändå?!

Hur kan man vara så oförsiktig, man undrar ju hur folk tänker? Antagligen inte alls. Klart man skriver äktenskapsord först och gifter sig sen. Eller, så gifter man sig inte.
  • gungstol
    Mandelskorpan skrev 2021-01-27 09:41:55 följande:

Hur kan man vara så oförsiktig, man undrar ju hur folk tänker? Antagligen inte alls. Klart man skriver äktenskapsord först och gifter sig sen. Eller, så gifter man sig inte.

Jag har väldigt svårt att förstå folk. Det är så många som aldrig reflekterar eller ens funderar över vad som kan hända och konsekvenserna av detta. Det gäller både äktenskapsförord och testamenten. Att man är sams nu betyder inte att man är det sen. Och det är alltid mycket bättre att komma överens när man fortfarande är sams än att försöka lösa det när man avskyr varandra.
  • Noname00
    erikaABC skrev 2021-01-10 23:23:24 följande:

Du har ingen skyldighet att skriva på

När man inte vill skriva på hur tänker man då?
Svar på tråden Oromantiskt med avtal