Kräva tillbaka pengarna
Om man sätter in en stor summa pengar på en bekants konto och säger till banken att det var en olyckshändelse, kan de föra tillbaka pengarna då?
Om man sätter in en stor summa pengar på en bekants konto och säger till banken att det var en olyckshändelse, kan de föra tillbaka pengarna då?
Har du inte kvar de 30 000 kr?
Hat du redan gjort av med pengarna på bara någon dag?
Du kan väl bara betala tillbaka dem, eller?
Är det en rimlig summa som betalning för dina tjänster?
Om det inte är det kan du ju se vänskapen som över om du bara tar hennes pengar. Skulle pengarna mer värda än vänskapen?
Men personen som vill kräva rättelse har heller inga bevis på att det INTE var en gåva. Bevisbördan ligger hos denne. I all kommunikation fortsätt bara säga, "Du sade till mig att det var en gåva, om du vill gå vidare rättsligt är du välkommen att göra det".
När hen bodde hos mig sa hen att hen ska "betala tillbaka allt jag gjort för hen en dag", men inte mer än så.
Jag skriver att jag hade personligen känt det som om att jag stulit pengarna.
Hur länge bodde personen hos dig och hur mycket me fick hon? Typ mat och sånt också? Är summan rimlig i förhållande till vad du gett henne? I så fall är det ju det du ska framhålla vid en eventuell tvist. Du hade ingen anledning att tro att betalningen var något annat än en återbetalning av det hon är skyldig.
Är det verkligen så här det fungerar hos soc?
Någon som jobbar på soc som kan bekräfta.
Scenario: Någon överför 30 000:- på fyllan, någon dag senare går samma summa tillbaka till samma konto. Vännen som var på fyllan berättar för soc vilket misstag hon gjort. Soc vägrar ändå personen pengar i 3 månader framåt?
Behåll dem med gott samvete. Hen är skyldig dig betydligt mer än så om hen bodde gratis hos dig i ett helt år. Förklara för hen att du nu omöjligen kan föra tillbaka pengarna då det sabbat dina alternativ till försörjning och påminn hen om vad du betalade för hen en gång i tiden. Riktigt pinsamt av hen..
Scenario: Någon överför 30 000:- på fyllan, någon dag senare går samma summa tillbaka till samma konto. Vännen som var på fyllan berättar för soc vilket misstag hon gjort. Soc vägrar ändå personen pengar i 3 månader framåt?
Hen betalade ingenting under tiden hen bodde här annat än sista månaden när hen fått jobb.