• Anonym (Upprörd)

Kräva tillbaka pengarna

Om man sätter in en stor summa pengar på en bekants konto och säger till banken att det var en olyckshändelse, kan de föra tillbaka pengarna då?

• Svar på tråden Kräva tillbaka pengarna
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (.) skrev 2021-01-12 18:00:06 följande:

Har du inte kvar de 30 000 kr?

Ja jag har kvar dem.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 16:35:58 följande:
    En gåva för att hjälpa mig nu när jag har det tight som tack för tidigare tjäster jag gjort för hen.
    Är det en rimlig summa som betalning för dina tjänster?

Om det inte är det kan du ju se vänskapen som över om du bara tar hennes pengar. Skulle pengarna mer värda än vänskapen?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 17:03:27 följande:
    Vad menar du med vad jag vill? Vår relation är totalförstörd nu oavsett.
    Det är 30000 det gäller.
    Hat du redan gjort av med pengarna på bara någon dag?
    Du kan väl bara betala tillbaka dem, eller?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 17:06:39 följande:
    För att antingen riskerar jag att dras till domstol och åka på massa avgifter eller så betalar jag tillbaka och har inget att klara mig på närmaste månaderna eftersom jag inte kommer kunna söka hjälp hos soc iom att jag haft pengarna på kontot.
    Fungerar det verkligen så hos Soc? någon sätter in 30 000:- av misstag en dag, pengarna betalas tillbaka någon dag senare och i och med det kan man inte få hjälp från Soc oavsett om kompisen intygar att det var ett misstag som behövde betalas tillbaka eller inte?

Låter lite väl hårt.
  • Anonym (Asd)
    Anonym (*-*) skrev 2021-01-12 18:17:10 följande:

Hat du redan gjort av med pengarna på bara någon dag?

Du kan väl bara betala tillbaka dem, eller?

TS har ju förklarat att det skulle innebära att hen inte har någon inkomst alls kommande 3 månader eftersom hen får avslag på sin ansökan om försörjningsstöd eftersom det funnits tillgångar på kontot (Det är så det funkar oavsett om TS betalat tillbaka dem). Inte så enkelt att vara storsint om någon fuckat ens chanser att äta och bo.
  • Anonym (V)
    Anonym (*-*) skrev 2021-01-12 18:13:54 följande:

Är det en rimlig summa som betalning för dina tjänster?

Om det inte är det kan du ju se vänskapen som över om du bara tar hennes pengar. Skulle pengarna mer värda än vänskapen?

Vänskapen är väl över ändå...

Hen sabbade TS chanser till hjälp från soc.
  • Egon den stora
    Anonym (Asd) skrev 2021-01-12 16:48:19 följande:

Men personen som vill kräva rättelse har heller inga bevis på att det INTE var en gåva. Bevisbördan ligger hos denne. I all kommunikation fortsätt bara säga, "Du sade till mig att det var en gåva, om du vill gå vidare rättsligt är du välkommen att göra det".

Nej, det är faktiskt fel, det är den som tagit emot pengarna som skall visa att pengarna tillhör denne. lagen.nu/dom/nja/2014s364
  • Egon den stora
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 17:51:37 följande:

När hen bodde hos mig sa hen att hen ska "betala tillbaka allt jag gjort för hen en dag", men inte mer än så.

Hur länge bodde personen hos dig och hur mycket me fick hon? Typ mat och sånt också? Är summan rimlig i förhållande till vad du gett henne? I så fall är det ju det du ska framhålla vid en eventuell tvist. Du hade ingen anledning att tro att betalningen var något annat än en återbetalning av det hon är skyldig.
  • Egon den stora
    Anonym (Helena) skrev 2021-01-12 17:56:41 följande:

Jag skriver att jag hade personligen känt det som om att jag stulit pengarna.

Om jag fått pengar av en person som bott hos mig och som jag gett en massa skulle jag inte ha något problem med det.

Men till ts om givaren vill driva detta rättsligt så är det ju inget som är gjort i morgon direkt. Du har ju tid på dig.
  • Anonym (Upprörd)
    Egon den stora skrev 2021-01-12 19:22:15 följande:

Hur länge bodde personen hos dig och hur mycket me fick hon? Typ mat och sånt också? Är summan rimlig i förhållande till vad du gett henne? I så fall är det ju det du ska framhålla vid en eventuell tvist. Du hade ingen anledning att tro att betalningen var något annat än en återbetalning av det hon är skyldig.

Hen betalade ingenting under tiden hen bodde här annat än sista månaden när hen fått jobb.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (V) skrev 2021-01-12 18:34:20 följande:
    Vänskapen är väl över ändå...
    Hen sabbade TS chanser till hjälp från soc.

Är det verkligen så här det fungerar hos soc?

Någon som jobbar på soc som kan bekräfta.

Scenario: Någon överför 30 000:- på fyllan, någon dag senare går samma summa tillbaka till samma konto. Vännen som var på fyllan berättar för soc vilket misstag hon gjort. Soc vägrar ändå personen pengar i 3 månader framåt?

• Anonym (...)

Behåll dem med gott samvete. Hen är skyldig dig betydligt mer än så om hen bodde gratis hos dig i ett helt år. Förklara för hen att du nu omöjligen kan föra tillbaka pengarna då det sabbat dina alternativ till försörjning och påminn hen om vad du betalade för hen en gång i tiden. Riktigt pinsamt av hen..

• Anonym (Besserwisser)
    Anonym (*-*) skrev 2021-01-12 20:22:24 följande:

Scenario: Någon överför 30 000:- på fyllan, någon dag senare går samma summa tillbaka till samma konto. Vännen som var på fyllan berättar för soc vilket misstag hon gjort. Soc vägrar ändå personen pengar i 3 månader framåt?

En bekant har jobbat på soc och har berättat att allt som kommer in på konto räknas som inkomst. Vill man hjälpa någon måste man alltså ge kontanter.

Eftersom TS inte får bidrag på grund av insättningen så är det inte rätt att betala tillbaka. Det som möjligen kan funka är att banken blir övertygad om att det är ett misstag och på eget initiativ tar tillbaka pengarna. Då bör det gå att överklaga uteblivet bidrag. Om TS betalar tillbaka frivilligt så är det kört.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-01-12 21:38:13 följande:
    En bekant har jobbat på soc och har berättat att allt som kommer in på konto räknas som inkomst. Vill man hjälpa någon måste man alltså ge kontanter.

Eftersom TS inte får bidrag på grund av insättningen så är det inte rätt att betala tillbaka. Det som möjligen kan funka är att banken blir övertygad om att det är ett misstag och på eget initiativ tar tillbaka pengarna. Då bör det gå att överklaga uteblivet bidrag. Om TS betalar tillbaka frivilligt så är det kört.
    Men då är det ju lätt ordnat, bara för TS att ringa banken och säga att 30 000 helt felaktigt kommit in på hennes konto. Inte hennes pengar. Banken fixar det. Ett telefonsamtal bara.
  • Egon den stora
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 20:17:51 följande:

Hen betalade ingenting under tiden hen bodde här annat än sista månaden när hen fått jobb.

Men då behöver du ju inte skämmas.

Hävda att detta är betalningen för boendet. Om hon vill gå vidare med krav så meddela att du kommer att återkomma med ett motkrav på hyra samt utgifter under den tid hon bodde hos dig. Det borde få henne på andra tankar.
  • Drottningen1970
    Anonym (*-*) skrev 2021-01-12 20:22:24 följande:

Allt som kommer in på kontot räknas initialt som inkomst. Men om TS kan visa att pengarna betalats tillbaks och berättar att det var ett misstag så kommer det inte att räknas som inkomst.
Svar på tråden Kräva tillbaka pengarna