Anonym (Mor) skrev 2021-01-17 09:15:26 följande:
Våra barn kommer aldrig behöva betala något hemma. Börjar de jobba innan de flyttat hemifrån önskar vi att de sparar mycket av det och tänker på sin framtid. Däremot är det självklart ATT de ska jobba/plugga, vi kommer inte acceptera att de bara går och drar utan giltig anledning. Det är bara nyttigt för dem att jobba som alla andra innan en stor summa pengar hamnar på deras konto.
Innan de är vuxna behöver de heller inte betala för kläder etc om det inte är något speciellt som egentligen är onödigt, som tex ytterligare ett par skor eller en till handväska.
Körkort kommer vi att stå för.
De kan få ta ifrån pengarna tidigare om det rör sig om tex att köpa bostad, men inte för en resa eller något annat sånt. Då ska de dock först ha en stabil inkomst och visat att de kan hantera pengar.
Och gällande kontanterna, nej de var inte menade att barnet skulle få direkt. De som gavs i handen till barnen, ja, men inte det som gavs till oss.
Jag förstår att du redan har en tydlig tanke om hur det skall se ut, men jag reagerade på vissa bitar, som man kan tänka över (även om just du inte väljer att göra det).
Jag funderar över om det inte är bättre att de får betala hemma när de tjänar pengar, men att ni då kan spara dessa pengar och ge dem som en överraskning när de ev vill köpa eget boende/flytta hemifrån. Ni kan även berätta att det är så ni gör, men det blir naturligare att man får börja betala för sig än att allt flyter på helt gratis och ni önskar att de sparar. Är det inte bättre att man redan som tonåring faktiskt behöver betala en stor del av sina kläder själv (kanske med undantag för nödvändiga skor/vinterjacka) själv, för att lära sig använda sina pengar?
Vad händer om de inte sparar? Vilken summa/procentsats måste de spara för att det skall vara "godkänt"? Vad händer om de vill använda sina jobb-pengar till att resa? Får de inte de andra pengarna vid 25?
Mina föräldrar har hjälpt mig mycket med att betala olika saker genom åren, men trots att det sätter mig i en mycket bättre ekonomisk situation har det många gånger känts som om jag inte kan bli vuxen i deras ögon. Jag känner mig inte heller speciellt vuxen när de betalat för mitt hus (visserligen som ett lån, men som inte behöver betalas tillbaka - blir som förskott på arvet), och när min pappa "tvingade" mig att ta emot en rätt dyr bil (med motivering att den var säkrare att köra än de jag själv skulle ha råd med). Huset och bilen känns som att de tycker de har rätt att ha åsikter om för att de betalat, och de lägger sig i väldigt mycket vad gäller skötsel, renovering osv.
När jag var 18 fick jag en större summa som min morfar sparat ihop. Jag rörde den inte förrän jag köpte lägenhet vid 25 års ålder. Mina föräldrar hade innan dess varit starkt emot att jag skulle flytta hemifrån, för att jag inte skulle ta studielån. De stod för mycket av mina kostnader men jag hade föredragit att jag haft kraft nog att faktiskt flytta tidigare. Hellre lån och eget boende/egen ekonomi, än att fortsätta vara barn.
Jag jobbade extra under studierna. De pengarna sparade jag till en 10-månaders jordenrunt-resa. Något av det bästa jag gjort, och jag skulle aldrig vilja ha den resan ogjord. Hade jag flyttat tidigare, med lån hade jag fortfarande sparat ihop till resan och jag kommer inte i framtiden att vara emot att mina barn använder sina pengar till att resa. Det är oerhört berikande och viktigt för väldigt många, att få möjlighet att komma ut i världen redan som ung.
Jag föreslår alltså att man ger barnet månadspeng tidigt som även skall gå till kläder och liknande. När de jobbar skall de betala för sig, men de pengarna sparas om föräldrarna har ekonomisk möjlighet (tex till insats). Om barnet även har möjlighet att lägga undan ett eget sparande, så är även resor något att uppmuntra om barnet önskar. Försöka att inte "omyndigförklara" vuxna (efter 18) barn, och styra för mycket vad deras pengar skall gå till. Självklart skall man då under hela uppväxten prata om ekonomi, och vad som är viktigt, så fattar det vuxna barnet troligtvis rimliga beslut. Mer än om det fått allt serverat.