• Tjoppa12

Hur få bebis sova i spjälsäng?

Har en tjej på 3 månader som sover hela nätter tillsammans med mig i sängen. Hon somnar gärna med en tutte i munnen, ibland går napp bra men ibland blir det gråtfest när jag provar den istället för att agera mänsklig napp hela nattningen. Det kan absolut vara mysigt men jag själv sover ganska oroligt med henne i sängen. Jag får ont i kroppen för jag måste ligga nära henne och blir ofta sovandes på samma sida flera timmar.

Min önskan med henne har alltid varit att hon ska sova i sin spjälsäng men jag vet inte ens hur man tränar henne till det? Flyttar jag henne så vaknar hon och gråter direkt, spelar ingen roll hur djupt hon sover. Vi har provat att jag pumpar och ger henne flaska i hennes säng, och hon blir trött men aldrig så hon riktigt somnar. Det hinner ta slut i flaskan (får ut kanske 130 ml) och då vaknar hon direkt. Ska jag bara sitta där och hon gråter ?? Känns jobbigt , jag tar ju upp henne direkt. En gång har jag provat sitta där och hålla hennes händer när hon låg i sängen och var jättetrött, men hon bara grät och somnade inte. Hon är ju så liten än så det är inte bråttomt. Jag söker bara tips hur vi kan börja träna henne att sova i sin säng?

• Svar på tråden Hur få bebis sova i spjälsäng?
  • Tjoppa12
    Marreia skrev 2021-01-18 11:28:11 följande:

Vi var fast i det också, i stort sett tills ammandet slutade. Då kunde vi bryta rutin genom att pappan nattade. Under tiden var det bara att intala sig att allt går över :)

Ja jag misstänker att det kanske blir liknande här. Och det gör väl inget. Skönt att få höra hur det gått för andra. Tack :)
  • furelise

Tack för frågan, sele går bra, inte så smidigt att packa med ändå. Däremot flytten och renoveringen....

• Anonym (Kall?)

Min yngste son, nu 8 månader, vaknade också alltid av att jag la över honom i spjälsängen, tills jag kom på att han inte gillade känslan av de kalla lakanen mot kroppen. Så jag la en fårskinn i hans babynest och så sover han fortfarande. Utan fårskinnet vaknar han direkt. Kanske kan vara värt att testa?

• Tjoppa12
    Anonym (Kall?) skrev 2021-01-18 21:40:05 följande:

Min yngste son, nu 8 månader, vaknade också alltid av att jag la över honom i spjälsängen, tills jag kom på att han inte gillade känslan av de kalla lakanen mot kroppen. Så jag la en fårskinn i hans babynest och så sover han fortfarande. Utan fårskinnet vaknar han direkt. Kanske kan vara värt att testa?

Ja, smart ! Det är ju mysigt, det ska vi testa. Ikväll har jag haft tålamod och inte gett vika lika lätt. Hon har fått komma upp, äta, somnat i min famn, men sen har jag provat lägga ner henne igen. Vi har gjort om det igen och igen och igen. Och nu ligger hon i spjälsängen men man vet ju aldrig hur länge haha
  • Tjoppa12

Hon sov hela natten i sin säng!! Jag vet inte vad som hände, helt plötsligt bara funkade det. Igår då iallafall!

• Anonym (F)
    furelise skrev 2021-01-17 23:56:28 följande:

Hej, samma här med en snart 5 månaders. Inte en enda gång sov hon i spjälsäng. Även under dagen sover hon antigen i vagn eller bredvid mig, kanske i famnen. Lägger jag ner henne/ försöker att smyga ut ur sängen vaknar hon direkt. Hon kontrollerar regelbundet om bröstet är där. Det går inte ens att sitta bredvid o läsa en bok.

Vi flyttar om 4 veckor, det går inte att jag inte har nån tid alls. Jag kanske kommer att bli tvungen till nån 5 min metod eller liknande... Hon måste lära sig sova utan mig, men orkar inte bara lämna henne i spjälsängen.

Kan ej ge dig råd tyvärr!

5 minutersmetoder är inte att rekommendera, ditt barn vill vara nära för att hon är bebis och helt utelämnad till att du skyddar henne. Jag undrar varför föräldrar ställer så höga krav på sina bebisar? Att tänka att hon "måste " lära sig att sova själv är nog lite tidigt då hon fortfarande har ett stort behov av en vuxen.

Jag tipsar dig om ett jättebra konto med bland annat fakta och tips om sömn på instagram bebisen_och_vi skrivet av en bhv sköterska.
  • Tjoppa12
    Anonym (F) skrev 2021-01-20 08:28:32 följande:

5 minutersmetoder är inte att rekommendera, ditt barn vill vara nära för att hon är bebis och helt utelämnad till att du skyddar henne. Jag undrar varför föräldrar ställer så höga krav på sina bebisar? Att tänka att hon "måste " lära sig att sova själv är nog lite tidigt då hon fortfarande har ett stort behov av en vuxen.

Jag tipsar dig om ett jättebra konto med bland annat fakta och tips om sömn på instagram bebisen_och_vi skrivet av en bhv sköterska.

Hon skriver ju dock att hon måste prova pga sitsen hon är i. Men den metoden vill inte jag heller ta till, håller med dig där, den känns riktigt jobbig att utsätta bebis för. Men så tycker du och jag. Det är nog ingen här iallafall som ställer krav på sina bebisar, alla här förstår nog redan det du skriver. Även om det finns dom som ställer krav på en sån liten, men det vill inte jag. Jag tycker inte hon ska sova själv bara för att hon ska göra det när hon blir större, utan jag är så rädd att lyckas göra illa henne i sömnen osv när hon är intill. Men det här har jag nämnt flera gånger i tråden att det inte är bråttom, utan man får lyssna på sin bebis = inget krav.

Det gick bättre än jag trodde dock att lägga henne i spjälsängen.. men nu saknar jag henne nära mig :( aldrig blir man nöjd haha
  • Anonym (F)
    Tjoppa12 skrev 2021-01-21 15:53:37 följande:

Hon skriver ju dock att hon måste prova pga sitsen hon är i. Men den metoden vill inte jag heller ta till, håller med dig där, den känns riktigt jobbig att utsätta bebis för. Men så tycker du och jag. Det är nog ingen här iallafall som ställer krav på sina bebisar, alla här förstår nog redan det du skriver. Även om det finns dom som ställer krav på en sån liten, men det vill inte jag. Jag tycker inte hon ska sova själv bara för att hon ska göra det när hon blir större, utan jag är så rädd att lyckas göra illa henne i sömnen osv när hon är intill. Men det här har jag nämnt flera gånger i tråden att det inte är bråttom, utan man får lyssna på sin bebis = inget krav.

Det gick bättre än jag trodde dock att lägga henne i spjälsängen.. men nu saknar jag henne nära mig :( aldrig blir man nöjd haha

Vilken sits, att flytta? Det har jag också gjort, med bebis och man som jobbade över 40h i veckan. Man packar lite varje dag, man behöver inte lära barnet sova själv pga en sådan anledning
  • Tjoppa12
    Anonym (F) skrev 2021-01-21 20:34:44 följande:

Vilken sits, att flytta? Det har jag också gjort, med bebis och man som jobbade över 40h i veckan. Man packar lite varje dag, man behöver inte lära barnet sova själv pga en sådan anledning

Ja men det var väl jättebra att du fixade det, men det var inte hennes eller nån annans flytt min tråd handlade om... Men jag verkar ha löst mitt inte så stora problem nu, tjoho!
  • furelise
    Tjoppa12 skrev 2021-01-19 23:08:27 följande:

Hon sov hela natten i sin säng!! Jag vet inte vad som hände, helt plötsligt bara funkade det. Igår då iallafall!

Grattis, vad skönt! :)))
  • Anonym (Liva upp)

Hej!! Tänkte försöka liva upp denna tråd och be om tips gällande vår 2åring.

Hon sov själv i spjälsäng fram tills 8 månaders ålder och sedan kom den här super-super mammiga fasen. Så vi gjorde det enkelt för alla inblandade - hon fick sova mellan oss. Där emellan så har hon sovit bra och dåligt i olika perioder där säkert utvecklingsfaser har spelat stor roll.

Vi har alltid gått och lagt oss med henne i sängen, sjunger två -tre sånger och sedan har hon fått gosa sig till söms. Har tagit allt från 10-30 min. Aldrig nå problem, bara det faktum att det har tagit längre tid att komma till ro för henne ibland.

Nu vill vi ge henne (och oss) möjligheten att försöka sova i egen säng, men inte i eget rum då hon fortfarande kan vakna till ibland under natten.

Sängen har vi ställt vid min sänghalva, så hon sover precis nedanför mig. Första natten för henne att sova själv är inatt, men vi tänker inte tvinga henne utan mer bara försöka och ge henne valet.

För er föräldrar som har gjort på liknade sätt - hur har det gått och kan ni komma med nå tips? :)

• Anonym (3 barnsfamiljen)

Mina barn har från födsel sovit själva. Redan på BB så låg de i sin egna plastlåda och sov. Väl hemma så fortsätter man med det, då blir de bana vid att sova själva. Gissar att många inkl ni så fort det går ska mysa och sova med barnet. Å det är så mysigt... Sen tre månader senare är ni helt slut och inser att ni vill ha tillbaka er kropp, så kul var det... Som man bäddar får man ligga.

För att vänja av barnet med detta så är det 5min metoden som gäller. Lägg barnet och gå in var femte minut. Klappa puffa lite, men inte ta upp. Barnet somnar tids nog. Kan ta några timmar första kvällen, men blir snart bättre inom en vecka kommer ni ha ett barn som är trygg i sitt eget rum, i sin egna säng och somnar själv utan att ni sitter bredvid.

Alla våra lägger vi med ett godnatt och kram och lite mys, sen släcka och gå ut, alla sover som små änglar. Är 7mån, 2.5år och 7.5år. Alla har egna rum, så vi inte stör varandra.

• Anonym (T)
    Anonym (3 barnsfamiljen) skrev 2021-11-20 14:30:09 följande:

Mina barn har från födsel sovit själva. Redan på BB så låg de i sin egna plastlåda och sov. Väl hemma så fortsätter man med det, då blir de bana vid att sova själva. Gissar att många inkl ni så fort det går ska mysa och sova med barnet. Å det är så mysigt... Sen tre månader senare är ni helt slut och inser att ni vill ha tillbaka er kropp, så kul var det... Som man bäddar får man ligga.

För att vänja av barnet med detta så är det 5min metoden som gäller. Lägg barnet och gå in var femte minut. Klappa puffa lite, men inte ta upp. Barnet somnar tids nog. Kan ta några timmar första kvällen, men blir snart bättre inom en vecka kommer ni ha ett barn som är trygg i sitt eget rum, i sin egna säng och somnar själv utan att ni sitter bredvid.

Alla våra lägger vi med ett godnatt och kram och lite mys, sen släcka och gå ut, alla sover som små änglar. Är 7mån, 2.5år och 7.5år. Alla har egna rum, så vi inte stör varandra.

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan stödja en sådan metod som går ut på att man i princip lär sina barn att deras skrik och gråt inte hjälper. Att mamma och pappa inte kommer för att ge dem det de behöver; trygghet och närhet (utom var 5:e minut där den enda kroppskontakten är en hand). Att de sedan får hitta egna metoder för att somna. Att man tror att en sådan liten varelse, som är beroende av en i alla andra lägen, måste lära sig att bli självständiga gällande sömnen vid så ung ålder. Knappt en dag gammal och ska sova utan ens förälders kroppsvärme och närhet - bara för att mamma/pappa måste få sova bättre.
  • Anonym (Liva upp)
    Anonym (T) skrev 2021-11-20 17:56:56 följande:

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan stödja en sådan metod som går ut på att man i princip lär sina barn att deras skrik och gråt inte hjälper. Att mamma och pappa inte kommer för att ge dem det de behöver; trygghet och närhet (utom var 5:e minut där den enda kroppskontakten är en hand). Att de sedan får hitta egna metoder för att somna. Att man tror att en sådan liten varelse, som är beroende av en i alla andra lägen, måste lära sig att bli självständiga gällande sömnen vid så ung ålder. Knappt en dag gammal och ska sova utan ens förälders kroppsvärme och närhet - bara för att mamma/pappa måste få sova bättre.

Håller med. Så fort vår dotter vid 8månader inte ville sova själv så var det en självklarhet att hon skulle få sova med oss och jag har inga problem att hon gör det nu heller, jag vill bara ge henne ett alternativ att sova i egen säng och därför har jag den nedanför min sänghalva, så hon kan, men ändå kan hoppa upp till oss.

Jag är inte för de metoder som nämns ovan.
Svar på tråden Hur få bebis sova i spjälsäng?