• fruvalborg

Vad ska man göra hos barnmorskan?

Är i tredje trimestern med första barnet och börjar bli fundersam över barnmorskebesöken. Det enda vi gör är att väga mig, ta blodprov och blodtryck, mäta magen, lyssna på hjärtljud och känna hur bebisen ligger. Hon brukar fråga lite kort hur jag mår men annars är det väldigt fysiskt/medicinskt. Vid inskrivningen pratade vi lite grann om ?det mjuka?, men det var snart ett halvår sedan och var mest inriktat på att berätta om mitt liv och relation. Vi har inte pratat hur förlossningen går till, om mina känslor inför den är eller likande. Jag har inte fått nån uppmaning till att skriva förlossningsbrev eller så. Allt känns som kliniska kontroller.

Är det såhär för alla? Jag hade liksom trott att man kanske skulle prata om t.ex. hur förlossningen går till och hur jag kan förbereda mig och hur jag mår psykiskt. Känner att jag har behov det där men vet inte om det är ?utanför? det normala.

Kan ni lista vad ni fått göra på era bm-besök och vad ni pratat om?

• Svar på tråden Vad ska man göra hos barnmorskan?
  • Tomelilla15

Samtal inför förlossningen kommer längre fram. Deras jobb är väl mest just medicinsk övervakning. Om du svarar att du mår bra och proverna och resultaten inte visar på något särskilt så är det ju inte så mycket varje gång. Men vill du börja förbereda dig för förlossning nu så kan du ju ta upp det nästa besök och fråga om lästips och annat. Då kan ju bm ge dig råd om det.

• BernieLollo

Ja alltså om du inte själv frågar eller visar vad du vill ha ut av besöket så kommer ju ingen tvinga på dig en kurs i förlossning. Sen finns det så extremt mycket bra att läsa på 1177 kring ALLT om graviditet och förlossning om du inte vågar fråga själv. De flesta brukar vilja läsa på och kanske därför din bm är passiv om du också är det. Lite eget ansvar behöver man ju ta för att få veta saker men bm och Mvc finns där för dig och kan troligen berätta allt du vill veta.

• fruvalborg
    BernieLollo skrev 2021-01-24 23:27:16 följande:

Ja alltså om du inte själv frågar eller visar vad du vill ha ut av besöket så kommer ju ingen tvinga på dig en kurs i förlossning. Sen finns det så extremt mycket bra att läsa på 1177 kring ALLT om graviditet och förlossning om du inte vågar fråga själv. De flesta brukar vilja läsa på och kanske därför din bm är passiv om du också är det. Lite eget ansvar behöver man ju ta för att få veta saker men bm och Mvc finns där för dig och kan troligen berätta allt du vill veta.

Alltså ja, det fattar jag väl, att man kan ta upp saker själv. Jag är inte speciellt passiv. Men min barnmorska är inte så inbjudande till att prata utan det allt ska gå fort och smidigt. Alltså jag är fundersam över om jag har ovanliga förväntningar på besöken. Så ville höra om hur andra haft på sina besök innan jag eventuellt tar upp det eller byter till någon som kanske passar mig bättre.
  • BernieLollo

Ja jag hade bytt barnmorska om jag känt som du faktiskt. Jag gillar att fråga och pladdra och hade nog säkert blivit osäker om jag haft en som din, som bara vill bli klar.

• BuoBä

Mina besök var sådär, och jag tyckte det var bra för jag hade inte lust att prata om ditten och datten med just henne. Däremot fick alla som ville gå på föreläsningar/infoträffar inför förlossningen, som hölls i regi av sjukhuset. Det blev man inbokad på av sin BM. Där fick man info om olika typer smärtlindring etc. En av de allra sista gångerna, runt v37/38 skrev hon ner litegrann om önskemål inför förlossningen.

• Tusse89

Besöken mellan v.28-35 är typ så, väldigt medicinska. Sedan ska du och BM planera din förlossning typ v.35+ då brukar de va ett frågeformulär ni fyller i tillsammans och där ni sammanfattar graviditeten. Ex diskuterar smärtlindring, oro osv. :)

• annabellelee

Mina kontroller var också rent medicinska. Däremot fanns det "föräldraträffar" när man kunde höra på föredrag om förlossning, amning, första tiden med barnet osv. Kanske föredragen ställts in pga corona?

• Jemp
    fruvalborg skrev 2021-01-24 23:06:40 följande:

Är i tredje trimestern med första barnet och börjar bli fundersam över barnmorskebesöken. Det enda vi gör är att väga mig, ta blodprov och blodtryck, mäta magen, lyssna på hjärtljud och känna hur bebisen ligger. Hon brukar fråga lite kort hur jag mår men annars är det väldigt fysiskt/medicinskt. Vid inskrivningen pratade vi lite grann om ?det mjuka?, men det var snart ett halvår sedan och var mest inriktat på att berätta om mitt liv och relation. Vi har inte pratat hur förlossningen går till, om mina känslor inför den är eller likande. Jag har inte fått nån uppmaning till att skriva förlossningsbrev eller så. Allt känns som kliniska kontroller.

Är det såhär för alla? Jag hade liksom trott att man kanske skulle prata om t.ex. hur förlossningen går till och hur jag kan förbereda mig och hur jag mår psykiskt. Känner att jag har behov det där men vet inte om det är ?utanför? det normala.

Kan ni lista vad ni fått göra på era bm-besök och vad ni pratat om?

Mina har varit som dina- i grunden. Att planera förlossningen görs på ett av de sista ordinarie besöken.

Men- BM är där för dig och du har möjlighet att lyfta det du vill. Psykisk mående, oro för förlossning osv. Båda delarna var återkommande särskilt under min sista förlossning då jag flaggat för oro tidigt.
  • Izabellaaa

Varför frågar du inte bara?!

• fruvalborg
    Izabellaaa skrev 2021-01-25 12:57:51 följande:

Varför frågar du inte bara?!

Varför brukar folk fråga saker i nätforum?

Jag ville veta om det var såhär för alla, helt enkelt.
  • Izabellaaa
    fruvalborg skrev 2021-01-25 16:35:52 följande:

Varför brukar folk fråga saker i nätforum?

Jag ville veta om det var såhär för alla, helt enkelt.

Men i ditt fall hade det väl ändå varit enklare att fråga barnmorskan när du var där, då hade du fått veta att alla bm följer en planering och att den brukar vara densamma för alla.
  • fjanten

Ja, det är ungefär det. Blodprov, blodtryck, SF-mått, vikt typ. Har min frågat hur jag mått, då har jag förstås varit ärlig om det. T.ex. sagt att jag oroar mig för ditten eller datten om förlossningen. Så har det diskuterats eller remisser skickats.

Har fyra barn, gått på olika mottagningar och haft olika barnmorskor varje gång. Samma på alla ställen jag gått. BM nr 2 var jag inte alls särskilt bekväm med, så henne bad jag om remiss till mvc-psykologen (bearbeta trauma från förlossning 1), och remiss till KLARA-barnmorska (inriktade på förlossningsrädda). Man får ju som be om det man vill ha.

• fruvalborg

Uppdatering, ifall någon hittar tråden och undrar samma sak.

Jag bytte barnmorska och det visade sig att den gamla inte följt den checklista som mottagningen har. Hon är inhyrd och hade väl inte koll på rutinerna/sin uppgift... Flera saker har missats redan vid inskrivningen och dokumentationen av hälsodeklarationen/-samtal var inte fullständig (när nya gick igenom detta så var det mycket av det ?mjuka välmåendet? som gamla missat). Det har också varit massa kurser online som jag inte fått info om, och så har hon missat att ta upp ämnen under flera besök, t.ex. skulle vi ha pratat amning för några veckor sedan. Den nya är mycket bättre och jag har fått två extrabesök nu för att kompensera för sådant som den gamla missat. (Den nya har sagt att deras chef ska kontakta mig för de vill nog följa upp vad den gamla gjort.)

Svar på tråden Vad ska man göra hos barnmorskan?