• stor grön drake

Var hittar jag en bred, varm, sovsäck?

Jag har inte varit road sv sovsäcksovande sedan barndomen, mycket pga ryggproblem som började i tonåren.

Men nu börjar mina barn vara i den åldern och tja, det är jag som måste vara med tydligen.

Problemet är att jag är tjock. Viljet enligt försäljare inte aaalls var något problem och hänvisade till en modell med extra vidd över axlarna. Men saken är den att jag har min vikt över höfterna, så jag kommer inte ens ner i dagens "mumieformade" sovsäckar. Det tar stopp vid knäna. Min 20 år gamla raka funkar att komma ner i, men är så trång att det är som att sova i en kondom, dvs inget luftspalt och ingen värme. Jag fryser ihjäl inomhus. Dessutom får jag extremt ont i armarna pga vinkeln och trycket på axlarna.

Jag har sett kilar som ökar vidden vid överkroppen med 20 cm, men överkroppen är inte det stora problemet med dagens modeller.

Har någon ett bra tips på sovsäck för bredarslade?

• Svar på tråden Var hittar jag en bred, varm, sovsäck?
  • stor grön drake
    Fredde1981 skrev 2021-02-02 05:32:36 följande:

I vilken temperatur ska den fungera?

Denna är rak och fungerar ok ner till 5 grader med sovplagg. Men den väger 2kg och är stor nedpackad om det spelar någon roll? Längden kanske får justeras med att vika in den under fötterna eller att sätta ett snöre för att korta av den.

www.outwell.com/sv-se/ecommerce/sovutrustning/sovsackar/contour-lux-xl-gron

Främst inomhus samt ute sommartid, jag är dock en frusen person som sover med dubbla täcken utom på sommaren.

Storleken ihoppackad är inte hela världen, men det är klart att mindre och lättare är trevligt. Den jag har nu är någon form av microlätt sak som knappt blir större än vattenflaskan. När jag köpte den var den perfekt som inomhussovsäck på tävlings och träningsresor, men det var innan jag började frysa konstant.
  • LadyJane
    stor grön drake skrev 2021-02-02 04:24:00 följande:
    Läste du alls vad jag skrev? Jag kommer inte ner i mumiesäckarna, och expanderkilen börjar för högt upp.
    Min erfarenhet är att i stort sett inget "för kvinnor" är bredare över höfterna än "för män". Istället är det kortare, smalare över axlar, lår, höfter och midja än motsvarande unisex/herrstorlek.
    När säcken är så uttänjd att dragkjeden knappt håller ihop blir det inte heller varmt. Jag har inte bett om en föreläsning om underlag vad jag kan minnas.
    Ja, det gjorde jag. Ursäkta så jävla mycket att jag försökte hjälpa dig och råden inte dög för dig.
    Maken till otrevligt svar och otacksamhet får man leta efter.
  • Cornellia
    LadyJane skrev 2021-02-02 10:21:12 följande:
    Ja, det gjorde jag. Ursäkta så jävla mycket att jag försökte hjälpa dig och råden inte dög för dig.
    Fast det som är otrevligt är att 
    1. ge en föreläsning (utan fakta, bara eget tyckande) om något helt annat än vad man frågar efter.
    2. svara lite kort på frågan, men med svar som ts redan har förklarat inte fungerar. 
  • LadyJane
    Cornellia skrev 2021-02-02 10:27:46 följande:
    Fast det som är otrevligt är att 
    1. ge en föreläsning (utan fakta, bara eget tyckande) om något helt annat än vad man frågar efter.
    2. svara lite kort på frågan, men med svar som ts redan har förklarat inte fungerar. 
    Läste du alls vad som skrevs?
  • stor grön drake
    LadyJane skrev 2021-02-02 10:21:12 följande:

Jag ber tusen gånger om ursäkt att jag inte uppskattade dina värdefulla tips, om saker jag skriver i TS att inte fungerar, tillräkligt.

Jag tackar för informationen om liggunderlag/luftmadrass som jag redan har koll på och därför inte bad om hjälp med.

Jag ska försöka sluta vara otacksam och vårda mitt språk bättre .
  • Cornellia
    LadyJane skrev 2021-02-02 10:34:50 följande:
    Läste du alls vad som skrevs?

Ja. Vad tyder på att jag inte gjorde det? 

Du gör först en oombedd utläggning om liggunderlag.
    Sen en oombedd förklaring om hur en sovsäck fungerar, vilket ts ändå visar att hon vet, sett till hur hon skriver om luftspalt. 

Sen tips om en sovsäck som ts redan skrivit inte fungerar.

Sen tips om expander som ts redan skrivit inte fungerar.  

Sedan tips om en försäljare som är helt kass om man går utanför norm i storlek, vilket ts skrivit att hon gör. 

Vilken del tyckte du var hjälpsam? 

• Kjell2
    stor grön drake skrev 2021-02-02 09:53:20 följande:
    Främst inomhus samt ute sommartid, jag är dock en frusen person som sover med dubbla täcken utom på sommaren.

Storleken ihoppackad är inte hela världen, men det är klart att mindre och lättare är trevligt. Den jag har nu är någon form av microlätt sak som knappt blir större än vattenflaskan. När jag köpte den var den perfekt som inomhussovsäck på tävlings och träningsresor, men det var innan jag började frysa konstant.
    Kan du använda dubbla av dina nuvarande? Eller kombinera med filt, täcke?
  • LadyJane
    stor grön drake skrev 2021-02-02 10:46:48 följande:
    Jag ber tusen gånger om ursäkt att jag inte uppskattade dina värdefulla tips, om saker jag skriver i TS att inte fungerar, tillräkligt.
    Jag tackar för informationen om liggunderlag/luftmadrass som jag redan har koll på och därför inte bad om hjälp med.
    Jag ska försöka sluta vara otacksam och vårda mitt språk bättre .
    Om du hade läst vem jag svarade angående liggunderlagen så hade du fattat att jag inte svarade dig personligen.

Tyvärr har jag ingen gubbe i ditt huvud som gör att jag vet vad du tänker.
  • Cornellia
    LadyJane skrev 2021-02-02 11:04:38 följande:
    Om du hade läst vem jag svarade angående liggunderlagen så hade du fattat att jag inte svarade dig personligen.

Tyvärr har jag ingen gubbe i ditt huvud som gör att jag vet vad du tänker.

Fast då skulle du kanske på något sätt indikerat att svaret inte var till TS? (eftersom resten av världen inte kan veta vem du tänker att du svarar)

Antingen via citatfunktionen (superpraktiskt!) som jag gör nu, eller genom att faktiskt skriva det. 

Var sovsäckstipsen också svar till någon annan än TS?

• Kjell2
    stor grön drake skrev 2021-02-02 09:53:20 följande:

Är inte vikt och transport en viktig parameter så kanske något helt annat. Sovsäckar är oftast designade för att vara lätt och ta lite plats vilket ofta ggör att de blir små och trånga

En sydd påse i lakansväv och sen filtar och täcken kanske är ett alternativ. Kolla också på sovtäcken. I första hand tillverkade för att vara rymligare och användas inomhus, inte för att bäras runt 20 km per dag. 
  • LadyJane
    Cornellia skrev 2021-02-02 11:09:37 följande:

Fast då skulle du kanske på något sätt indikerat att svaret inte var till TS? (eftersom resten av världen inte kan veta vem du tänker att du svarar)

Antingen via citatfunktionen (superpraktiskt!) som jag gör nu, eller genom att faktiskt skriva det. 

Var sovsäckstipsen också svar till någon annan än TS?

Så varför ska just jag i denna tråd utgå från att TS och du inte kan läsa och/eller helt ignorerar att läsa vilket inlägg jag citerade?

Allvarligt har du ett eget ansvar över ditt eget läsande. Andra ska inte behöva vara extra tydliga med ultralätt språk riktat mot just dig som inte kan/vill/klarar/orkar läsa ordentligt.

Vad gör du i ett textbaserat forum om du inte kan/vill läsa undrar jag.
  • Cornellia
    LadyJane skrev 2021-02-02 11:42:07 följande:
    Så varför ska just jag i denna tråd utgå från att TS och du inte kan läsa och/eller helt ignorerar att läsa vilket inlägg jag citerade?

Allvarligt har du ett eget ansvar över ditt eget läsande. Andra ska inte behöva vara extra tydliga med ultralätt språk riktat mot just dig som inte kan/vill/klarar/orkar läsa ordentligt.

Vad gör du i ett textbaserat forum om du inte kan/vill läsa undrar jag.

Jag kan läsa.

Hur tycker du att du visade på att ditt svar var till någon annan än ts? Speciellt med tanke på att du faktiskt kommer med "tips" kring både liggunderlag och sovsäckar. 

• cosinus

Du råkar inte ha möjlighet att gräva upp två likadana sovsäckar och prova koppla ihop dessa? Många sovsäckar av samma modell går ju koppla ihop och då är utrymmet absolut inga problem. Dock onödigt mycket luft att värma upp men ska det sovas inomhus borde det ju inte vara ett bekymmer.

Vet att jag som barn brukade lyxa med morsan och farsans gamla sovsäckar och koppla ihop dessa när vi sov i tält och man ville ha möjlighet att snurra som man själv vill under natten, i säcken.

• LadyJane
    Cornellia skrev 2021-02-02 14:01:32 följande:

Jag kan läsa.

Hur tycker du att du visade på att ditt svar var till någon annan än ts? Speciellt med tanke på att du faktiskt kommer med "tips" kring både liggunderlag och sovsäckar. 

Det är uppenbart att du bara vill tjafsa eftersom du inte har hållt dig till sakdfrågan i något av alla dina 4 inlägg.

Då vet vi vilket syfte du har och är alltså bara att ignorera.

Ha en bra dag.
  • Sjömamma

Jag tycker inte heller om trånga sovsäckar. Får klaustrofobi. Jag skickade efter en modell som kallas sleeping pod. Den är liksom oval i formen så den är rymlig mitt på där man vill ha rymd. Om du söker på sleeping bag sleeping pod kommer du få upp förslag. Jag köpte tre-säsong och de har hållt för en tältnatt i fyra plusgrader med lite förstärkning av filtar.

Svar på tråden Var hittar jag en bred, varm, sovsäck?