• Jeffner90

    Tvillingar 2021

    Hej!

    Jag hittade ingen tvilling tråd med bf 2021 så jag startar en :)

    Det här är min 3e graviditet jag har en flicka född -09 och en pojke född -15. Jag är 30 år och gravid i v10 med mina tvillingar. Jag har inte tvillingar i släkten så vid mitt första VUL 6+5 blev jag minst sagt förvånad. Imorse gjorde jag ytterligare ett VUL och det börjar sakta sjunka in att det faktiskt är två små i magen????

    BF 8 september 2021 längtar så!

  • Svar på tråden Tvillingar 2021
  • yllen81

    Hej igen! Åkte på en förkylning i helgen och så dålig jag var, brukar inte blir så sänkt och helt slut av en förkylning men anta hänger ihop med graviditeten. Nån mer som blivit mer sjuk nu när gravida? Nu i veckan på Torsdag 17/6 ska jag på KUB, så nervöst och rädd för att det ska visa nåt fel på barnen men får vänta och se vad det visar. Jobbigt att behöva vara själv utan sin man som inte får följa med in.

  • NatMar005

    Hej på er!

    Har egentligen bf 21/1 men på vul I v6 konstaterades tvillingar och de brukar ju som bekant komma något tidigare så de center igår är väl inte otänkbart. Hoppas det är okej att jag hoppar in här!

    Är i v9 och hsr vul idag kl 12 så får väl se om det fortfarande är tvillingar, annars blir min vistelse här med er kort.

  • JosHed
    NatMar005 skrev 2021-06-14 10:37:45 följande:

    Hej på er!

    Har egentligen bf 21/1 men på vul I v6 konstaterades tvillingar och de brukar ju som bekant komma något tidigare så de center igår är väl inte otänkbart. Hoppas det är okej att jag hoppar in här!

    Är i v9 och hsr vul idag kl 12 så får väl se om det fortfarande är tvillingar, annars blir min vistelse här med er kort.


    Hur gick det?
  • NatMar005
    JosHed skrev 2021-06-14 13:30:12 följande:

    Hur gick det?


    Vi fick först höra att man såg två fina starka hjärtan. Men sedan sa de "hoppsan, jag misstog navelsträngen för hjärta. Det händer ibland. Nej ni har ett friskt foster och ett MA dessvärre. Hinnsäcken till MA:t är dessutom blodfylld så det finns en risk för blödning"...

    Där och då gick vi sänder och nu har vi svårt att glädja oss åt det som fortfarande lever där inne.

    Men jag önskar en andra ett stort lycka till!
  • JosHed
    NatMar005 skrev 2021-06-14 13:42:57 följande:

    Vi fick först höra att man såg två fina starka hjärtan. Men sedan sa de "hoppsan, jag misstog navelsträngen för hjärta. Det händer ibland. Nej ni har ett friskt foster och ett MA dessvärre. Hinnsäcken till MA:t är dessutom blodfylld så det finns en risk för blödning"...

    Där och då gick vi sänder och nu har vi svårt att glädja oss åt det som fortfarande lever där inne.

    Men jag önskar en andra ett stort lycka till!


    Så oproffsigt av henne att inte kolla ordentligt själv först ???? Förstår att ni kastades från glädje till förtvivlan! Håller tummen för att det går vägen för er, och beklagar sorgen ni upplever ni ??
  • Thewalk
    NatMar005 skrev 2021-06-14 13:42:57 följande:
    Vi fick först höra att man såg två fina starka hjärtan. Men sedan sa de "hoppsan, jag misstog navelsträngen för hjärta. Det händer ibland. Nej ni har ett friskt foster och ett MA dessvärre. Hinnsäcken till MA:t är dessutom blodfylld så det finns en risk för blödning"...

    Där och då gick vi sänder och nu har vi svårt att glädja oss åt det som fortfarande lever där inne.

    Men jag önskar en andra ett stort lycka till!
    Usch vilken fruktansvärd upplevelse. Kan bara beklaga att du fick ett så oproffesionellt bemötande. 

    Ta er tid och sörj, så kommer det säkert snart att vända till lycka för det andra lilla livet. Varma tankar.
  • Thewalk
    Anonym (Hejhopp) skrev 2021-06-09 22:46:52 följande:

    Så kul med så många blivande tvillingmammor. Vet ni vilken typ av tvillingar ni väntar och könet? Fick idag se bebisarna igen (v17) och jag är ganska säker på att det är pojkar. Väntar enäggs. Har en pojke sedan innan och hade så gärna fått en av varje nu, tvåäggs alltså men det blir nog bra ändå:)


    Jag väntar med största sannolikhet tvåäggstvillingar. Helt säkert är det ju inte, är bara i v.14 så för tidigt att se vilka kön :)
  • yllen81

    Var på KUB i torsdags och fick lugnande besked om att barnen hade låga siffror för kromosomavvikelser, var

    1/14 000 för downs syndrom. Är tvåäggstvilling och de var jämnstora med varsin hinnsäck och moderkaka. Får vänta på se vilket kön till RUL 3/8.

  • yllen81

    Förresten är det nån som blivit insatt på hög dos Trombyl 160 mg? Hämtade ut min medicin som skulle börja med i v 12 men var inte det dos jag trodde 75 mg trombyl utan 160 mg så vågar ej ta om blev fel styrka ? Ska ringa läkaren imorgon. Ska även ta högre dos Folsyra hela graviditeten och även låga järnvärden så ska börja med medicin mot det också. Men mest orolig över blodförtunnande medicin och viken styrka jag ska ha?

  • hopeforaplusa
    yllen81 skrev 2021-06-20 12:42:42 följande:

    Förresten är det nån som blivit insatt på hög dos Trombyl 160 mg? Hämtade ut min medicin som skulle börja med i v 12 men var inte det dos jag trodde 75 mg trombyl utan 160 mg så vågar ej ta om blev fel styrka ? Ska ringa läkaren imorgon. Ska även ta högre dos Folsyra hela graviditeten och även låga järnvärden så ska börja med medicin mot det också. Men mest orolig över blodförtunnande medicin och viken styrka jag ska ha?


    Har också fått ta allt du skriver här.. tar trombyl.. känns läskigt att ta sånt där men hon sa att det var bra att ta:S
  • yllen81

    Var fel dos Trombyl , så ska ta 1/2 tbl. Tur att man själv jobbar i sjukvården och började fundera om var rätt dos ? Nu mår jag lite bättre i v13, magen växer och man kan ju undra hur stor den kommer bli ? Ser ut som gravid i v 20. Hoppas kan bli sjukskriven i v 20-22 då jag jobbar inom sjukvården och även covidpatineter på min arbetsplats. Har diabetes typ 2 som är krävande nu med stenkoll på vad man äter och justera insulin efter detta. Är även mitt inne i en rehabiliteringsprogram efter sjukskrivning pga UMS så kommer verkligen prioritera min hälsa och barnen i första hand.

  • Anonym (JL)

    Hur mår alla här inne? Vilken vecka är ni i? Väntar ni enäggs/tvåäggs? så spännande att höra!

    Jag själv är i V20, väntar enäggs, två flickor visade det sig efter många olika utlåtanden! BF i NovemberGlad

  • Thewalk
    Anonym (JL) skrev 2021-07-01 08:03:44 följande:

    Hur mår alla här inne? Vilken vecka är ni i? Väntar ni enäggs/tvåäggs? så spännande att höra!

    Jag själv är i V20, väntar enäggs, två flickor visade det sig efter många olika utlåtanden! BF i November


    Grattis till tjejerna!

    Jag mår bra måste jag säga. Är i v.16+1. Fortfarande ganska lite mage och det mesta flyter på bra (fast längtar efter en riktig gravidmage) Äntligen är illamåendet borta. Men konditionen sviktar. Från att ha tränat högintensivt och många dagar i veckan blir jag så andfådd bara av att gå upp för två-tre trappor att jag måste pusta ut en stund efter. Sedan är jag trött och har blödande tandkött. Men inga riktigt jobbiga symptom ännu.

    Som det verkar väntar jag tvåäggstvillingar. Ska på RUL 21/7 och ska ta reda på kön då! Vi behöver veta då vi är väldigt oense om namn :)
  • JosHed

    Var på KUB idag (v.13+2) :) allt såg bra ut, vilket var så skönt! De skilde 3 dagar mellan dem (vilket hon sa var i princip ingenting och kunde bero på märgel för de låg ej still xD). Hade bara en moderkaka och hinnan var tunn som ett hårstrå men fullt synbart, så de tror enäggstvillingar :) vilket skrämmer utifrån de större riskerna, men försöker tänka positivt! Har nytt UL 27 juni i v.17 och sen RUL 17 augusti i v.20! Om jag räknat rätt föds de senast 19 december :D

  • Anonym (Hejhopp)
    JosHed skrev 2021-07-06 20:56:10 följande:

    Var på KUB idag (v.13+2) :) allt såg bra ut, vilket var så skönt! De skilde 3 dagar mellan dem (vilket hon sa var i princip ingenting och kunde bero på märgel för de låg ej still xD). Hade bara en moderkaka och hinnan var tunn som ett hårstrå men fullt synbart, så de tror enäggstvillingar :) vilket skrämmer utifrån de större riskerna, men försöker tänka positivt! Har nytt UL 27 juni i v.17 och sen RUL 17 augusti i v.20! Om jag räknat rätt föds de senast 19 december :D


    Då har du precis som mig. Blev jätterädd först men gissar på att du likt mig kommer få göra ultraljud varannan vecka så att dom har koll. Vi håller tummarna att våra små enäggs växer och mår bra och att inte ttts tillkommer<3
  • JosHed
    Anonym (Hejhopp) skrev 2021-07-07 07:46:23 följande:

    Då har du precis som mig. Blev jätterädd först men gissar på att du likt mig kommer få göra ultraljud varannan vecka så att dom har koll. Vi håller tummarna att våra små enäggs växer och mår bra och att inte ttts tillkommer<3


    Ingen aning faktiskt! Har fått ett v.17 (om 3 veckor) och sen är det RUL v.20 (så 3 veckor efter det) :) sen var det något v.22 och v.26 men efter det lät det som att det inte var så mycket mer? Haha hon sa bara upp till v.26 i alla fall :) men fick tid för v.17 och RUL så antar de vill avvakta beskeden där först. Vi fick jag avbryta efter RUL i februari så jag vågar inte tänka längre än tills dess tyvärr :/ vår dotter hade ett enormt ryggmärgsbråck som inte gick att operera. Så hade inga andra val. Dock drabbat ju det 100 gravida per år, så risken att drabbas igen är typ mindre än att träffas av blixten två gånger. Men man blir så medveten om allt som kan gå fel ??
  • Thewalk
    JosHed skrev 2021-07-06 20:56:10 följande:

    Var på KUB idag (v.13+2) :) allt såg bra ut, vilket var så skönt! De skilde 3 dagar mellan dem (vilket hon sa var i princip ingenting och kunde bero på märgel för de låg ej still xD). Hade bara en moderkaka och hinnan var tunn som ett hårstrå men fullt synbart, så de tror enäggstvillingar :) vilket skrämmer utifrån de större riskerna, men försöker tänka positivt! Har nytt UL 27 juni i v.17 och sen RUL 17 augusti i v.20! Om jag räknat rätt föds de senast 19 december :D


    Härligt! Såklart lite läskigt med en högriskgraviditet när du också som du beskriver har jobbiga erfarenheter sedan tidigare. Men de kommer att ha stenkoll på dig och bebisarna. Så bra att de är noggranna, det kommer säkert gå finfint!
Svar på tråden Tvillingar 2021