Anonym (Ambivalent) skrev 2021-02-11 01:11:51 följande:
Jag kan inget annat än hålla med. Det läggs för mkt tid på läxor men vi har försökt med allt, diagnosutredning (det ena barnet har en nedsättning) och båda har läxhjälp och resurser. Men det görs inte tillräckligt på lektionerna ändå. Båda behöver minst en timme var för att bara komma ikapp, sedan ordinarie läxor på det. Blir mkt tid.
Kanske dags att börja fundera på om barnet/barnen ska gå om ett år?
Min son hade det precis sådär, slet alldeles för mycket för de få framsteg som gjordes. Skolan gjorde en dyslexiutredning som visade att han verkligen inte var dyslektiker. Däremot visade det jag redan visste att han låg ett år efter i läsutvecklingen. Då startades en cirkus utan dess like.
Han har inga diagnoser men brallorna fylla i myror, dock är det inom normalspektrumet. Det har vi papper på. Vi har massor av papper på hur han är och inte är på gott och ont.
För jag menade och menar att barn inte ska slita i skolan, den ska vara rolig! Skolan ansåg att barnet skulle slita hårdare och de hade aldrig hört taaaaalas om föräldrar som ville att deras barn skulle få gå om! Jag frågade vad som kommer att hända om han fortfarande låg efter då han slutade i 3:an? Tja, då skulle han få hämta ikapp det i fyran och sen, efter nian var det inte deras problem! De sa det sista bokstavligen. De tillät helt enkelt inte normalbegåvade barn att gå om, bara de med IQ under 70 tilläts gå om i den skolan. (Ja, vi fick papper på sonens IQ också...)
Då bytte vi skola och jag hade kravet att barnet skulle få gå om. Rektorn gick med på det OM jag i min tur gick med på att låta barnet börja i ordinarie klass och lärarna där få utvärdera. Självklart gick jag med på det.
Och mycket riktigt fick barnet gå om ett år.
Det han sa, straxt efter att han hoppat ner ett år knep i hjärtat och gör faktiskt fortfarande lite ont!
Han var strålande glad och sa: "Mamma, vet du. Jag är inte alltid SÄMST nu!".
Han är inget läshuvud utan får jobba rätt mycket ändå men nu är det en mänsklig uppgift.
Idag kan han vara ledig på loven och inte fortsätta kämpa med allt som ska ikapp. Precis sådär som barn i skolan ska ha det.
Så fundera på det. Det kan vara en bra lösning på alla dessa mentala krig som ni upplever varje dag.
Jag har inga råd att komma med i dina val kring ekonomin utan jag ser att andra gett bra råd. Det som jag reagerar på och blir bedrövad över är dina barns skolsituation. Så ska inget barn behöva ha det.