• Anonym (Hur klara sig? :()

Arbetslös,skilsmässa - ångest.!!!

Jaa vart ska jag börja..... tar lite kort.

En tjej och mamma som varit hemma med alla tre gemensamma barn från dag ett ,det är tre barn mellan 8-1,5 åldrar... jag har varit hemma med alla tre alla har varit hemma mellan 13-18 månad/barn. Det har blivit så automatiskt då jag jobbat alltid som timvik ,så att så fort vi väntade barn så blev jag hemma och ingen anställning att gå tillbaka till,det är något pappan vetat om så inget nytt han visste hur det blir tufft när mammapenning tar slut. Nu står jag med enbart 3 barnbidrag på kontot,1,5 åring har börjat på förskolan men varit hemma senaste 2 veckor då jag är arbetslös och många av personal är sjuk så de ?tvinga? barnet va hemma om man inte hade behov... så är lite svårt att ens söka jobb... blir paus till mars då alla väl frisknat till av personal. Hur som,vi ska skiljas också... då det blivit en ond cirkel. Han jobbar 7-16,jag är hemma med barnen den stora går i skolan o de andra två är hemma ,barn nr 2 har varit hemma sen april förra året 2020 eftersom det kom corona och samtidigt har jag varit jemma med bebisen nr 3 så lät ja han va hemma,men nu runr kul kände jag att jag håller på och blir knäpp..... 3 åring är i sådan trots ålder och aldrig lugn stund med han,låter inte ens 1 åring sova i fred stackars blir väckt jämt.

Så det har spårat ut totalt.... barn barn barn barn 24/7

vi två vuxna bråkar.... han jobbar 7-16.... barnen är övertrött,jag är typ helt utbränd efter typ 3 år hemma då 2 och 3 nr barnen kom ganska tätt jag hamn knappt börja jobba mellan de.

vi ska iaf nu gå skilda vägar,har bestämt att vi ska del barnen han har de tre o jag fyra dagar... ju med sju dagad i veckan så blir det så lite ojämt men det är ingen fara. Jag är ledsen att inte då träffa barnen tre dagar,de är så mycket ?mina? jag har varit hemma med alla tre varje dag,så känns som jag kommer bli deprimerad. Vi ska precis börja processen och då väntar man 6 månad så det känns lite lättande jag tänker 6 månader hinner jag va med de utan att tappa de tre dagar och inte se,så man är ju lite konstig... jag håller på och blir tokig av att vara hemma med de pcj aldrig träffa kompisar,göra något kul utan allt är bara lämna /hämta,handla ,byta blöjor,laga mat..... så egentligen borde man tycka de är skönt att de är borta hos pappa 3 dagar så man hinner få energi... Det som är värst är ju min ekonomi. Jag har ingenting som jag nämnde här uppe... då jag alltod varit timvik så har ja ingen anställning är arbetslös nu.. ingen a kassa då ja jobbat lite för lite timmar.

jag är mest rädd/nervös sen när 6 månader passerat.. pappan kommer ju hitta en lgh och flytta då,just nu är han tvungen att vara här och leva 6 månader då vi är gifta så anses han tvungen att försörja under betäkningstiden.

Sökt nu massa jobb men bor i liten stad och nu är ju attans corona här också så finns knappt jobb är kris,även välutbildade är varslade o allt.

Så jag undrar är det någon som känner igen sig?varit arbetslös mitt i separation/skilsmässa? va gör jag sen om 6 månader när jag står med halva tre bidrag ca 2200kr som enda inkomst,jag hoppas att på 6 månader hitta jobb men det verkad omöjligt. Är barnskötare annars så inte mycket jobb då förskolor gapar tomma i princip nu. Sökt alla

vård jobb men det är fullsmockad där.

Hur snabb är soc då? va gör ja sen tex 1 september när han flyttar till sin nya lgh? hinner de betala det ja har norm för ?hur ska j betala hyra,el?mat...? inga sparpengar.... inte direkt lätt att låna av familj flera tusen.

• Svar på tråden Arbetslös,skilsmässa - ångest.!!!
  • Anonym (qwerty)

Fråga till TS, om jag förstod saken rätt så ska ni ha barnen 4 och resp. 3 dagar varje vecka. Vet inte vad exakt det innebär dvs ska du ha dom 4 veckodagar eller tvärtom och sen byter ni varje vecka eller hur har ni tänkt er? Tänker mig att det är lättare att planera för dig (jobb, studier mm) om ni kör varannan vecka istället.

Kan nån släkting betala in lånet och så gör du nån deal med den istället så du kanske kan vänta med återbetalning ett tag?

Gör nu som flera andra nämnt... Gör upp en vettig plan. Du nämnde kock... Är det ett yrke där du lätt hittar jobb? Om inte, välj en annan väg. Ring arbetsförmedlingen NU. Dom sitter på infon du behöver och ja, du kommer få det tufft ett tag, men det kan (nästan) bara bli bättre. Om några år kommer du ha en vettig tillvaro där du har full kontroll på din ekonomi och dina barn kommer ha en mamma att vara stolt över för hon tog tag i situationen trots att läget var jobbigt.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Hur klara sig? :() skrev 2021-02-12 15:55:32 följande:

snälla lilla du,har jag bett dig om swish överföring?njaaaa....

sen kan ja inte säga att ja varit arbetslös hela tiden om du läste har ja jobbat spm

vikarie mellan alla mina barn.... jag har inte suttit hemma neeej du... jag har jobbat bara det att jag inte har fått fastjobb vilket inte är lätt att få för någon nuförtiden.

Sen finns det folk som är hemma med 10 barn och ändå lever lyckligt,så det har inget med mina 3 barn att göra,det kan hända vem som

helst vet du,finns de som tar slut redan in i graviditeten.... man tröttnar på varandra någongång

Nej, att ha tre små barn och varken ha utbildning eller jobb kan inte alls hända vem som helst. De flesta väntar med att skaffa barn tills de är klara med sin utbildning och har ett fast jobb. Det finns många högskoleutbildningar inom bristyrken där man aldrig behöver vara arbetslös ex sjuksköterska eller lärare. Varför inte plugga till ett av de yrkena så får du CSN medan du pluggar och en bra inkomst när du är klar och garanterat jobb?
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Ida) skrev 2021-02-12 17:42:20 följande:
    Nej, att ha tre små barn och varken ha utbildning eller jobb kan inte alls hända vem som helst. De flesta väntar med att skaffa barn tills de är klara med sin utbildning och har ett fast jobb. Det finns många högskoleutbildningar inom bristyrken där man aldrig behöver vara arbetslös ex sjuksköterska eller lärare. Varför inte plugga till ett av de yrkena så får du CSN medan du pluggar och en bra inkomst när du är klar och garanterat jobb?
    Haha, komiker där!

"De flesta väntar med att skaffa barn tills de är klara med sin utbildning och har ett fast jobb."

Visa nu på källan för ditt påstående, om du kan vill säga. Drömmer
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Reena) skrev 2021-02-12 17:50:00 följande:

Haha, komiker där!

"De flesta väntar med att skaffa barn tills de är klara med sin utbildning och har ett fast jobb."

Visa nu på källan för ditt påstående, om du kan vill säga. 

Nej jag utgick bara ifrån min egen omgivning. I TS omgivning är eftergymnasiala studier och fast jobb säkert inte normen. Hur som spelar det ingen roll hur statistiken ser ut, det är TS som är frånskild 3-barnsmamma utan jobb eller utbildning som planerar att leva på socialbidrag om 6 månader. Då spelar ingen statisk om hur andra gjort det någon roll.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Ida) skrev 2021-02-12 18:10:05 följande:
    Nej jag utgick bara ifrån min egen omgivning. I TS omgivning är eftergymnasiala studier och fast jobb säkert inte normen. Hur som spelar det ingen roll hur statistiken ser ut, det är TS som är frånskild 3-barnsmamma utan jobb eller utbildning som planerar att leva på socialbidrag om 6 månader. Då spelar ingen statisk om hur andra gjort det någon roll.
    Ok, så du hittade bara på då.
    Bra att du ändå inte fortsätter att hävda något som du inte har koll på.

Tips, skriv inte "de flesta" utan skriv "de flesta i min egen omgivning".
  • Anonym (...)

Asså förlåt, men det här är typ resultat av att få barn när man inte har råd. Du kan inte ens ge dem den uppväxt de förtjänar. Alltså VARFÖR får folk barn bara sådär, typ tror att livet ska bli bra. Jag längtar som fan, men kommer aldrig kunna varken njuta av att vara mamma eller bli den mamma jag vill vara utan trygg EGEN ekonomi (alltså inte min mans, utan MINA pengar och min karriär). Båda föräldrar behöver egen trygghet, både mentalt och ekonomiskt. Enda spänningen i livet ska inte vara att få barn... då blir man aldrig nöjd. För efter några år inser man att det inte går att leva drömliv ihop med dem.... som du kanske inser???

• willy

Tycker att det är missunnsamt att kritisera TS för att hon skaffade barn ?utan utbildning?. Det är inte alls säkert att man får ett bra jobb om man har utbildning.TS var gift och mannen försörjde familjen, so what.

Tyvärr kan jag inte hjälpa mig med info kring soc, men jag kände bara att du behövde lite pepp. Det kommer lösa sig. Hemtjänst, städjobb. Eller ja, utbildning till uska är en bra ide. Lycka till!

• Anonym (...)
    willy skrev 2021-02-12 20:53:51 följande:

Tycker att det är missunnsamt att kritisera TS för att hon skaffade barn ?utan utbildning?. Det är inte alls säkert att man får ett bra jobb om man har utbildning.TS var gift och mannen försörjde familjen, so what.

Tyvärr kan jag inte hjälpa mig med info kring soc, men jag kände bara att du behövde lite pepp. Det kommer lösa sig. Hemtjänst, städjobb. Eller ja, utbildning till uska är en bra ide. Lycka till!

Nej, men jag ska få barn efter man byggt upp en bra grund. Att få barn direkt efter utbildning är ungefär lika dumt som innan... Inga kopplingar till arbetslivet, ingen erfarenhet, ingen fast anställning att komma tillbaka till... typ så
  • willy
    Anonym (...) skrev 2021-02-12 21:12:40 följande:

Nej, men jag ska få barn efter man byggt upp en bra grund. Att få barn direkt efter utbildning är ungefär lika dumt som innan... Inga kopplingar till arbetslivet, ingen erfarenhet, ingen fast anställning att komma tillbaka till... typ så

Tjah, vissa äktenskap fungerar så att mannen jobbar och kvinnan är hemmafru. Eller tvärtom. Jag tycker inte heller att det är ett klokt val men nu blev det så och TS behöver hjälp och inte I told you so.
    Anonym (Ida) skrev 2021-02-12 17:42:20 följande:

skulle inte nog säga att så är fallet,vet många som har fler barn och drar sig hemma eller på timmar... självklart är det bäst med jobb det är ingen tvingan om saken.
    Anonym (Ida) skrev 2021-02-12 18:10:05 följande:

neeej nu ljuger du också. Vart har jag skrivit att jag vill leva på soc. Det är det sista jag vill jag söker jobb som

attan som ja även skrev inlägget men nu pga corona har folk blivit varslade så inte lätt med jobb utan välutbildning. Jag som är

barnskötare har knappt någon chans då förskolor är mer eller mindre tomma knappt

några barn. Får tex ha mina småttingar hemma nu ca 2 veckor då personal insjuknat..
    Anonym (...) skrev 2021-02-12 20:22:28 följande:

Asså förlåt, men det här är typ resultat av att få barn när man inte har råd. Du kan inte ens ge dem den uppväxt de förtjänar. Alltså VARFÖR får folk barn bara sådär, typ tror att livet ska bli bra. Jag längtar som fan, men kommer aldrig kunna varken njuta av att vara mamma eller bli den mamma jag vill vara utan trygg EGEN ekonomi (alltså inte min mans, utan MINA pengar och min karriär). Båda föräldrar behöver egen trygghet, både mentalt och ekonomiskt. Enda spänningen i livet ska inte vara att få barn... då blir man aldrig nöjd. För efter några år inser man att det inte går att leva drömliv ihop med dem.... som du kanske inser???

Alla vi är olika,men kort och gott sagt. Finns människor som lever lyckligt i fattigdom också ,materiel lycka är inte allt. Tex har min make släkt som är hemmafruar i över 20-30år, ingen skilsmässa... inga hungriga barn inte nya iphones men de lever lyckligt då de har respekt och kärlek.

Så var det här med,men vi har tappat respekten mot varandra och ja... inga känslor kvar. Mitt andra barn o sista va inte planerade men tycker de förtjänar att leva.. vara 1 år mammaledig är inte hela livet,de kommer bli också stora.
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Reena) skrev 2021-02-12 17:50:00 följande:
    Haha, komiker där!

Visa nu på källan för ditt påstående, om du kan vill säga. Drömmer
    Jo så är det!

Och de som INTE väntar med barn tills de har utbildning eller fast jobb är oftast de i lägre socio-ekonomiska områden som räknar helt o fullt med att alla andra skattebetalare ska försörja dem. 
Svar på tråden Arbetslös,skilsmässa - ångest.!!!