• Anonym (Förlorat)

Nu kommer han krävs allt

Har en besvärlig situation med dottern som har en nog diagnos och nu vid 12 års ålder bestämt sig för att bo bara hos pappan, bara för att hon inte får som hon vill hos mig med vissa saker.

Pappan o jag har en dålig relation där han hela tiden bråkar om pengar. Har en klump i magen nu och undrar hur man går vidare ekonomiskt. Innan bodde hon vv och då var det massa tjafs från hans sida om att jag minsann skulle köpa massa saker som han tyckte (typ skidkläder etc) men det eftersom vi inte åker skidor så tyckte jag att han fick köpa dom om hon skulle ha det hos honom. Han tyckte vi skulle dela på kostnaden eftersom han betalade resan.

Nu har jag kollat på försäkringskassans sida och det enklaste verkar vara att följa deras tabell för underhållsstöd. Alltså betala 1723/månad. Har kollat och försökt beräkna enligt deras tabell för underhållsstöd där de skriver att man som föräldrar kan kolla för att komma överens och det verkar vara detsamma ungefär.

Jag vet att vi aldrig kommer komma överens om nåt, han kommer skicka massa räkningar till mig på olika saker fast jag betalt underhållssstöd till honom, men det ska jag väl inte betala om han får dom pengarna av mig + barnbidraget?

Jag betalar träningsaavgift, mobilabonnemang och barnförsäkring, men det ska väl han betala nu då?

Hur är det med kläder o sånt, givetvis kommer hon få lite kläder o så men dyrare saker som vinterkläder ska väl han i framtiden betala om hon bor där?

Hur gör man med samtal i skolan och så? Hur gör ni andra? Går ni på sånt även om barnet inte bor jos er eller blir det konstigt att komma? Jag är så ledsen just nu och tyvärr så vet jag att barnets pappa pratar skit om mig och hittar på massa elakheter och håller gärna med dottern när hon tycker jag är dum, så hon kommer väl aldrig tillbakagång

• Svar på tråden Nu kommer han krävs allt
  • Brumma
    Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-15 12:12:43 följande:

Ja, han är säkert både och. Jag har alltid köpt mycket kläder till dottern sånt som hon själv önskat, medan han handlar det som är billigt som dottern egentligen inte vill ha. Trots att han har bra ekonomi.

När hon var mindre och inte hade så mycket åsikter om kläder själv så kom hon alltid klädd i för små eller urtvättade och slitna kläder när hon kom från honom, och sen från mig i normala kläder som vi sen aldrig såg igen. Precis som att han hade satt i system att bli av med hennes gamla fula kläder och få tillbaka nya. 

Jag har suttit i familjerätten och fått stå till svars för att hon har så dåligt med ytterkläder. Då har bytet varit måndagar via skolan. Problemet var: jag skickade henne till skolan i rejäla vinterkläder, vantar, mössa osv, och hon gick hem till pappan med enbart jackan, resten kvar på skolan. Ändå var han förbannad på mig och menade att jag då måst packaextra mycket varma ytterkläder i en kasse som hon fick ta med sig, om hon lämnade de andra i skolan. Medans jag menade att han får stå för det själv, eller ringa sin dotter och påminna henne om att ta med sig kläderna från skolan.

Så i mina ögon är han en riktig snålis som tar varje tillfälle att bråka om småsaker. 

Självklart har jag regnjacka, stövlar, vinterkläder mm, ja en hel garderob, eftersom hon bott hos mig vv fram till nu. Dock så packar hon med sig så mycket hon bara kan i sina väskor när hon kommer förbi här någon dag. Så snart är garderoben tom. Då hamnar man där, ska man köpa mer kläder då igen som hon bara kommer ta med till pappan, eller hur gör man? 

Nu är jag ju av åsikten att man inte måste köpa dyra kläder för att vara en bra förälder.. snarare kan jag tycka att det är bra att man lär barn att billiga kläder är lika bra, och att man inte måste köpa dyra saker. Däremot i barnets stil självklart, men tex lager 157, som du tog upp, har ett rätt "normalt" utbud.

Ser inga som helst problem med att handla kläder där, eller tex HM. Men han kan ju ta med dottern att välja lite själv :)

Gällande att hon packar allt så - du får säga till att vissa saker får hon lämna, så att hon har extra hos dig. Och ja, när hon växt ut/slitit ut kläderna hos dig får du fylla på med nytt.

Du skriver att pappan har bra ekonomi, men att du har bättre. Då förstår jag inte riktigt problemet med att minimera kostnader från din sida, bara för att du betalar underhåll (minimum dessutom). Jag förstår att du inte vill betala mer till pappan, med tanke på att ni inte kommer överens alls.. men om du har en bra ekonomi så åk o köp kläder med dottern? Och ja, man kan även dela vissa saker vid behov. Alternativet kan ju vara att barnet blir utan. Och jag fattar det om pengar inte finns, men NÄR det finns så nej, då förstår jag det inte riktigt..
  • Anonym (Förlorat)
    Anonym (Idioti) skrev 2021-02-15 20:36:34 följande:

Allting står ju på Försäkringskassans hemsida. Du hade lika bra kunnat läsa allt det jag skrev där!

Att barnet ska gå naket om kläderna inte passar, och att du kräks över vad jag skriver? Att barnet inte bestämmer och inte ska få ta med sig sina egna saker när den åker till den andra föräldern? Tror knappast att det står på FL hemsida. Förövrigt låter du precis som barnets pappa och mer än så behöver jag inte skriva. Sorgligt att ventilera sitt eget agg mot vad vet jag såhär i en tråd på familjeliv.
  • Anonym (Förlorat)
    Brumma skrev 2021-02-15 21:47:15 följande:

Nu är jag ju av åsikten att man inte måste köpa dyra kläder för att vara en bra förälder.. snarare kan jag tycka att det är bra att man lär barn att billiga kläder är lika bra, och att man inte måste köpa dyra saker. Däremot i barnets stil självklart, men tex lager 157, som du tog upp, har ett rätt "normalt" utbud.

Ser inga som helst problem med att handla kläder där, eller tex HM. Men han kan ju ta med dottern att välja lite själv :)

Gällande att hon packar allt så - du får säga till att vissa saker får hon lämna, så att hon har extra hos dig. Och ja, när hon växt ut/slitit ut kläderna hos dig får du fylla på med nytt.

Du skriver att pappan har bra ekonomi, men att du har bättre. Då förstår jag inte riktigt problemet med att minimera kostnader från din sida, bara för att du betalar underhåll (minimum dessutom). Jag förstår att du inte vill betala mer till pappan, med tanke på att ni inte kommer överens alls.. men om du har en bra ekonomi så åk o köp kläder med dottern? Och ja, man kan även dela vissa saker vid behov. Alternativet kan ju vara att barnet blir utan. Och jag fattar det om pengar inte finns, men NÄR det finns så nej, då förstår jag det inte riktigt..

Min ekonomi är bättre och jag tjänar mer än honom, men inga fantasisummor. Och dottern är inte mitt enda barn.

Har provat själv att köpa kläder på lager 157 och iallafall de plagg jag köpte hade riktigt dålig kvalite. H&M har bra kvalite i jämförelse. Men som du säger, man kan hitta fina kläder billigt, problemet är väl att han handlar utan dottern och förväntar sig sen att hon ska tycka om det han handlar när det inte alls är i hennes stil.

Jag är väl fortfarande irriterad på honom sen hon bodde hos mig på heltid. De helger hon åkte till honom skulle hon ha en packad väska med precis allt med sig, även trosor. Åkte han på semester en vecka skulle han ha avdrag från underhållet och dessutom med fickpengar till henne. Självklart kommer jag köpa kläder etc till henne, även om han inte la ut en krona extra när hon bodde hos mig. Men nu är det dottern det handlar om. Ska försöka ignorera honom helt. Dottern har ett eget bankomatkort så kan sätta in månadspeng till henne där. Tror inte han kommer ge henne någon. Han tycker man ska sätta in alla pengar på ett sparande och förstår inte att en tolvåring vill ha lite eget att röra sig med.
  • Anonym (Idioti)
    Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-15 23:18:11 följande:

Att barnet ska gå naket om kläderna inte passar, och att du kräks över vad jag skriver? Att barnet inte bestämmer och inte ska få ta med sig sina egna saker när den åker till den andra föräldern? Tror knappast att det står på FL hemsida. Förövrigt låter du precis som barnets pappa och mer än så behöver jag inte skriva. Sorgligt att ventilera sitt eget agg mot vad vet jag såhär i en tråd på familjeliv.

Man kan verkligen läsa sig fram till här att du är problemet och inte pappan. JA självklart ska en 12 åring acceptera dom kläderna hon får. Passar det inte fröken kan hon ju provat att gå utan?! Ett BARN bestämmer inte var kläderna ska köpas och vad för kläder man ska få. Det gör föräldrarna. När hon tjänar egna pengar kan hon bestämma. Det är bara DUMHETER "kläder från lager 157 som hon ogillar.." sluta curla ditt barn!

Vadå inte får ta med sina saker till den andra föräldern? Du skriver ju att hon nästan tömt en hel garderob! Och sen klagar du över det? Varför tillåter du det då!?

Ja jag kräks över att det finns föräldrar som vill betala absoluta den minsta möjliga summan för sina barn och inte vill bidra till skidkläder när den andra föräldern köpt hela resan själv. Och du kallar honom snål för att du får betala halva passet!

Väx upp! Du betalar inte pappan du betalar för DITT barn. Vilket du har ekonomiskt ansvar över oavsett var hon bor!
  • Brumma
    Anonym (Idioti) skrev 2021-02-15 23:49:45 följande:

Man kan verkligen läsa sig fram till här att du är problemet och inte pappan. JA självklart ska en 12 åring acceptera dom kläderna hon får. Passar det inte fröken kan hon ju provat att gå utan?! Ett BARN bestämmer inte var kläderna ska köpas och vad för kläder man ska få. Det gör föräldrarna. När hon tjänar egna pengar kan hon bestämma. Det är bara DUMHETER "kläder från lager 157 som hon ogillar.." sluta curla ditt barn!

Vadå inte får ta med sina saker till den andra föräldern? Du skriver ju att hon nästan tömt en hel garderob! Och sen klagar du över det? Varför tillåter du det då!?

Ja jag kräks över att det finns föräldrar som vill betala absoluta den minsta möjliga summan för sina barn och inte vill bidra till skidkläder när den andra föräldern köpt hela resan själv. Och du kallar honom snål för att du får betala halva passet!

Väx upp! Du betalar inte pappan du betalar för DITT barn. Vilket du har ekonomiskt ansvar över oavsett var hon bor!

Kräks helt ärligt ganska kraftigt över vuxna som inte inser att stil på kläder är en stor del av barnets skapande av den egna identiteten.

SJÄLVKLART måste en tolvåring själv få välja vilken stil på kläderna hen vill ha. Det föräldern kan - och bör - göra är att lära barn om ekonomi, hållbarhet, vad som är praktiskt och rimligt (varma kläder när det är kallt, svala när det är varmt, stövlar när det regnar..) osv. Att man inte kan få allt man pekar på men vara med i valet.

Just kläder (liksom frisyrer) är något barn kan få vara med och påverka redan i tidig ålder (några år gamla) utan att det gör någon skada utan låter barnet växa i sig själv istället..
  • Brumma
    Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-15 23:27:00 följande:

Min ekonomi är bättre och jag tjänar mer än honom, men inga fantasisummor. Och dottern är inte mitt enda barn.

Har provat själv att köpa kläder på lager 157 och iallafall de plagg jag köpte hade riktigt dålig kvalite. H&M har bra kvalite i jämförelse. Men som du säger, man kan hitta fina kläder billigt, problemet är väl att han handlar utan dottern och förväntar sig sen att hon ska tycka om det han handlar när det inte alls är i hennes stil.

Jag är väl fortfarande irriterad på honom sen hon bodde hos mig på heltid. De helger hon åkte till honom skulle hon ha en packad väska med precis allt med sig, även trosor. Åkte han på semester en vecka skulle han ha avdrag från underhållet och dessutom med fickpengar till henne. Självklart kommer jag köpa kläder etc till henne, även om han inte la ut en krona extra när hon bodde hos mig. Men nu är det dottern det handlar om. Ska försöka ignorera honom helt. Dottern har ett eget bankomatkort så kan sätta in månadspeng till henne där. Tror inte han kommer ge henne någon. Han tycker man ska sätta in alla pengar på ett sparande och förstår inte att en tolvåring vill ha lite eget att röra sig med.

Du får nog släppa det som varit och utgå från nu istället. Min bonusdotters mamma gjorde en massa saker vi inte tyckte var bra (behöll klöder vi skickat med o skickade för små, skickade dottern utan ytterkläder, hade dottern att ringa och "ställa in" bytet för att "mamma o jag ska på bio/gröna lund/lekplays, ringde dottern mitt på våra veckor av sommarlovet och frågade om dottern inte skulle komma hem till henne istället för mamma saknade ju henne..).

JA, vi tyckte detta var skit. MEN det är aldrig ok att "ge igen" så att det drabbar barnet. Och går man konstant och tänker "men hen gjorde ju såhär" så KOMMER det påverka barnet.

Ps. Avdrag på underhållet tycker jag är en självklarhet och det är även en rättighet om man betalar underhållsbidrag (dock inte underhållsstöd). Avdraget är lagstadgat på 1/40 per dag om man har barnet fem hela dygn i sträck eller minst sex dygn på en kalendermånad.
  • Anonym (Idioti)
    Brumma skrev 2021-02-16 08:58:58 följande:

Kräks helt ärligt ganska kraftigt över vuxna som inte inser att stil på kläder är en stor del av barnets skapande av den egna identiteten.

SJÄLVKLART måste en tolvåring själv få välja vilken stil på kläderna hen vill ha. Det föräldern kan - och bör - göra är att lära barn om ekonomi, hållbarhet, vad som är praktiskt och rimligt (varma kläder när det är kallt, svala när det är varmt, stövlar när det regnar..) osv. Att man inte kan få allt man pekar på men vara med i valet.

Just kläder (liksom frisyrer) är något barn kan få vara med och påverka redan i tidig ålder (några år gamla) utan att det gör någon skada utan låter barnet växa i sig själv istället..

Det kan man tycka men i slutänden är det förälder som bestämmer och dens ekonomi som man rättar sig efter. Anser jag att mitt barn ska ha kläder från lager 157 då får hon det och det är det som ska användas. Sin stil får hon utforska när hon tjänar egna pengar.

En 12 åring klarar sig utmärkt med basic kläder.
  • Anonym (Heltidsmamma)
    Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-15 20:31:42 följande:
    Tänk vad skönt att veta allt och ha så bra och trevliga svar till allt som du verkar ha. Hoppas du har ett toppenfint liv för övrigt också.
    Hon har ju rätt!  FK går på taxerad inkomst och struntar i om man vill eller inte. 
    Ju mer du skriver så avslöjar du hur okunnig och framför allt ogin du är. 

• Anonym (Heltidsmamma)
    Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-15 23:18:11 följande:
    Nu ska du nog sluta skriva.....
  • Brumma
    Anonym (Idioti) skrev 2021-02-16 10:56:07 följande:

Det kan man tycka men i slutänden är det förälder som bestämmer och dens ekonomi som man rättar sig efter. Anser jag att mitt barn ska ha kläder från lager 157 då får hon det och det är det som ska användas. Sin stil får hon utforska när hon tjänar egna pengar.

En 12 åring klarar sig utmärkt med basic kläder.

Som jag skrev så lär man barnet om ekonomi och att man inte får allt man pekar på. Dvs om förälderns ekonomi är hm och lager 157 så är det där man handlar - MEN att barnet får vara med och välja.

Man kan ha olika stilar på basickläder också..

Med det tänket skulle jag nog säga att man inte direkt vinner en utnämning som bra förälder. Att vara förälder handlar om betydligt mer än att klä barnet. Det handlar om att låta barn utvecklas till individ..
  • Anonym (Idioti)
    Brumma skrev 2021-02-16 14:40:40 följande:

Som jag skrev så lär man barnet om ekonomi och att man inte får allt man pekar på. Dvs om förälderns ekonomi är hm och lager 157 så är det där man handlar - MEN att barnet får vara med och välja.

Man kan ha olika stilar på basickläder också..

Med det tänket skulle jag nog säga att man inte direkt vinner en utnämning som bra förälder. Att vara förälder handlar om betydligt mer än att klä barnet. Det handlar om att låta barn utvecklas till individ..

Nu verkar dom ju inte gjort det på dom här 12 åren och då är det svårt att förstå för ett barn i den åldern. Vad jag vill komma fram till är att jag skulle också bli tokig om barnens pappa la sig i var jag köper kläder till mina barn. Jag köper där jag har råd med och han ska skita i det totalt! Vill han köpa märkeskläder så varsegod.

Barnen får vara med och bestämma inom rimliga gränser OM det finns utrymmer för det. Om inte det finns ekonomi så får dom nöja sig med enfärgade från Lager 157. Sålänge dom är hela och rena är det viktigare med hyra och mat.
  • Anonym (Förlorat)
    Anonym (Heltidsmamma) skrev 2021-02-16 12:35:14 följande:

Hon har ju rätt!  FK går på taxerad inkomst och struntar i om man vill eller inte. 

Ju mer du skriver så avslöjar du hur okunnig och framför allt ogin du är. 

Egentligen tänkte jag inte svara dig men kan inte låta bli att förundras över hur folk bara måste hoppa på trådskrivaren som från början bad om tips och råd och inte önskade en hetsk diskussion.

Givetvis förstår jag att det finns fler som är som min dotters pappa men att dessa skulle svara i tråden var kanske inte helt väntat. Klart man råkar trampa på en och annan öm tå som av någon konstig anledning blir stridslysten och ska försvara en främmande person de aldrig träffat. Men uppenbarligen finns det kvinnor som uppskattar den typen av män.
  • Anonym (Idioti)
    Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-17 21:05:27 följande:

Egentligen tänkte jag inte svara dig men kan inte låta bli att förundras över hur folk bara måste hoppa på trådskrivaren som från början bad om tips och råd och inte önskade en hetsk diskussion.

Givetvis förstår jag att det finns fler som är som min dotters pappa men att dessa skulle svara i tråden var kanske inte helt väntat. Klart man råkar trampa på en och annan öm tå som av någon konstig anledning blir stridslysten och ska försvara en främmande person de aldrig träffat. Men uppenbarligen finns det kvinnor som uppskattar den typen av män.

Du är ju verkligen ute och cyklar. Bara för att man inte håller med dig så betyder det inte att man försvar din dotters pappa. Du saknar verkligen självinsikt och verkar inte alls förstå att DU gör fel på fler punkter. Ta till dig av kritiken istället för att tro att du gör rätt. Ditt barn blir lidande för att du går och tror att endast du bestämmer "spelreglerna".
  • Anonym (Heltidsmamma)
    Anonym (Förlorat) skrev 2021-02-17 21:05:27 följande:

Du är antagligen så arg så du förstår inte vad du läser. Jag anar att du skrev tråden i syfte att få medhåll.
    Jag försvarar inte honom! Jag säger att FK enbart går på betalningsförmåga, inte vilja! 
    Du gillar inte systemet, det är är tydligt för alla som läser.
    Du tror till och med att man får "prickar" och att det kommer stå nånstans att man "inte vill" betala. 
    Sorry men du gör fortfarande bort dig! 
  • Anonym (Förlorat)
    Anonym (Idioti) skrev 2021-02-17 21:15:23 följande:

Du är ju verkligen ute och cyklar. Bara för att man inte håller med dig så betyder det inte att man försvar din dotters pappa. Du saknar verkligen självinsikt och verkar inte alls förstå att DU gör fel på fler punkter. Ta till dig av kritiken istället för att tro att du gör rätt. Ditt barn blir lidande för att du går och tror att endast du bestämmer "spelreglerna".

Du skulle kunna vara dotterns pappa som skriver, använder nedlåtande ord och försöker trycka till andra. Väldigt konfliktbenägen. Ska tala om för andra vad dom vet eller inte och att dom saknar självinsikt. Tragiskt men låter mest som en person som mår dåligt själv.

Nej, jag tar inte åt mig av kritik av någon som som skriver på det sättet du gör i ett anonymt forum. Om din önskan hade varit att komma med konkreta förslag och och du hade skrivit på ett vettigt och vänligt sätt kanske någon skulle lyssna på dig. Som du låter nu skapar du endast irritation och förstör en tråd som annars varit bra. Men gissar att det är vad som är det egentliga syftet med dina inlägg och du pratar med folk i verkliga livet så här också också? Öva på din argumentationsteknik så kommer du längre i livet.
  • Anonym (Inte läst allt)

Det du " ska" betala är underhåll antingen via fk eller direkt till pappan o då antingen " minimisumman" = den summa man som boförälder får från fk eller så räknar man ut en rimlig summa själv eller med hjälp av fkassans " beräkna underhållsbidrag" där man fyller i sina uppgifter sina egna kostnader ( och även om man har fler barn boende hos sig) och de kostander ens barn har ( här räknar man med kostnader för tex sporter) dock behöver du veta hur mycket pappan tjänar och vad boendekostnaden är ... Tjänar ni ungf samma och har ungf samma överskott så ska ni betala 50% var av barnets kostnader (- barnbidraget) Boendeföräldern förväntas skicka med ytterkläder och skor och ev sportutrustning om man ber om det ( som är enkel att teansporter mellan hemmen .. Eftersom barnet bott vv så antar jag att ni bor relativt nära varandra och barnet ska då inte behöva ha dubbelt av tex cyklar ) Vardera förälder ansvarar för kostnader i samband med semester resor DE väljer att göra med sitt barn även kostnader för ev utrustning som kommer med dessa resor ... Som i Ts exempel med skidresa.. Väljer pappan att åka på skidresa och mamman INTE åker på skidresor ,hon åker inte skidor övh. Så ska pappan stå för resa,boende,mat, liftkort,fickpengar och skidutrustning antingen egen eller hyra av..ytterkläderna KAN man dela på OM det är 1 . De vinterkläder barnet ska använda den vintern och 2. Man kommit övverns om tidigare att trots underhåll o bb dela på större inköp som just vinterkläder och sportutrustning ( en max summa för vad detta får kosta är också satt varje år Innan inhandladet) På samma sätt står mamman för alla kostnader för de resor Hon väljer att göra med barnet Barnförsäkringen skulle jag forsätta betala om jag var det minsta orolig för att det skulle missas inbetalningar Fickpengar då barnet är hos ts står ts för även om bb går till pappan( här kan man ju välja att betala en månadspeng ) Telefonabonemang bör pappan ta över..men även här ..är man orolig för att pappan inte kommer betala= man kan inte få kontakt med barnet o barnet ej kan kontakta en själv så skulle jag stå kvar på den kostnaden ( om era överskott är relativt lika så kan det faktiskt visa sig att minimum summan som man får om fk betalar ut + försäkring o telefonabonnemang+ månadspeng blir ungf det samma som om du skulle betala den högre summan du räknat ut på FK's sida )

• Anonym (this)

Som alla säger ta kontakt via Försäkringskassan och gå via dom.

Han kan inte kräva ett skit, om han försöker är det antingen bara att ryta ifrån eller hänvisa honom till FK eller ignorerar honom och strunta i hans härskartendenser

Svar på tråden Nu kommer han krävs allt