• Anonym (Avvakta?)

Köpa radhus med privatlån?

Jag tänker mer och mer på att jag vill köpa radhus, men jag har inte tillräckligt stor kontantinsats, så enda alternativet idag är att även ta ett privatlån. Det handlar om 400.000 då. Jag tänker avbetala det lånet på fem år i så fall.

Ett annat alternativ är att fortsätta bo i hyresrätt och spara vid sidan om och istället köpa om fem år. Är dock orolig att jag då kommer hamna i liknande sits, för priserna går upp hela tiden mer eller mindre.

Så hur ska jag göra, vad tycker ni?

• Svar på tråden Köpa radhus med privatlån?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 11:25:28 följande:
    Känns som jag blir missförstådd här för att jag har varit otydlig. Jag har skrivit om våra löner före skatt, för jag svarade på frågan om hur mycket jag tjänar.

Jag har alltså 35 efter skatt, sambon 25. Vi har fasta kostnader på ungefär 20 tusen. Så om sambon exempelvis ska spara 10.000 i månaden och betala 10.000 i fasta kostnader har han inte ens existensminimum då.. Vi har ett litet barn (är föräldraledig nu) och vill ha ett till. Jag har räknat på inkomstbortfall under den tiden vi är föräldralediga samt lämnat utrymme för andra kostnader, som resor exempelvis.

Vi kommer spara utifrån våra förutsättningar när båda inte är föräldralediga och det är mycket möjligt att vi når målet snabbare än fem år. Jag vill vara realistisk, men har utrymmer för att vara optimistisk. Glad 
    Jag håller med A2 om att ni skulle kunna spara 400 000 och insåg att det var före skatt. Jag och min sambo, med fasta boendekostander på ca 7000 och löner på 37 tKr före skatt/person sparar en normalbra månad 30 tKr. Då har vi inte mer än husrenoveringar, resor och ålderdom att spara till. Så er motivation (förutsatt att ni verkligen vill ha huset) bör vara högre.

Vi har 3 bilar som alla är köpta kontant (rätt billiga i inköp), äter mat som är lagad hemma (men kostar på oss bra mat), de nödvändiga försäkringarna, billig mobil och wifi hemma, hela, rena och noppfria kläder, lite pengar på intressen osv.

har ni fina leasingbilar, märkeskläder, många stremingtjänster osv kan det bli svårare 
  • Anonym (Avvakta?)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-02-17 12:00:31 följande:

Jag håller med A2 om att ni skulle kunna spara 400 000 och insåg att det var före skatt. Jag och min sambo, med fasta boendekostander på ca 7000 och löner på 37 tKr före skatt/person sparar en normalbra månad 30 tKr. Då har vi inte mer än husrenoveringar, resor och ålderdom att spara till. Så er motivation (förutsatt att ni verkligen vill ha huset) bör vara högre.

Vi har 3 bilar som alla är köpta kontant (rätt billiga i inköp), äter mat som är lagad hemma (men kostar på oss bra mat), de nödvändiga försäkringarna, billig mobil och wifi hemma, hela, rena och noppfria kläder, lite pengar på intressen osv.

har ni fina leasingbilar, märkeskläder, många stremingtjänster osv kan det bli svårare 

Vad menar du att vår motivation bör vara högre? Menar du i form av sparande?

Nej, vi har inga märkeskläder, leasing bilar eller dylikt.
  • Anonym (Avvakta?)
    Anonym (A2) skrev 2021-02-17 11:32:42 följande:

Sedan förstår jag inte, om ni tillsammans har 60 tusen ut i månaden, fasta kostnader på 20 tusen, sparar 20 tusen, då har ni 20 tusen kvar. Då lever man inte på existensminimum.  

Tycker du att vi bör spara istället för att ta privatlån?
  • Anonym (Avvakta?)
    BuoBä skrev 2021-02-17 11:55:06 följande:

Jag la in summorna i Swedbanks lånekalkylatorer för privatlån respektive bolån. Det var de jag hittade först, men det ger en fingervisning oavsett vilken bank ni har/väljer. Ni skulle enligt den uträkningen sammanlagt betala nästan 18000 i räntor och amorteringar, och sen tillkommer avgiften till BRF:en. Det låter i mina öron ganska dumt att dra på sig så stora fasta utgifter om man vet med sig att man kommer ha minskade inkomster pga föräldraledighet.

Jag har räknat på ungefär 23 tusen i månaden sammanlagt. Har tänkt spara högre för att kunna ha råd med boende sedan under föräldraledigheten. Men jag kanske bara stressar i onödan och kan vänta några år..
  • Anonym (A2)
    Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 12:32:24 följande:
    Tycker du att vi bör spara istället för att ta privatlån?
    Ja, det tycker jag. Speciellt nu när det framkommer att ni är/ska vara f-lediga. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 12:30:39 följande:
    Vad menar du att vår motivation bör vara högre? Menar du i form av sparande?

Nej, vi har inga märkeskläder, leasing bilar eller dylikt.
    Ja, er motivation bör vara högre till att spara. 

Ni
    - Vi ska köpa vårat drömhus om 2 år där vårt barn kan lära sig gå på gräsmattan.

Vi (som redan har ett sparade)
    - Trevligt att kunna resa om 20 år när vi blir pensionärer
    - Kul att kunna renovera utan att strula med lån om taket skulle börja läcka in (även fast taket är i bra skick).

Vi skulle kunna spara mer. 1 bil istället för 3, falukorv, chumlax, vitkål istället för oxfile, odlad lax och sallad på påse, alkohol, intressen osv om motivationen var högre
  • Anonym (Avvakta?)
    Anonym (A2) skrev 2021-02-17 12:34:42 följande:

Ja, det tycker jag. Speciellt nu när det framkommer att ni är/ska vara f-lediga. 

Tack! Ja, jag ska nog sluta jäkta. Sitta lugnt i båten och spara så mycket vi kan.
  • Anonym (50-taggare)
    Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 11:30:00 följande:

Ja, det lutar år bostadsrättsradhus av den anledningen. 

Kan vara klokt om ni kommer ner så pass i pris att ni slipper kontantlånet. Radhus som är BR kan dock vara ?sådär? ekonomiskt, passa er så det inte är skyhög avgift.

En variant kan vara att köpa en mindre lgh nu, spara mer och sen köpa ett riktigt radhus, med friköpt tomt om några år.
  • Anonym (Avvakta?)
    Jomenasså skrev 2021-02-17 09:04:28 följande:

Ja med en sådan hög lön är jag inte lika tveksam. Vanligtvis brukar denna fråga ställas av någon som knappt har råd att ens betala ett bottenlån.

Jag tycker du ser på boendet på fel sätt. Så länge du bor så är eventuellt värde vid försäljning helt irrelevant.

Ska ni inte bara bo några få år så är det historiskt sett stigande priser även om det har krashat några gånger. Däremot måste man ju ha råd med lånekostnaden så man inte blir tvungen att sälja när priserna är som lägst.

Hur mycket hade ni tänkt köpa för?

Sen tycker jag att nyproducerad BR kräver att man läst på riktigt ordentligt. I en BR så är ju din bostad även belånad av föreningen. Och i nyproduktioner är det ofta väldigt höga belåningar per kvadratmeter och låga avgifter. Sen efter att byggbolaget lämnat ifrån sig ägandet till BRF så brukar de flesta få höjda avgifter.

Om föreningens belåning per kvadrat innebär att din lägenhet är belånad med i närheten av eller mer än det ni tänkt låna på privatlån så hade jag inte valt ett sådant upplägg då det väldigt snabbt kan vara över 100% belåning totalt sett

Vi hade tänkt köpa för 4 miljoner.

Hmm, intressant.. Tack att du delar med dig av kunskap.
  • Anonym (Blabla)

Ok, svårt att inte ?missförstå? när du inte berättar relevant fakta från början.

Vad bra att du är stolt över att ha sparat ihop 200 000kr på två år. Du har gjort dina val och är nöjd med dem. Nu kommer du förmodligen belåna dig upp till taknocken också. Jag hoppas verkligen att det slutar bra för er. För du vill nog gärna köpa radhuset och nu vill du höra från andra att du tänker rätt. Av någon anledning hopas du hitta dem här på Familjeliv. Kanske för att de människor som finns i din fysiska emotionella närhet säger att det inte är en bra idé.

• Anonym (Avvakta?)
    Anonym (Blabla) skrev 2021-02-17 17:06:18 följande:

Ok, svårt att inte ?missförstå? när du inte berättar relevant fakta från början.

Vad bra att du är stolt över att ha sparat ihop 200 000kr på två år. Du har gjort dina val och är nöjd med dem. Nu kommer du förmodligen belåna dig upp till taknocken också. Jag hoppas verkligen att det slutar bra för er. För du vill nog gärna köpa radhuset och nu vill du höra från andra att du tänker rätt. Av någon anledning hopas du hitta dem här på Familjeliv. Kanske för att de människor som finns i din fysiska emotionella närhet säger att det inte är en bra idé.

Vilken otrevlig ton och vilket påhopp. Du hade ju så bra frågor.. förstår inte alls var detta kommer ifrån.

Tvärtemot det du säger så har folk frågat varför vi inte tar privatlån.

Och läs mitt inlägg nr 37.
  • Räkan77

Om jag var i er sits skulle jag köpa en relativt liten lägenhet, en tvås i ett bra område längre ut, som kostar max 3 miljoner. Och sen spara så mycket som möjligt under kanske två år. Sen kommer ni kunna köpa ett radhus, men då skulle jag verkligen kolla upp om det inte är mer ekonomiskt med ett friköpt radhus.

• Anonym (Visst)

Jag får väl vara den som går mot strömmen här och säga att det går alldeles utmärkt att om man har bra inkomster att ta ett privatlån för kontantinsatsen så länge det inte är för att man absolut måste hoppa på den där 7-miljonersvillan som första köp. 

Ett radhus för 4 miljoner är ju inte något som är orimligt med de inkomster ni har. Och ni har nu en hög hyra så då är det ju bättre att äga boendet och känna att man betalar till sig själva. 

Vad som är viktigt (enligt mig) är att ni verkligen amorterar hårt på privatlånet så att om allt skiter sig och ni blir tvungna att sälja utan att ha möjlighet att vänta in ett bra läge på marknaden blir sittande med lån som är högre än vad ni får vid en försäljning. 

Vi lånade till den mesta delen av kontantinsatsen på vårt hus som också kostade runt 4 miljoner. Detta då vi inte hade någon vinst på tidigare boende (p.g.a. finanskrisen) att lägga in och att vi inte hade haft möjlighet att spara mellan det vi köpte lägenheten och huset (p.g.a. först arbetslöshet, också detta pga finanskrisen, och sedan föräldraledighet). Men vi hade bra löner, amorterade 10 000 i månaden (mindre när vi var föräldralediga med nästa barn) och öppna ögon kring risken och vad som skulle hända om allt sket sig. 

Att däremot ta kontantlån för att få en total skuldsättning över öronen för att man har för höga krav på sitt boende är jag väldigt mycket emot. 

Svar på tråden Köpa radhus med privatlån?