Anonym (Avvakta?) skrev 2021-02-17 11:25:28 följande:
Känns som jag blir missförstådd här för att jag har varit otydlig. Jag har skrivit om våra löner före skatt, för jag svarade på frågan om hur mycket jag tjänar.
Jag har alltså 35 efter skatt, sambon 25. Vi har fasta kostnader på ungefär 20 tusen. Så om sambon exempelvis ska spara 10.000 i månaden och betala 10.000 i fasta kostnader har han inte ens existensminimum då.. Vi har ett litet barn (är föräldraledig nu) och vill ha ett till. Jag har räknat på inkomstbortfall under den tiden vi är föräldralediga samt lämnat utrymme för andra kostnader, som resor exempelvis.
Vi kommer spara utifrån våra förutsättningar när båda inte är föräldralediga och det är mycket möjligt att vi når målet snabbare än fem år. Jag vill vara realistisk, men har utrymmer för att vara optimistisk.
Jag håller med A2 om att ni skulle kunna spara 400 000 och insåg att det var före skatt. Jag och min sambo, med fasta boendekostander på ca 7000 och löner på 37 tKr före skatt/person sparar en normalbra månad 30 tKr. Då har vi inte mer än husrenoveringar, resor och ålderdom att spara till. Så er motivation (förutsatt att ni verkligen vill ha huset) bör vara högre.
Vi har 3 bilar som alla är köpta kontant (rätt billiga i inköp), äter mat som är lagad hemma (men kostar på oss bra mat), de nödvändiga försäkringarna, billig mobil och wifi hemma, hela, rena och noppfria kläder, lite pengar på intressen osv.
har ni fina leasingbilar, märkeskläder, många stremingtjänster osv kan det bli svårare