• Anonym (Tssss)

När man plötsligt blir miljonär..

Kanske ett jätte konstigt inlägg egentligen?

Men vad hade NI gjort om ni blev miljonärer?

Jag kan känna att jag blir lite stressad av det.

Vi har det bra nu. Tjänar över medel.

Nytt hus, ny bil.

Han 57. Jag 45. Tre barn.

Barnen får ju såklart en del.

Men vad gör man sedan?

Förhoppningsvis lever vi ju ett tag till, så spara.. men ändå hitta på roliga saker?

Vi har inte behövt spara tidigare för att tex åka på en resa eller så. Så den ?charmen? faller också bort.

Känns som ett udda inlägg, och ett väldigt angenämt ?problem?. Jag förstår det.

Så. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden När man plötsligt blir miljonär..
  • Anonym (wtf)

Om ni är två vuxna som tjänar mer än genomsnittet, varför är ni inte redan mångmiljonärer?

Vad ni borde göra om ni har ett ansvarsfullt ben i era kroppar är att köpa ett par skärgårdsöar som ni barrikaderar likt fort. För guds skull. Ni har barn. Och ni pratar om att resa och att leva upp pengarna. Man blir mörkrädd av naiviteten som speglas i denna tråden.

• Anonym (hej)
    Anonym (Glenn) skrev 2021-02-18 19:41:07 följande:
    Det står var och en fritt såklart.

Samtidigt vittnar det ju om en fantastisk brist på kreativitet om man är fri att göra precis vad som helst annat. Jag har ett bra och fritt jobb men kan nog komma på ungefär hundra andra saker som jag hellre sysslar med.
    Alltså har du inte ett så himla fantastiskt jobb? Andra kanske har det. Ett jobb medför dessutom socialt umgänge och vänner som man kanske trivs bra med på jobbet.
  • Anonym (..)
    Anonym (Glenn) skrev 2021-02-18 08:34:54 följande:

Jag talar inte om människovärde, alls. Och det handlar inte om att slå mig för bröstet med ett anonymt inlägg på ett anonymt forum.

Men det retar mig nåt jävulskt att inte ni okunniga begriper hur vårt progressiva skattesystem ser ut. Skillnaden i lön är stor, absolut, men beskattningen är allt annat än linjär.

Såhär ser det ut för mig. Anställning som chef inom en global koncern som utvecklar och tillverkar tekniskt avancerad utrustning för medicinforskning. Är civilingenjör och civilekonom med digra studielån och har ca 25 års erfarenhet. Jag ansvarar för sex produktutvecklingsteam i USA, Europa och Asien, totalt 830 medarbetare och en miljardbudget.

Brutto tjänar jag 96400:-, varav 40000, eller 42% försvinner i skatt. Min marginalskatt är 54,4%.

En undersköterska i min kommun med bruttolönen 26500:- betalar ca 6000:- eller 22% i skatt, med marginalskatt på 29,45%.

Jag betalar alltså ungefär 6,5 undersköterskeskatter varje månad. Därutöver kommer jag sannolikt aldrig söka bidrag och som grädde på moset får jag äran att betala skatt på avkastningen på den lilla klick kapital jag hunnit ackumulera sedan studierna.

Anonym (Glenn) skrev 2021-02-18 21:13:44 följande:

Jag bölar inte. Jag är fullt upptagen med att dricka upp kvällens Amarone, tillsammans med en liten ostbricka med tryffelpecorino och prosciutto. Medan jag funderar på om jag ska bada i min pengabinge före eller efter jag tvättar fötterna i årgångschampagne.

Kan bli körigt det här.

Som sagt, tycker synd om dig. Du värdesätter sådan meningslös skit rent ut sagt. Själv har jag tvättat händerna med diskmedel senaste tiden. Funkat jättebra. Kändes överflödigt att köpa handtvål. Du lever i din champange bubbla o tror att det är lyx. När lyx handlar om att ha tillgång de mest basala sakerna för sin överlevnad. Du lever bevisligen oansvarigt med utan något riktigt värde så du kan gott skatta lite mer.
  • Anonym (Sofia)

Inget särskilt. Avvaktat. Som ni. En miljon är inte mycket idag. Ett par årslöner. Skulle satsat på att minst sagt fördubbla, investera och föröka så att det kan bli mycket pengar under tiden jag avvaktar med att besluta mig vad de ska användas till bäst.

• Anonym (Avundsjuk)

Jag hade lämnat min sambo, om jag plötsligt fick massa pengar. Behöver inte ens vara nån miljon, bara så att jag kan få det att gå runt. Det är min högsta dröm för mig och mina barn.

• Jonnynilsson
    Anonym (Glenn) skrev 2021-02-18 21:13:44 följande:
    Jag bölar inte. Jag är fullt upptagen med att dricka upp kvällens Amarone, tillsammans med en liten ostbricka med tryffelpecorino och prosciutto. Medan jag funderar på om jag ska bada i min pengabinge före eller efter jag tvättar fötterna i årgångschampagne.

Kan bli körigt det här.
    Ahh en Amarone-kompis! Helgen som gick korkade vi upp en Masi Amarone Costasera från 2015. Den var sagolik med sina körsbär och chokladtoner.

Vi drack den till flamberad oxfilé med hasselbackspotatis och en sagolik rödvinssås. Och lite grönt. Allt lagat av mansbebisen i huset.

Credd till frugan dock som handlat hem en låda med lite olika Amarone-godbitar.
  • Anonym (Glenn)
    Anonym (..) skrev 2021-02-19 01:18:23 följande:

Som sagt, tycker synd om dig. Du värdesätter sådan meningslös skit rent ut sagt. Själv har jag tvättat händerna med diskmedel senaste tiden. Funkat jättebra. Kändes överflödigt att köpa handtvål. Du lever i din champange bubbla o tror att det är lyx. När lyx handlar om att ha tillgång de mest basala sakerna för sin överlevnad. Du lever bevisligen oansvarigt med utan något riktigt värde så du kan gott skatta lite mer.

Oklart varför du är så avundsjuk.

Hade du det svårt i skolan?

Inga kompisar?

Ingen partner som älskar dig?

Röstat blodrött hela livet för att dina föräldrar gjorde det?
  • Jonnynilsson
    Anonym (Glenn) skrev 2021-02-19 08:01:32 följande:
    Oklart varför du är så avundsjuk.

Hade du det svårt i skolan?

Inga kompisar?

Ingen partner som älskar dig?

Röstat blodrött hela livet för att dina föräldrar gjorde det?
    Klart man är knallröd in i döden! En gammal kompis sa att han fått sin sosseröda färg i bröstmjölken. Det gick inte att ändra på.

Alla gör vi val och det är de valen som formar framtiden för oss. Gör man sämre val blir det kanske inte så bra. HEPP!
  • Anonym (Glenn)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-19 08:11:26 följande:

Klart man är knallröd in i döden! En gammal kompis sa att han fått sin sosseröda färg i bröstmjölken. Det gick inte att ändra på.

Alla gör vi val och det är de valen som formar framtiden för oss. Gör man sämre val blir det kanske inte så bra. HEPP!

Men då är det ju orättviiiiist!

Jag vill ju inte anstränga mig eller planera för min framtid, jag vill bara att ingen annan ska ha det bättre än mig!
  • Farsanbalou
    Anonym (Uska) skrev 2021-02-18 19:49:17 följande:
    Grattis, härlig läsning! 
    Fantastiskt. Ungefär så jag hade gjort.
  • Xlr8
    Anonym (Tssss) skrev 2021-02-17 11:55:57 följande:

Kanske ett jätte konstigt inlägg egentligen?

Men vad hade NI gjort om ni blev miljonärer?

Jag kan känna att jag blir lite stressad av det.

Vi har det bra nu. Tjänar över medel.

Nytt hus, ny bil.

Han 57. Jag 45. Tre barn.

Barnen får ju såklart en del.

Men vad gör man sedan?

Förhoppningsvis lever vi ju ett tag till, så spara.. men ändå hitta på roliga saker?

Vi har inte behövt spara tidigare för att tex åka på en resa eller så. Så den ?charmen? faller också bort.

Känns som ett udda inlägg, och ett väldigt angenämt ?problem?. Jag förstår det.

Så. Vad hade ni gjort?

Jag Investerade alla pengar tills jag hittade ett hus jag ville ha. Skattar drygt bort en svensk medel lön redan innan.

Sambon tjänar en bra bit över medel.

Har väl varit ett par varv runt jorden innan och en vända till andra sidan jorden efter man fick sjusiffrigt på banken.

Spara och spara man kanske hoppat över att bränna 20-30 av förra lönen bara.

Inget har väl egentligen ändrat sig än att jag är väldigt lågt belånad, har tillgångar att klara mig 2-3år utan att jobba.

Ser seriöst inte problemet med lite pengar, du känns som en som skulle bränna alla pengar på skit och vara fattig om ett halvår.

Är på goda vägar till nästa miljon då med en ny investerings metod som ett experiment. 40k har blivit 250k på 18 månader.

Tanken är väl att skapa sig en passiv inkomst och gå i pension vid 35 eller bara jobba 2-3 dagar I veckan.
  • Anonym (h)
    Anonym (Glenn) skrev 2021-02-18 13:14:55 följande:
    Absolut, jag ?lever gott? i den bemärkelsen att det blir pengar över varje månad. Men som du kanske förstår kom det inte gratis. Och mina dagar består inte av att pilla naveln direkt. Min poäng var att det många inte förstår är att ?vi onda rika kapitalistmoderatjävlar? faktiskt både har kämpat för vårt liv, och att det faktiskt kommer en jäkla massa skatt från oss. Synd att skrämma bort oss från landet, för vem ska då betala för välfärden?
    Jo, och kämpat har även jag, och gör dagligen, i mitt arbete inom vården. Man har dock ofta olika förutsättningar, något som du inte verkar förstå.
Svar på tråden När man plötsligt blir miljonär..