• Anonym (Deppig)

Har jag en dålig lön?

Jag har aldrig haft som mål att "göra karriär" utan önskat mig ett trivsamt jobb med trivsamma kollegor och en "okej" lön (alltså inte känna sig underbetald). Jag tog examen för ett år sedan när jag var 31 och fick en ingångslön på 28.500. Vet att mitt yrkesval inte kommer göra mig förmögen och att karriärvägarna är få men just nu känner jag att min lön är väldigt fjuttig. Är jag lågavlönad? Känns inte som en lön som förtjänar 3 års universitetsutbildning utan en lön man "lätt" kan få ändå. Snart dags för lönesamtal..

• Svar på tråden Har jag en dålig lön?
  • Anonym (Förskollärare)

Inom mitt yrke är det exakt vad som erbjuds nyexaminerade om du jobbar kommunalt i min stad. Man kan få högre om man har extra kompetenser men de försöker verkligen att hålla lönerna nere. Privat kan man få ett par tusenlappar mer. I Stockholm kan man få betydligt mycket mer men värdet av den lönen dras ner med långa resvägar och höga boendekostnader.

Så det beror helt på vad för yrke man utbildat sig inom. I Sverige är det lätt att utbilda sig vilket gör att en universitetsexamen i sig inte betyder så mycket utan det är branschen man väljer som har betydelse.

• Anonym (C)
    Anonvm skrev 2021-02-20 09:34:54 följande:
    Jag börjar på allvar fundera på vad som är fel med dagens arbetsmarknad...

Jag har ett vanligt grovarbete inom industrin, inget ansvar, inga krav på utbildning, lön enligt kollektivavtal. Grundlön från dag 1= 31.500:-

Hur i hela friden kan ett yrke som kräver 3års högskola ha under 30.000:- i grundlön?

Personligen skulle jag idag inte komma på tanken att lyfta ett finger för en grundlön under 30.000
    Tja. Svaret stavas: skatter.

Lönen är lägre inom stat, kommun och regioner. Helt enkelt för att lönerna betalas med skattemedel. Men du kanske skulle föredra att skatterna höjs med 10-20% så att även offentligt anställda får vettiga löner och anställningsavtal?

Det är ju en himlans tur för hela Sverige att det finns människor som tar de offentliga jobben, trots dåliga löner och ofta usla arbetsförhållanden.
  • Anonym (Hanna)

När jag skulle välja utbildning på uni så funderade jag först på ett program som jag insåg skulle ge mig 1000:- mer i månaden än det jag redan hade trots att det var exakt samma arbetsuppgifter, så nej tack.

Skulle aldrig lägga 3 år på uni för 28.000 i månaden.

• Kjell2
    Anonym (Deppig) skrev 2021-02-20 08:05:29 följande:

Jag har aldrig haft som mål att "göra karriär" utan önskat mig ett trivsamt jobb med trivsamma kollegor och en "okej" lön (alltså inte känna sig underbetald). Jag tog examen för ett år sedan när jag var 31 och fick en ingångslön på 28.500. Vet att mitt yrkesval inte kommer göra mig förmögen och att karriärvägarna är få men just nu känner jag att min lön är väldigt fjuttig. Är jag lågavlönad? Känns inte som en lön som förtjänar 3 års universitetsutbildning utan en lön man "lätt" kan få ändå. Snart dags för lönesamtal..

Inom många akademikeryrken är det vanligt med låg/halvlåg ingångslön och sen bra löneutveckling. Det tar helt enkelt lite tid innan man är helt produktiv och visat vad man går för. Inte ovanligt att man går in med kanske 30 000 kr  och 5 år senare ligga på 40+.

En nyexad läkare får ofta kring 30 000 kr men medianlönen för läkare ligger kring 60 000 kr. Vilket, slarvig räknat, gör att man efter normal jobbutveckling bör ligga runt 60 kkr efter 10-15 år.
  • Jemp

Beror som sagt helt på vad du jobbar med. Ovanligt är det inte. Relativt många universitetsutbildningar går man tom back på totalt sett.

• Anonym (Chaffis)

Jag hade blivit besviken. Har idag 27800 och har tänkt att börja studera. Hade blivit väldigt ledsen och 3 års slit och fattigdom med ett lån att betala av hade gett mig mindre än 1000 kronor i löneökning...

• Anonym (.)
    Anonvm skrev 2021-02-20 09:34:54 följande:

Jag börjar på allvar fundera på vad som är fel med dagens arbetsmarknad...

Jag har ett vanligt grovarbete inom industrin, inget ansvar, inga krav på utbildning, lön enligt kollektivavtal. Grundlön från dag 1= 31.500:-

Hur i hela friden kan ett yrke som kräver 3års högskola ha under 30.000:- i grundlön?

Personligen skulle jag idag inte komma på tanken att lyfta ett finger för en grundlön under 30.000

Ja, man kan ju undra. Jag jobbar med biomedicinsk analys, som tur är i privat sektor. Har en masterexamen i Biokemi, 10 års erfarenhet och tjänar som du. Mitt arbete ligger till grund för tuffa beslut kring om ett potentiellt läkemedel ska ges grönt ljus eller skrotas.

De skolkamrater som jag läste BMA- utbildningen med som jobbar i offentlig sektor ligger på runt 26-27 i grundlön. Det är de som sista året slitit med att analysera alla miljoner covidtester som tillkommit. Deras löneökningar? Runt 300 kr.

Så här i efterhand önskar jag att jag valt att bli teknisk ingenjör istället.
  • Anonym (Greta)

3 års universitetsstudier, 2 år som färdig sjuksköterska, 27500 kr i lön. Skulle pluggat nåt annat såhär i efterhand, där lönen är högre och ansvaret och stressen lägre.

• Anonym (Susanne)

Det beror helt på var du jobbar med och var du bor. Om du är t ex socionom, sjuksköterska eller förskollärare och inte bor i Stockholm, så låter det ju som en rimlig lön. Men du låter inte nöjd. Vad anser du själv att du bör ha i lön?

• Anonym (Deppig)

Ja jag anser att allt under 30.000 är under all kritik för att kunna göra anspråk på att universitetsexamen ska vara nödvändig. Jag jobbar såklart inom offentlig sektor. Kan man säga vid ett lönesamtal att man vill ha minst 30.000 (motivera med universitetsexamen och jämföra hur det ska kunna motivera andra att plugga om lönen är så här dålig), och säga att om jag inte får igenom det så söker jag jobb i "den andra" kommunen? Eller blir man opopulär då?

• Anonym (Susanne)
    Anonym (Deppig) skrev 2021-02-20 16:27:09 följande:

Ja jag anser att allt under 30.000 är under all kritik för att kunna göra anspråk på att universitetsexamen ska vara nödvändig. Jag jobbar såklart inom offentlig sektor. Kan man säga vid ett lönesamtal att man vill ha minst 30.000 (motivera med universitetsexamen och jämföra hur det ska kunna motivera andra att plugga om lönen är så här dålig), och säga att om jag inte får igenom det så söker jag jobb i "den andra" kommunen? Eller blir man opopulär då?

Kom aldrig med tomma hot. Du ska vara beredd att byta jobb om du säger så. Du har en chans att påverka din lön: När du anställs. Sedan är det chefen som ensidigt sätter din lön i samband med lönerevisionen.

Enskilda chefer kan ofta inte påverka strukturella löner, t ex att befattning Y i X kommum har en ingångslön på 27-29 000 kr. Du kan däremot försöka påverka det genom att t ex engagera dig fackligt.
  • Studentpappa

Att sitta på lönesamtalet och säga att du förtjänar si och så i lön för att du har en utbildning är nog motsatsen till vad som kommer ge dig en bra utveckling. Det är din prestation som spelar roll och att du utvecklas, fokusera på det.

Att du har dyra räkningar är heller inte jobbets problem..
    Ride it like you stole it
  • Kirenaj68

Har man universitetsexamen borde man veta att det heter impopulär... Vet ju inte exakt vad du jobbar med, men 28500 i ingångslön låter inte så illa. Men gå in till chefen du och börja kräva och hota om du vill, så får du se vad vad som händer....
  • Anonym (Sara)

Fokusera på tjänsten och vilka kvalifikationer som du har som gör att just du passar så bra för tjänsten och utför jobbet på bästa sätt istället.
  • Anonym (Ll)

Om du jobbar i offentlig sektor så ja då är det inte en ovanlig ingångslön. De med lägst lön i mitt yrke (med treårig högskola) har den lönen. Du får högre lön med tiden men den sätts oftast direkt av chefen det är jättesvårt att förhandla upp sin lön individuellt. Det du kan göra är att se om det finns osakliga löneskillnader gentemot dina kollegor, löneuppgifter i kommunen är offentliga så du kan ta reda på det. Då kan man driva det fackligt. Men ligger du i nivå vad andra med din erfarenhet har så är det inte mycket att göra. Om du inte tagit på dig nya roller eller uppgifter t ex. Min erfarenhet är att för att få upp lönen måste man byta tjänst. Det är vid nyanställningar man har chans att förhandla upp lönen.

• Anonym (Ll)

Nej det är ingen bra förhandlingsteknik. Att bara motivera med universitetsexamen hjälper inte och du har ju trots allt tackat ja till den lönen när du anställdes. Din chef kan inte påverka jättemycket hur löneläget ser ut i kommunen. Och att hota med att söka andra jobb om man inte redan har ett annat jobberbjudande är aldrig bra. Du ska lyfta fram din arbetsprestation, vad du kan och gör och gärna ta fram lönestatistik osv. Att löneläget är lågt för ditt yrke är en facklig fråga som man behöver driva gemensamt.
  • Anonym (Kommunal)

Som ingångslön i den offentliga/kommunala sektorn inom arbeten där majoritieten av de anställda är kvinnor är det inte någon ovanligt låg ingångslön snarare ligger den i det högre spannet. TYVÄRR är enda sättet att höja sin lön avsevärt är att byta mellan kommuner Själv har jag också tre års högskoleutbildning, jobbat 25 år inom mitt yrke och ligger nu på 30500 DET är i det lägre spannet för mitt yrke och min erfarenhet , jag har bytt kommuner men vid fel tillfällen... Så de gånger de satsat extra på min yrkeskategori har jag antingen varit anställd i kommunen 1 år för länge eller som nu sist 1 år för lite vilket gjort att jag halkat efter i löneutvecklingen jämfört med mina jämnåriga kollegor .. Jag skulle kunna byta kommun nu och då troligen få upp min lön vesäntligt MEN idagsläget väljer jag att vara kvar då jag trivs väldigt bra på min arbetsplats både med mina kollegor och med de arbetsuppgifter jag har, jag har även fått vissa schema anpassningar pga familjeförhållanden som en ny arbetsgivare/kollegor kanske inte kan/ vill tillgodose Men visst är det SURT att ma vet att det finns många bland både släkt o vänner som " bara" har gått gymnasiet och som tjänar mycket mer då de jobbar inom traditionellt " manliga" yrken ... Att tex en byggnadsarbetare eller någon som står vid ett löpande band på en fabrik tjänar mer än en som jobbar med barn och äldre är i mitt tycke helt snett! Att ta hand om våra barn och våra äldre och våra sjuka borde ju värderas mycket högre än att tillverka något dött föremål

Svar på tråden Har jag en dålig lön?