• ElinPelin02

Behålla eller sen abort?

Detta inlägg kommer vara såå jobbigt o skriva men jag behöver råd..

Jag är 19 år (min kille 19år också), gravid i vecka 9 och har en stabil relation sen 4-5 år tillbaks.

Jag och han har verkligen inte planerat att bli gravida redan nu.. Men efter 4 aborter sen jag var 14 år, utomkvedshavandeskap som resulterade i 1 äggledare borttagen i akut operation och mindre än 1 månad senare så blev jag gravid, igen. Det känns då lite menat att jag ska ha barn nu? Haha.. (vill inte ha kommentarer om antalet aborter jag genomgått! Alla graviditeter blev till trots preventivmedel.)

Iallafall så är denna graviditet annorlunda för oss båda. Min kille har alla andra gånger varit tydlig med att han inte är redo. Vi har pratat och pratat och även haft ett hälsosamtal med barnmorska och han har sagt att denna graviditet VILL han att jag behåller, han är tillräckligt redo för att bli pappa! Jag blev såå överlycklig när jag fick höra det då jag länge velat ha barn! Så vi valde tillsammans att behålla detta.

Dock så finns det rättså många anledningar till att vi kanske ska vänta med detta.. T.ex:

- Jag ligger efter i gymnasiet. Egentligen ska jag ta studenten nu i år, men den kommer jag aldrig få uppleva då jag har 3 år kvar innan jag har nån typ av gymnasiekompetens. Går folkhögskola nu.

- Ingen av oss har ett jobb. (Dock så har jag eventuellt ett sommarjobb)

- Ingen egen lägenhet. Dock så har vi turen att få bo själva i min förälders bostadsrätt. Så det enda vi betalar i månaden är våran mat!

- Mina föräldrar skulle nog ta detta otroligt dåligt eftersom jag har så mycket kvar av skolan..

Jag vet inte hur vi ska tänka.. Jag har enda sedan jag plussat varit så peppad på att vi ska få ett barn i Oktober! Men jag börjar tvivla mer o mer på om det ens kommer gå bra? Jag är orolig för vår ekonomi och att vi inte har ett eget boende när bebisen är född.. Och jag är orolig för hur mina föräldrar kommer reagera (min mor längtar till att få ett barnbarn! Men hon förväntar sig nog det om 2-3 år, inte nu :( )

Iallafall.. Jag vill verkligen detta! Har även pratat med min kille om min oro över saker och han håller ju med om allt, och för han just nu så "spelar det ingen roll" om vi har barn nu eller om 2-3 år.

Jag vet att jag är redo för o bli mamma, jag har dem instinkterna och mina vänner ser att jag skulle bli en så bra mamma. Jag vill inget hellre än att få bli mamma! Jag är verkligen inte personen som suktar efter alkohol eller att gå ut på krogen osvosv, jag klarar mig fint utan det. Så mammalivet är något jag längtar efter! Men det är så mycket annat som sätter stopp för mig just nu och jag går snart sönder av alla tankar jag har i huvudet och all denna stress :/

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg.. Kanske bara nån/några att bolla tankar med eller helt enkelt skriva av mig och få lite "input" :(

Så jag vet inte.. Abort eller behålla? Barnet hade såklart fått ett bra liv med många människor runtom sig som har massa kärlek o ge.

Men det är vägen dit som känns jobbig just nu, och att jag ska behöva berätta detta för familjen. Även ekonomin känns lite jobbig..

(Glömde lägga till i texten att min kille tar studenten i sommar, så han ska såklart kämpa med att hitta ett jobb. Dock så kan man aldrig vara säker på att han ens får nåt nu i pandemitider)

• Svar på tråden Behålla eller sen abort?
  • Annispannis92

Beslutet måste komna från dig själv. Det kommer bli tufft utan jobb och bostad, men om du verkligen vill så tror jag säkert ni klarar det och hittar lösningar. Jag gjorde abort då jag studerade (på universitetet) och bodde i studentlägenhet, ville ha jobb åtminstone innan jag fick barn. Fick min son ett år efter att jag var färdigutbildad, vi bodde då i en minitvåa. Nu bor vi i FN trea och båda har fast jobb. Säkert kan ni också lösa allt men det kommer ta längre tid. Fundera också över er relation, är den stark och bra? Har ni bra förutsättningar för att klara av föräldraskapet tillsammans, liknande värderingar mm? Tänker att det är otroligt viktigt eftersom ni kommer behöva samarbeta minst 18 åt framöver. Lycka till!

• snoopidog

Hej, skapade ett konto här efter 1 år för att försöka hjälpa dig.
    Jag tar själv studenten iår och har läst igenom vad du skrivit.
    Du nämner att både du och din kille vill ha barn så mycket, och ni båda har sagt att ni vill behålla om det skulle bli igen, samt att du säger att du är redo för mammalivet.

I din text funderar du på abort, men de egentliga resonemangen till abort är pågrund av oro av yttre omständigheter, ex 'jag har inget jobb', 'ligger efter i skolan', 'ingen lägenhet', etc. Såna saker är vanliga och många som skaffar barn har exakt samma problem. Lyssna, du skulle kunna få ett jobb imorgon, det är ett tillfälligt problem som enkelt kan lösas, det är inte direkt en dödlig sjukdom som ligger utanför din förmåga att hantera. DU KAN ÄNDRA på situationen! Och om du nu får jobb imorgon, kommer du ändå vara mammaledig mer eller mindre den första tiden inte sant? Här räcker det med att din kille har ett jobb egentligen, och dessutom kommer du förmodligen få bidrag + att dina föräldrar förmodligen kommer hjälpa till helt ärligt. 

Du nämner också att du ligger efter i skolan och att ni inte har en lägenhet. Att ligga efter 3 år i gymnasiet kanske inte är världens bästa, men vad spelar det för roll om 5 år? Egentligen egentligen. Lägenheten löser sig, herregud många vuxna människor på 25 år bor fortfarande hemma. Lägenheten är också något som kan lösa sig på en dag, like fr. Tänk dig att det kommer en annons i tidningen imorgon på ngn som hyr ut en tvåa utanför stan, så! Jag säger inte att det är 100% rimligt men jag vill bara visa att såna här saker är lösningsbara. 

Man kan liksom inte vänta på att alla pusselbitar ska ligga perfekt innan man drar igång ett stort projekt som detta, 'jag måste ha ett jobb', 'lägenhet', 'skolan', och sen när du väl har detta kommer det finnas nya problem som 'jag har ingen bil', 'måste ha högre lön först', 'behöver flytta till en större lägenhet'...Förstår du?

Jag tycker abort är bra men som utomstående hör jag att dina argument baseras på oroligheter som egentligen inte betyder något i längden. Notera längden. Om 5 år finns inte ens dessa problem.

Låt mig ställa denna fråga till dig, och tänk efter och svara ordentligt, ok?
    Hur skulle det kännas om du inte var gravid nu?

Om det skulle kännas dåligt att inte vara gravid nu, ser du uppenbarligen fram emot detta barn och du skulle ångra en abort. Om det känns bra så känns det antagligen skönt att slippa tänka på framtiden med plugg osv, då låter det som abort är innerst inne dit dina tankar går. 

Låt mig ställa en till fråga, och tänk efter ordenligt när du svarar.
    Om du hade tid för abort imorgon, hur skulle det kännas, och vilka tankar skulle du ha?

Om tankarna går mot ångesthållet låter det som du faktiskt vill ha detta barn. Om tankarna går mot avslappnade känslor låter det som att du inte vill ha barnet. Nu förstår jag att det är svårare än så, men jag försöker få dig att föreställa situationer för att få dig att inse vad du egentligen vill innerst inne.

Det måste vara svårt för dig att fatta ett stort beslut som detta, och jag hoppas att jag hjälp dig en bit på vägen. Lycka till och svara på detta om det finns något mer jag kan göra.
    //Alicia

• Anonym (Bestämma sig)

Du vill ha barnet ,så låt det vara så.Allt annat brukar ordna på slutet.

• Anonym (Karin)

Gör som DU vill. Praktiska saker löser sig. Det går att plugga med barn, det blir bara ett annat slags liv.

• Stårschan2
    Anonym (Karin) skrev 2021-03-04 13:14:04 följande:

Gör som DU vill. Praktiska saker löser sig. Det går att plugga med barn, det blir bara ett annat slags liv.

Men om man har svårt att klara av skolan UTAN småbarn i huset, är det då inte ganska naivt att tro att "allt kommer att lösa sig"? Om TS väljer att behålla barnet i det här läget så blir det ju snarare som att tvinga hennes föräldrar att blir föräldrar igan, eftersom det är de som kommer att stå för hela det ekonomiska och praktiska ansvaret. TS har ju ingen som helt inkomst, varken skola eller jobb eller partner som har inkomst.

Jag tycker att det är oansvarigt att uppmuntra henne att behålla det, med tanke på att hennes liv är trassligt nog som det är redan nu.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (Omogen)

Eftersom du inte klarat av gymnasiet ännu (vilket du borde gjort) eller klarat av att skydda dig (tror inte på att du varit noga med preventivmedlen med tanke på utgången).Så hur ska du klara av att ta hand om ett barn? Om ett preventivmedel inte fungerar så får man ju testa annat alternativ då.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Du ja) skrev 2021-03-03 12:12:43 följande:

Att DU ville dessa saker och tycker att det är viktigt innan barn betyder inte att det är så för andra.

Nej tyvärr tänker ju inte alla som jag. TS klarar inte av skolan, hon klarar inte av att skaffa jobb, hon klarar inte av att skaffa bostad, hon klarar inte av att försörja sig själv, ja hon kan inte ens skydda sig ifrån oönskade graviditeter. Men ändå tycker du att hon verkar kapabel att ta hand om en avvav MÄNNISKA? Hur ska en person som inte ens kan ta hand om sig själv kunna ansvara för ett litet oskyldigt barn?
  • Anonym (Du ja)
    Anonym (Ida) skrev 2021-03-04 16:09:16 följande:

Nej tyvärr tänker ju inte alla som jag. TS klarar inte av skolan, hon klarar inte av att skaffa jobb, hon klarar inte av att skaffa bostad, hon klarar inte av att försörja sig själv, ja hon kan inte ens skydda sig ifrån oönskade graviditeter. Men ändå tycker du att hon verkar kapabel att ta hand om en avvav MÄNNISKA? Hur ska en person som inte ens kan ta hand om sig själv kunna ansvara för ett litet oskyldigt barn?

Jag sa inget om vad jag tycker ts ska göra, jag sa vad jag tänkte om ditt resonemang. Jag klarar inte heller av skolan eller att ha en anställning, så vi har gjort valet att jag är hemmafru samt driver mitt eget på sidan av när tiden till det finns. Har tre barn och det har gått alldeles utmärkt.
  • annabellelee

Jag hade gjort abort med de förutsättningarna. Bli färdig med studier först så att ni kan försörja barnet!

Resten spelar mindre roll, men gå ut skolan så du har det avklarat!

• Anonym (Knepigt)

Som nån skrev ovan-

Jag hade nog pratat med bm om fler aborter kommer påverka livmodern. Om du blivit skrapad i samband med abort (eller missfall) finns risk för ärrbildning som försvårar chanserna att bli gravid (Asherman syndrom) Jag gissar att många skrapningar då ökar risken för ärrbildning. Vore ju väldigt synd om det sen när du väl vill ha barn och så kan du inte få..

• korngryn
    Anonym (Knepigt) skrev 2021-03-05 19:25:37 följande:

Som nån skrev ovan-

Jag hade nog pratat med bm om fler aborter kommer påverka livmodern. Om du blivit skrapad i samband med abort (eller missfall) finns risk för ärrbildning som försvårar chanserna att bli gravid (Asherman syndrom) Jag gissar att många skrapningar då ökar risken för ärrbildning. Vore ju väldigt synd om det sen när du väl vill ha barn och så kan du inte få..

Men det gäller ju bara kirurgiska aborter. En klar majoritet av aborter är medicinska.
Svar på tråden Behålla eller sen abort?