• Anonym (Minskad sexlust i längre relationer)

Mindre sex ju längre tillsammans?

Hej,

Läste nyligen en tråd där någon skrev att "sex blir mindre intressant när man varit länge tillsammans och attraktion minskar alltid med tiden". 
    Den enda lösningen på att få ett bra sexliv var enligt skribenten att byta partner eftersom attraktion bygger på nyhetens behag och det är alltid hett med en ny partner. 

Att det är så för många tvivlar jag inte på, inte heller att man som regel har mer sex i början av en relation när man är nykär. 
    Men sedan, är det verkligen en naturlag att sex alltid blir ointressant om man håller sig till en och samma partner, och att man blir "vänner" istället? Eller är det för att man väljer sin långsiktiga partner utifrån annat än sina sexuella preferenser, och då blir det ointressant efter ett tag? 

Eller är det snarare så att det är en viss typ av sexuell läggning, att kicken i sig ligger i nyhetens behag och det är ett krav för att kunna känna attraktion och lust? 

Stereotypen är att de flesta kvinnor fungerar så medan män lättare kan hålla attraktionen uppe till sin fasta partner även i längre förhållanden, men alla fungerar ju olika... 

• Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?
  • Anonym (20+)
    Anonym (Love) skrev 2021-03-03 07:45:42 följande:

Det låter som ni har en plan och att ni får det att fungera bra som partners. Du verkar fortfarande se upp till och respektera din man. Tyvärr kan det nog i många fall vara så att man tappar lite respekt för varandra med åren och att man hamnar i ett gnällhjul där man kritiserar varandra för småsaker.

Men då har jag en teori, inte alls säkert, men jag ställer frågan. Jag tror att din man är en person att se upp till, han har pondus/bra jobb/status på något sätt som att han har drivkraft/egna intressen/tar hand om sig etc?

Jag tror att många problem i längre förhållanden handlar om att man blir lat och bekväm.

Jag ser upp till min man och vet att många andra gör det också. Dock har han inte något välbetalt jobb. Det är jag som har gjort karriär och förtjänar betydligt mer. Han har dock ett lite "macho" yrke (brandman) och är väldigt uppskattad på sin arbetsplats. Han är även otroligt duktig med allt praktiskt och mina vänner brukar kalla honom för Mac Gayver för han har alltid en lösning på alla praktiska problem. Han är definitivt inte macho till sin personlighet, men såklart vältränad på grund av sitt yrke.

Samtidigt vet jag att han är oerhört stolt över mig och den karriär jag har gjort. Vi är väldigt olika, men kompletterar varandra. Låter kanske lite väl klyschigt, men så är det bara.

Bara för att ingen skall tro att jag lever i förnekelse så måste jag ännu tillägga att vi naturligtvis har haft våra upp- och nedgångar. Vi kan bli rejält osams men vi håller stenhårt fast vid vad vår vigselpräst gav för råd åt oss. Det är okej att vara osams och till och med att gå o lägga sig osams. Det betyder dock inte att man inte älskar varandra. Så vi säger istället "godnatt skitstövel" (det var även det uttrycket vår präst använde). Låter kanske löjligt, men för oss har det fungerat.
  • Anonym (20+)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 07:46:45 följande:

Påhittighet är bra, men det kräver att båda vill, den ena partner kan vara aldrig så påhittig och skapa aldrig så många luckor men om den andra parten inte är med på noterna så spelar det ingen roll liksom. 

Hur tänker du kring skillnaden mellan partner och vän? 

Det är klart att båda måste vara med på det. Inte är jag alltid heller på humör, men jag kan "tvinga" mig till att bli det och det tar inte länge före jag sedan är kåt på riktigt. Ju oftare vi har sex desto kåtare blir jag.

Min partner är den enda jag har sex med. Vi har något tillsammans som jag inte har med någon annan. Visst är han någon jag trivs otroligt bra med och som jag alltid vill ha vid min sida, men relaterar helt enkelt inte till honom som en vän. Det är antagligen jag som är enkelspårig här med det är så jag känner.
  • Anonym (Love)
    Anonym (20+) skrev 2021-03-03 15:39:07 följande:
    Jag ser upp till min man och vet att många andra gör det också. Dock har han inte något välbetalt jobb. Det är jag som har gjort karriär och förtjänar betydligt mer. Han har dock ett lite "macho" yrke (brandman) och är väldigt uppskattad på sin arbetsplats. Han är även otroligt duktig med allt praktiskt och mina vänner brukar kalla honom för Mac Gayver för han har alltid en lösning på alla praktiska problem. Han är definitivt inte macho till sin personlighet, men såklart vältränad på grund av sitt yrke.

Samtidigt vet jag att han är oerhört stolt över mig och den karriär jag har gjort. Vi är väldigt olika, men kompletterar varandra. Låter kanske lite väl klyschigt, men så är det bara.

Bara för att ingen skall tro att jag lever i förnekelse så måste jag ännu tillägga att vi naturligtvis har haft våra upp- och nedgångar. Vi kan bli rejält osams men vi håller stenhårt fast vid vad vår vigselpräst gav för råd åt oss. Det är okej att vara osams och till och med att gå o lägga sig osams. Det betyder dock inte att man inte älskar varandra. Så vi säger istället "godnatt skitstövel" (det var även det uttrycket vår präst använde). Låter kanske löjligt, men för oss har det fungerat.
    Men då är jag inte fel ute. Att se upp till någon behöver inte alls grunda sig i att tjäna mkt, utan att vara omtyckt/uppskattad av andra, fixa/hjälpa andra osv är minst lika viktigt.

Men min grundtanke är ändå att det behöver finnas något att se upp till och vara stolt över hos sin partner. I det långa loppet, så man inte dekar ner sig, blir lat och bekväm i förhållandet... och viktigast av allt, i livet generellt. Då har man betydligt lättare att hålla gnistan vid liv.
  • Anonym (!)

Jag tycker att sexet bara blir bättre med tiden. Visst hade vi sex mer i början men särskilt bra var det ju inte. Nu över 10 år senare är det så mycket bättre. Vi har inte sex jätte ofta men när vi väl har det så är det fullständigt underbart. Vi är ganska så synkade med varandra när det kommer till sexlust. Vi har alltid massor av sex när vi är lediga tillsammans och är mer avslappnade än när vardagen bara känns som en grå transportsträcka. Så fort vi hittar på något roligt tillsammans så vaknar lusten igen. 

Jag kan helt ärligt inte tänka mig att ha sex med någon annan än min man. Jag kan inte tänka mig att någon annan man på den här planeten kan vara lite bra i sängen som min man. 

Vi lever ett lugnt barnfritt liv så kanske är det därför som vårt sexliv bara utvecklats och blivit bättre istället för att dö ut. 

• New  Dawn

Jag tror mycket det handlar om vår syn på sex där porr och romantiska filmer alltid visar väldigt mycket attraktion och självklar, stark lust, där samtal och frågor är onödiga.

När man lever ihop länge kanske man får ta det lite successivt. Bygga upp lust. Prata om sex, för att förbättra det.

Sex i början på relationen bygger mycket på attraktion, spänning och förälskelse, men jag tror man måste få sex att stå på egna ben och kunna blomma utan att det är så stark attraktion och passion helst tiden.

Sedan tror jag det är bra om man är okej med att ge varandra njutning. Då måste man inte känna att man måste bli kåt och prestera varje gång. Att ge varandra njutning tex (oralt och med händer) är en väldigt bra grej tycker jag

Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn

Jag tror mycket det handlar om vår syn på sex där porr och romantiska filmer alltid visar väldigt mycket attraktion och självklar, stark lust, där samtal och frågor är onödiga.

När man lever ihop länge kanske man får ta det lite successivt. Bygga upp lust. Prata om sex, för att förbättra det.

Sex i början på relationen bygger mycket på attraktion, spänning och förälskelse, men jag tror man måste få sex att stå på egna ben och kunna blomma utan att det är så stark attraktion och passion helst tiden.

Sedan tror jag det är bra om man är okej med att ge varandra njutning. Då måste man inte känna att man måste bli kåt och prestera varje gång. Att ge varandra njutning tex (oralt och med händer) är en väldigt bra grej tycker jag

New Dawn skrev 2021-03-03 20:50:42 följande:

Viljan att ge njutning brukar vara det första som försvinner när attraktionen avtar, så den bygger också väldigt mycket på attraktion är i alla fall min erfarenhet.
  • New  Dawn
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 21:17:37 följande:

Viljan att ge njutning brukar vara det första som försvinner när attraktionen avtar, så den bygger också väldigt mycket på attraktion är i alla fall min erfarenhet.

Det beror på vad man menar med attraktion.

När jag skriver att sex drivs av spänning och attraktion tänker jag det lite mer passionerade. Sådant som är mer tydligt i början. Att man lätt blir kåt när den andre tar på en mm.

Att ge den andre njutning, som en naturlig del av sexet gör att man kan ha närhet och viss sex även om man inte just är kåt.

Jag menar inte i relationer där känslor dött och man inte längre längtar efter varandra, eller ens vill ha sex,

Jag menar helt enkelt att sexlivet lättare hålls levande i vardagen om man gör det lättare att hitta tillfällen för sex och närhet, men då förutsätter jag att det finns kärlek. (Inte vänskaplig kärlek endast)
  • Anonym (T)

Varit tillsammans 15 år, tre barn. Har ett bra sexliv. Bättre nu. Det är dock jag kvinna som vill mest och hittar på nytt. Men när man läser sanna här trådar och annat som säger att det oftast är tvärtom och beskriver hur det ligger till så känner jag mig alltid så obekväm, som att det är nåt fel på mig som vill ha så mycket mer sex än min man. Vi har sex ett par gånger i veckan, ibland mindre. Har nog gått 6 veckor som mest efter barn. Men jag dras fortfarande till honom och han till mig bara att jag skulle vilja göra lite mer spännande saker än bara snabbisar. Det funkar det med men ibland vill jag ha mer för att känna mig tillfredsställd. Min man blir nog tillfredsställd lättare och är nöjd så typ.

• Wench85
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 21:17:37 följande:
    Intressant tanke. Viljan att ge njutning borde ju samtidigt öka när kärleken växer. Så frågan är väl om det är attraktionen som avtar, eller om det är att kärleken faktiskt inte finns där...? 

Jag kan ibland tycka att det är mer tillfredsställande och glädjande att få göra nåt gött, härligt, fint för min partner än det skulle vara att få det samma själv. Och det handlar inte bara om sex, det är kul att laga en riktigt god middag och få bjuda honom till dukat bord. Det är kul att själv få det med, men på ett annat sätt. Eller för den delen nåt trist, att typ fixa ett kaosstökigt kök medan han gör nåt annat och när han kommer hem/in och säger att jag går och diskar och kommer ut i köket och säger "men åh, har du redan fixat det? Du är bäst!" - den känslan är nästan bättre än att ligga i soffan och kolla på netflix medan han diskar ibland.

Obs, ingen jämförelse mellan att fokusera på den andras njutning och att fixa ett ostädat kök. ;) 
    Wench85 skrev 2021-03-04 15:10:05 följande:
    Intressant tanke. Viljan att ge njutning borde ju samtidigt öka när kärleken växer. Så frågan är väl om det är attraktionen som avtar, eller om det är att kärleken faktiskt inte finns där...? 

Jag kan ibland tycka att det är mer tillfredsställande och glädjande att få göra nåt gött, härligt, fint för min partner än det skulle vara att få det samma själv. Och det handlar inte bara om sex, det är kul att laga en riktigt god middag och få bjuda honom till dukat bord. Det är kul att själv få det med, men på ett annat sätt. Eller för den delen nåt trist, att typ fixa ett kaosstökigt kök medan han gör nåt annat och när han kommer hem/in och säger att jag går och diskar och kommer ut i köket och säger "men åh, har du redan fixat det? Du är bäst!" - den känslan är nästan bättre än att ligga i soffan och kolla på netflix medan han diskar ibland.

Obs, ingen jämförelse mellan att fokusera på den andras njutning och att fixa ett ostädat kök. ;) 
    Jag håller med men av någon anledning gäller det bara när det är jag själv som initierar, gillar inte att göra saker för min partner som hon ber om, om det inte är självklarheter som tillhör mitt område som cykelmek, husfix osv. 

Men när hon exempelvis ber mig massera henne (icke-sexuellt) eller göra en kopp the eller whatnot blir jag oftast lite reserverad. 
  • Wench85
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-04 15:51:10 följande:
    Jag håller med men av någon anledning gäller det bara när det är jag själv som initierar, gillar inte att göra saker för min partner som hon ber om, om det inte är självklarheter som tillhör mitt område som cykelmek, husfix osv. 

Men när hon exempelvis ber mig massera henne (icke-sexuellt) eller göra en kopp the eller whatnot blir jag oftast lite reserverad. 

Tror hela skillnaden är just att du säger saker hon ber om. Jag är precis likadan! Att göra något för någon annan för att jag vill eller kommer på det själv känns oftast underbart, att göra det på uppmaning är inte alls lika kul och kan nästan vara provocerande. Skulle min partner behöva be mig att fixa disken exempelvis skulle det nog vara med en bra anledning typ om jag är hemma och han skulle ringa och säga: "jag är på väg hem, mina föräldrar kommer över för att låna takboxen om en halvtimme, skulle du möjligen hinna fixa disken innan de kommer?"

Att direkt be min partner göra te till mig exempelvis skulle jag nog bara göra om jag låg sjuk i soffan. Varför inte göra det själv om jag vill ha?  

• New  Dawn
    Wench85 skrev 2021-03-04 15:10:05 följande:

• New  Dawn
    Wench85 skrev 2021-03-05 09:28:29 följande:

Tror hela skillnaden är just att du säger saker hon ber om. Jag är precis likadan! Att göra något för någon annan för att jag vill eller kommer på det själv känns oftast underbart, att göra det på uppmaning är inte alls lika kul och kan nästan vara provocerande. Skulle min partner behöva be mig att fixa disken exempelvis skulle det nog vara med en bra anledning typ om jag är hemma och han skulle ringa och säga: "jag är på väg hem, mina föräldrar kommer över för att låna takboxen om en halvtimme, skulle du möjligen hinna fixa disken innan de kommer?"

Att direkt be min partner göra te till mig exempelvis skulle jag nog bara göra om jag låg sjuk i soffan. Varför inte göra det själv om jag vill ha?  

Jag tycker att det handlar om vilken relation man har och hur mycket kärlek som finns. Vi har en bra relation, där vi VILL ge varandra olika saker, då funkar det även att be varandra om saker. Jag gillar när min man ber mig om att tex suga honom, men jag gillar också att han ber mig att massera honom. Dessa saker gör jag dock oftast utan att han ber om det. När det gäller annat, som att hämta kaffe, duka, handla mm tycker jag det är helt naturligt. Det gör vi båda. Jag tror sådant blir ett problem om det är väldigt ojämnställt, eller om relationen är dålig på något annat sätt. Jag tror det skulle skapa irritation om jag upplevde att min man latade sig men ändå bad mig om massa saker, men efter som vi respekterar varandra händer inte det. Ibland händer det att min man gjort mycket för mig men då vill jag ge tillbaka. Tex kan han fråga om han ska göra något med middagen, men då säger jag "du har gjort så mycket i dag så jag vill att du ska koppla av". Om det finns omtanke, kärlek och omsorg om varandra sker det ofta naturligt.
  • New  Dawn
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-04 15:51:10 följande:

Fy vad tråkigt.

Skulle inte funka att leva i en sådan relation för mig. Det låter som att det finns väldigt mycket negativ energi.
  • Anonym (man 50)
    Anonym (T) skrev 2021-03-03 22:50:09 följande:

Varit tillsammans 15 år, tre barn. Har ett bra sexliv. Bättre nu. Det är dock jag kvinna som vill mest och hittar på nytt. Men när man läser sanna här trådar och annat som säger att det oftast är tvärtom och beskriver hur det ligger till så känner jag mig alltid så obekväm, som att det är nåt fel på mig som vill ha så mycket mer sex än min man. Vi har sex ett par gånger i veckan, ibland mindre. Har nog gått 6 veckor som mest efter barn. Men jag dras fortfarande till honom och han till mig bara att jag skulle vilja göra lite mer spännande saker än bara snabbisar. Det funkar det med men ibland vill jag ha mer för att känna mig tillfredsställd. Min man blir nog tillfredsställd lättare och är nöjd så typ.

Det är inte dig det är fel på, ni verkar bara ha osynkad sexlust. För mig som är gift med en kvinna med mycket lägre sexlust så blir jag väldigt avundsjuk på din man, problemet är väl att många par helt enkelt inte är så bra synkade vad gäller sexintresse, och oftast men inte alltid är det kvinnan som har mindre lust. Det bästa tipset jag kan ge är att sätta av ordentligt med tid till varandra för sex och närhet, att bara ha en halvtimma åt gången gör att det har svårt för den riktiga lusten att vakna även om man har sex rätt ofta (ett par gånger i veckan är rätt ofta efter 15 år tillsammans!).
Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?