• Anonym (Ruth)

Är det hemskt att lämna en 18 åring ensam hemma?

Frågar för biomamman har ringt o skällt ut min sambo för att han o jag tog en hotellnatt natten mellan lördag till söndag medans dottern var ensam hemma utan tillsyn enligt henne.

Allt var bra och dottern informerades i god tid men har ringt sin mamma och gråtit över det här.

Nu har mamman krävt att dottern aldrig mer ska behöva sova själv o min sambo suckar bara o säger åt mig att det där är inget att bry sig om.

Själv blir jag förbannad o ifrågasatte hans dotter över hur hon kan ifrågasätta det. När ska du bli vuxen? Aldrig blev svaret, ni lämnar inte mig ensam hemma tills den dagen jag säger det. Är jag 40 spelar ingen roll.

Hur tänker ni andra om det här?

Har en 16 åring som är helt annorlunda så kan inte förstå sånt här.

• Svar på tråden Är det hemskt att lämna en 18 åring ensam hemma?
  • Anonym (Ruth)
    Anonym (*) skrev 2021-03-04 15:28:29 följande:

Som sagt, din sambo borde sluta ha kontakt med mamman.

JAG HÅLLER MED! Har sagt det flera gånger till honom har dessutom haft ett konstruktivt samtal med henne om att man visar lojalitet gentemot båda sina föräldrar och ibland når man fram. Sen spricker det när det blir motstånd igen.

Sen svarar han inte sitt ex 9 av 10 gångerna som hon är på o hetsar om konstiga saker men han skulle ta bort henne. Jag märker att hon suger all energi av sambon o han blir väldigt besviken o lite rädd för att dottern ska kniva honom i ryggen. Inte bokstavligt med en vanlig kniv utan metaforiskt menat, måste vara övertydlig här.
  • est alors
    Anonym (Ruth) skrev 2021-03-04 19:39:27 följande:
    JAG HÅLLER MED! Har sagt det flera gånger till honom har dessutom haft ett konstruktivt samtal med henne om att man visar lojalitet gentemot båda sina föräldrar och ibland når man fram. Sen spricker det när det blir motstånd igen.

Sen svarar han inte sitt ex 9 av 10 gångerna som hon är på o hetsar om konstiga saker men han skulle ta bort henne. Jag märker att hon suger all energi av sambon o han blir väldigt besviken o lite rädd för att dottern ska kniva honom i ryggen. Inte bokstavligt med en vanlig kniv utan metaforiskt menat, måste vara övertydlig här.
    Handlar problemet om honom och hans föregett, eller om dottern.
  • Anonym (Ruth)
    est alors skrev 2021-03-04 15:33:18 följande:

Tydligen verkar det finnas en problematik här gällande dottern och hennes föräldrar som du är eller inte är inblandad i. Är säker på att alla vuxna runt henne egentligen vet varför hon är av banan, vem som ska lösa det är en annan sak, vad vet jag.

Hon är ju uppenbarligen traumatiserad av någonting som hänt henne i/under uppväxten, vilken 18 åring vill hänga runt sin pappa och hans kvinna, man vill leva sitt liv, kan hon inte det så har hon problem som skapats av det sättet hon vuxit upp på.

Det går inte att ta ansvar för skapade problem genom att helt plötsligt ropa om varför är det så här, du, TS borde veta varför om du varit med den här mannen sedan tjejen var 12, sen om du inte vill inse det, det är en annan sak.

Du är nu trött på situationen, men ser inte ditt eget ansvar, ingen annan heller, ja så kan det gå.

Traumatiserad? Av vanliga motgångar i livet. Ska inte förringa det för vissa människor har ständigt offerkoftan på. Men hur menar du?
  • Anonym (Ruth)
    est alors skrev 2021-03-04 19:42:55 följande:

Handlar problemet om honom och hans föregett, eller om dottern.

Mamman är ett stort problem skulle jag säga. Du kan inte tänka dig det?
  • est alors
    Anonym (Ruth) skrev 2021-03-04 19:50:54 följande:
    Mamman är ett stort problem skulle jag säga. Du kan inte tänka dig det?
    Vad jag eller du kan tänka oss är ju inte det som är viktigt, uppenbarligen har ju tjejen som är 18 år och borde vara vuxen kunna klara sig själv om alla runt henne gjort jobbet, det inkluderar pappa, mamma, och även TS om hon känt personen sen hon var 12 år, och nu vill alla vuxna skylla på varandra för att hon, dottern uppenbarligen inte är helt frisk, ja, lycka till.
  • Anonym (Ruth)
    est alors skrev 2021-03-04 19:55:11 följande:

Vad jag eller du kan tänka oss är ju inte det som är viktigt, uppenbarligen har ju tjejen som är 18 år och borde vara vuxen kunna klara sig själv om alla runt henne gjort jobbet, det inkluderar pappa, mamma, och även TS om hon känt personen sen hon var 12 år, och nu vill alla vuxna skylla på varandra för att hon, dottern uppenbarligen inte är helt frisk, ja, lycka till.

Min sambo o mamman kan du skylla på men dra inte in mig i den ekvationen.

Sen blir det här nån form av omvänd diskriminering. Du o en till i den här tråden vill försvara henne men ni framställer henne som en förståndshandikappad som bör LSS as, ni tror att ni är några som är gulliga o försvarar hans barn men det är så föraktfullt.

Hade jag sagt till min sambo att vi måste göra en utredning för att hon uppenbarligen är så allvarligt sjuk så hade han blivit vansinnig på mig.
  • Anonym (Isa)
    est alors skrev 2021-03-04 15:33:18 följande:

Tydligen verkar det finnas en problematik här gällande dottern och hennes föräldrar som du är eller inte är inblandad i. Är säker på att alla vuxna runt henne egentligen vet varför hon är av banan, vem som ska lösa det är en annan sak, vad vet jag.

Hon är ju uppenbarligen traumatiserad av någonting som hänt henne i/under uppväxten, vilken 18 åring vill hänga runt sin pappa och hans kvinna, man vill leva sitt liv, kan hon inte det så har hon problem som skapats av det sättet hon vuxit upp på.

Det går inte att ta ansvar för skapade problem genom att helt plötsligt ropa om varför är det så här, du, TS borde veta varför om du varit med den här mannen sedan tjejen var 12, sen om du inte vill inse det, det är en annan sak.

Du är nu trött på situationen, men ser inte ditt eget ansvar, ingen annan heller, ja så kan det gå.

Eller så är ungen helt enkelt bara bortskämd eller curlad. Det finns faktiskt sånna "bonusbarn" också
  • est alors
    Anonym (Ruth) skrev 2021-03-04 20:03:22 följande:
    Min sambo o mamman kan du skylla på men dra inte in mig i den ekvationen.

Sen blir det här nån form av omvänd diskriminering. Du o en till i den här tråden vill försvara henne men ni framställer henne som en förståndshandikappad som bör LSS as, ni tror att ni är några som är gulliga o försvarar hans barn men det är så föraktfullt.

Hade jag sagt till min sambo att vi måste göra en utredning för att hon uppenbarligen är så allvarligt sjuk så hade han blivit vansinnig på mig.
    Du är väldigt färgad av din egen uppfattning, jag menar att alla vuxna som varit runt denna individ under hennes liv kanske hjälp till, eller inte hjälpt till att forma henne, och nu kanske priset som måste betalas kommer, bara det, inget annat.
  • est alors
    Anonym (Isa) skrev 2021-03-04 21:02:21 följande:
    Eller så är ungen helt enkelt bara bortskämd eller curlad. Det finns faktiskt sånna "bonusbarn" också
    jag är mer intresserad av hur blev "ungen" sån, skapade hon sig själv, i såfall måste jag säga "halleluja".
  • Anonym (Ruth)
    est alors skrev 2021-03-04 21:13:31 följande:

Du är väldigt färgad av din egen uppfattning, jag menar att alla vuxna som varit runt denna individ under hennes liv kanske hjälp till, eller inte hjälpt till att forma henne, och nu kanske priset som måste betalas kommer, bara det, inget annat.

Det kan du inte ta med mig isåfall utan med föräldrarna.
  • Anonym (T)
    Anonym (Ruth) skrev 2021-03-04 19:47:32 följande:
    Traumatiserad? Av vanliga motgångar i livet. Ska inte förringa det för vissa människor har ständigt offerkoftan på. Men hur menar du?
    "Ska inte förringa det för vissa människor har ständigt offerkoftan på".

Jo, det är ju precis det du gör. Förringar att vissa som har förhöjd känslighet blir skadade av sånt som andra bara borstar av sig. Men du förstår uppenbarligen inte bättre. Tydligt när man läser tråden.
  • Anonym (Ruth)
    Anonym (T) skrev 2021-03-04 22:13:33 följande:

"Ska inte förringa det för vissa människor har ständigt offerkoftan på".

Jo, det är ju precis det du gör. Förringar att vissa som har förhöjd känslighet blir skadade av sånt som andra bara borstar av sig. Men du förstår uppenbarligen inte bättre. Tydligt när man läser tråden.

Vem är det som är känslig?

Hon är inte känslig, hade hon varit det så hade hon väl inte gått ut rakryggad med ett leende på läpparna fem minuter efter hon vet att hennes mamma än en gång har bombat sms till pappa.

Du talar om känslig o den egenskapen sätter du på nån du inte känner. Känslig är det sista hon är.
  • Anonym (Ruth)

Behöver inte vara något negativt att inte vara känslig eller en känslomänniska eller hur man säger.

Är bara så förvånad över att du o flera målar upp egenskaper som ni inte har en aning om.

Vill du veta egenskaper hon har så är hon tuff, pragmatisk o dominant men känslig är hon inte.

• Anonym (LindaD)

Det är mamman som är problemet. Hade min bonus ringt sin mamma och betett sig som din bonus hade hennes mamma blivit arg. Absolut, hade hon ringt för att hon på allvar tex varit mörkrädd hade mamman tröstat och gett råd på hur man kan vara mindre rädd men allt det andra är ju trams. Och att prata umgängesveckor på en myndig person? Vi låter min bonus planera sina lov själv för han är 16 och han är ju ändå mest med kompisar och i sommar beror det ju på när och var han ska sommarjobba tex. Dessutom är han ju självgående, tvättar och lagar mat, städar undan osv.

• Anonym (Isa)
    est alors skrev 2021-03-04 21:14:59 följande:

jag är mer intresserad av hur blev "ungen" sån, skapade hon sig själv, i såfall måste jag säga "halleluja".

Troligen fick hon hjälp av sin mor eftersom modern tydligen måste lägga sig i exets liv och ringa/messa och härja. Bara att ringa och gapa om att en 18åring inte ska sova själv är ju rätt fel.
Svar på tråden Är det hemskt att lämna en 18 åring ensam hemma?