Postman skrev 2021-03-03 09:07:30 följande:
Japp det är sant, ställer man den minst 4,5 meter från gräns så behövs ingen som helst medgivande från något.
Återigen så finns ingen som helst anledning att stimma om något innan tycker jag. Inte ens om du ställde den 1 cm från din grannes tomtgräns så finns det någon anledning att springa och tjata om ett medgivande, inte innan grannen i så fall klagar (varför denne nu skulle klaga).
Minst 4,5 m ifrån tomtgräns är inte "var man vill på sin tomt".
Man "får" inte per automatik ställa närmare gränsen än så. Då behövs det jävla medgivandet. Det är det som är "får". Anser man sig inte behöva fråga om det, så gör man inte det. Vanligtvis händer inte ett mög.
Det står inte i Boverkets regler att man automatiskt "får ställa var man vill på sin tomt" utan någons medgivande.
Att stimma eller springa och tjata låter som en märklig relation till grannarna. Här brukar vi ställa en fråga lite snabbt om vi ändå står på varsin sida häcken, t ex. Har oftast gällt byggen, dock. Har aldrig behövt bli särskilt konstigt.
Men som sagt, tycker man inte att det behövs så gör man inte det, och då händer som regel inget. Kan ändå rabbla upp en drös historier om grannar som klagat på sånt. Läs lite på Byggahus-forumet om du vill se några tusen exempel.
I inlägg #11 skriver jag att det verkar som om "det är 4,5 m från tomtgräns eller grannens medgivande som gäller". Därefter håller jag med dig om att man oftast inte behöver fråga efter medgivande men menar att det inte är detsamma som "får". Du menar att jo, man "får" ställa var man vill och att inga medgivanden behövs och att detta står att läsa i Boverkets regler. Detta diskuteras i #11 - #16, bl a. Nu håller du då med om att reglerna säger att inget medgivande behövs om zigernarskiten står mer än 4,5 m ifrån? Att det ofta är onödigt att fråga någon har vi varit eniga om ifrån början.
Jag har inget mer att säga. Jag anser att man inte behöver springa runt ochfråga eller oroa sig en massa i onödan precis som du, men tolkar det jag läser.