johannaa9 skrev 2021-03-06 21:16:47 följande:
Hej! Min bonusdotter bor hos oss vv och är snart 6 år. Det är alltid hennes pappa som sköter nattningen och det brukar innebära läs-och mysstund sen får hon somna själv till ljudbokssaga. Problemet är att varje gång han ska lämna för att sova blir det alltid gråt och panik och aldrig en stillsam nattning.
Är det fler som erfarar/har erfarat detta hos era jämnåriga och hur blir man kvitt det?
(Bör tilläggas att hon bara var några månader gammal när föräldrarna delade på sig)
Jag skulle vilja ha lite mer information. Vilken typ av gråt handlar det om? Är hon rädd och får panik på riktigt så behöver hon verkligen sin pappa och då tycker jag att det bör vara en prioritet för er att försöka möta det behovet.
Handlar det mer om protester och ilska så kommer det att funka bättre att sätta gränser och distrahera med kanske en ny ljudbok eller ett nytt gosedjur. Rutiner är er vän här.
Hur ser hon själv på saken när ni pratar om det (ej vid läggdags då förstås)? Om ni ber henne komma på sätt som skulle hjälpa henne att somna mer självständigt, vad säger hon då? Skulle hon klara av att ge input på olika förslag från er sida?
Skulle det kanske funka att låta barnen dela rum ett tag? Även ett litet småsyskon kan göra mycket för att dämpa ensamhet och få henne att känna sig lugn. Dessutom skulle ni kunna ha läggningen gemensamt så att även om den tog lång tid så behöver ni bara göra det en gång.