• SexHjärtan

    Gammal katt som bajsar utanför lådan :(

    Som rubriken lyder. Har två katter från samma kull, hona och hane, innekatter hela sitt liv, steriliserade och inne på sitt 15:e år. Hankatten har sedan över ett halvår tillbaka börjat bajsa utanför lådan, och det kan vara allt från i sängar till på mattor, på golvet, hallmatta - varsomhelst utom i kattlådan. Vi har bott i samma hus i över 10 år. Kattlådan och kattmaten har varit på samma ställe hela den tiden (och avskiljt från varandra dvs inte i samma rum). Kattsanden är densamma sedan alla år samt ?lukten?. Ingen förändring alls. Katterna är barnvana dock lite reserverade mot små barn (4 barn). Senaste är född 2019, men bajseriet började över 1 år senare. Vi har inte möblerat om etc. För 4 månader sedan fick katterna till veterinären för en hälsostatus och seniorkoll, och gällande hanen såg allt bra ut och proverna var bra, litet blåsljud på hjärtat bara, dock var tandstatusen dålig :( Han hade liten varböld i munnen och hade tappat många tänder. Skulle behandla med antibiotika men stackaren blev så rädd varje gång att han kissade ner sig och mig när han skulle få tabletten i munnen (åt ej maten det lades i), och blev till slut så rädd för mig och tappade förtroendet så jag ville inte fånga honom mer för detta ändamål... Han ger sig inte alls smärtpåverkad och båda katterna är annars välmående åldringar med bra seniorfoder och lugna platser i hemmet att dra sig undan till (de sover mycket). Men katter har ju bra pokerfejs... Nu ställs jag inför ett svårt val... för visst kan smärtan kanske vara orsaken till bajseriet? Jag har köpt en kattlåda till fastän det alltid funkar med en. Jag tömmer lådan 2 ggr/dag och håller rent osv. Tänderna kommer gå på allt mellan 5000-10.000kr och försäkringen täcker ej tandvård och de pengarna finns inte. Och jag är utmattad då han bajsar överallt flera gånger i veckan... :( Och att försöka hitta nytt hem till honom vore fruktansvärt för honom då han är en så himla nervös katt och det tog år att vinna förtroendet (hemlösa som kattungar när jag hittade dem). Snälla vad gör jag? Är för övrigt världens mysigaste katt och sover bredvid mig eller delvis på mig varje natt... :(

  • Svar på tråden Gammal katt som bajsar utanför lådan :(
  • Jemp

    Vad säger veterinären?

    Jag tycker det låter som att det är dags att fundera på att låta honom att somna in. Inte främst pga bajsandet utan tänderna.

  • Dexter dot com

    Om bölden och resten av tänderna inte är åtgärdade har ju katten förmodligen väldigt ont. Finns inte pengar till att hjälpa katten bli av med smärtan så måste du ju låta katten somna in för att låta den gå och lida är ju inget alternativ.

  • SexHjärtan
    Dexter dot com skrev 2021-03-07 06:36:16 följande:
    Om bölden och resten av tänderna inte är åtgärdade har ju katten förmodligen väldigt ont. Finns inte pengar till att hjälpa katten bli av med smärtan så måste du ju låta katten somna in för att låta den gå och lida är ju inget alternativ.

    Ja men lider han? Är ju det jag är så ambivalent över... han sover mycket - som en katt oftast gör, men han får ryck och leker också, aptiten är god och oförändrad, han är gosig och han har sina rutiner som han alltid haft... buffar och kelar. Blir bara så osäker... känns som om jag vill ha en garanti på att han bajsar utanför pga smärtan/tänderna :( får fråga veterinären...
  • Dexter dot com
    SexHjärtan skrev 2021-03-07 08:24:48 följande:

    Ja men lider han? Är ju det jag är så ambivalent över... han sover mycket - som en katt oftast gör, men han får ryck och leker också, aptiten är god och oförändrad, han är gosig och han har sina rutiner som han alltid haft... buffar och kelar. Blir bara så osäker... känns som om jag vill ha en garanti på att han bajsar utanför pga smärtan/tänderna :( får fråga veterinären...
    Nån garanti kan du ju självklart inte få men tänkt dig smärtan av dåliga tänder och en obehandlad infektion i munnen vilket du naturligtvis inte kan låta katten fortsätta leva med.
  • SexHjärtan
    Dexter dot com skrev 2021-03-07 12:58:19 följande:
    Nån garanti kan du ju självklart inte få men tänkt dig smärtan av dåliga tänder och en obehandlad infektion i munnen vilket du naturligtvis inte kan låta katten fortsätta leva med.

    Har dialog med veterinären nu, så inom ett par veckor ska jag in med honom för bedömning tandstatus och ev avlivning :( Mår så dåligt :( men som du säger så måste man vara osjälvisk när det gäller djur, men fy vad det smärtar (både honom och) mig..,
  • Dexter dot com
    SexHjärtan skrev 2021-03-08 18:29:37 följande:

    Har dialog med veterinären nu, så inom ett par veckor ska jag in med honom för bedömning tandstatus och ev avlivning :( Mår så dåligt :( men som du säger så måste man vara osjälvisk när det gäller djur, men fy vad det smärtar (både honom och) mig..,
    Förstår att det är tufft men man måste vara oegoistisk och tänka på djurets bästa. Är övertygad om katten mår bättre av att somna in än gå med konstant smärta.
Svar på tråden Gammal katt som bajsar utanför lådan :(