• Anonym (Ekonomisan)

Räknas det som sparande?

Vi har ca 24000 som sätts in på gemensamma kontot och därifrån ska allt betalas.

Vi har hus, 2 bilar, 3 personer, 2 katter.

7200:- sätts över varje månad för att täcka pellets, kattutgifter, barnkläder, barnhobby, bilsaker, renovering... Jag har kännt att det är ju ett bra sparande... För ofta lågger ju pengarna kvar eller delar av det, men är ju till för att täcka upp om det behövs. Det finns 42500 på det kontot.

Men så kollar man på lyxfällan, och jag fattar inte riktigt om det räknas som ett RIKTIGT sparande?

Vi har ett konto som vi för över 350kr/mån som vi ALDRIG rör, det ska vara till om vi någon gång efter att tömt alla våra andra möjligheter ska kunna köpa mat... Har runt 8000 på det kontot nu.

Borde vi öka sparandet som vi för över 350kr till för att ha ett RIKTIGT sparande men pengar som är till för att sparas, eller räknas sparkonton som man får ta ifrån som ett sparande?

• Svar på tråden Räknas det som sparande?
  • Fontana

Nu är det ju inte Lyxfällan som avgör vad som är "sparande" eller inte. Och alla som de besöker går ju back ekonomiskt varje månad.

Förr i tiden fick man ju ränta på sparade pengar - högre ränta ju längre man ville binda pengarna. Nu får man väl ingen ränta alls även på så kallade Sparkonton.

Kanske skulle man kunna kalla kontot med 7200 kronor för buffert (eller buffertsparande) och kontot med 350 kronor för Sparande (eller långsiktigt sparande).

Ni gör ju som ni själva vill. Huvudsaken är ju att ni har pengar att ta av när det behövs. Men kolla gärna upp räntesatser osv. på de olika kontona.

• Törstiga tuppen

Det är klart att det räknas som ett sparande. Däremot borde ni försöka spara lite mer om ni har utrymme. 50000 är väldigt lite när man har hus och bilar.

• neverpreggo

Väldigt förvirrande. Ni har ju ett sparande.

• Aliona

Jag skulle inte räkna det som sparande om det är pengar ni sätter av till konsumtion och tänker att ni ska använda inom snart framtid, vilka de utgifter du räknar upp verkar vara. Sen gör ni ju inte av med dem, och då blir det ju sparande.

I er sits skulle jag med jämna mellanrum tömma det kontot som ni för över 7500 kr till, och sätta dem i riktigt sparande. Tex, har ni inte använt pengarna inom 3 eller 6 månader, så låt det gå över till sparande. Vi gör på liknande sätt för pengar som läggs undan till nöje och resor. Det som är över när året är slut flyttas till sparande.

Utöver det långsiktiga sparandet bör ni ha en buffert på ca en månadslön per person för oförutsedda utgifter.

• BuoBä

Sparande är ju liksom alla pengar man har över i slutet på månaden, oavsett vilket konto de står på. Sen kanske man vill ha lite olika typer av sparande, beroende på personlighet och var man är i livet. Det viktigaste är att ha en buffert, för månader med extra många räkningar, oplanerade reparationer, tandläkaren mm. Det låter det som ni har på transaktionskontot. Kan ni låta bli att nalla i onödan kan de lika gärna stå där som någon annan stans.

Sen är det inte dumt med ett "kriskonto", som ni också har. Hur mycket man vill ha där varierar. Ni vill ha till mat i en nödsituation. Jag vill kunna klara alla räkningar i 3 månader ifall jag av någon anledning blir helt utan inkomst (långsam A-kassa tex).

Sparar man mer långsiktigt, tex till barnens körkort eller guldkant efter pensionen, så vill man troligen ha de pengarna i en fond eftersom det på sikt i alla fall historiskt har gett mycket bättre avkastning än ett sparkonto. Men det är överkurs tills man har sina buffertar.

• Anonym (Ekonomisan)

Tack för input:arna...

Har kikat runt lite också och det verkar som experterna vill att man sparar 10% av lönen: 2400:- i vårat fall.

Och att man bör ha 2-3 månadslöner lättåtkommligt som ni sa.

Så det får väl vara mitt nya mål... Blir tight, men skoj...

Svar på tråden Räknas det som sparande?