• Moisen1122

    Läkemedelsberoende hjälp!!!!

    Vet inte om någon kommer hitta och läsa detta men om någon gör det blir jag otroligt glad! Jag har en person i min närmaste familj som ätit starka morfinpreparat mot diverse olika krämpor under 10 års tid som hen fått utskrivet av läkare. Hen har besämt sig för att sluta ett antal gånger men inte klarat det och får inget stöd alls av sjukvården. Nu är vi där ige och så illa dom det är nu har det nog aldrig varit. Abstinensbesvären är helt otroligt grova och hen har varit utan morfin i 2/3 dagar nu. Hen kan absolut inte sova det är helt omöjligt för hen är så uppstressad och har så mycket ångest samt alla andra abstinens besvär. Hur lång tid tar det i regel att bli av med det värsta abstinensbesvären? (Sömntabletter fungerar inte heller mot sömnen) Snälla hjälp!!!

  • Svar på tråden Läkemedelsberoende hjälp!!!!
  • 8airam8

    Hjälp din vän att uppsöka akutmottagning.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Moisen1122

    Hen var på psykakuten för några dagar sedan men åkte hem för hen inte fick någon hjälp och vägtar åka tillbaka för att dom inte förstår hen och inte kan hjälpa på det sett hen vill. Hen är otroligt envis när det gäller sånt och har sedan tidigare väldigt dåliga erfarenheter av sjukvården. Hen vill åka tillbaka om hen får komma in på samma avdelning som innan men vi ringde dit och det gick inte sa dom då måste hen va på intaget försr och det orkar hen inte. Är så rädd för att hen ska skada sig och hen säger att hen gärna hade dött för att slippa fetta.

  • Moisen1122

    Kan tillägga att personen i fråga är en av mina föräldrar också vilket gör det hela ännu lite värre

  • Kexsmula

    Har din vän varit beroende så länge av starka morfintabletter är nog den enda utvägen ty börja på en substitutionsmottagning. Där får man en medicin som lurar opiatreceptorerna i hjärnan att de är fulla trots att de inte är det. Man blir inte påverkad av medicinen och blir precis som vanligt - dvs frisk. Att sluta med starka opiater är ett rent helvete, inte ens de som för hjälp med nedtrappning genom vården brukar lyckas. Slutar man tvärt får man myrkrypningsr i benen och kan inte sova, man spyr och skiter samtidigt och pendlar mellan att frysa och svettas. De fysiska symptomen brukar försvinna efter ca 2 veckor, men efter dem kommer man känna att precis allt är nattsvart och får den värsta depressionen man kan tänka sig som varar ungefär ett år. Det går inte att sköta varken arbete eller hushåll och inget är kul.

    Jag rekommenderar faktiskt LARO-behandling trots att det fått oförkänt dåligt rykte. Buprenorfin räddade mitt liv och idag har jag en jättefin familj, två underbara pojkar, tack vare min medicin.

  • Moisen1122

    Tack så mycket för ditt svar!! Ska googla runt lite på det du nämnde och nämna det får hen. Dock är hen väldigt svår att nå för tillfälligt då hen är så upprörd och arg. Det som är mest problematiskt just nu är att hen inte kan sova och börjar hallucinera saker i omgångar men vägrar åka in då hen gjort det tidigare men inte fått hjälp. Finns det nåntint överhuvudtaget man kan göra för att komma till ro och få sova eller är det bara att vänta ut den jävla abstinensen?

  • gråfågel

    Abstinensen är värst dag tre och dag fyra, sedan brukar det gradvis bli lättare, efter en vecka är det mesta av abstinensen från morfin psykisk. Och det stämmer inte att man alltid måste till LARO för att "bli bra", jag har själv haft ett beroende av opiater och jag slutade på egen hand med hjälp av en vän, och det var 12 år sedan. Så det kan visst gå, även om det är svårt.

  • gråfågel

    Beroendecentrums akut på närmsta sjukhus kan vara en bättre idé än vanliga akuten. Ring dem och be om råd.

  • gråfågel

    För sömn, nozinan hjälpte mig att somna, varma bad eller bastu om det finns kan hjälpa. Immodium för magen. 

    Jag använde även benso första dagarna, men då ska man ju ha tillgång, samt vara säker på att inte bli beroende av det istället. 

  • Lilant
    Moisen1122 skrev 2021-03-25 02:11:35 följande:

    Hen mår verkligen så dåligt just nu så hen hellre tar livet av sig än att må såhär


    Då ringer du polisen, dom kommer å hämtar och personen blir tvångsinlagd... det är nog det ända du kan göra annars kommer nog personen ta sitt liv. Sen ska man aldrig sluta tvärt med narkotikaklassade läkemedel kan gå illa
  • Kexsmula
    Moisen1122 skrev 2021-03-25 02:11:35 följande:

    Hen mår verkligen så dåligt just nu så hen hellre tar livet av sig än att må såhär


    Du måste försöka övertala honom att ringa runt till olika substitutionsmottagningar/LARO-mottagningar ASAP! Ring tillsammans med honom om han tycker det känns jobbigt. Kötiden kan variera allt från att man får komma in i princip direkt till över ett halvår. Jag känner så väl igen mig hur han mår. Det är värt att välja en mottagning i närliggande region om kötiden är kortare och han får behandling bums! Det är extremt få som klarar av att sluta cold turkey eller genom nedtrappning. Ring inte polisen, de kan inte hjälpa honom.

    Kram!
  • Lilant
    Kexsmula skrev 2021-03-25 10:29:39 följande:

    Du måste försöka övertala honom att ringa runt till olika substitutionsmottagningar/LARO-mottagningar ASAP! Ring tillsammans med honom om han tycker det känns jobbigt. Kötiden kan variera allt från att man får komma in i princip direkt till över ett halvår. Jag känner så väl igen mig hur han mår. Det är värt att välja en mottagning i närliggande region om kötiden är kortare och han får behandling bums! Det är extremt få som klarar av att sluta cold turkey eller genom nedtrappning. Ring inte polisen, de kan inte hjälpa honom.

    Kram!


    Jo de hjälper honom genom att ta honom till psykakuten där han blir tvånginlagd att sitta å ringa runt Hur tänker du det ska hjälpa när personen vägrar att åka någonstans då finns det bara två val tvångsvård eller döden
  • Moisen1122

    Tack så hemskt mycket för alla svar ni är till stor hjälp!! Problemet är bara att han vägrar att bli tvångsinlagd och säger att om vi ringer polisen då tar han hellre livet av sig. Han har haft vårdintyg innan och vill absolut inte ha det igen. Det blir bara en enorm ond cirkel av allting i nuläget. Han har varit utan morfin sedan i måndags och idag är det torsdag så det är runt 4 dagar nu men han säger själv att de inte är abstinensen som är störst problem utan att han inte kan sova överhuvudtaget. Han kan verkligen inte komma till ro, vrider och vänder sig hela tiden och lider av enorm sömnbrist. Han har säkert bara sovit 3h under 4 dygn nu. Är så rädd för att han ska få psykos eller liknande pga sömnbristen just nu.

  • Moisen1122

    Han har fått sobirl utskrivet av sin läkare för han brukar kunna sova på det, dock så kan man ju bli beroende av det med tyvärr

  • Moisen1122

    Han har försökt ett flertal gånger att trappa ned men det går inte, slutar bara med att han blir utan medicin några dagar och sen står han inte ut längre och börjar med morfinet igen.

    Han fick ju somsagt sobril utskrivet som han brukar bli lugn av men det fungerar inte heller. Sömnbristen blir bara värre och värre.

  • Kexsmula
    Moisen1122 skrev 2021-03-25 19:20:19 följande:

    Han har försökt ett flertal gånger att trappa ned men det går inte, slutar bara med att han blir utan medicin några dagar och sen står han inte ut längre och börjar med morfinet igen.

    Han fick ju somsagt sobril utskrivet som han brukar bli lugn av men det fungerar inte heller. Sömnbristen blir bara värre och värre.


    Som sagt, det är väldigt få människor som lyckas sluta med så starka opioidpreparat, visst finns det enstaka fall som lyckas trappa ner om det inte gått så lång tid sedan de började och hållit ner dosen rejält och ännu färre lyckas sluta cold turkey. Tycker fortfarande verkligen att dubble peppa honom att söka till en LARO-mottagning, hans livskvalitet kommer öka ENORMT och han kommer kunna leva ett normalt liv.
  • gråfågel
    Moisen1122 skrev 2021-03-25 15:16:53 följande:

    Han har fått sobirl utskrivet av sin läkare för han brukar kunna sova på det, dock så kan man ju bli beroende av det med tyvärr


    Hur har det gått? Något starkare än sobril hade nog varit bra. Minst stesolid.

    Om inte kanske lite alkohol. Vet att det är okonventionellt, men ändå bättre än att känna att man vill dö.

    Nozinan är ingen rolig medicin men den däckar en.

    Lyrica eller gabapentin kan vara bra i ca 3 dagar vid avgiftning också, men absolut inte mer än 3 dagar.
  • Kexsmula
    gråfågel skrev 2021-03-26 17:39:24 följande:

    Hur har det gått? Något starkare än sobril hade nog varit bra. Minst stesolid.

    Om inte kanske lite alkohol. Vet att det är okonventionellt, men ändå bättre än att känna att man vill dö.

    Nozinan är ingen rolig medicin men den däckar en.

    Lyrica eller gabapentin kan vara bra i ca 3 dagar vid avgiftning också, men absolut inte mer än 3 dagar.


    Alkohol är bland det sämsta man kan ta vid abstinens, det hjälper inte ett dugg och det gör det till och med värre. Sobril är precis som du skriver för milt att sova på - i synnerhet vid abstinens. Xanor har jag använt vid opiatabstinens för att kunna sova och det är det enda som hjälpt någorlunda, men att sluta helt med starka opioider funkar inte för de flesta.
Svar på tråden Läkemedelsberoende hjälp!!!!