• Anonym (Kan man?)

Kan två stå på ett lån, men bara en äga bostaden?

Jag och maken letar bostadsrätt till oss nu då mina barn är vuxna och har flyttat.

Han har två barn, ett vuxet som bor själv där han växte upp med sin mamma och en yngre som pga funktionsvariation bor heltid hos sin mamma och har dagumgänge med sin pappa.

Vi funderar därför på att jag ensam ska äga bostaden (för att undvika ev tjafs om han dör före mig) men båda måste stå på lånet iom att vi är gifta.

Kan vi, med hjälp av jurist, skriva att jag dock är ensam ägare?

• Svar på tråden Kan två stå på ett lån, men bara en äga bostaden?
  • Anonym (Kan man?)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-27 18:18:01 följande:

Då köper ni ett hus du har råd att bo i själv. Nu vill ni köpa ett hus du inte har råd med själv. 

Vill ha bostadsrätt förvisso men här kostar en etta på knappa 30 kvm runt miljonen. Vi behöver större bostad.
  • Anonym (Kan man?)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-27 18:21:31 följande:

Det tror jag inte stämmer. Han har ju en egen inkomst,  så varför ska du försörja honom? Är det inte så att banken säger nej, för att du inte har råd att köpa huset själv?

Nej, jag pratade med banken och sa att jag ensam ville äga bostaden pga särkullbarn. Då svarade han att då kommer de att räkna med att jag försörjer maken. De visste inte min lön eller så då.

Jag talade om att han har sin egen lön men om han inte står med på lånet räknar de med att jag är ensam försörjare av hushållet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kan man?) skrev 2021-03-27 19:21:08 följande:
    Vill ha bostadsrätt förvisso men här kostar en etta på knappa 30 kvm runt miljonen. Vi behöver större bostad.
    Så hur mkt kostar en lägenhet då, 5miljoner?

Har du tillräcklig lön för att få så stort lån själv, om du skulle köpa den som ensamstående?
  • Törstiga tuppen

Har du råd att köpa lägenhet själv med 30? i lön? Är det värt att stå för alla kostnader för att förhindra att hans barn får ärva, när ni istället kan skaffa en livförsäkring. Spelar det någon roll om du betalar hela lägenheten nu, eller hälften nu och hälften vid skilsmässa?

• Anonym (Kan man?)
    Anonym (Anna) skrev 2021-03-27 19:29:51 följande:
    Så hur mkt kostar en lägenhet då, 5miljoner?

Har du tillräcklig lön för att få så stort lån själv, om du skulle köpa den som ensamstående?

Nej, mellan ca 1.5 - 2 miljoner skulle jag tippa att det landar på. Ja, jag skulle få lån på den summan själv om jag inte vore gift. Jag kommer att få 200 000 kr till kontantinsatsen av mina föräldrar då mina andra syskon har fått det. Sen har jag själv ca 100 000 kr sparat på mitt eget konto. 

Jag har inte velat köpa bostad tidigare. Men hyrorna börjar gå upp så mycket att det blir betydligt billigare att äga. Bor nu i en fyra som kostar närmare 10 000 kr i hyra med två parkeringar. Några treor här i området att byta till finns inte, vi har försökt och vi vill ha en trea för att kunna ha ett kombinerat gäst- och hobbyrum. 

De treor som finns att hyra här på orten är de där som ägs av amerikanska bolag som 'renoverar' lgh så fort någon har flyttat och de kostar 10800 kr. Så vi hyr billigt i jämförelse. 

• Anonym (Kan man?)
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-27 19:30:49 följande:

Har du råd att köpa lägenhet själv med 30? i lön? Är det värt att stå för alla kostnader för att förhindra att hans barn får ärva, när ni istället kan skaffa en livförsäkring. Spelar det någon roll om du betalar hela lägenheten nu, eller hälften nu och hälften vid skilsmässa?

Det handlar inte om att de inte ska få ärva. De får ärva sin pappa, men jag vill inte riskera att stå där med kanske bara pension och behöva betala barnen för pappans del. Jag kanske inte får lån till det då och kanske inte har tillräckligt sparat. 

Barnen har dessutom egna sparkonton som vi sparar på. Den äldsta har liksom mina fått sina pengar, den yngsta får vänta tills hen blir 18. 

Jag föreslog som sagt livförsäkring, men min man sa nej. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Kan man?) skrev 2021-03-27 23:14:54 följande:

Det handlar inte om att de inte ska få ärva. De får ärva sin pappa, men jag vill inte riskera att stå där med kanske bara pension och behöva betala barnen för pappans del. Jag kanske inte får lån till det då och kanske inte har tillräckligt sparat. 

Barnen har dessutom egna sparkonton som vi sparar på. Den äldsta har liksom mina fått sina pengar, den yngsta får vänta tills hen blir 18. 

Jag föreslog som sagt livförsäkring, men min man sa nej. 

Vad menar du? Det är klart att det handlar om att de inte ska få ärva det de skulle få ärva annars enligt lag. Du vill inskränka deras rätt till att ärva pappan.
    Det kan göras med äktenskapsförord och testamente. 

Jo, kanske blir det så att du får endast pension, maken dör, och du måste lösa ut barnen. Och du har inte råd till det. Då måste du sälja bostaden för att ge barnen det de måste få. Så är det.

Deras sparkonton har inget att göra med detta. Du vill försöka kringgå lagen för att försöka få pengar från din make när han dör, som egentligen enligt lag ska gå till hans barn.  
  • Anonym (Boka jurist)

Boka jurist. Det är värt det för att få hjälp med att förstå alternativen och få rätt papper skrivna.

• Anonym (-)

Varför säger mannen nej till livförsäkring?

• Törstiga tuppen

Köper du en lägenhet för 2 miljoner med din lön, måste du amortera 3% och jag gissar att den inte får ha hög avgift. Du skriver att ni ska dela på ränta och drift. Hur ska ni göra med avgiften? Varför behöver inte din man någon säkerhet om du dör före honom?

• Anonym (Va?)
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-27 15:16:37 följande:

Då får du köpa bostaden själv och skriva den som enskild egendom. Det är det enda sättet. Din man kan naturligtvis inte få bolån utan att äga en bostad.

Jodå, min bästa vän och hennes partner köpte ett hus som partnerns stod som ensam ägare på, båda stod på lånet.

Jag kommer inte diskutera det vidare då jag med 100% säkerhet vet att det är så.
  • Anonym (Låntagare)

Våra barn äger en lägenhet som är pantsatt som säkerhet för lån som min man och jag står på. Om du pantsätter och belånar din lägenhet och din man är medlåntagare är det bättre för banken. Dubbar ändå ingen rätt att sälja utan att lösa löner så din man kan inte bli blåst.

Varför går du inte till banken och frågar?

• Anonym (Kan man?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-03-27 23:54:24 följande:
    Vad menar du? Det är klart att det handlar om att de inte ska få ärva det de skulle få ärva annars enligt lag. Du vill inskränka deras rätt till att ärva pappan.

Jo, kanske blir det så att du får endast pension, maken dör, och du måste lösa ut barnen. Och du har inte råd till det. Då måste du sälja bostaden för att ge barnen det de måste få. Så är det.

Deras sparkonton har inget att göra med detta. Du vill försöka kringgå lagen för att försöka få pengar från din make när han dör, som egentligen enligt lag ska gå till hans barn.  
    Tro vad du vill. Det är inte syftet, därav att pappan inte ska betala mer än drift och ränta. För att han inte ska betala mer för ett boende som blir mitt. 
  • Anonym (Kan man?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-03-27 23:54:24 följande:

Tro vad du vill. Det är inte syftet, därav att pappan inte ska betala mer än drift och ränta. För att han inte ska betala mer för ett boende som blir mitt.

• Anonym (Kan man?)
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-28 12:13:30 följande:

Köper du en lägenhet för 2 miljoner med din lön, måste du amortera 3% och jag gissar att den inte får ha hög avgift. Du skriver att ni ska dela på ränta och drift. Hur ska ni göra med avgiften? Varför behöver inte din man någon säkerhet om du dör före honom?

Jag kommer att ha 300 000 i kontantinsats. Avgiften räknade jag som drift. Min man kommer att ärva sin pappa och om jag dör före min man får han isf en del pengar i förskott. 
  • Törstiga tuppen
    Anonym (Kan man?) skrev 2021-03-28 16:24:11 följande:
    Jag kommer att ha 300 000 i kontantinsats. Avgiften räknade jag som drift. Min man kommer att ärva sin pappa och om jag dör före min man får han isf en del pengar i förskott. 
    Lägger du 300 kontant på en lägenhet för 2 mkr blir amorteringen fortfarande 3% då 1,7 mkr överstiger 4,5% av din årsinkomst. Du behöver amortera över 4000/ mån och du ska stå för alla renoveringar. Jag förstår inte varför. Om ni planerar ett liv ihop känns det rimligare att lösa ut din man den dag det behövs. Om ni lever ihop i 20 år så blir din månadskostnad mycket högre än din mans under alla år. Dessutom går din man miste om all värdeökning under alla år. Er lösning känns som en dålig affär för alla.
  • Anonym (Kan man?)
    Törstiga tuppen skrev 2021-03-28 16:59:46 följande:
    Lägger du 300 kontant på en lägenhet för 2 mkr blir amorteringen fortfarande 3% då 1,7 mkr överstiger 4,5% av din årsinkomst. Du behöver amortera över 4000/ mån och du ska stå för alla renoveringar. Jag förstår inte varför. Om ni planerar ett liv ihop känns det rimligare att lösa ut din man den dag det behövs. Om ni lever ihop i 20 år så blir din månadskostnad mycket högre än din mans under alla år. Dessutom går din man miste om all värdeökning under alla år. Er lösning känns som en dålig affär för alla.

Bostaden vi tittade på ligger ute för 1.5. Den har legat ute länge så det går antagligen att pruta på den också. 
    Avgiften är låg och renoveringsbehovet är lite ny färg. 

Oavsett, det, jag vill inte ha något tjafs helt enkelt. Dålig affär eller inte. 

• Anonym (-)
    Anonym (Kan man?) skrev 2021-03-28 19:28:22 följande:

Bostaden vi tittade på ligger ute för 1.5. Den har legat ute länge så det går antagligen att pruta på den också. 
    Avgiften är låg och renoveringsbehovet är lite ny färg. 

Oavsett, det, jag vill inte ha något tjafs helt enkelt. Dålig affär eller inte. 

Med "tjafs" menar du "jag vill inte att hans barn skall få något av huset.
    Som sagt, en livförsäkring skulle vara bra i detta läge. Du har fortfarande inte svarat på varför han säger nej till detta.
  • Anonym (H)

Larvigt med arv-tjafs här i tråden. Pappan gör vad han vill med sina pengar. Om han vill att hans fru ska kunna behålla sitt hem när han dör så får han göra så.

• Anonym (Mjau)

Nja, för bostadslån så är bostaden säkerhet. Så då får mannen ta en blancolån på sin lånedel. Det är ofta dyrt lån.

Då kan bostaden bli din enskilda egendom om ni skriver äktenskapsförord.

Då är det smartare att ni skriver testamente att särkullbarnen endast har rätt till sin laglott samt att ni tecknar livförsäkring på din man med dig som förmånstagare så att du kan lösa ut hans barn om han avlider först.

Svar på tråden Kan två stå på ett lån, men bara en äga bostaden?