• Anonym (Viktigt!)

Ni som går över tiden! Risk för att barnet dör i magen!

Att gå över tiden innebär alltså en ökad risk för intrauterin fosterdöd! I de flesta länder har man igångsättningen tidigare pga det men Sverige släpar efter. Du måste alltså ta eget ansvar här..

https://stillbirth.se/induktion-av-forlossning/

• Svar på tråden Ni som går över tiden! Risk för att barnet dör i magen!
  • Anonym (Viktigt!)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-01 15:41:50 följande:
    Så de som har annan åsikt som dig är "puckon". Vilken fantastisk argumentation från din sida! Så välunderbyggt, så sakligt, sådan insikt i vetenskaplig metodik!
    Eftersom jag redan läst på så mycket om ämnet behöver jag inga förklaringar av sk experter som enbart vill påverka resurskrävande åtgärder.

Jag rekommenderar sig att läsa på innan du kommer med dina ?sakliga? motargument. Anledningen till att jag startade tråden var för att informera blivande föräldrar om fakta inte för att tjafsa med puckon på fl..
  • Anonym (Viktigt!)

Jag är alltså inte intresserad av ?åsikter? om ämnet utan går efter bevisad fakta.

• Embla twopointoh
    Anonym (Viktigt!) skrev 2021-04-01 16:51:25 följande:
    Eftersom jag redan läst på så mycket om ämnet behöver jag inga förklaringar av sk experter som enbart vill påverka resurskrävande åtgärder.

Jag rekommenderar sig att läsa på innan du kommer med dina ?sakliga? motargument. Anledningen till att jag startade tråden var för att informera blivande föräldrar om fakta inte för att tjafsa med puckon på fl..
    Anonym (Viktigt!) skrev 2021-04-01 16:53:18 följande:

Jag är alltså inte intresserad av ?åsikter? om ämnet utan går efter bevisad fakta.

Eftersom du nu är så påläst på ämnet att du kan avfärda andra läkare/forskare som okunniga kanske du skulle gå en kurs eller två om vetenskaplig metodik medan du nu ändå läser på? Släng in en kurs om argumentation och logik också.

• Anonym (Viktigt!)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-01 17:00:05 följande:
    Anonym (Viktigt!) skrev 2021-04-01 16:53:18 följande:

Eftersom du nu är så påläst på ämnet att du kan avfärda andra läkare/forskare som okunniga kanske du skulle gå en kurs eller två om vetenskaplig metodik medan du nu ändå läser på? Släng in en kurs om argumentation och logik också.

Säger den som tar upp åsikter som sakliga argument och vetenskaplig metodik..

Tror du att så många andra länder ändrat sina riktlinjer för skojs skull?
    Jag hade inte startat den här tråden om det inte var vetenskapligt bevisat. Att Sverige ska vara sist på bollen har ingenting med vetenskap att göra. 

Det är det sista svaret du får från mig för du har hittills inte kommit med något vettigt öht.

• Anonym (Japp)
    Anonym (Viktigt!) skrev 2021-04-01 17:11:21 följande:

Säger den som tar upp åsikter som sakliga argument och vetenskaplig metodik..

Tror du att så många andra länder ändrat sina riktlinjer för skojs skull?

Jag hade inte startat den här tråden om det inte var vetenskapligt bevisat. Att Sverige ska vara sist på bollen har ingenting med vetenskap att göra. 

Det är det sista svaret du får från mig för du har hittills inte kommit med något vettigt öht.

Håller med till 100%. Du har helt rätt i vad du säger, och studien avbröts eftersom på de grunder du beskriver. Risken för att bebisen dör i magen ökar efter v.39.
  • Anotherone
    Anonym (Helena) skrev 2021-04-01 14:21:30 följande:
    Konstigt, mitt barn som gick 11 dagar över tiden, visste vi ite var så stor. Han vägde visserligen cas 3300 g när han föddes men som sagt så var det 11 dagar plus.

Blev igångsatt dock, men inte pga det utan mitt mycket höga blodtryck.
    Alla barn som föds efter bf blir ju inte jättestora. Ibland kan de snarare bli tillväxthämmade mot slutet pga moderkakan inte längre funkar optimalt. 
    Min mage låg på normalkurvan hela tiden och sen gjordes som sagt inga direkta kontroller i samband med att jag gick förbi bf så det fanns ingen föraning alls om att han skulle vara så stor.
    När jag väntade barn nr två gjordes desto fler kontroller pga jag inte ens tänkte försöka föda ut ett så stort barn igen. 
  • Anonym (Olika i olika delar av sverige)

Vet inte om det är aktuellt idag men det har varit olika i olika delar av Sverige. Tror det var helt ok med 3v över tiden i GBG. Men inte mer än 2v över på andra ställen. Konstigt att något är helt ok på en plats, men 20mil söderut/österut/norrut är det skitfarligt.

• Anonym (Add)

Sen tycker jag att mammans mående väger tungt. Det finns nog ingen kvinna som mår bra av att gå över 3 (!) och inte 2 veckor heller, måste vara en stor oro. Dessutom, gör det mer ont att föda ju längre kvinnan går över tiden?

• Anonym (ja)
    Anonym (Add) skrev 2021-04-02 15:14:29 följande:

Sen tycker jag att mammans mående väger tungt. Det finns nog ingen kvinna som mår bra av att gå över 3 (!) och inte 2 veckor heller, måste vara en stor oro. Dessutom, gör det mer ont att föda ju längre kvinnan går över tiden?

I fallet jag nämnde ovan så hade barnet börjat gå ner i vikt inne i magen, så om du menade att barnet blir större och svårare att föda så är det inte säkert.
  • Saffran2337
    Anonym (Viktigt!) skrev 2021-04-01 13:45:22 följande:

Jag startade alltså den här tråden för att informera om obestridliga fakta. De som påstår något annat ljuger.

Ni som inte vill att man skräms.. säg det till dem som har blivit en siffra i statistiken. De hade gärna fått informationen tidigare.

Jag är nästan en siffra i statistiken. Min son överlevde med en hårsmån.

Många barn dör i magen mellan 300-400 per år.

Men de allra flesta dör före BF. Ibland dör barn av kända orsaker ibland av okända anledningar, typ som plötslig spädbarnsdöd.

Min son slutade röra på sig i magen och blev och mer stilla. Jag sökte akut 3 ggr. Den tredje gången så plockades han ut akut. Hans hjärta la av när jag låg på övervak. Jag var då i 33+2.

Jag tror det är viktigare att prata om att vara uppmärksam på minskade fosterrörelser än att folk går några dagar över BF.

För min del var det kunskapen om minskade fosterrörelser och stöd i att söka upprepas akutvård som gjorde att jag precis fått äran att fira hans 11 års dag.

För det var minuter från att jag istället fått gå till hans grav och tända ett ljus.

Gör gärna folk uppmärksamma men på rätt saker som verkligen kan rädda liv oavsett graviditetsvecka.
  • Anonym (Viktigt!)
    Saffran2337 skrev 2021-04-03 18:41:02 följande:
    Jag är nästan en siffra i statistiken. Min son överlevde med en hårsmån.

Många barn dör i magen mellan 300-400 per år.

Men de allra flesta dör före BF. Ibland dör barn av kända orsaker ibland av okända anledningar, typ som plötslig spädbarnsdöd.

Min son slutade röra på sig i magen och blev och mer stilla. Jag sökte akut 3 ggr. Den tredje gången så plockades han ut akut. Hans hjärta la av när jag låg på övervak. Jag var då i 33+2.

Jag tror det är viktigare att prata om att vara uppmärksam på minskade fosterrörelser än att folk går några dagar över BF.

För min del var det kunskapen om minskade fosterrörelser och stöd i att söka upprepas akutvård som gjorde att jag precis fått äran att fira hans 11 års dag.

För det var minuter från att jag istället fått gå till hans grav och tända ett ljus.

Gör gärna folk uppmärksamma men på rätt saker som verkligen kan rädda liv oavsett graviditetsvecka.
    Självklart är det viktigt att man är uppmärksam på minskade fosterrörelser. Starta gärna en tråd om det! Den här tråden startades för att informera om riskerna med att gå över tiden eftersom de ökar då.
  • Anonym (Viktigt!)

Och för att det är många som inte har en aning om det och inte blir informerade om det av ?vården?.

• Limeblad
    Anonym (Viktigt!) skrev 2021-04-04 10:39:02 följande:

Och för att det är många som inte har en aning om det och inte blir informerade om det av ?vården?.

Är det verkligen så? Jag upplever att det stått mycket om det i media.
  • Drottningen1970
    Trädgårdsslangen skrev 2021-03-31 22:48:52 följande:

Exakt så. Det ska finnas 2 veckors svängrum kring bf. Att kalla någon överburen för att man passerat bf med någon enstaka dag är rent och skärt nonsens fick jag veta av min förlossning, efter jag blivit totalt jävla trakasserad av människor som hetsade mig om att min barn minsann skulle döööööh om det fick gå en dag till..

TS, sluta skräm upp folk för helvete. Det räcker med att man mår piss som det är när man passerar bf.

Förstår inte alls hur du resonerar när du anser att TS skrämmer upp folk. Det ÄR skrämmande att så lite görs för att ändra rutinerna när det nu finns nns så mycket vetenskap om riskerna med överburenhet. Vi skulle minska dödligheten massa procent om detta ändrades. Om man som gravid känner till detta så kan man bråka och tjata och därmed öka chansen att få en igångsättning. Inte minst så behöver det bildas opinion mot det som sker nu för att skynda på att riktlinjerna ändras. För det kommer att ske. Sverige är bara saktfärdiga.

Att folk blir rädda av att läsa TS är bra. Och ett pris så värt att betala för att hjälpa till att förhindra död och djupt mänskligt lidande.

Att stoppa huvudet i sanden för att slippa bli rädd är i den här frågan inte ett alternativ. Särskilt inte som höggravid.
  • Anonym (M)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-01 13:51:13 följande:

Jag läste hela länken och kollade upp källorna. Det var så jag upptäckte Swepis-studien och läste på om den (dock läste jag inte själva studien).

Den avslutades inte i förtid på grund av att effekten var så tydlig. Det har du missförstått. Så här skriver Läkartidningen om detta (länk till hela artikeln nedan):"Vi anser att forskarna agerade rätt när de avbröt Swepis i förtid. Inte för att man då kunnat visa att induktion vid vecka 41 ger bättre perinatala utfall än induktion vid vecka 42, utan för att den kunskap studien kunnat ge, givet sitt genomförande, inte berättigar de risker deltagarna i Swepis utsatts för i genomförandet av studien. "

Detta innebär väl just att man såg risker för studiedeltagarna? Dvs, fler barn i ena gruppen dog. Det innebär med andra ord en ölad riskatt gå 2 veckor över tiden.

Att man inte kunde visa att de barnen överlevt vid en igångsättning en vecka tidigare är väl självklart. Det är något man i så fall får titta på om dödligheten går ner ifall man inför igångsättning +1 vecka över tiden i hela landet.
Svar på tråden Ni som går över tiden! Risk för att barnet dör i magen!