Anonym (Viktigt!) skrev 2021-04-01 13:45:22 följande:
Jag startade alltså den här tråden för att informera om obestridliga fakta. De som påstår något annat ljuger.
Ni som inte vill att man skräms.. säg det till dem som har blivit en siffra i statistiken. De hade gärna fått informationen tidigare.
Jag är nästan en siffra i statistiken. Min son överlevde med en hårsmån.
Många barn dör i magen mellan 300-400 per år.
Men de allra flesta dör före BF. Ibland dör barn av kända orsaker ibland av okända anledningar, typ som plötslig spädbarnsdöd.
Min son slutade röra på sig i magen och blev och mer stilla. Jag sökte akut 3 ggr. Den tredje gången så plockades han ut akut. Hans hjärta la av när jag låg på övervak. Jag var då i 33+2.
Jag tror det är viktigare att prata om att vara uppmärksam på minskade fosterrörelser än att folk går några dagar över BF.
För min del var det kunskapen om minskade fosterrörelser och stöd i att söka upprepas akutvård som gjorde att jag precis fått äran att fira hans 11 års dag.
För det var minuter från att jag istället fått gå till hans grav och tända ett ljus.
Gör gärna folk uppmärksamma men på rätt saker som verkligen kan rädda liv oavsett graviditetsvecka.