• Anonym (Förvirrad)

Rh plus och minus?

Har förstått att man provtas för nåt som kallas RH- eller RH+ under graviditet, men varför? Vad innebär det ena eller andra svaret? Får man gå på extra kontroller vid nåt av det? Förstod inte helt.

• Svar på tråden Rh plus och minus?
  • cosinus
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-09 13:36:41 följande:
    Ah, men om man är rh- så får man inget mer under graviditeten? Hörde inget mer om något om detta efter provtagningen så tänkte att det var okej, men så jag inte missat nåt relevant att be om.
    Jag vet inte exakt eftersom jag själv är positiv. Min mamma däremot är negativ.

Hon har fått sprutor efter förlossningen och hon och övriga jag känner som är negativa har klarat sig med det. Men om det kan uppstå komplikationer under själva graviditeten så är det inget som drabbat mamma eller nära vänner som är rh-, men jag utesluter inte att det kan hända i undantagsfall. Men det är väl därför de vill hålla koll gissar jag.
  • Anonym (RH-)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-09 13:58:20 följande:
    Okej. Men det är inget mer i tidig graviditet man ska/kan göra? Jag antar ju att de hör av sig till en om det vore så, men alltid bra att ha lite kunskap själv med...
    Nej, har de kollat dig och du är Rh+ görs inget mer. Jag är RH- och båda mina barn RH+. Jag fick en spruta efter första barnet och det var lugnt med andra.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (RH-) skrev 2021-04-09 14:03:49 följande:

Nej, har de kollat dig och du är Rh+ görs inget mer. Jag är RH- och båda mina barn RH+. Jag fick en spruta efter första barnet och det var lugnt med andra.

Vet inte vad jag är som sagt. Men om man är rh-, fick man mer kontroller under grav eller bara en spruta efter? Hör de av sig om det eller ska man förväntas begära extra kontroller själv?
  • Anonym (RH-)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-09 14:13:11 följande:
    Vet inte vad jag är som sagt. Men om man är rh-, fick man mer kontroller under grav eller bara en spruta efter? Hör de av sig om det eller ska man förväntas begära extra kontroller själv?
    Det finns inget mer att kolla. Osäker om man numer får sprutan som gravid eller sen man fött barn, men oavsett är det aldrig nån fara med första barnet. Vet man dessutom att pappan har samma RH-faktor som en själv behövs ingen spruta alls.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (RH-) skrev 2021-04-09 14:17:33 följande:

Det finns inget mer att kolla. Osäker om man numer får sprutan som gravid eller sen man fött barn, men oavsett är det aldrig nån fara med första barnet. Vet man dessutom att pappan har samma RH-faktor som en själv behövs ingen spruta alls.

Ok. Dåså, tack för vänliga svar .
  • Anonym (RH-)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-04-09 14:32:35 följande:
    Ok. Dåså, tack för vänliga svar smile1.gif .
    Så lite så. Lycka till nu!  {#emotions_dlg.flower}
  • Physalis
    Anonym (RH-) skrev 2021-04-09 14:17:33 följande:

Jag är Rh-. Gick barn för 5 år sedan. Efter blodprov informerade de mig om detta med rh+ och rh- någon gång i början av graviditeten. Jag fick en spruta dagen efter förlossningen. Inget mer med det.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (RH-)
    Physalis skrev 2021-04-09 16:09:53 följande:
    Jag är Rh-. Gick barn för 5 år sedan. Efter blodprov informerade de mig om detta med rh+ och rh- någon gång i början av graviditeten. Jag fick en spruta dagen efter förlossningen. Inget mer med det.
    När jag fick första och andra barnet -16 och -18 var det också efter förlossningen, men på g i vårt landsting att man skulle få sprutan redan som gravid.
  • anonym2005

Jag är RH- och jag fick en spruta antikroppar någonstans mellan mitten och slutet av graviditeten, sedan fick jag även precis före förlossningen.

Ja, förklaringen var någonting om bortstötning av fostret...

• Physalis
    Anonym (RH-) skrev 2021-04-09 17:37:12 följande:

När jag fick första och andra barnet -16 och -18 var det också efter förlossningen, men på g i vårt landsting att man skulle få sprutan redan som gravid.

Åh, intressant !
    Korrekturläser som en kratta
  • anonym2005

Jag är RH negativ, mitt barn blev RH positiv.

Fick antikroppar och så blev det jättebra

• Anonym (....)
    anonym2005 skrev 2021-04-28 11:32:30 följande:

Jag är RH negativ, mitt barn blev RH positiv.

Fick antikroppar och så blev det jättebra

Ja, det fick vi reda på redan 9 april då du skrev det första gången i tråden...
Svar på tråden Rh plus och minus?