• Anonym (Ts)

När fick ni sista barnet?

Vid vilken ålder fick ni sista barnet? Var det planerat eller oavsiktligt att det blev sista?

Funderar på om det är för gammalt med barn vid 40-ish, och ville gärna höra tankar från er andra...

• Svar på tråden När fick ni sista barnet?
  • Jenny1977

Hej ???? och vad roligt att läsa i denna tråden!!! Jag är 44 och har iofs några barn innan, men vill gärna ha fler! Jag tänker som så att det är ju ens eget val!! Och kroppen säger väl inte bara ifrån bara för att man är över 40!? Vissa får ju barn när de är 50! Och det tycker jag bara är härligt! Alla är ju olika! Och låt oss få vara det! Världen blir roligare då! Några vill inte ha barn överhuvudtaget! Någon gång känner nog alla sin gräns, typ nu känner jag mig nöjd och färdig med barnaavlande. Men olika för alla. Jag kände mig inte på långa vägar färdig när jag var 35! Men jag klandrar verkligen inte heller dom som känner så! Lycka till! Och följ vad du själv känner ts!!! Det tänker jag också göra!

• Jenny1977

Mina frågetecken skulle egentligen ha varit emojis! Men det blev tydligen fel haha!!!

• Anonym (34)

Jag hade tänkt att sista barnet skulle vara det som kom när jag var 25 år, men så blev det en till när jag var 34. Jag har fyra barn.

• Anonym (Katja)

Ville inte bli en gammal mamma. Jag ville också att min mamma skulle få en nära relation med alla sina barnbarn så jag skaffade första vid 25 och andra vid 29. Sedan kände jag att jag blev för gammal. Hade tur som hade lätt att bli gravid. Nu är jag runt 40 och har stora barn. Mycket nöjd. 

• Anonym (Jag)
    Jenny1977 skrev 2021-04-15 23:37:28 följande:
    Hej ???? och vad roligt att läsa i denna tråden!!! Jag är 44 och har iofs några barn innan, men vill gärna ha fler! Jag tänker som så att det är ju ens eget val!! Och kroppen säger väl inte bara ifrån bara för att man är över 40!? Vissa får ju barn när de är 50! Och det tycker jag bara är härligt! Alla är ju olika! Och låt oss få vara det! Världen blir roligare då! Några vill inte ha barn överhuvudtaget! Någon gång känner nog alla sin gräns, typ nu känner jag mig nöjd och färdig med barnaavlande. Men olika för alla. Jag kände mig inte på långa vägar färdig när jag var 35! Men jag klandrar verkligen inte heller dom som känner så! Lycka till! Och följ vad du själv känner ts!!! Det tänker jag också göra!
    De flesta som är över 45 och garanterat 99,99% av alla 50-åringar som får barn har fått det via ÄD/ED.
  • Jenny1977

Anonym (jag); ja det är mycket möjligt att det är så!! Men sen är det säkerligen väldigt individuellt! Jag har en vän som fick sin sista när hon var 49! Och det var på naturlig väg! Min kompis moster var 48. Även det på naturlig väg! Så det är från kvinna till kvinna helt klart! Hur länge man är fertil är är en individfråga! Sen är det ju inte för den sakens skull alla som väljer att skaffa barn senare! Men nu var ju frågan här om man tycker det är för sent för att skaffa barn över 40!!! Och då svarade jag! Mvh Jenny.

• Jenny1977

Anonym (jag); ja det är mycket möjligt att det är så!! Men sen är det säkerligen väldigt individuellt! Jag har en vän som fick sin sista när hon var 49! Och det var på naturlig väg! Min kompis moster var 48. Även det på naturlig väg! Så det är från kvinna till kvinna helt klart! Hur länge man är fertil är är en individfråga! Sen är det ju inte för den sakens skull alla som väljer att skaffa barn senare! Men nu var ju frågan här om man tycker det är för sent för att skaffa barn över 40!!! Och då svarade jag! Mvh Jenny.

• cosinus

Fick sista vid 33. Fjärde barnet och det var planerat och definitivt planerat att det var sista.

Jag hade absolut inte velat ha barn efter 40 men det är ju jag det.

• Anonym (...)

43. Planerat, fast vi visste ju inte om det skulle funka iom att jag var så gammal.

• Anonym (Annie)

Jag fick sista vid 27. Skulle förmodligen göra abort om jag blev gravid av misstag.

• Anonym (...)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-15 13:48:24 följande:

Jag var 49. 40 är inte gammalt alls. Jag känner hur många som helst som fått barn efter 40. Både 1,2,3 och tom 5.

Oj, det var sent..!!! Jag som tyckte jag var lastgammal som var 43 :) har dessutom en väninna där det var kört redan vid 37. Tänk vad olika det kan vara!
  • lövet2

Jag var 39 när sista barnet föddes. Vid 34 år fick jag barn, och då hade jag bestämt att det var sista barnet. Av olika anledningar blev det inte så, utan det definitivt sista barnet kom ett halvår innan jag fyllde 40.

• Anonym (Jag)
    Anonym (...) skrev 2021-04-16 22:35:10 följande:
    Oj, det var sent..!!! Jag som tyckte jag var lastgammal som var 43 :) har dessutom en väninna där det var kört redan vid 37. Tänk vad olika det kan vara!
    Det var kört här med redan vid 37. Tog drygt 10 år att få barn och då via ED. Men jag har en bekant som fick barn spontant vid drygt 47.
  • Anonym (32)

Jag har 32 och det var definitivt planerat att vara det sista. Om vi däremot hade planerat vårt första barn (som kom när jag var 28) så gissar jag att jag hade varit runt 33 med första och 37 med andra.

Svar på tråden När fick ni sista barnet?