Anonym (TS) skrev 2021-05-02 12:38:07 följande:
Ska göra en ny SGI-utredning (vet du hur man ber om en sådan?) eftersom jag jobbade i 7-9 månader förra året och i början av detta år, först hela sommaren och sedan parallellt med studierna (100-120% juni-augusti, sedan i snitt 1-2 helger/mån fram till februari). Jag studerar nu fram tills att jag börjar jobba igen, om jag har en SGI tänkte jag ta ut föräldrapenning när jag inte kan jobba mer innan BF.
Det finns ingen SGI från innan detta då jag mest hunnit vara föräldraledig, studerat och jobbat osammanhängande. Är i vecka 16.
Sommarjobbet som blir nu är en visstidsanställning, kommer nog jobba 80-100% under sommaren och så länge det går i höst.
Då kan du inte riktigt skylla kass sgi på att du inte kan arbeta i sommar.
Jag kan inte ge dig ett konkret svar på hur fk kommer sätta din sgi men.
Du kommer inte uppfylla 240-dagarsvillkoret. Du har inte arbetat tillräckligt mycket de 8 månaderna innan du hade 6 månader kvar till bf (och kommer heller inte hinna arbeta 240 dagar innan nu). Det innebär att oavsett om du skulle få en bra sgi så kommer du se 180 första ersättningsdagarna få 250 kronor per dag.
Försäkringskassan skall räkna återkommande inklmst till sgi. Om du arbetat alla de senaste somrarna så kommer detta kunna räknas till din sgi.
Det du arbetet nu medans du studerat är också så lite att det inte kommer ge många kronor i sgi.
Din anställning i sommar är för kort för att ge sgi utifrån den lönen. Försäkringskassan kommer troligtvis räkna på ett snitt 6-12 månader bakåt.
Hade du däremot fått en anställning nu som skulle varat 6 månader så hade din sgi räknats på den lönen.
Du kommer med största sannolikhet ha en väldigt låg sgi. Trornugtvis inte mycket högre än lägstanivån.
Jag vill råda dig att göra allt du kan för att få en anställning som kommer vara minst 6 månader.
Du kan inte skylla din dåliga ersättning på någon annan än dig själv. Oavsett avstötning eller inte så hade du haft en kass sgi.
Jag ifrågasätter inte att man väljer att skaffa barn ändå (eller blir oplanerat gravid) men ingen annan än du har satt dig i denna situation.
Fk gör en sgi-utredning när du gör ansökan om föräldrapenning.
På rul om två veckor bör du kunna få ett moderskapsintyg. Därefter kan du göra ansökan.
Om du inte sökt studier till hösten så gör det. Om du har mycket studiemedel kvar att ta av så är det bättre att du studerar första perioden efter sommaren än att plocka din låga föräldrapenning.
Jag förutsätter att du har en partner? När barnet fötts är det rimligt att anta att ni kommer få ut mer i pengar om han är föräldraledig fre-sön med föräldrapenning än att du tar dagar med din låga sgi