• Anonym (Ts)

    Kan man jobba åt sin nya arbetsgivare under tiden man har semester på sitt gamla jobb?

    Jag har fått nytt jobb och har tre månaders uppsägningstid. Den nya arbetsgivaren vill gärna ha in mig så fort som möjligt för att få en smidigare överlämning. Jag kommer ta ut lite semester under min uppsägningstid och funderar på om jag då kan passa på och bli upplärd på mitt nya jobb. Kan till och med tänka mig att göra det gratis (för min egen skull).

    Får man göra så? Det är ingen konkurrerande verksamhet. Jag har ringt facket och enligt dem får man inte göra så på grund av att man har lojalitetsplikt . Frågade då om det är okej att jag gör det som fritidsintresse (dvs obetalt under min semester), men enligt henne (ung och bestämd) var det inte heller tillåtet.

    Personen jag ersätter kommer försvinna innan jag hunnit börja, därav min angelägenhet om att få kunskap av denne.

    Någon som kan råda?

  • Svar på tråden Kan man jobba åt sin nya arbetsgivare under tiden man har semester på sitt gamla jobb?
  • Aliona

    Där jag jobbar och har jobbat tidigare är det vanligt att folk tar jobb vid sidan om. Jag har faktiskt en sån situation just nu - jag blev erbjuden ett uppdrag som bara var för spännande att säga nej till. Jag ansökte om tillstånde för bisyssla från arbetsgivaren samt tjänstledigt på 40% några månader och fick det beviljat. Många andra har gjort liknande.

    Jag har också tidigare varit med om att jag tagit ledigt från gamla jobbet för att få introduktion på nya innan min företrädare slutat, sen har jag gått tillbaka till ganla för att slutföra det innan jag slutligen helt bytat jobb.

    Ha ett samtal med din nuvarande chef. Förklara att du självklart är mån om att inte orsaka dem problem för att du slutar, och att du vill hitta en övergång som är så bra som möjligt för alla. Om du själv också är flexibel så kanske det finns en lösning?

    Däremot ska du självklart inte introduceras på nya jobbet utan att få ersättning för arbetstiden, iaf inte om det handlar om mer än enstaka timmar.

  • Anonym (Man49)

    Tänk på om du jobbar gratis

    Om det händer dig något , du skadar dig tex

    Försäkringsfrågan

    Skulle inte rekommendera dig att jobba gratis

    Var ledig stället å ladda till nya jobbet

    Inte ditt problem med upplärning

    Det är nya arbetsgivaren s

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Man49) skrev 2021-04-25 01:21:00 följande:

    Tänk på om du jobbar gratis

    Om det händer dig något , du skadar dig tex

    Försäkringsfrågan

    Skulle inte rekommendera dig att jobba gratis

    Var ledig stället å ladda till nya jobbet

    Inte ditt problem med upplärning

    Det är nya arbetsgivaren s


    Ja, jag tänker också att det inte är mitt problem, men det kommer bli mitt problem när jag börjar där.. det är en högt uppsatt och komplicerad tjänst så jag skulle vilja få introduktion av personen som lämnar.

    Jag jobbar hemifrån nu och det gör de även på nya jobbet. Så jag kommer sitta vid min dator hemma under upplärningen. Jag funderar på att bara göra det några timmar vid enstaka tillfällen och göra det gratis, för då behöver jag inte heller informera min nuvarande arbetsgivare. Bara så jag får en överblick. Är snabblärd så det lilla hjälper.

    Har ångest och stress över situationen och nästan ångrar att jag tackade ja på grund av det..
  • FannyN

    Ojdå. Så har jag gjort flera gånger. Sist jag gjorde det hade jag massa sparad semester och komp så jag jobbade bara tre veckor och tog sedan ut all ledighet. Då hade jag redan börjat mitt jobb parallellt på ledig tid.

    Jag hade faktiskt inte en tanke på att det är någon annans huvudvärk mer än min och gamla och nya jobbets. Sedan så skolade jag in min efterträdare några lediga dagar och en helg. Det var kämpigt men jag var sjukt taggad då.

    Jag har alltid haft flera anställningar. Mycket på grund av min nyfikenhet. Vill se andra verksamheter och att tjäna extra pengar har jag gillat förr när livet gick i 120.

    Jag arbetar inom vården och jag kan ärligt säga att massor av läkare och sköterskor jobbar extra på stafett eller som vanlig timmes på fritiden. Det pågår år efter år och behövs för samhället ska fungera. Vi brukar skoja om att man orkar och är pigg när man tänker på utformningen. Ett pass ger mellan 6000 och 12000 tusen. Man lär sig alltid något nytt och jag träffade kärleken och gifte mig med en som jobbade fast dit jag kom som konsult på min fritid.

  • Anonym (Lovo)

    Hur det är om man tar ut semester vet jag inte, men när min man blev uppsagd fick han 6 månaders lön, och facket som var med förhandlade fram ett avtal där det framgick att uppsägningslönen var ovillkorad. Det innebar att man fick göra precis vad som helst under uppsägningstiden med bibehållen lön. Min man var journalist, så medan han fick lön från sin gamla arbetsgivare började han jobba för en annan tidning och fick alltså dubbel lön i 6 månader.

  • Citronsaft
    FannyN skrev 2021-04-28 12:07:37 följande:

    Ojdå. Så har jag gjort flera gånger. Sist jag gjorde det hade jag massa sparad semester och komp så jag jobbade bara tre veckor och tog sedan ut all ledighet. Då hade jag redan börjat mitt jobb parallellt på ledig tid.

    Jag hade faktiskt inte en tanke på att det är någon annans huvudvärk mer än min och gamla och nya jobbets. Sedan så skolade jag in min efterträdare några lediga dagar och en helg. Det var kämpigt men jag var sjukt taggad då.

    Jag har alltid haft flera anställningar. Mycket på grund av min nyfikenhet. Vill se andra verksamheter och att tjäna extra pengar har jag gillat förr när livet gick i 120.

    Jag arbetar inom vården och jag kan ärligt säga att massor av läkare och sköterskor jobbar extra på stafett eller som vanlig timmes på fritiden. Det pågår år efter år och behövs för samhället ska fungera. Vi brukar skoja om att man orkar och är pigg när man tänker på utformningen. Ett pass ger mellan 6000 och 12000 tusen. Man lär sig alltid något nytt och jag träffade kärleken och gifte mig med en som jobbade fast dit jag kom som konsult på min fritid.


    Fast hur är det relevant för TS att du gör något olagligt eller är dum och skolar in på helg och lediga dagar?

    Det är pågrund av såna som dig som vi vanliga människor drabbas.
  • Anonym (Mjau)

    Vad står det i ditt nuvarande anställningsavtal om att ha uppdrag vid sidan av din tjänst? Endel har klausul om att arbetsgivaren måste godkänna eventuellt sidouppdrag, även om det är att vara tränare för barnens fotbollslag.

    Har du det behöver du få det godkänt, även om det sker utan betalning under din semester.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-04-28 13:02:54 följande:

    Vad står det i ditt nuvarande anställningsavtal om att ha uppdrag vid sidan av din tjänst? Endel har klausul om att arbetsgivaren måste godkänna eventuellt sidouppdrag, även om det är att vara tränare för barnens fotbollslag.

    Har du det behöver du få det godkänt, även om det sker utan betalning under din semester.


    Det står inget om det i mitt avtal.
  • Anonym (C)

    Så länge det inte påverkar ditt gamla jobb så lär det i vilket fall som helst inte bli något problem.

    Eftersom det i värsta fall skulle kunna vara en fråga om avtalsbrott så är det definitivt inget brottsligt du gör. 

    Det enda din nuvarande arbetsgivare skulle kunna hävda är att du har kommit tillbaka mindre utvilad och därför gör ett sämre jobb. Skulle de tycka att du varit illojal kan de inte göra så mycket mer än att avsluta din anställning direkt, vilket det inte låter som du skulle ha något större problem med. Då det du vill göra knappast stör deras verksamhet har de dessutom svagt underlag för att hävda illojalitet.
    I och med att det inte är konkurerande verksamhet kan de knappast kräva skadestånd.

    Det värsta de skulle kunna göra vore väl att inte ge dig lika bra referenser i framtiden. 

    Mitt tips är att sköta det diskret och se till att få betalt för introduktionstiden.

  • Citronsaft
    Anonym (C) skrev 2021-04-29 08:22:56 följande:

    Så länge det inte påverkar ditt gamla jobb så lär det i vilket fall som helst inte bli något problem.

    Eftersom det i värsta fall skulle kunna vara en fråga om avtalsbrott så är det definitivt inget brottsligt du gör. 

    Det enda din nuvarande arbetsgivare skulle kunna hävda är att du har kommit tillbaka mindre utvilad och därför gör ett sämre jobb. Skulle de tycka att du varit illojal kan de inte göra så mycket mer än att avsluta din anställning direkt, vilket det inte låter som du skulle ha något större problem med. Då det du vill göra knappast stör deras verksamhet har de dessutom svagt underlag för att hävda illojalitet.

    I och med att det inte är konkurerande verksamhet kan de knappast kräva skadestånd.

    Det värsta de skulle kunna göra vore väl att inte ge dig lika bra referenser i framtiden. 

    Mitt tips är att sköta det diskret och se till att få betalt för introduktionstiden.


    "Eftersom det i värsta fall skulle kunna vara en fråga om avtalsbrott så är det definitivt inget brottsligt"

    Avtalsbrott är ju något brottsligt....
  • Anonym (C)

    Menade att avtalsbrott inte är något sträffrättsligt brottsligt, alltså inget du hamnar i fängelse för eller som staten normalt lägger sig i (såvida du inte har staten som avtalspartner).

    Däremot kan det ju bli en civilrättslig tvist.

  • Anonym (Ui)

    Väcker liv i den här tråden. 

    Jag ska snart byta jobb. Har några semesterdagar som ska betalas ut när jag slutar. Jag tänker att det är bättre att ta ut dessa dagar som semesterdagar sista dagarna på uppsägningstiden istället för i pengar med slutlönen, eftersom jag då även får semestertillägg. Och alltså börjar nya jobbet när jag går på semester från det gamla. 
    Tänker jag rätt?

Svar på tråden Kan man jobba åt sin nya arbetsgivare under tiden man har semester på sitt gamla jobb?